Πέμπτη 5 Ιουνίου 2025

«Τσουχτερά» πρόστιμα και βαριές ποινές φέρνει ο νέος ΚΟΚ

 


Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, κ. Κωνσταντίνος Κυρανάκης μίλησε για τα «τσουχτερά» πρόστιμα προβλέπει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας για σοβαρές τροχαίες παραβάσεις που αποτελούν αιτία πρόκλησης ατυχήματος, στοχεύοντας στην ενίσχυση της ασφάλειας στους δρόμους με ένα σύστημα αποτελεσματικό και δίκαιο.

«Τα πρόστιμα και ο τρόπος με τον οποίο θα επιβάλλονται, εκτιμώ ότι θα δώσουν ένα μήνυμα πως πάμε να γίνουμε Ευρώπη. Γιατί όταν οδηγούμε στην Ευρώπη, ξαφνικά αλλάζουμε συμπεριφορά και γινόμαστε Ευρωπαίοι. Όταν επιστρέφουμε στη χώρα μας, αλλάζουμε οδηγική συμπεριφορά», επεσήμανε μεταξύ άλλων ο κ. Κυρανάκης, σημειώνοντας παράλληλα πως «εισάγεται μία νέα λογική. Δεν είναι η μόνη λύση, αλλά μία από αυτές. Εισάγεται η έννοια της υποτροπής. Ναι μεν υπάρχουν αυστηρά πρόστιμα την πρώτη φορά, αλλά είναι εξοντωτικά τη δεύτερη και την τρίτη».

Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, που η κυβέρνηση κατάθεσε στη Βουλή μέσω του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, «έρχεται να αλλάξει τα δεδομένα με ρεαλισμό και ριζικές παρεμβάσεις που στοχεύουν ξεκάθαρα στη μείωση των θανάτων και των βαρέων τραυματισμών στους ελληνικούς δρόμους και στην καλλιέργεια κυκλοφοριακής παιδείας».

Το σχέδιο νόμου συζητείται σήμερα (03/06), στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής, προβλέπει την ποινικοποίηση μίας σειράς αδικημάτων υψηλής επικινδυνότητας, όπως την οδήγηση με τη χρήση κινητού τηλεφώνου, τη μη παραχώρηση προτεραιότητας σε σιδηροδρομικό όχημα, την παραβίαση του κόκκινου ή του κινητού φράγματος πριν από ισόπεδη σιδηροδρομική διάβαση όπως και τη στάθμευση σε αυτή, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και την οδήγηση χωρίς δίπλωμα οδήγησης.

Με τον νέο ΚΟΚ επιχειρείται να καθιερωθεί αναλογική κατηγοριοποίηση των παραβάσεων και των επιβαλλόμενων κυρώσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα τους για τη ζωή, την υγεία, την σωματική ακεραιότητα των χρηστών του οδικού δικτύου. Ουσιαστικά, επιδιώκεται η συμμόρφωση των οδηγών και εξ αντανακλάσεως η προστασία κάθε χρήστη του οδικού δικτύου, όπως και των πεζών, η επιβολή δικαίων ποινών που αντιστοιχούν στη σοβαρότητα και επικινδυνότητα της κάθε παράβασης, αλλά και η διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων, προς ενίσχυση του αποτρεπτικού χαρακτήρα αυτών.

Οι κυρώσεις αφορούν κυρίως στον οδηγό (χρηματικό ποσό, αφαίρεση διπλώματος, βαθμοί ποινής συστήματος ελέγχου συμπεριφοράς οδηγών) και όχι στο όχημα (αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας), καθώς το όχημα μπορεί να το κυκλοφορήσει και κάποιος άλλος.

Θα είναι ανάλογες των παραβάσεων και κατατάσσονται ως προς την επικινδυνότητα τους σε αυτές που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα( όπως παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, υπερβολική ταχύτητα, αντικανονική προσπέραση, οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ), λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις (όπως παράνομη στάθμευση, διοικητικές παραβάσεις, οδηγός χωρίς τα νόμιμα έγγραφα). Επιπλέον, προβλέπεται κλιμάκωση των κυρώσεων για τους οδηγούς που υποπίπτουν συχνά σε παραβάσεις.

Λαμβάνονται μέτρα για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας ανθρώπων με αναπηρία με την άμεση μετακίνηση οχημάτων που σταθμεύουν παράνομα σε μπάρες, ειδικούς χώρους και ειδικές θέσεις στάθμευσης.

Ποινικοποιείται μία σειρά αδικημάτων υψηλής επικινδυνότητας όπως:

– Η εν κινήσει χρήση κινητού τηλεφώνου με πρόκληση ατυχήματος.

