Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου 2022

«ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΑΘΩΟΤΗΤΑΣ»: Μια νέα σειρά ιστορικών ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ3

 


Συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση της νέας σειράς ιστορικών ντοκιμαντέρ παραγωγής ΕΡΤ3 2021-22, με τίτλο «Τα χρόνια της αθωότητας» θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 10 Φεβρουαρίου και ώρα 12:00, στην Αίθουσα «Παύλος Ζάννας» (5ος όροφος κινηματοθέατρου «Ολύμπιον», Πλατεία Αριστοτέλους, Θεσσαλονίκη).

Θα παρευρεθούν ο σκηνοθέτης, ερευνητής και σεναριογράφος της σειράς, Ηλίας Γιαννακάκης, καθώς και οι παλαίμαχοι ποδοσφαιριστές κ.κ. Νίκος Χρηστίδης (Άρης, ΑΕΚ), Κούλης Αποστολίδης (ΠΑΟΚ), Κώστας Αϊδινίου (Ηρακλής) και Δημήτρης Τσιρώνης (Καστοριά).

«ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΑΘΩΟΤΗΤΑΣ»

Τηλεοπτική πρεμιέρα Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου στις 23:00

«Τα χρόνια της αθωότητας»* είναι ο τίτλος της νέας σειράς ντοκιμαντέρ που θα κάνει πρεμιέρα στην ΕΡΤ3, τη Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου στις 23:00. Μέσα σε οκτώ ωριαία επεισόδια, ο κορυφαίος σκηνοθέτης του είδους, Ηλίας Γιαννακάκης, αποτυπώνει την ιστορία του ελληνικού ποδοσφαίρου, από τις απαρχές του τη δεκαετία του 1920, μέχρι τη θέσπιση του επαγγελματικού πρωταθλήματος, την αγωνιστική περίοδο 1979-80.

Γνωστότερος τόσο για τα αθλητικά όσο και για τα ιστορικά ντοκιμαντέρ του (βλ.  πρόσφατα το έργο του “Η Μεταφορά”, με θέμα την Εθνική Βιβλιοθήκη, αλλά και παλιότερες δουλειές του για το ολοκαύτωμα των Καλαβρύτων, τη Μακρόνησο κλπ), ο Γιαννακάκης υπογράφει μία μοναδική σειρά που εξιστορεί την πιο πολύπαθη περίοδο της πρόσφατης Ιστορίας μας (1920-1980) μέσα από γνωστές και άγνωστες σελίδες του πιο λαοφιλούς αθλήματος.

«Πρόκειται», αναφέρει ο σκηνοθέτης, «για ένα ταξίδι στο χρόνο, χωρίς ωραιοποιήσεις και εξιδανικεύσεις με στόχο καθαρά ανθρωποκεντρικό: να εντοπίσουμε το νήμα που μάς ενώνει με τους πατεράδες και τους παππούδες μας, μέσα από τα χρόνια που το ποδόσφαιρο αποτελούσε έναν άμεσο και αυτονόητο καθρέφτη της κοινωνικής μας πραγματικότητας. Η καταστροφή της Σμύρνης, το έπος του ‘40, η Κατοχή, ο Εμφύλιος, οι διώξεις, η χούντα των συνταγματαρχών και η ένταξη της Ελλάδας στην ΕΟΚ, συμβάδισαν απολύτως με τα τεκταινόμενα στο ελληνικό ποδόσφαιρο.

Ο Μουράτης υπήρξε μέλος του ΕΑΜ, ο Πιερράκος σκοτώθηκε στο μέτωπο της Αλβανίας, ο Πεντζαρόπουλος ήταν ο μυθικός τερματοφύλακας που θύμιζε στους φιλάθλους τους ήρωες του ‘21, ο Δαρίβας βρέθηκε εξόριστος στη Μακρόνησο και ο Σοφιανός μπαινόβγαινε ως «ποινικός» στις φυλακές Αβέρωφ μέχρι να αυτοκτονήσει στο κελί του Κορυδαλλού. Αυτούς χειροκροτούσαν οι παππούδες μας στα κατάμεστα γήπεδα των δεκαετιών του πενήντα και του εξήντα, αναγνωρίζοντας τους εαυτούς τους στα πρόσωπα των ποδοσφαιρικών ηρώων τους. Όπως και οι πατεράδες μας, λίγο αργότερα, που συμπορεύονταν με τον Δομάζο, τον Παπαϊωάννου, τον Λουκανίδη, τον Κούδα, τον Αϊδινίου, τον Μαύρο και τον Χατζηπαναγή, το παιδί του Εμφυλίου που επέστρεψε από την Τασκένδη…στο τέλος της σειράς αντιλαμβανόμαστε ότι πρόκειται για κάτι υπερπολύτιμο που μάς αφορά πολύ περισσότερο από όσο φανταζόμαστε».

«Τα χρόνια της αθωότητας» είναι  το προϊόν του άσβεστου πάθους και της επίμονης αναζήτησης ενός καταξιωμένου δημιουργού. Μέσα από δεκαετίες έρευνας σε βιβλία και εφημερίδες, αγωνιώδους προσπάθειας εντοπισμού και διάσωσης άγνωστων όσο και σπάνιων ιδιωτικών φιλμ, ενδελεχή αξιοποίηση και ανάδειξη της «οπτικοακουστικής κιβωτού» που αποτελεί το Αρχείο της ΕΡΤ, μέσα από μία πενταετή οδύσσεια γυρισμάτων σε όλη την Ελλάδα προκειμένου να προλάβει εν ζωή τους πρωταγωνιστές του, ο Ηλίας Γιαννακάκης παρουσιάζει μία πραγματική υπερπαραγωγή: οκτώ ώρες ντοκιμαντέρ με πάνω από 100 συνεντεύξεις από το χώρο του ποδοσφαίρου και του αθλητισμού (Διακογιάννης, Δομάζος, Κούδας, Μαύρος, Μπάγεβιτς, Κελεσίδης, Χρηστίδης, Κοντογεωργάκης, Στραβοπόδης και δεκάδες άλλοι) αλλά και εκτός (Μαρμαρινός, Μπουκάλας, Βαγενάς, Βούλγαρης, Σκαμπαρδώνης κ.α.). «Τα χρόνια της αθωότητας» είναι η ελληνική τηλεόραση στα καλύτερά της. Μια σειρά που υπόσχεται αυθεντική συγκίνηση, ανάδειξη άγνωστων ιστοριών, επιμονή στη λεπτομέρεια και τη σωστή τεκμηρίωση και τη θεραπευτική σύνδεση με μερικές από τις πιο ρομαντικές πτυχές του συλλογικού παρελθόντος μας.

*Ο τίτλος της σειράς έχει κατατεθεί στην ΕΡΤ Α.Ε. από το 2020. Όσο κι αν είναι χρήσιμη και διδακτική, η εύλογη συσχέτιση με τα πρόσφατα τραγικά γεγονότα οπαδικής βίας παραμένει τυχαία και συμπτωματική.