Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου 2020

Κωνσταντίνος Ζάγκαλης: Το μεγάλο Πωγώνι


Γράμμα στον Αρχισυντάκτη


Αγαπητέ κύριε Μιχάλη,
Δεν θα ήταν αξιόλογη μια γνωριμία αν περιορίζονταν σε χρόνο. 
Εγώ έχω μεγάλο ατομικό πρόγραμμα για την Σελίδα σας, δεν τέλειωσα με τις δυο δημοσιεύσεις μου που φιλοξενείς.
Αυτό που δεν ξέρω είναι αν με θέλετε εσείς.
Είμαι μέσα σε μια πεποίθηση, ότι το Πωγώνι πεθαίνει.
Το λένε πολλοί αυτό. Εγώ δεν περιορίζομαι μόνο να «λέω», θέλω και κάτι να κάνω. Σαν μαθηματικός που είμαι, το πρώτα-πρώτα που με ενδιαφέρει είναι αν έχω σωστές αρχικές πληροφορίες.
Μήπως δεν πεθαίνει το Πωγώνι και εγώ τα παραλέω;
Ας κάνουμε μια μικρή έρευνα. Εσύ που ξέρεις τα πάντα, πες μου πόσοι άνθρωποι σε κάθε χωριό βγάζουν το ψωμί τους από αγροτική δουλεία (όλο το ψωμί τους!).
Μετά, πόσοι δήλωσαν όλα τα χωράφια τους στο Εθνικό κτηματολόγιο πέρσι;
 Βεβαία, δεν είναι όλα τα χωριά της Ηπείρου ο ίδιο. Εγώ ενδιαφέρομαι για τα πέτρινα χωριά, που δεν έχουν κάμπο. Νομίζω τέτοιο είναι όλο το Πωγώνι.
  Αν κάποια χωριά δείχνουν περισσότερη προκοπή, είναι γιατί έχουν εισοδήματα από  άλλες μεριές (π.χ. πηγαίνουν στα Γιάννενα και φέρνουν λεφτά).
Αν λοιπόν,  βρεις ότι κάθε χωριό έχει 30-50% επαγγελματίες αγρότες και ότι στο Εθνικό Κτηματολόγιο δήλωσαν τα χωράφια τους στο 50%, τότε έμενα να με πεις κινδυνολόγο και αιθεροβάμονα και να μου κλίσεις την πόρτα.
Αν δεν βγει έτσι, τότε να συσπειρωθείς μαζί μου, να σηκώσουμε τα μανίκια και να ασχοληθούμε σοβαρά με την οικονομική ανάπτυξη  του Πωγωνίου.  
Διότι όλα αρχίζουν από την οικονομία.   
Στην στατιστική έρευνα θα σε βοηθήσω λίγο. Το χωριό μου (και αλλά 5 χωριά που εγώ ελέγχω) δεν παράγει ούτε ένα αβγό, ούτε ένα κιλό πατάτες, οι αγύρτικες δουλείες σταμάτησαν κατά 100% την δεκαετία του 50.
Οι άνθρωποι έφυγαν όλοι. Στο Εθνικό κτηματολόγιο δεν δήλωσαν χωράφια (3-5 δήλωσαν 1-2  χωράφια, υπενθυμίζω ότι εμείς  έχουμε περίπου 30 μικρά αγροτεμάχια το κάθε νοικοκυριό).
Σας παρακαλώ, διαβάστε ξανά τα δυο κείμενα που φιλοξενούνται στη σελίδα και θα μας καταλάβετε καλυτέρα.
Και γιατί γραφείς σε μένα, θα ρωτάς.
Διότι, όπως βλέπω, εσύ συγκεντρώνεις ιδιότητες και χαρίσματα που χρειάζονται για τα παραπάνω, αλλά σπανίζουν:
1)      τον Πωγωνήσιο πατριωτισμό,
2)      την όρεξη να προσφέρεις στο κοινό,
3)      την άριστη γνώση της πωγωνήσιας κοινωνίας.
Εγώ έμεινα άφωνος όταν γνωρίστηκα με την Σελίδα σου.
Πολλή δουλειά, καλή δουλειά, εθελοντική δουλειά.
Υπάρχουν τέτοιοι άνθρωποι στο Πωγώνι;
 Μέμφω τον εαυτό μου που δε το ήξερα αυτό νωρίτερα.
Και έσπευσα να σε «παντρέψω» με την Ομοσπονδία Αδελφοτήτων. Για να σπάσω ακόμη μια φορά τα νευρά μου.
 Να συναντήσω άλλη μια φορά την βαθειά ριζωμένη αρρώστια των Πωγωνησίων, την ΤΕΜΠΕΛΙΑ.
 Ο Άρμπιρος με κοροϊδεύει. Όχι μόνο που δεν έκανε τίποτε για να πάρει την Σελίδα, αλλά εξαφανίστηκε. Γράφω, τηλεφωνώ, τίποτε. Αμ, το ίδιο έκανε και ο Δήμαρχος, που του έγραψα γράμμα και το έστειλα και σε σας. Δεν μου απάντησε.
Τι του έγραφα; Να βάλουμε κηπουρούς στα παρατημένα χωριά. Υπάρχει λογικότερη ιδέα;
Την ιδία αντιμετώπιση έχω και από άλλα πρόσωπα. Μόνο που εδώ η απόκρουση γίνεται κάποτε και πιο ωμή, φτάνει μέχρι και το «αϊ συχτήρι», «άσε με ήσυχο, παίζω τώρα».
Κάτι τέτοια εισπράττω εγώ. 
Φαίνεται εγώ δεν κατάλαβα ποιο είναι τη σημερινό Πωγώνι.
Ότι δηλαδή δε είναι το Παλιό Πωγώνι.
