Δευτέρα 16 Μαΐου 2016

Συνέντευξη του Βασίλη Τσίρκα, βουλευτή Άρτας του ΣΥΡΙΖΑ, στην εφημερίδα «Hellenic Mail» (13.5.2016)

Συνέντευξη του Βασίλη Τσίρκα, βουλευτή Άρτας του ΣΥΡΙΖΑ, στην εφημερίδα  «Hellenic Mail» (13.5.2016)
1. Πριν μερικές μέρες ψηφίστηκε από την κοινοβουλευτική πλειοψηφία το νέο ασφαλιστικό-φορολογικό νομοσχέδιο. Θεωρείτε ότι αποτελεί υποχώρηση για την κυβέρνησή σας;
Η ασφαλιστική μεταρρύθμιση προστατεύει τους αδύνατους και διασφαλίζει πλήρως τις κύριες συντάξεις. Κατανέμει δικαιότερα και αναλογικότερα τα φορολογικά βάρη και τις ασφαλιστικές επιβαρύνσεις και εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος. Η πρότασή μας για το νέο ασφαλιστικό σύστημα δεν έχει καμία σχέση με τις οδυνηρές δεσμεύσεις που είχε αναλάβει η προηγούμενη κυβέρνηση για αναμόρφωσή του ως συνέπεια της 5ης αξιολόγησης και της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος.
Χρειαζόμαστε ένα ασφαλιστικό σύστημα μακροπρόθεσμα βιώσιμο και υγιές στη βάση της ισονομίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης. Δεν θέλουμε πολίτες δύο και τριών ταχυτήτων, γι’ αυτό εφαρμόζουμε πλέον τους ίδιους κανόνες συνταξιοδότησης για όλους τους εργαζομένους, μισθωτούς και αυτοαπασχολούμενους, στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Προστατέψαμε τις κύριες συντάξεις χωρίς να κόψουμε ούτε ένα ευρώ και προστατέψαμε τη συντριπτική πλειοψηφία των επικουρικών συντάξεων, ενώ τηρήσαμε τις δεσμεύσεις μας απέναντι στον αγροτικό κόσμο.
2.  Τι προσδοκάτε μετά το διαφαινόμενο κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης; Μπορεί το κλείσιμο να αποτελέσει το έναυσμα για την επανεκκίνηση της οικονομίας;
Το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης μπορεί να δώσει ανάσα στην ελληνική οικονομία και την κοινωνία και να σημάνει την έναρξη μιας αναπτυξιακής διαδικασίας σε δίκαιη και βιώσιμη κατεύθυνση. Δεν υπακούσαμε στις παράλογες απαιτήσεις μιας μερίδας των δανειστών. Απαιτήσεις τις οποίες δεν ήταν δυνατό να αποδεχτούμε, γι’ αυτό και διαπραγματευτήκαμε σκληρά χωρίς να μετακινηθούμε από τα πλαίσια που είχαν τεθεί στη συμφωνία του Αυγούστου.
Η αξιολόγηση, λοιπόν, κλείνει χωρίς πρόσθετα μέτρα και χωρίς τη νομοθέτηση προληπτικών μέτρων. Αντίθετα αναμένεται το ποσό της δεύτερης δόσης να είναι κατά πολύ μεγαλύτερο από τα 5,7 δις ευρώ που είχαν συμφωνηθεί αρχικά. Έτσι θα έχουμε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε άμεσα στην αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, ενώ θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε απερίσπαστοι το κυβερνητικό μας έργο, φέρνοντας σύντομα προς ψήφιση τον νέο αναπτυξιακό νόμο που θα διαμορφώσει ευνοϊκές συνθήκες για την οικονομική ανάκαμψη και την καταπολέμηση της ανεργίας.


