Η
Νομαρχιακή επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ, αναδεικνύει και καταγγέλλει την κλιμάκωση
της εμπορευματοποίησης των υπηρεσιών υγείας στα Ιωάννινα των τελευταίων χρόνων,
η οποία απειλεί άμεσα την υγεία των πολιτών και τη βιωσιμότητα του Εθνικού
Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ). Παρά την αναφερόμενη αύξηση της χρηματοδότησης προς το
ΕΣΥ, παρατηρείται μια συστηματική υποβάθμιση των δημόσιων δομών και μια
μετατόπιση των δαπανών προς τον ιδιωτικό τομέα, αφήνοντας την Πρωτοβάθμια
Φροντίδα Υγείας, τις υπηρεσίες Ψυχικής
Υγείας και την απεξάρτηση στο έλεος της υποχρηματοδότησης και των ελλείψεων.
Η
τρέχουσα κατάσταση είναι το αποτέλεσμα συγκεκριμένων κυβερνητικών πολιτικών και
νομοθετικών πρωτοβουλιών που έχουν ενισχύσει την ιδιωτικοποίηση και την
αποδυνάμωση του ΕΣΥ. Ενδεικτικά αναφέρονται οι νομοθετικές πρωτοβουλίες της
κυβέρνησης της Ν.Δ. τα τελευταία 5 χρόνια:
• Αύξηση των ευέλικτων μορφών απασχόλησης
(ΑΔΑΧ-ΙΔΟΧ): Αποδυνάμωση των εργασιακών σχέσεων και δημιουργία εργασιακής
ανασφάλειας.
• Νόμος 4633/2019: Αυξημένη χρηματοδότηση
ιδιωτικών διαγνωστικών κέντρων εις βάρος των δημόσιων δομών.
• Νόμος 4999/2022: Προώθηση των
απογευματινών χειρουργείων επί πληρωμή σε συνεργασία με ιδιωτικές κλινικές,
υπονομεύοντας τη δημόσια περίθαλψη.
• Νόμος 5042/2023: Κατάργηση της πλήρους
και αποκλειστικής απασχόλησης των γιατρών του ΕΣΥ, ενθαρρύνοντας τη διοχέτευση
ασθενών στον ιδιωτικό τομέα και αυξάνοντας τις ιδιωτικές δαπάνες υγείας.
• Νόμος 5129/2024. Ανάθεση σημαντικών
ρόλων σε ΜΚΟ και ιδιωτικούς φορείς, γεγονός που οδηγεί σε εμπορευματοποίηση των
ψυχιατρικών υπηρεσιών και των προγραμμάτων απεξάρτησης.
• Νόμος 5173 /2025 Αναμόρφωση του Εθνικού Συστήματος Τραύματος & και τροπολογία που εξισώνει αποφοίτους Πανεπιστημίων με αποφοίτους ιδιωτικών κολεγίων
1. ΑΡΙΘΜΟΙ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΓΕΝΝΟΥΝ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Το
αποτέλεσμα της εφαρμογής των πολιτικών αυτών,
βρίσκουν πολλούς ασθενείς των Ιωαννίνων να οδηγούνται σε ιδιωτικές
υπηρεσίες υγείας, ή ακόμη και σε ιδιωτικά
κέντρα άλλων πόλεων, για γρηγορότερη εξυπηρέτηση κυρίως σε επεμβατικές
θεραπείες.
• Eχει μεγεθυνθεί η ζήτηση για
διαγνωστικές υπηρεσίες από τα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα, αλλά και τα ιδιωτικά
Ιατρεία της πόλης, ενώ ανθεί το εμπόριο στην αγορά Ιατρικών ειδών.
• Στο εμπόριο ιατρικών ειδών και
αναλωσίμων το 2020 δραστηριοποιούνταν στα Ιωάννινα 85 εταιρείες, οι οποίες
ανήλθαν σε 200 περίπου το 2025 (αύξηση 57,5%).
• Στις υπηρεσίες παροχών υγείας το 2020
υπήρχαν 49 εταιρείες δραστηριοποιημένες, οι οποίες ανήλθαν το 2025 σε 83
(αύξηση 41%), με αντίστοιχη αύξηση των Ιδιωτικών Ιατρείων
• (Eνδεικτικά, για υπέρηχο κοιλίας στο
ΠΓΝΙ η αναμονή φτάνει τους 3 μήνες, για μαγνητική τομογραφία τους 6 μήνες, ενώ
ο μαστογράφος είναι χαλασμένος τον τελευταίο χρόνο και αναμένεται καινούργιος).
Την
τάση αυτή προς τις ιδιωτικές δαπάνες υγείας επιβεβαιώνουν και στοιχεία από την
ετήσια έκθεση του ΠΓΝΙ για το 2024, τα οποία δείχνουν αύξηση των εξεταζόμενων
ασθενών στα αντίστοιχα απογευματινά επί πληρωμή Ιατρεία στο ΠΓΝΙ κατά 16,8% σε
σχέση με το 2023, και συγκεκριμένα από 21.850 ασθενείς το 2023 σε 25.535
ασθενείς το 2024
Η
δημοσίευση της ετήσιας έκθεσης του ΠΓΝΙ για το 2024 γεννά ορισμένα ερωτήματα
• Πρόσβαση. Το 50% των ασθενών που
αναζητούν υπηρεσίες υγείας στο ΠΓΝΙ
είναι εκτός του νομού Ιωαννίνων, Η πρόσβαση αυτή από τις άλλες περιοχές δεν
δικαιολογείται από την μοναδικότητα κάποιων
υπηρεσιών που παρέχει αποκλειστικά το ΠΓΝΙ.
• Μείωση του συνόλου των εξυπηρετούμενων
ασθενών κατά 2,2% το 2024 σε σχέση με το 2023, με μείωση των νοσηλειών το 2024
κατά -7, 56%,
• Αυξημένος Χρόνος νοσηλείας: Παρατηρείται
αύξηση της μέσης διάρκειας νοσηλείας από 2,9 ημέρες το 2023 σε 3,6 το 2024.
• Γεννήσεις: Παρουσιάζεται συνεχής μείωση
των τοκετών. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 2010 είχαμε 1914 γεννήσεις, οι οποίες
το 2024 μειώθηκαν σε 1061 γεννήσεις (-42%), που αποτελεί ένα σημαντικό και αρνητικό
δημογραφικό πρόβλημα. Τα στοιχεία αυτά, δυστυχώς, συνοδεύονται και με την
υπερίσχυση των καισαρικών έναντι των φυσιολογικών τοκετών.
• Λειτουργικό κόστος: αυξήθηκαν τα έξοδα
σε υγειονομικό υλικό κατά 68% και υπηρεσίες σε τρίτους κατά 88,9%, ενώ το
κόστος των καυσίμων, εκτινάχτηκε στα 4.774.802 Ευρώ και του ηλεκτρικού ρεύματος
στα 1.9970.271 Ευρώ, για έτος 2024. Ποια πολιτική αλήθεια κρύβεται πίσω από την
εκτίναξη του κόστους αυτού;
Έχουμε λοιπόν σύμφωνα με τα στοιχεία, μια σειρά από στρεβλώσεις που οφείλουν να εξηγηθούν και να διορθωθούν, όπως επίσης και μια δραματικά αυξανόμενη τάση προς την ιδιωτική αγορά υγείας, η οποία ταλαιπωρεί και επιβαρύνει οικονομικά τους πολίτες (ετήσιος ρυθμός μεταβολής 4% τα τελευταία πέντε χρόνια στην Ελλάδα).