Πέμπτη 2 Ιουλίου 2015

Ο Σύλλογος Ηπειρωτών Καλλιθέας εντυπωσίασε και κατενθουσίασε, με την αναπαράσταση του Ηπειρώτικου γάμου, στο Β' Ηπειρώτικο Αντάμωμα των Ηπειρωτών Καλλιθέας, την Κυριακή το απόγευμα 28 Ιουνίου 2015, στην πλατεία Δαβάκη Καλλιθέας

Εξαιρετικά πλούσιο και ενδιαφέρον το "2ο Ηπειρώτικο Αντάμωμα" από το Σύλλογο Ηπειρωτών Καλλιθέας την Κυριακή το απόγευμα 28 Ιουνίου 2015, με σκοπό την ανάδειξη και αξιοποίηση στοιχείων του λαϊκού πολιτισμού των Ηπειρωτών, μέσω της αναπαράστασης του Ηπειρώτικου γάμου.
Στη γεμάτη πλατεία Δαβάκη σε συνεργασία με το Δήμο Καλλιθέας, ο Σύλλογος Ηπειρωτών της πόλης, πραγματοποίησε μια σπουδαία μουσικοχορευτική   λαογραφική θεατρική-εκδήλωση  αναπαράστασης του παραδοσιακού ηπειρώτικου γάμου, τόσο με το θεατρικό τμήμα του Συλλόγου, όσο και με τα χορευτικά συγκροτήματα, του Συλλόγου Ηπειρωτών Καλλιθέας, του Συλλόγου Ηπειρωτών Πετρούπολης, του Συλλόγου Ηπειρωτών Αγίων Αναργύρων και της ''Παραδοσιακής Φλόγας'' τα οποία εξέφρασαν με μοναδικό τρόπο, τα ήθη και έθιμα του γάμου, τα όσα διαλαμβάνονται σ΄αυτόν, που για τους Ηπειρώτες έχουν μεγάλη σημασία, αυτός κατ΄αυτός, αλλά και η ιεροτελεστία του, όσο και τους χορούς τους.
Η γενικότερη δομή της εκδήλωσης της αναπαράστασης του Ηπειρώτικου γάμου, η ποιοτική παρουσία όλων όσων συμμετείχαν σε αυτή και το θερμό χειροκρότημα των θεατών που συνόδευε την εξέλιξη του προγράμματος, απετέλεσαν τα κεντρικά χαρακτηριστικά αυτού του Ανταμώματος.
Την καλλιτεχνική επιμέλεια της εκδήλωσης, καθώς επίσης και τη διδασκαλία των χορών, την είχαν οι δάσκαλοι Βαρβάρα Μπότσαρη και Θοδωρής Μπότσαρης, στους οποίους αξίζουν θερμά συγγχαρητήρια για το άρτιο της παράστασης, αλλά και την εν γένει προσπάθεια τους για την παράδοση και την διατήρηση των ηθών και εθίμων της Ηπέιρου και όχι μόνο.
Στη μουσική συνοδεία ήταν, η κομπανία του εξαίρετου κλαρινίστα Θοδωρή Γεωργόπουλου, με τον καλίφωνο και βυζαντινό Μιχάλη Ζάμπα στο τραγούδι και το λαούτο, τον χρυσοδάκτυλο Παναγιώτη Ξυδέα στο βιολί και τον δωρικό Σάκη Κάκκο στο ντέφι, που κατευθνθουσίασαν τους παρευρισκόμενους.
Πλήθος κόσμου παρέστει στην εκδήλωση και πέραν των προσδοκιών, με αποτέλεσμα οι καρέκλες που είχαν εγκατασταθεί στον χώρο να μην επαρκέσουν και έτσι εκατοντάδες παρακολούθησαν όρθιοι το πολύωρο λαογραφικό θεατρικομουσικοχορευτικό πρόγραμμα.