3. Η συμφωνία στην οποία αναφέρεστε περιλαμβάνει όμως και τον μηχανισμός δημοσιονομικής διόρθωσης. Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι πρόκειται για  ένα τέταρτο μνημόνιο που έφερε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Είναι ο κόφτης ένα νέο μνημόνιο;
Τα περί τέταρτου μνημονίου αποτελούν ένα πυροτέχνημα της αντιπολίτευσης, η οποία επένδυε στην εμπλοκή της διαπραγμάτευσης και δυσκολεύεται να παραδεχτεί ότι η κυβέρνηση πετυχαίνει τους στόχους της και οδηγεί με σχέδιο και μεθοδικότητα τη χώρα εκτός των μνημονίων. Να μην ξεχνάμε ότι τα πρωτογενή πλεονάσματα που είχε συμφωνήσει η ΝΔ απαιτούσαν επιπλέον μέτρα ύψους 20 δις ευρώ. Τα χαμηλά πρωτογενή πλεονάσματα που πετύχαμε μας δίνουν το περιθώριο να ασκήσουμε κοινωνική πολιτική υπέρ των κοινωνικά αδυνάτων.
Ο μηχανισμός αυτός θα τεθεί σε εφαρμογή μόνο στην περίπτωση που δεν επιτευχθούν τα πρωτογενή πλεονάσματα που προβλέπονται από τη συμφωνία του καλοκαιριού. Είναι, κατά τη γνώμη μου, εξαιρετικά απίθανη η περίπτωσης επέμβασης του Μηχανισμού, αν λάβουμε υπόψη τα στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία επιτεύχθηκαν με το παραπάνω οι στόχοι του 2015 και δεν φαίνεται καμία απόκλιση και για το 2016. Το ίδιο θα συμβεί και για το 2017, έτος για το οποίο σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat προβλέπεται ανάπτυξη 2,7%, αλλά και για το 2018. Θεωρούμε ότι με την πολιτική που ακολουθείται και με την προοπτική που ανοίγεται μπροστά μας, είναι απολύτως εφικτό σε τρία χρόνια να μιλάμε για την έξοδο της χώρας μας από τη δίνη των μνημονίων. Κινούμαστε, λοιπόν πάνω από τους στόχους και συνεχίζουμε με σχέδιο και σοβαρότητα.
4. Είναι ο «κόφτης» και η διαδικασία ενεργοποίησής του μέσα στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού κεκτημένου;
   Στο Δημοσιονομικό Σύμφωνο που έχει υπογραφεί τον Μάρτη του 2012 προβλέπεται έτσι κι αλλιώς η υποχρέωση των κρατών-μελών να προβλέψουν τη δημιουργία ενός μηχανισμού αυτόματης δημοσιονομικής προσαρμογής σε περίπτωση που παρατηρούνται αποκλίσεις από τους μεσοπρόθεσμους στόχους. Η εφαρμογή των μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής θα πρέπει να επιβλέπεται από έναν ανεξάρτητο φορέα. Στην περίπτωση της Ελλάδας ο φορέας αυτός είναι το Δημοσιονομικό Συμβούλιο.
   Ο μηχανισμός διαπίστωσης δημοσιονομικών αποκλίσεων είναι αντικειμενικός και δεν θα είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης. Θα βασίζεται στις οριστικές εξελίξεις για την ελληνική οικονομία και τον κρατικό προϋπολογισμό όπως αυτές δημοσιεύονται από την Εurostat μετά τη λήξη του έτους.  Σε καμία περίπτωση δεν θα βασίζεται σε μελλοντικές εκτιμήσεις και προβλέψεις, ενώ θα είναι επιλογή της Ελληνικής Κυβέρνησης να καθορίσει τα μέτρα που θα επιτύχουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.
 5. Με το κλείσιμο της αξιολόγησης οι εταίροι μας δεσμεύτηκαν να ξεκινήσει η συζήτηση για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους. Ποια είναι τα βήματα που προβλέπεται να γίνουν για την ελάφρυνσή του;
Για πρώτη φορά διατυπώνεται ρητά μια συμφωνία για την ελάφρυνση του χρέους. Επομένως στις 24 Μαΐου θα έχουμε για πρώτη φορά έναν συμφωνημένο οδικό χάρτη για την απομείωση του χρέους τόσο σε βραχυπρόθεσμο όσο και σε μεσοπρόθεσμο αλλά και μακροπρόθεσμο ορίζοντα, ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητά του και να αποκατασταθεί κατά συνέπεια η εμπιστοσύνη επενδυτών και καταθετών. Με βάση τα όσα έχουν συμφωνηθεί είμαστε αισιόδοξοι ότι σύντομα θα τερματιστεί η αβεβαιότητα και θα έχουμε ένα σταθερό και ασφαλές οικονομικό περιβάλλον και για συνθήκες που θα ευνοούν την αναπτυξιακή προοπτική σε όλους τους τομείς.
Έχει ιδιαίτερη σημασία η πρόθεση του Μάριο Ντράγκι και της ΕΚΤ, που δηλώνουν έτοιμοι να επαναφέρουν την κατ' εξαίρεση αποδοχή των ομολόγων έκδοσης ή εγγύησης του Δημοσίου ως ενεχύρων για απευθείας χρηματοδότηση των τραπεζών ακόμη και πριν από την ψήφιση των υπόλοιπων προαπαιτούμενων μέτρων από τη Βουλή αλλά και η πρόταση του επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) Κλάους Ρέγκλινγκ, που προτείνει, ενόψει του Eurogroup της 24ης Μαΐου, την εξόφληση μέρους του ελληνικού χρέους προς το ΔΝΤ από τον ESM. Αυτές είναι θετικές ειδήσεις για τη χώρα μας, τις οποίες κανείς δεν μπορεί να αγνοεί και να αντιπολιτεύεται με όρους μικροκομματικών και προσωπικών επιδιώξεων. 
6.  Ποιες νομοθετικές πρωτοβουλίες προτίθεστε να πάρετε ώστε να υπάρξει αλλαγή του κλίματος και η χώρα να περάσει σε ρυθμούς ανάπτυξης;
Αναμένουμε ότι η συμφωνία που θα προκύψει στις 24 Μαΐου σε συνδυασμό με την τελική λύση που θα δοθεί για το χρέος, θα οδηγήσουν γρήγορα στη μεταστροφή του οικονομικού κλίματος και στην αύξηση της επενδυτικής δραστηριότητας. Παράλληλα στοχεύουμε, χωρίς άλλες καθυστερήσεις, να αναλάβουμε πρωτοβουλίες και να παράγουμε ουσιαστική πολιτική,  ώστε να διαμορφωθεί κλίμα πολιτικής σταθερότητας και κοινωνικής ηρεμίας και ασφάλειας. Είναι η ώρα που πρέπει να στρέψουμε το βλέμμα στη βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη, στις μεγάλες μεταρρυθμίσεις που χρειάζεται ο τόπος, στη συνέχιση και διεύρυνση της κοινωνικής μας πολιτικής και την ενεργητική πολιτική για τη μείωση της ανεργίας που εκτοξεύτηκε τα προηγούμενη χρόνια.
Ο νέος αναπτυξιακός νόμος έχει σαφή αναπτυξιακά χαρακτηριστικά και δίνει διεξόδους επιχειρηματικότητας. Ταυτόχρονα θα συνεχίσουμε τη νομοθέτηση μέτρων του παράλληλου προγράμματός μας, μεταξύ άλλων στους ευαίσθητους τομείς της Υγείας, της Παιδείας, της Αγροτικής Οικονομίας.