Κυριακή 8 Ιουνίου 2014

Ένας Ηπειρώτης κοντράρει τις πολυεθνικές

Στα τέλη της δεκαετίας του ΄80, ο Πέτρος Σεπετάς έχοντας ολοκληρώσει τις μεταπτυχιακές του σπουδές (ΜΒΑ) στις ΗΠΑ, εργαζόταν ως γενικός διευθυντής στην Κόνζακ ΑΕ., μια βιομηχανία χυμών και κομποστών στην Άρτα, που αντιμετώπιζε οικονομικά προβλήματα. 
Έγκαιρα, όμως, διέβλεψε μια επιχειρηματική ευκαιρία στην αγορά του εμφιαλωμένου νερού, όπου από τότε κυριαρχούσαν πολυεθνικοί όμιλοι όπως η Nestle και η 3E.
Αρκετοί, τότε, απέτρεψαν τον επιχειρηματία να αναλάβει το ρίσκο δημιουργίας μιας εταιρείας εμφιαλώσεως νερού με έδρα τα Γιάννενα, όπως παραδέχεται. 
Ο Πέτρος Σεπετάς, όμως δεν ασπάστηκε τις απόψεις τους και έτσι το 1990 δημιουργήθηκε – με τη συνδρομή και άλλων μετόχων - η “Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων” (ΗΒΕ) ΑΕ, πιο γνωστή ως “Βίκος”.
Από τότε μέχρι σήμερα η ΗΒΕ έχει υλοποιήσει επενδύσεις ύψους άνω των 100 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση της παραγωγικής της δυναμικότητας. 
Η εταιρεία διαθέτει δύο εργοστάσια εμφιάλωσης νερών και αναψυκτικών στα Ζαγοροχώρια και ελέγχει την PETCOM Ρlastics, εταιρεία παραγωγής εξειδικευμένων πλαστικών που βρίσκεται στην ΒΙΠΕ Ιωαννίνων και απασχολεί 300 εργαζόμενους, με εννέα γραμμές παραγωγής, συνολικής δυναμικότητα 210 χιλιάδων λίτρων /ώρα.
Η Petcom απότελεί ένα ισχυρό asset για την ΗΒΕ καθώς της επιτρέπει να είναι πλήρως καθετοποιημένη και συγχρόνως να διαθέτει στο πελατολόγιό της σημαντικού μεγέθους επιχειρήσεις ως πελάτες, όπως τη ΦΑΓΕ και την Αθηνάϊκή Ζυθοποιία.
Επίσης, διαθέτει κέντρα διανομής και αποθήκευσης των προϊόντων της σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη μέσω της θυγατρικής της εταιρείας IQ Brands.
Σήμερα η “Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων” αποτελεί βασικό προμηθευτή των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ και σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας, όπως παρουσιάστηκαν σε συνάντηση με δημοσιογράφους, το μερίδιο του “Βίκος” στην αγορά μεταλλικών εμφιαλωμένων νερών ανέρχεται σε 21%, ποσοστό στο οποίο συνυπολογίζονται και οι πωλήσεις προϊόντων private label που πραγματοποιεί.
Το 2012 οι πωλήσεις της εταιρείας ανήλθαν στα 74,6 εκατε. ευρώ και τα προ φόρων κέρδη στα 10,6 εκατ. ευρώ, ενώ το 2013 έκλεισε με πωλήσεις 68,7 εκατ. ευρώ και κέρδη 12,2 εκατ. ευρώ (λόγω μειωμένων αποσβέσεων). 
Όπως ανέφερε η διοίκηση, τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας ανέρχονται σε 69 εκατ. ευρώ, τα ταμειακά της διαθέσιμα σε 30 εκατ. ευρώ, ενώ έχει ένα υπόλοιπο δανείων ύψους 6 εκατ. ευρώ.
 Στόχος 10% μερίδιο στα αναψυκτικά
 Το νέο εγχείρημα του Πέτρου Σεπετά ακούει στο όνομα “αναψυκτικά”. 
Η εταιρεία του εισέρχεται στη συγκεκριμένη αγορά με μια σειρά αναψυκτικών που συνδυάζει το φυσικό μεταλλικό νερό από την ηπειρώτικη πηγή “Ζαγοροχώρια”, με φυσικούς χυμούς που παράγονται στην Πελοπόννησο.
Τα αναψυκτικά Βίκος που αποτελούν το αποτέλεσμα δύο ετών εντατικής έρευνας και ανάπτυξης από την εταιρεία, θα παράγονται σε ξεχωριστή γραμμή παραγωγής στο εργοστάσιο της στο Καλπάκι Ιωαννίνων. 
Η συνολική επένδυση για την νέα αυτή δραστηριότητα ανέρχεται στα 15 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 4,5 εκατ. ευρώ αφορούσαν στην αναβάθμιση και επέκταση των γραμμών παραγωγής στο εργοστάσιο που διατηρεί στο Καλπάκι Ιωαννίνων.
Όπως ανέφερε ο κ. Σεπετάς, στόχος είναι η κατάκτηση μεριδίου 10% έως το τέλος του επόμενου χρόνου στην κατηγορία των αναψυκτικών με γεύση. Η εταιρεία του εδώ και χρόνια παράγει αναψυκτικά ιδιωτικής ετικέτας για λογαριασμό της αλυσίδας Lidl, ενώ κατέχει ποσοστό 25% της βολιώτικης ΕΨΑ.
Υπό την έννοια αυτή, έχει αποκτήσει καλή γνώση της συγκεκριμένης αγοράς και ποντάρει πολλά στο ότι για πρώτη φορά θα παρασκευάζονται αναψυκτικά με φυσικό μεταλλικό νερό ,το οποίο σύμφωνα με τον κ. Σεπετά είναι ανώτερο ποιοτικά σε σχέση το νερό του ανταγωνισμού.
Ποιούς θα ανταγωνιστεί στην αγορά αναψυκτικών; Πέραν των πολυεθνικών που συνεχίζουν να μονοπωλούν τον κλάδο με μεγάλα budget, την επίσης πολυεθνική ζυθοποιία  Μύθος που μόλις πρόσφατα μπήκε και αυτή στην ίδια αγορά και Έλληνες «παίκτες» που τα τελευταία χρόνια έχουν κερδίσει μερίδια από τη στροφή των καταναλωτών προς εγχώρια προϊόντα και πιο «φυσικές» γεύσεις.
Μεταξύ αυτών η Lux από την Πάτρα, η ΕΠΑΠ από την Ορεστιάδα με τη Green Cola και η ΕΨΑ από το Βόλο. 
Ωστόσο ο ίδιος δηλώνει αισιόδοξος πως σε ένα χρόνο από τώρα, θα έχει πετύχει τον στόχο απόκτησης μεριδίου 10% (πλην των τύπου κόλα). Ενδιαφέρον, επίσης, στοιχείο επίσης είναι πως ο Π. Σεπετάς είχε προτείνει στους επικεφαλής της Βολιώτικης βιομηχανίας να πραγματοποιήσουν από κοινού το εγχείρημα, όμως αυτοί απέρριψαν την πρόταση, χωρίς ωστόσο να διαταραχθούν οι πολύ καλές σχέσεις που έχουν οι δύο πλευρές, όπως τόνισε ο επικεφαλής της Βίκος.

ΠΗΓΗ: www.capital.gr