Την εκδήλωση με την παρουσία του τίμησαν, ο Αντιπρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων Ηπειρώτης Γιάννης Μπαλάφας και  ο Δήμαρχος Καλλιθέας Δημήτρης Κάρναβος, συνοδευόμενος από Αντιδημάρχους και Δημοτικούς Συμβούλους όλων των παρατάξεων  που υπάρχουν στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Την Πανηπειρωτική Συνομοσπονδία Ελλάδος, εκπροσώπησε πολυμελής αντιπροσωπεία με επικεφαλής τον Αντιπρόεδρο Κώστα Κωνή, που συνόδευαν  τα μέλη του Δ.Σ.  Μένια Βαζούκη,  Ελένη Ντάσιου, Κώστας Λιάγκος, Χριστόφορος Ευθυμιου και η ψυχή της ηπειρώτικης αποδημίας ο αειθαλής Κώστας Μπατσής. Ακόμη παρέστει ο πρώην Πρόεδρος της ΠΣΕ Γιώργος Οικονόμου και  από τους Ηπειρώτικους Συλλόγους της Αττικής παρέστησαν, η Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αποδήμων Μουργκάνας Ζωή Ντρούγκα, ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αποδήμων Λάκκας Σουλίου Βαγγέλης Παππάς,  ο Αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Αποδήμων Τζουμερκιωτών, ο Πρόεδρος της Αδελφότητας Ηπειρωτών Αργυρούπολης Γιώργος Κωτσαντής, η Πρόεδρος του Συλλόγου Ηπειρωτών Αγιών Αναργύρων Αθηνά Ζάγκα, η Πρόεδρος του Συλλόγου Ηπειρωτών Αγίας Παρασκευής Βασίλω Ιωάννου, ο Πρόεδρος του Συλλόγου Ηπειρωτών Λαυρεωτικής Μανώλης Λαμπίρης, ο Πρόεδρος της Ένωσης  Ηπειρωτών Περιστερίου Ζήκος Κόντης, εκπρόσωποι, από το Σύλλογο Ηπειρωτών Πετρούπολης, Σύλλογο Ηπειρωτών Γλυφάδας, Ένωση Ηπειρωτών Αχαρνών. Ένωση Ηπειρωτών Ιλίου και τον Ηπειρωτικό Σύνδεσμο Πειραιά, καθώς και εκπρόσωποι πρωτοβάθμιων αδελφοτήτων της Ηπειρώτικης Αποδημίας, ως και εκπρόσωποι ετεροδημότικων και αποδημικών οργανώσεων που δραστηροποιούνται στο Δήμο Καλλιθέας και εκπρόσωποι πολιτιστικών φορέων της πόλης
Ξεκινώντας την εκδήλωση, η Πρόεδρος του Συλλόγου των Ηπειρωτών της Καλλιθέας Γεωργία Κίσκου εξέφρασε την ευαρέσκεια, τη χαρά και την ικανοποίηση για την εκδήλωση αυτή, το '' Β΄ Ηπειρώτικο Αντάμωμα του Συλλόγου Ηπειρωτών Καλλιθέας'',  που ήταν αφιερωμένη στην αναπαράσταση του Ηπειρώτικου γάμου, καθώς και την αθρόα προσέλευση του κόσμου. Ευχαρίστησε τον   Δήμαρχο Δημήτρη Κάρναβο, για την βοήθεια που προσέφερε διαχρονικά στον Σύλλογο και για την εκδήλωση αυτή, που είναι συνδιοργάνωση με τον Δήμο και  τον κάλεσε  να συνεχίσει το έργο και να το επεκτείνει για την στήριξη του Συλλόγου, ως και των άλλων πολιτιστικών Συλλόγων της περιοχής, υποσχόμενη ότι του χρόνου το καλοκαίρι θα επαναληφθεί το αντάμωμα αυτό στον ίδιο χώρο ή σε μεγαλύτερο, γιατί η φετεινή επιτυχία θα φέρει περισσότερο κόσμο του χρόνου. Τέλος κλείνοντας έκανε μια μικρή αναφορά στο χορευτικό, ως και τις άλλες δράσεις και εκδηώσεις που έχουν πραγματοποιηθεί το 2015.
