Μέχρι
το 2030 -υπό όρους- θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η αναβάθμιση του οδικού έργου
Ιωάννινα-Κακαβιά απαντά η Κομισιόν σε ερώτηση της Ευρωβουλευτή της ΝΔ, Ελίζα
Βόζεμπεργκ δίνοντας νέα διάσταση στο “ταλαιπωρημένο” έργο της Ηπείρου.
«Μολονότι
η νομοθετική διαδικασία για τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» 2021-2027
(CEF) δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, υπό το πρίσμα του μερικού συμβιβασμού μεταξύ
των συννομοθετών, τα ελληνικά τμήματα που βρίσκονται στους διαδρόμους του
κεντρικού δικτύου Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφοράς (ΔΕΔ-Μ) θα είναι κατ’ αρχήν
επιλέξιμα για χρηματοδοτική στήριξη».
Αυτή
την απάντηση έδωσε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Βάλντις
Ντομπρόβσκις στην ερώτηση της κυρίας Βόζεμπεργκ, μέλους της Επιτροπής για τις
Μεταφορές και τον Τουρισμό του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και εισηγήτρια για θέματα
οδικής ασφάλειας.
Σε ένα
έργο που μάλιστα πριν από λίγες ημέρες αποχαιρέτησε το όνειρο αναβάθμισης του
μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης αυτή η εξέλιξη είναι σημαντική.
Εξαιρετικά ενδιαφέρον είναι και το γεγονός πως η απάντηση του κ. Ντομπρόβσκις (και κατ` επέκταση της Κομισιόν) είναι πως μεγάλα τμήματα του αυτοκινητόδρομου Αδριατικής-Ιονίου, που εκτείνεται από τη Rijeka της Κροατίας έως την Πάτρα, αποτελούν μέρος του κεντρικού δικτύου των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών (ΔΕΔ-Μ). Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το έργο θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί μελλοντικά σε ένα από τα διαθέσιμα ευρωπαϊκά εργαλεία.
Η
παραδοξότητα υλοποίησης-χρηματοδότησης
Βέβαια
το παράδοξο σε αυτή την υπόθεση και στα εν γένει έργα που περνούν από τον
έλεγχο των Βρυξελλών, είναι πως δεν απαντά σε μία κρίσιμη ερώτηση. Πως θα
ολοκληρωθεί ένα έργο, μέχρι το 2030, ως τμήμα του Διευρωπαϊκού Δικτύου
Μεταφορών, αν βάσει των μελετών οι σημερινές ροές που έχει (όπως και στην
περίπτωση του Ιωάννινα-Κακαβιά) δεν καλύπτουν τις απαιτήσεις που έχει θέσει στην
Ελλάδα η Κομισιόν;
Δηλαδή,
αν η χώρα υποχρεούται να ολοκληρώσει το έργο μέχρι το 2030, πως θα πάρει
ευρωπαϊκά κονδύλια αν δεν πληροί τα κριτήρια; Και αν δεν το ολοκληρώσει θα έχει
κυρώσεις για ένα έργο που ομολογουμένως δεν έδωσε η Ε.Ε. κάποιο κονδύλι για να
υλοποιηθεί;
Άλλωστε
είναι γεγονός, όπως σημειώνουν πολύ έμπειροι παράγοντες των έργων υποδομών, πως
με τα σημερινά κριτήρια υλοποίησης των Βρυξελλών, αν ήμασταν στο 2005 δεν θα
χρηματοδοτούνταν οι μισοί από τους άξονες που υλοποιήθηκαν, συμπεριλαμβανομένης
και της Εγνατίας στο συντριπτικό της μέρος. “Ευτυχώς προλάβαμε και τους υλοποιήσαμε”
σημειώνουν με νόημα.
Σε
εξέλιξη μελέτες σε όλο το μήκος του άξονα Αδριατικής-Ιονίου
Επιστρέφοντας
στην απάντηση της Κομισιόν στο έρωτημα της κυρίας Βόζεμπεργκ, αυτό που
επισημαίνεται είναι πως για τον άξονα Αδριατικής-Ιονίου, παρόλο που μελέτες
σχετικά με διάφορα τμήματα στα Δυτικά Βαλκάνια βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, στο
παρόν στάδιο δεν προβλέπεται ακριβής ημερομηνία για την ολοκλήρωση του εν λόγω
άξονα.
Ωστόσο,
τονίζει ότι για τμήματα που χρειάζονται αναβάθμιση λόγω των πραγματικών
προβλέψεων κυκλοφορίας και βρίσκονται σε κράτη μέλη της ΕΕ (π.χ. το τμήμα
Ιωάννινα-Κακαβιά), τα κράτη μέλη υποχρεούνται να ολοκληρώσουν τις εργασίες έως
το 2030 βάσει του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1315/2013 για την ανάπτυξη του
διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών.
Τέλος,
όσον αφορά την πιθανή χρηματοδότηση οδικών υποδομών στο πλαίσιο του Μηχανισμού
Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, η Κομισιόν υπογραμμίζει ότι τα εθνικά σχέδια
ανάκαμψης και ανθεκτικότητας θα πρέπει να περιλαμβάνουν μόνο μέτρα που
συμμορφώνονται με την αρχή της «μη πρόκλησης σημαντικής βλάβης» (ΜΠΣΒ) κατά την
έννοια του άρθρου 17 του κανονισμού για την ταξινόμηση.
Παράλληλα,
συμπληρώνει ότι κάθε έργο οδοποιίας θα απαιτεί αξιολόγηση ΜΠΣΒ, δίνοντας
προτεραιότητα σε οδικές υποδομές που καθιστούν δυνατές τις μεταφορές χαμηλών
εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και ανταποκρίνονται σε ζητήματα περιβάλλοντος,
ασφάλειας, συμφόρησης και ψηφιοποίησης.
ΠΗΓΗ: https://ypodomes.com/