– Η υπέρβαση ορίου ταχύτητας.

– Η μη παραχώρηση προτεραιότητας σε σιδηροδρομικά οχήματα.

– Η παραβίαση φωτεινής σηματοδότησης.

– Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, εξαρτησιογόνων ή άλλων απαγορευμένων ουσιών.

– Η οδήγηση χωρίς δίπλωμα οδήγησης.

– Η μη χρήση ζώνης.

Ο νέος ΚΟΚ φέρνει νέο όριο ταχύτητας 30 χιλιομέτρων / ώρα σε κατοικημένες περιοχές. Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, ορίζεται σε 30 χιλιόμετρα την ώρα.

Σε μονόδρομους στους οποίους υπάρχουν δύο τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας, διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης με τουλάχιστον δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις, και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης με διαχωριστική νησίδα, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 50 χιλιόμετρα / ώρα.

Τα όρια ταχύτητας της παρούσας εφαρμόζονται, εφόσον δεν ορίζονται διαφορετικά με ειδική σήμανση. Σε μη ασφαλτοστρωμένους δρόμους εκτός κατοικημένων περιοχών, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 40 χιλιόμετρα την ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση.

Για τα φορτηγά αυτοκίνητα που μεταφέρουν πρόσωπα, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 40 χιλιόμετρα την ώρα μέσα σε κατοικημένες περιοχές και σε 50 χιλιόμετρα την ώρα έξω από αυτές. Για τα μοτοποδήλατα το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 45 χιλιόμετρα την ώρα.

Για τα αγροτικά μηχανήματα και τα μηχανήματα έργου, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 40 χιλιόμετρα την ώρα. Ειδικώς αν τα αγροτικά μηχανήματα, τα μηχανήματα έργου ή τα ρυμουλκούμενα από αυτά στερούνται ελαστικών με αεροθάλαμο, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 15 χιλιόμετρα την ώρα. Για τα Ε.Π.Η.Ο. (ηλεκτρικά πατίνια κ.ά.) το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 25 χιλιόμετρα / ώρα. Τα Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χιλιόμετρα / ώρα.

Ο νέος ΚΟΚ δίνει τη δυνατότητα τοποθέτησης και χρήσης των τεχνικών μέσων διαπίστωσης παραβάσεων επί οχημάτων έκτακτης ανάγκης και δημόσιας οδικής μαζικής μεταφοράς προσώπων, ενώ επίσης προβλέπεται η διαδικασία βεβαίωσης της παράβασης σε απουσία του οδηγού (π.χ. κάμερες, στάθμευση). Ως παραβάτης λογίζεται ο ιδιοκτήτης του οχήματος ο οποίος έχει τη δυνατότητα να υποδείξει τον οδηγό. Με τον τρόπο αυτό, όπως επισημαίνεται στην ανάλυση συνεπειών της ρύθμισης, επιλύεται το πρόβλημα αναζήτησης και εντοπισμού του πραγματικού παραβάτη οδηγού.

Επίσης, ρυθμίζεται το ζήτημα της βεβαίωσης παράβασης μόνο με βάση τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος, ενώ επιλύεται το ζήτημα της επιβολής πολλαπλών κυρώσεων σε οδηγούς που είναι ταυτόχρονα και ιδιοκτήτες του οχήματος. Με τον νέο ΚΟΚ, νομιμοποιείται υπό όρους η διήθηση των μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών, μεταξύ των λωρίδων κυκλοφορίας της ίδιας σε κατεύθυνσης σε οδούς με τουλάχιστον 2 λωρίδες κυκλοφορίας κατά κατεύθυνση. Αυτή επιτρέπεται, εάν η ταχύτητα τους δεν υπερβαίνει τα 20 χιλιόμετρα / ώρα και τα λοιπά οχήματα είναι ακινητοποιημένα.

Σε ό,τι αφορά τις κλήσεις θα καταχωρίζονται σε διαδικτυακή πλατφόρμα και οι παραβάτες θα ενημερώνονται άμεσα μέσω SMS χωρίς δυνατότητα διαγραφής τους. Τα πρόστιμα θα αναρτώνται απευθείας στο TaxisNet του παραβάτη οδηγού και εάν αυτός δεν το εξοφλεί εμπρόθεσμα, τότε θα αποτελεί βεβαιωμένη οφειλή προς το δημόσιο. Οι φερόμενοι ως παραβάτες θα έχουν βέβαια τη δυνατότητα μέσα σε 7 έως 10 ημέρες να καταθέτουν τις ενστάσεις τους.