Χαιρετισμό στη συνέχεια  απήθυνε  ο  Δήμαρχος Δημήτρης Κάρναβος, που αφού έκανε μιά μικρή αναφορά στην παράδοση και στη λειτουργία του τοπικού Συλλόγου Ηπειρωτών, που την παρακολουθεί από κοντά εδώ και αρκετά χρόνια  δεσμεύτηκε στην πραγματοποίηση του Γ' Ανταμώματος το ερχόμενο καλοκαίρι του 2016, ως και κάθε βοήθεια για τον Σύλλογο.
Στον σύντομο χαιρετισμό του, ο Αντιπρόεδρος της Πανηπειρωτικής Κώστας Κωνής,αναφερόμενος στη σημασία της διοργάνωσης, την απαράγραπτη αξία των ηπειρώτικων  εκδηλώσεων ως αυθεντικού στίβου της παράδοσης, τον αγώνα ενάντια στην εμπορευματοποίηση, τη φολκλοροποίηση και τη σκύλευσή της, το αξιακό φορτίο που πρεσβεύουν τα πανηγύρια, το τόσο πολύτιμο στις μέρες μας που μας θέλουν όλους μαζί για να τις διαβούμε όσο το δυνατόν πιο αλώβητοι και όρθιοι.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην συνολική προσπάθεια της ηπειρώτικης αποδημίας για την διατήρηση της ηπειρώτικης κουλτούρας και παράδοσης, σε μια δύσκολη περίοδο οικονομικής κρίσης και παράλληλα πολιτιστικής παγκοσμιοποίησης, που έχει πρόσφορο έδαφος, να επιβληθεί στην παράδοση μας λόγω της οικονομικής κρίσης.
Έχουμε καθήκον, τόνισε ο Αντιπρόεδρος της ΠΣΕ Κώστας Κωνής, να αντισταθούμε στην επίθεση της πολιτισμικής και πολιτιστικής παγκοσμιοποίησης και αυτό προσπαθούμε να κάνουμε όλοι που υπηρετούμε τις παραδόσεις και τα ήθη και έθιμα του λαού μας. Αυτό κάνει και ο Σύλλογος Ηπειρωτών Καλλιθέας  και ο ηπειρόψυχη, ηπειρομάχος και διαχρονικά φανατική θιασώτης της ηπειρώτικης παράδοσης Πρόεδρος του Συλλόγου  Γεωργία Κίσκου  και οι συνεργάτες της,  με πίστη και διαρκή προσπάθεια και αξίζει πολλούς επάινους για αυτό και για άλλα πολλά από όλους μας και σήμερα το κάνω εγώ, εκπροσωπώντας το σύνολο της Ηπειρωτικής αποδημίας.
Κλείνοντας τον χαιρετισμό του, κάλεσε τους παρευρισκόμενους, να προτιμήσουν τις φετεινές διακοπές τους, να τις περάσουν στην Ήπειρο, στηρίζοντας έτσι την τοπική οικονομία και την Ήπειρο γενικά, μιά περιοχή που έχει προσφέρει τόσα πολλά στον εθνικό ελλαδικό κορμό και έχει πάρει τόσο λίγα, μιά περιοχή, που δεν έχει να ζηλέψει τίποτε από τις άλλες τουριστικές περιοχές της Ελλάδας, πλεονεκτώντας μάλιστα σε πολλά και μοναδικά τοπία.
Το Ηπειρώτικο γλέντι που ακολούθησε την αναπαράσταση του Ηπειρώτικου γάμου, κράτησε μέχρι και μετά τα μεσάνυχτα και στους παρευρισκόμενους προσφέρθηκαν ηπειρώτικα εδέσματα, γλυκά και πίτες και ηπειρώτικο τσίπουρο.
Και του χρόνου.

Λίγα λόγια για τον Ηπειρώτικο γάμο
Ο γάμος είχε ιδιαίτερη σημασία  για τους Ηπειρώτες.
