«Μηδενικής
ανοχής στη μη χρήση κράνους», που ξεκίνησαν η Τροχαία και οι άλλες αστυνομικές
υπηρεσίες με αφορμή το νέο ΚΟΚ, με εντατικούς ελέγχους, αλλά και πλήθος
ενημερωτικών δράσεων, σε όλη την Ελλάδα.
έλεγχοι
αφορούσαν κυρίως οδηγούς και επιβάτες δικύκλων, διανομείς (ντελίβερι) αλλά και
τους χρήστες ηλεκτρικών πατινιών (Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων-
Ε.Π.Η.Ο.).
Όπως
ανακοινώθηκε από το Αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ., σε εφαρμογή ειδικού επιχειρησιακού
σχεδίου της Τροχαίας, με συγκεκριμένες κατευθύνσεις, την εβδομάδα που πέρασε
πραγματοποιήθηκαν πανελλαδικά, 25.817 έλεγχοι, στο πλαίσιο των οποίων
βεβαιώθηκαν 3.378 παραβάσεις σε οδηγούς (από τις οποίες 249 σε εργαζόμενους σε
υπηρεσίες διανομής), καθώς και 581 παραβάσεις σε επιβάτες.
Ενδεικτικά,
μεταξύ των παραβάσεων, οι 3.202 αφορούσαν οδηγούς δίκυκλων (από τους οποίους
245 διανομείς), 558 επιβάτες δίκυκλων, 124 οδηγούς Ε.Π.Η.Ο. και 49 οδηγούς
οχημάτων ATV («γουρούνες»).
«Πρωταθλήτρια»,
στις παραβάσεις αναδείχτηκε, φυσικά, η Αττική με δεύτερη την περιφέρεια νοτίου
Αιγαίου, (δηλαδή Κυκλάδες και Δωδεκάνησα), και ακολουθούν κατά σειρά με μικρή
διαφορά μεταξύ τους, η Κρήτη, τα Ιόνια νησιά, η Δυτική Ελλάδα και η
Θεσσαλονίκη.
Πιο
αναλυτικά, ανά περιφέρεια, βεβαιώθηκαν οι παρακάτω παραβάσεις:
• 1.287
στην Αττική,
• 374
στο Νότιο Αιγαίο,
• 360-
στην Κρήτη,
• 342
στα Ιόνια Νησιά,
• 313
στη Δυτική Ελλάδα,
• 302
στη Θεσσαλονίκη,
• 206 στην Ήπειρο,
• 193
στην Πελοπόννησο,
• 150
στη Θεσσαλία,
• 127
στην Κεντρική Μακεδονία,
• 108
στο Βόρειο Αιγαίο,
• 93
στη Στερεά Ελλάδα,
• 92
στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη και
• 12
στη Δυτική Μακεδονία.
Από το
Αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. υπογραμμίζεται ότι με τη θέσπιση του νέου Κώδικα Οδικής
Κυκλοφορίας (Ν. 5209/2025), η Πολιτεία δίνει σαφές μήνυμα μηδενικής ανοχής
απέναντι στη μη χρήση κράνους, μέσω της αυστηροποίησης των ποινών, ως εξής:
• 350
ευρώ πρόστιμο και αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδήγησης για -30- ημέρες για
τον οδηγό δικύκλων (Οι ίδιες κυρώσεις ισχύουν και για τον οδηγό που δεν μεριμνά
για την ασφάλεια του επιβάτη).
• 350
ευρώ πρόστιμο για τον επιβάτη δικύκλων.
• 30
ευρώ πρόστιμο για τον οδηγό Ε.Π.Η.Ο.
Από την
αστυνομία σημειώνεται ότι ο σκοπός της εκστρατείας δεν είναι εισπρακτικός, αλλά
η καθολική αποδοχή της υποχρέωσης των οδηγών και επιβατών να φορούν
πιστοποιημένο κράνος, ως βασικό μέσο προφύλαξης της ζωής τους.
Για τον
λόγο αυτό, πέραν των αυστηρών ελέγχων, υλοποιούνται ήδη δράσεις πρόληψης και
ευαισθητοποίησης, σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση και με την αρωγή
ιδιωτών και επαγγελματιών, όπως σε Αγρίνιο, Αλόννησο και Τρίκαλα Θεσσαλίας,
όπου αστυνομικοί διένειμαν προστατευτικά κράνη σε μοτοσικλετιστές.
Στην
ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ. επισημαίνεται επίσης ότι:
«Η
Ελληνική Αστυνομία θα συνεχίσει να βρίσκεται καθημερινά στους δρόμους, με
ισχυρή παρουσία, προκειμένου να διασφαλίσει την καθολική εφαρμογή της
υποχρεωτικής χρήσης κράνους και να εδραιωθεί μια πιο υπεύθυνη οδηγική συμπεριφορά.
Το
κράνος δεν είναι απλώς αξεσουάρ - είναι ευθύνη που σώζει ζωές».