Ότι, δηλαδή, φτιάχτηκε και νομιμοποιήθηκε το Μικρό Πωγώνι με όλες τις σχετικές εξουσίες. Το Μικρό Πωγώνι είναι ένα άρρωστο μόρφωμα, πρώτα-πρώτα διότι δεν έχει οικονομική παράγωγη. Ένα ευρώ λεφτά δεν βάζει όλος ο Δήμος.
Δεν έχει νέους ανθρώπους, είναι κατάλληλος χώρος για την ανάπτυξη παραβατικότητας, ληστειών, διακίνησης ναρκωτικών κτλ.
 Διαλυθήκαν όλες κοινωνικές οργανώσεις. Όπως διαλύθηκε η Ομοσπονδία Αδελφοτήτων, έτσι διαλυθήκαν και οι Αδελφότητες ανά χωριό. 
Την ιδία στιγμή ο Καποδιστρίας και ο Καλλικράτης έγδυσαν τα χωριά από κάθε εξουσία, έτσι ώστε τα χωριά να μην διαθέτουν καμιά οντότητα και να μην έχουν καμιά Κεφαλή.
Η λύση είναι η αποκατάσταση του Παλιού Πωγωνίου.
Μα αφού δεν υπάρχουν άνθρωποι;
Με ποιον θα φτιάξεις το μεγάλο Πωγώνι, θα ρωτήσει κάποιος.  
Θα το φτιάξω ηλεκτρονικά, μαζεύοντας όλους τους απανταχού  πωγωνησίους. Η ηλεκτρονική συνύπαρξη είναι πλατιά διαδεδομένη σήμερα: ΕΕ, ΟΗΕ, Σύνδεσμος Αποδήμου Ελληνισμού κτλ.
Αν γίνουν αυτά που γράφω, τότε όλοι οι  απόδημοι θα αποκτήσουν γη στο Πωγώνι, θα αποκτήσουμε δεύτερο εισόδημα, θα δεθούν με το χωριό.
Στην Αθήνα οι μισοί έχουν δεύτερο εισόδημα (ελιές, εσπεριδοειδή κτλ). Στην Γερμάνια, την Αμερική ο γεωργός  ζει στην πόλη και πάει με την λιμουζίνα του στα χωράφια του).
Το αρχικό είναι το οικονομικό. Το οικονομικό σε μας είναι τα χωράφια μας. Να ζητήσουμε από την Πολιτεία να δέσει τα χωράφια μας επάνω μας. Καθώς δεν τα γράψαμε στο Εθνικό Κτηματολόγιο, να τα πάρει το Κράτος (όλα). Αμέσως μετά να κάνει αναδασμό και να μας τα επιστρέψει αναδασμένα, να δώσει σε κάθε σπίτι (όρθιο ή πεσμένο) ένα κομμάτι γης.
Να τερματίσουμε δηλαδή τον πολυκερματισμό της αγροτικής περιουσία μας.  Μετά οι ιδιοκτήτες να συμφωνήσουμε να ενώσουμε τα κομμάτια μας  και να τα δώσουμε σε έναν επιχειρηματία-επαγγελματία σε μεγάλες αγροτικές φάρμες, να τα καλλιεργεί και να μας δίνει νοίκι. Όποιος χωρικός θέλει να εργαστεί ατομικά, ας περιφράξει το κομμάτι του κα να το καλλιεργήσει μονός του.
 Η παρούσα λύση είναι η μονή οικονομικά και πατριωτικά σωστή.
Διότι υπάρχουν και άλλες λύσεις που κυκλοφορούν:
1) να βγάλει το κράτος σε πλειστηριασμό τα χωράφια μας,
2) να τα δώσει το κράτος σε ακλήρους αγρότες. Οι δυο τελευταίες λύσεις αφαιρούν από εμάς την ιδιοκτησία και δεν πρέπει να γίνουν δεκτές από εμάς.
Αλλά υπάρχει και άλλος λόγος: Είμαστε παραμεθόριος περιοχή, εκεί πρέπει να μείνει ριζωμένο το ελληνικό  λαϊκό στοιχείο, αλλιώς θα μας πάρουν οι ξένοι την γη  μας, θα αφελληνιστεί ο τόπος, θα χάσουμε τον Πωγωνήσιο πολιτισμό μας.
Αν αναπτύξουμε το Πωγώνι οικονομικά (δενδροκομία, κτηνοτροφία, ξυλεία), με τα χρόνια θα αλλάξει το τοπίο.
Θα χρειαστούν εργαστήρια φάμπρικες επεξεργασίας των προϊόντων, οπότε θα εμφανιστούν πολλοί άλλοι παραγωγικοί άνθρωποι στο Πωγώνι, θα φουντώσει ο πληθυσμός.
Κατά την εκτίμησή μου αυτοί οι άνθρωποι θα είναι κυρίως απόδημοι πωγωνήσιοι, τρίτης, τέταρτης γενεάς.
Τα παραπάνω απαιτούν αγωνιστική προσφορά από τον πληθυσμό και με την παρούσα γραφή μου, κύριε Μιχάλη, σε καλώ να προσφέρεις τη Σελίδα σου να προπαγανδίζει-διαφωτίζει-προβληματίζει τους πωγωνησίους για την Μεγάλη Αλλαγή. 
Άνοιξε ένα μεγάλο και μόνιμο φάκελο στην Σελίδα σου που να τιτλοφορείται: ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΩΓΩΝΙΟΥ.
Με τον χρόνο όλο και περισσότεροι θα γράφουν στην σελίδα και θα διαβάζουν από αυτήν.

Αθήνα, 6-9-20, Κώστας Ζάγκαλης από Δρυμάδες
210-505-9943