Η ηλικία των γυναικών που ήταν κατάλληλη για παντρειά ήταν συνήθως μετά το 16ο έτος της ηλικίας τους, αφού έχει ετοιμάσει την προίκα της, ενώ των αγοριών μετά την εκπλήρωση των στρατιωτικών υποχρεώσεών τους.
Τα περισσότερα συνοικέσια τελούνταν τις μέρες των πανηγυριών. Τα πολλά πανηγύρια που γίνονταν εξυπηρετούσαν και τη σκοπιμότητα αυτή, δηλαδή να δουν και να σχεδιάσουν τα πιθανά προξενιά.
Η επιδίωξη όλων ήταν οι μελλόνυμφοι να προέρχονται από το ίδιο χωριό. Κάποιος συγγενής της κοπέλας αναλάμβανε, εν αγνοία της, να μεταφέρει το μήνυμα σε κάποιον αντίστοιχο του γαμπρού. Αν απορρίπτονταν κρατιόνταν μυστικό για να μην εκτεθούν οι συγγενείς και η κοπέλα. Αν συμφωνούσαν το ανακοίνωναν στον άλλο υπεύθυνο του προξενιού και μετά το πληροφορούνταν οι μελλόνυμφοι και έπειτα το μάθαιναν και οι υπόλοιποι.
Στη συνέχεια συναντούνται οι γονείς και στενοί φίλοι των δύο μερών συνήθως στο σπίτι του γαμπρού για να συζητήσουν και να συμφωνήσουν το μέγεθος της προίκας. Πολύ παλιότερα,  συνέτασσαν και το προικοσύμφωνο.
Μετά τον αρραβώνα και αφού τα είχαν συζητήσει στο προξενιό, συγγενείς του γαμπρού, πήγαιναν στης νύφης για να τα καταγράψουν τα συμφωνηθέντα σε χαρτί.

Γάμος:
Προσκαλούσαν τον κόσμο προφορικά, δηλαδή δεν έκαναν προσκλήσεις. Πήγαινε ένας από σπίτι  σε σπίτι και έκανε τη δουλειά αυτή
Πέμπτη- προικιά:
Την Πέμπτη οι φίλες της νύφης πήγαιναν σπίτι της. Έκαναν στοίβα το προικιό (σε «γίκο») δηλαδή διπλωμένα τα υφάσματα κλπ , το ένα πάνω στο άλλο. Κάτω - κάτω έβαζαν τα χοντρότερα και πιο πάνω τα λεπτότερα. Από πάνω γέμιζαν με μαξιλάρια, ενώ στο κάτω μέρος έβαζαν μαξιλάρια για άλλες χρήσεις που ήταν φτιαγμένα κεντημένα στον αργαλειό ή στο χέρι ή πλεχτά.
Στα κρεβάτια άπλωναν τα κεντήματα, τα σεντόνια, τις μαξιλαροθήκες, τις πετσέτες τις ποδιές κ.α. Τα φορέματα τα τοποθετούσαν κρεμαστά. Ετοίμαζαν και τις πλεχτές κάλτσες (Τσιουρέπια) που προορίζονταν για δώρα στο σόι του γαμπρού. Μπορεί να ήταν 80-100-120 ζευγάρια, αναλόγως του πόσο μεγάλο ήταν στο σόι του.
Στα χαρακτηριστικά των προκαθορισμένων διαδικασιών συγκαταλέγεται και «η κασέλα».
Η κασέλα είναι ένα ξύλινο μακρόστενο, παραλληλόγραμμο κιβώτιο, με κάλυμμα που ανοιγόκλεινε, στο οποίο φύλασσαν τακτοποιημένα ρούχα και υφάσματα. Οι συγγενείς του γαμπρού ανέκαθεν την έπαιρναν μαζί με τα προικιά από τη νύφη, ως σχεδόν το 1955. Στην πάνω δεξιά μεριά (της στενής πλευράς) είχε ένα παταράκι, σαν κουτάκι, 7-8 εκατοστών πλάτους και ύψους που λέγονταν «παράκλα» και από την αριστερή πλευρά, ένα σανιδάκι καρφωμένο για να στηρίζει το κάλυμμα της κασέλας όταν ήταν ανοιχτή. Όταν η κασέλα σταμάτησε να αποτελεί μέρος της προίκας, αντικαταστάθηκε από καλοφτιαγμένη ντουλάπα.
