Πέμπτη 23 Ιουνίου 2011

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ: Οι καθυστερήσεις συνεχίζονται, άγνωστη η ολοκλήρωση του έργου

Με την κατασκευή του νέου πύργου ελέγχου συνεχίζεται το πολύπαθο και με μεγάλη καθυστέρηση έργο αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του αεροδρομίου Ιωαννίνων, αφού η ροή χρηματοδότησης δεν επιτρέπει ανοίγματα, δεδομένου ότι οι εθνικοί πόροι από τους οποίους χρηματοδοτείται, είναι περιορισμένοι.
Στενά είναι και τα χρονικά περιθώριο, αν θέλουν οι Γιαννιώτες να δουν το νέο αεροδρόμιο έτοιμο, αφού με την τελευταία παράταση πρέπει να παραδοθεί ολοκληρωμένο το έργο τον Μάιο του 2012, σε λιγότερο από ένα χρόνο.
Για ένα έργο που έχει πολλών ετών ιστορία με τα προβλήματα στις αρχικές μελέτες και τις καθυστερήσεις μέχρι να ξεκινήσει και που έπρεπε να παραδοθεί εδώ και δυο χρόνια.
Την ίδια ώρα η Περιφέρεια Ηπείρου, αντί να πιέσει για να χρηματοδοτηθεί το έργο, ζητά αναβάθμιση του αεροδρομίου Ακτίου. Προφανώς διαπιστώνει ότι δεν είναι δυνατόν να αλλάξει κάτι, άλλωστε το υπουργείο Υποδομών απλά δηλώνει ότι θα ολοκληρωθεί, χωρίς το πότε.


Ούτε ο συνδετήριος πίστας-διαδρόμου
Κι ενώ για τον νέο σταθμό θα χρειαστεί κι άλλη αναμονή, δυστυχώς δεν ολοκληρώνονται οι εργασίες σύνδεσης της νέας πίστας με τον αεροδιάδρομο.
Ο συνδετήριος έχει φτάσει προ πολλού σε επίπεδο για την ασφαλτόστρωση, όμως άσφαλτος δεν πέφτει, γεγονός που αφήνει το αεροδρόμιο με τα 2/3 του μήκους της πίστας.
Αυτό είναι ένα σημαντικό πρόβλημα, αφού δεν μπορούν να σταθμεύουν περισσότερα αεροπλάνα και η εικόνα με το φράχτη που χωρίζει τα δυο τμήματα του αεροδρομίου.


Για να ασφαλτοστρωθεί ο συνδετήριος απαιτούνται 120.000 ευρώ και προφανώς καθυστερεί επειδή κανείς δεν εγγυάται ότι θα πληρωθεί ο λογαριασμός.
Έστω κι έτσι σε ένα έργο σε εξέλιξη δεν εξηγείται αυτή στάση, τώρα ο καιρός που παλιότερα επικαλούνταν οι αρμόδιοι, δεν είναι πρόβλημα.
Η νέα μεγάλη πίστα συνδέεται με τρεις συνδετήριους με τον διάδρομο προσγείωσης και απογείωσης, αλλά η εκκρεμότητα με τον έναν συνδετήριο, δημιουργεί πρόβλημα λειτουργικότητας και χώρου.
Μόνο ο πύργος ελέγχου, αναμονή για σταθμό
Ως προς τον νέο πύργο ελέγχου, ο οποίος μεταφέρεται (ο λόγος ήταν η εγκατάσταση, κάποτε, του Συστήματος Τυφλής Προσγείωσης, του γνωστού ILS που θα εμποδίζονταν από τον πύργο ως είχε) στην αντίθετη πλευρά από την σημερινή θέση του, κοντά στο νέο αμαξοστάσιο, είναι σε εξέλιξη η κατασκευή του, όμως το σημαντικότερο κομμάτι του έργου είναι ο νέος σταθμός και τι τελικά θα επιλεγεί.
Αρχικά ο σταθμός (μας έμεινε η μακέτα να τον βλέπουμε...) προβλέπονταν να ανεγερθεί στη θέση του υπάρχοντος, με κατεδάφιση του και προσωρινή λειτουργία σταθμού στο κτίριο που προορίζεται για αμαξοστάσιο.
Στην πορεία όμως κρίθηκε ασύμφορο και λειτουργικά εξαιρετικά πολύπλοκο να κατεδαφιστεί εξαρχής ο σταθμός. Έτσι επιλέχθηκε να κατασκευαστεί ο νέος σταθμός δίπλα στην επέκταση του παλιού, στο χώρο που ήταν μέχρι πρότινος το πάρκινγκ.


Άγνωστο παραμένει αν θα κατεδαφιστεί και η επέκταση, όπως είχε διαφανεί ή θα γίνει ο νέος σταθμός χωρίς να επηρεαστεί ο υπάρχων.
Πρόκειται για κτίριο εμβαδού 10.000 τετραγωνικών μέτρων, αλλά κανείς δεν μπορεί να βεβαιώσει ότι τελικά θα είναι τόσο μεγάλος ο νέος σταθμός, και για λόγους κόστους κατασκευής και συντήρησης.
Ο ανάδοχος με τα προβλήματα χρηματοδότησης που πέρυσι έγιναν πολύ μεγάλα, δεν ξεκινά τον σταθμό, παρόλο που έγινε η προεργασία στο χώρο με κάποιες χωματουργικές εργασίες.
Εκτιμάται ότι μέσα στο καλοκαίρι θα αρχίσει η κατασκευή, όπως ενημερωθήκαμε από τη επιβλέπουσα υπηρεσία ΕΥΔΕ Αεροδρομίων Βορείου Ελλάδος, όμως τα πάντα εξαρτώνται από τους διαθέσιμους πόρους για φέτος.


Πληρώθηκε ο ανάδοχος, αλλά...
Πάντως οι οφειλές στον ανάδοχο δεν είναι μεγάλες αυτό το διάστημα, άλλωστε δεν προχώρησε και πολύ το έργο, μετά την πληρωμή σχεδόν ολόκληρης της οφειλής, περίπου 3 εκ. ευρώ τον περασμένο Μάρτιο. Θυμίζουμε ότι μέχρι να πληρωθεί ο ανάδοχος (ΤΟΜΗ ΑΒΕΤΕ) είχε διακόψει από τον Δεκέμβριο τις εργασίες.
Για το έργο έχουν πληρωθεί μέχρι τον Μάρτιο, περίπου 8,5 εκ. ευρώ με μια σύμβαση που έχει με την έκπτωση προϋπολογισμό 25 εκ. ευρώ περίπου, αλλά είναι άγνωστο αν θα περικοπούν εργασίες και τι θα γίνει ως το τέλος...
Μέχρι τώρα έχει εκτελεστεί έργο που δεν είναι και τόσο ορατό, αφού αφορούσε το διάδρομο προσγείωσης και συνδετήριους με το χώρο στάθμευσης αεροσκαφών ( η πίστα πλέον έχει τριπλάσιο εμβαδόν) , περιφράξεις και φωτισμό κλπ, αλλά και το κτίριο του αμαξοστασίου που έχει μείνει στον σκελετό. Η κατασκευή του νέου πύργου ελέγχου είναι το νέο κομμάτι, αλλά χωρίς να δοθεί λύση με το σταθμό το έργο είναι μισό...


ΠΗΓΗ: www.neoiagones.gr