Παρασκευή
Την Παρασκευή έρχονταν οι συμπέθεροι (σόι του γαμπρού) για να πάρουν την προίκα. Αφού τα πήγαιναν στο σπίτι του γαμπρού, η μητέρα του έριχνε ρύζι και τα έκαναν πάλι στοίβα (γίκο). «Έστρωναν το κρεβάτι» και τακτοποιούσαν τα πράγματα στις θέσεις τους. Μόλις έστρωναν το κρεβάτι έριχναν πάνω ένα αγοράκι μικρό για να κάνει η νύφη αγόρι. Απαραίτητη όμως προϋπόθεση ήταν να πάρουν πρώτα το συμφωνηθέν χρηματικό ποσό. Αν αυτό δεν παραλαμβάνονταν, μπορεί να χαλούσε και ο γάμος.
Σάββατο - νύφη
Το βράδυ του Σαββάτου γίνονταν το γλέντι στην νύφη. Η οικογένεια του κάθε προσκεκλημένου έφερνε ένα «πόδι» κρέας πρόβειο (ένα τέταρτο του ζώου) και από ένα ταψί ψωμί. Μερικοί έφερναν και κρασί. Πριν έρθουν τα όργανα τραγουδούσαν με το στόμα οι άντρες και οι γυναίκες σε αντιφώνηση (μία φορά οι γυναίκες και μία οι άντρες). Τραγούδια καθιστικά περισσότερο. Όταν έλεγαν χορευτικό τραγούδι, το χόρευαν. Μετά έρχονταν τα όργανα. Έμπαιναν στο χορό ανά παρέες, συνήθως ανά οικογένειες. Άντρες και γυναίκες μαζί (πιο ελεύθερα όχι όπως στο πανηγύρι στον προκαθορισμένο διπλοκάγγελο ή τριπλοκάγγελο χορό). Ένας είχε την ευθύνη για να κρατά και να δίνει τη σειρά για το χορό. Άλλος ήταν υπεύθυνος για το φαγητό και λέγονταν κελαρτζής. Έκοβε το κρέας που έφερναν οι καλεσμένοι σε μερίδες και το τσιγάριζαν στο ταψί. Μετά έφτιαχναν το γνωστό γιαχνί.
Πριν το φαγητό έρχονταν το συμπεθεριό (συγγενείς του γαμπρού) αποτελούμενο από 10-15 περίπου άτομα. Έστρωναν το τραπέζι και αφού τελείωναν το φαγητό τραγουδούσαν το τραγούδι «Σε τούτη τάβλα που ήμαστε» σε δύο παρέες, μία φορά η μία και μία φορά η άλλη. Το φαγητό το τοποθετούσαν 2 άτομα στα πιάτα. Πρώτα σερβίρονταν το ρύζι. Νέα παιδιά (5-6 άτομα) που φορούσαν καρό ασπροκόκκινη ποδιά (και λιγότερο μπλε άσπρο), κάθονταν στη σειρά και ο ένας έδινε στον άλλο το πιάτο, ώσπου να φτάσει στο τραπέζι. Εκεί κάποιος μεγαλύτερος είχε την ευθύνη σε ποιόν θα δοθεί , αναλόγως τη σειρά. Μόλις τελείωνε το πρώτο πιάτο, μάζευαν τα σκεύη και τα έπλεναν ώστε να χρησιμοποιηθούν στο δεύτερο πιάτο. Το ίδιο και στο τρίτο. Στο τέλος, στο τέταρτο, σερβίρονταν το κρέας. Έπιναν και κρασί ή ούζο. Χαρακτηριστικά ο κελαρτζής έλεγε ότι «δεν φτάνει το ένα, δεν φτάνει το άλλο», για να μην μεθύσουν.
Κυριακή-ο γάμος
Ο γάμος γινόταν συνήθως μετά το μεσημεριανό, νωρίς το απόγευμα. Ένας λόγος ήταν ότι μετά θα γίνονταν τραπέζι στους προσκεκλημένους.
Υπήρχαν οι περιπτώσεις που γίνονταν στέφανα και στο σπίτι. Αν ο γαμπρός ήταν από μακριά τα στέφανα γίνονταν στο μέρος της νύφης.
Το πρωί της Κυριακής ετοιμάζονταν φαγητά για το μεσημέρι. Συνήθως ετοίμαζαν το παραδοσιακό γιαχνί και κρέας με ρύζι.  Μετά τα όργανα πήγαιναν στο γαμπρό. Όλο μαζί το συμπεθεριό (του γαμπρού) με τα όργανα πήγαιναν στο νουνό για να τον πάρουν. 
Όταν ντύνονταν η νύφη, πιο παλιά, κρατούσε στην ποδιά της ασημένιο δίσκο. Ο πατέρας έριχνε στο κεφάλι της σταυρωτά λίγο κρασί. Μετά οι υπόλοιποι σταύρωναν με κέρματα το κεφάλι της και τα έριχναν στο δίσκο. Έλεγαν και το τραγούδι, «ευχήσου με μανούλα μου τώρα στο στόλισμά μου». Παλιά οι νύφες φορούσαν φορέματα κόκκινα ή μπλε. Όταν ήταν κόκκινο το φόρεμα φορούσε μπλε ποδιά κεντημένη με δαντέλα γύρω-γύρω και όταν ήταν μπλε το φόρεμα ήταν κόκκινη η ποδιά. Στην αριστερή πλευρά, 7-8 πόντους κάτω από τη μέση, καρφίτσωναν ένα τριγωνικά διπλωμένο μαντήλι. Το κρατούσε η νύφη ακουμπώντας το με τα δάχτυλα στην πάνω μεριά του. Στο κεφάλι φορούσαν Γιαννιώτικο μαντήλι μαύρο με «κλάρα», δεμένο «πεταλούδα». Το στερέωναν με καρφίτσες που είχαν μαύρο «κεφαλάκι». Φυσικά η νύφη είχε κοτσίδες μέχρι τη μέση και πιο κάτω. Στα πόδια φορούσαν κάλτσες αγοραστές και παπούτσια, άλλες με λουράκι και άλλες γόβα.
Στα μετέπειτα χρόνια, οι νύφες φορούσαν άσπρο φόρεμα, πέπλο, κραγιόν και τα μακριά μαλλιά που δεν τα είχαν κόψει ακόμα, τα μάζευαν μπούκλες γύρω στο δάχτυλο και τα έπιαναν με τσιμπιδάκι. Η νύφη τα βλέφαρα δεν τα σήκωνε και κοιτούσε όλο κάτω. 
Στο γάμο, ο βλάμης ήταν μεταξύ των πρώτων παρευρισκομένων. Σε χωριά της Ηπείρου ο βλάμης πήγαινε στο σπίτι του γαμπρού με τη συνοδεία των οργάνων που έστελνε ο γαμπρός. Σε όλη τη διάρκεια του γάμου ο βλάμης μαζί με το νουνό ήταν κοντά στο γαμπρό.
Ο γαμπρός φορούσε κοστούμι μπλε, ριγέ πουκάμισο και σκαρπίνια παπούτσια (παλιότερα δεν φορούσαν γραβάτα, η οποία προστέθηκε αργότερα).
Ένα αγοράκι 10-15 χρονών περίπου είχε ένα ασημένιο δίσκο στο κεφάλι και το κρατούσε με τα χέρια. Μέσα είχε τα στέφανα μέσα σε ρύζι και κουφέτα και ότι άλλο χρειάζονταν. Από πάνω ήταν σκεπασμένο με φανταχτερό πανί. Ο κόσμος που ήταν προσκεκλημένος στο γάμο (ψίκι) μαζί με το βλάμη και το γαμπρό ξεκινούσαν για το σπίτι της νύφης. Τα όργανα τραγουδούσαν στο δρόμο διάφορα τραγούδια. Όταν έφταναν στη νύφη έλεγαν το «Ξύπνα περδικ(λ)ομάτα μου κι ήρθα στο μαχαλά σου». Ο «Βλάμης» που ήταν φίλος του γαμπρού φορούσε στη νύφη τα παπούτσια τα νυφιάτικα που ήταν όμως δώρο του γαμπρού. Μετά πιάνοντας αγκαζέ τη νύφη από τη μία μεριά ο πατέρας και από την άλλη η μάνα έβγαιναν έξω από την πόρτα. Τότε γυρνούσε η νύφη προς την πόρτα και προσκυνούσε 3 φορές (έσκυβε λίγο). Η μάνα της έριχνε ρύζι και κουφέτα που είχε σ΄ ένα πιάτο και το έσπαγε στο έδαφος. Μετά την έπιαναν πάλι αγκαζέ 2 νέα άτομα, τα αδέλφια αν είχε ή στενός συγγενής. Τα όργανα έλεγαν το (αφήνω γεια μανούλα μου). Πολλοί έκλαιγαν γιατί έφευγε η νύφη από τους δικούς της. Όταν έφταναν στην εκκλησία την έπιαναν από δεξιά αγκαζέ ο γαμπρός και αριστερά ο νουνός. Αφού γίνονταν τα στέφανα ξεκινούσαν για το σπίτι του γαμπρού. Τα όργανα, τα νιόγαμπρα και όλοι οι συμπέθεροι.
Όταν έφταναν τα όργανα στο καινούριο σπίτι (του γαμπρού) έλεγαν το «έβγα κυρά-κυρά και πεθερά για να δεχτείς την πέρδικα». Έβγαινε η πεθερά με ένα πιάτο που περιείχε ρύζι και κουφέτα, τα οποία έριχνε πάνω στα νιόγαμπρα. Η νύφη με το τακούνι έσπαγε το πιάτο και μετά έμπαινε μέσα. Μετά έβαζαν τη νύφη στο χορό, σε διπλή σειρά με μέσα τις γυναίκες και έξω τους άντρες, ο γαμπρός χόρευε και κρατούσε για χορό όλους του άντρες και ανάλογα η νύφη τις γυναίκες. Κατόπιν οι συγγενείς της νύφης έφευγαν, για να γυρίσουν το βράδυ να συμμετάσχουν στη «χαρά». Όποιος είχε την οικονομική άνεση κρατούσε τα όργανα και για το βράδυ. Όπως γίνονταν το γλέντι στη νύφη το Σάββατο το βράδυ τα ίδια γίνονταν και στο γαμπρό την Κυριακή το βράδυ.
Πρέπει να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια του γλεντιού δίπλα από τη νύφη κάθονταν πάντα μια γυναίκα, που μπορεί να ήταν η αδερφή της (αν είχε) ή κάποια ξαδέρφη της.
Τα πιο πολλά δώρα του γάμου ήταν χαλκώματα. Ταψί, κατσαρόλα, νταβάς, σουρωτήρι, γκιούμι (σκεύος με χερούλι με κάλυμμα για νερό), κανάτα και γυαλικά.
Στους αυστηρά προβλεπόμενους άγραφους κανόνες, ιδίως σε ότι αφορούσε, στη νύφη περιλαμβάνονταν και ο τρόπος που εκφωνούσε τους καινούριους συγγενείς «Πατέρα» τον πεθερό, «μάνα» τη πεθερά, «αφέντη» όλους τους άρρενες, «κυρά» όλες τις γυναίκες. Απαντούσε πάντα με το «όρσε» (ορίστε) όταν την καλούσαν και απαγορεύονταν να περάσει μπροστά από τους καθιστούς άντρες