Τρίτη 10 Μαΐου 2011

ΜΙΛΤΟΣ ΜΠΟΥΚΑΣ: Απάντηση στον Αντιδήμαρχο κ. Μασσαλά

ΙΩΑΝΝΙΝΑ, 10-5-2011

Χωρίς να αμφισβητώ ούτε τις σπουδές σας ούτε το τεκμήριο της επιστημονικής σας γνώσης κε Αντιδήμαρχε Έργων Θάπρεπε να γνωρίζετε ότι το τραμ έχει καταστεί σήμερα βασικό μέσο στις σύγχρονες πόλεις ανά τον κόσμο και αποτελεί σύμβολο της αστικής ποιότητας.


Οι λόγοι αναγέννησης του τραμ είναι το μικρότερο λειτουργικό και περιβαλλοντικό κόστος και οι υψηλότερες δυνατότητες μεταφοράς (250 θέσεις ορθίων και καθημένων μέσα σε ένα όχημα, 2 θέσεις για άτομα με ειδικές ανάγκες και 99,6% αξιοπιστία δρομολογίων).


Αυτός ο αποκλειστικά ηλεκτρικός ελαφρύς αστικός σιδηρόδρομος κινείται πάνω στο οδόστρωμα σε ανάμειξη με την υπόλοιπη κυκλοφορία και είναι το μόνο μέσο που αμβλύνει την κυκλοφοριακή διόγκωση και τον κορεσμό της αστικής οδικής υποδομής.


Για την μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της ηχορύπανσης που συνεπάγεται και την βελτίωση του αστικού μικροκλίματος ούτε κουβέντα, βασικές ωστόσο συνιστώσες για την αειφορία και την βιωσιμότητα των πόλεων. Η μεταφορά των πολιτών είναι δημόσιο αγαθό και ως εκ τούτου τα οφέλη μιας γραμμής δεν μπορούν να κριθούν με αμιγώς οικονομικούς όρους. Θα πρέπει να συνυπολογιστούν η βελτίωση ποιότητας ζωής των κατοίκων με την αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής μέσω των έργων ανάπλασης (που ούτως ή άλλως πρέπει να επιδείξετε ως δημοτική αρχή) γιατί μπορεί να συμβάλλουν καταλυτικά στην ανακούφιση του κυκλοφοριακού φόρτου.


Τα Γιάννενα τις 2 τελευταίες δεκαετίες άλλαξαν πολύ. Μαζί με το δομημένο περιβάλλον άλλαξε ριζικά και η καθημερινότητα των συμπολιτών μας. Ο δρόμος από χώρος ζωής και κοινωνικής επαφής κατέληξε σε συγκοινωνιακό αγωγό. «Ο βασιλιάς αυτοκίνητο» ήταν και παραμένει η βασική επιλογή και προτεραιότητα και αυτής της δημοτικής αρχής, υποστηρίζετε κε Μασσαλά την βούλησής σας για αποτροπή χρήσης του επιβατικού αυτοκινήτου, πώς; Έτσι απλά σαν αξίωμα; Ενδιαφέροντα τα όσα λέτε για τον ποδηλατόδρομο, αν και κατόπιν εορτής. Θα σας πιστέψουμε στο ότι ήταν μέσα στις προθέσεις σας  συμφωνούμε και επαυξάνουμε, καθώς ο ποδηλατόδρομος στο κέντρο της πόλης είναι κάτι που η πόλη έχει ανάγκη εδώ και χρόνια. Ωστόσο το ζήτημα των μέσων μαζικής μεταφοράς είναι ένα τελείως διαφορετικό θέμα και φυσικά το ένα όχι μόνο δεν αποκλείει το άλλο αλλά το συμπληρώνει. Βλέπε πιλοτικό πρόγραμμα διάθεσης ποδηλάτων σε επιβάτες-ΜΜΜ-Τραμ Α.Ε-Ποδηλατόδρομο-παράλληλες διαδρομές στην Αθήνα.


Πρόκειται για ζητήματα εξαιρετικά ανησυχητικά για την συνοχή του κοινωνικού περιβάλλοντος της πόλης. Το μείζον θέμα στην “Φρακαρισμένη” πόλη μας είναι η έλλειψη χώρου. Με το τραμ θα μπορούσαν να γίνουν σημαντικά βήματα προς την εξοικονόμηση και την αύξηση της παροχετευτικής ικανότητας του δρόμου. Ανά επιβάτη τα Μαζικά Μέσα Μεταφοράς χρειάζονται ένα μικρό ποσοστό του χώρου που απαιτούν τα αυτοκίνητα. Πρέπει να υποστηριχθεί αυτή η προοπτική, για μια πράσινη πόλη, το συλλογικό ενδιαφέρον για βιώσιμη κινητικότητα πρέπει να γίνει συλλογική συνείδηση και κοινωνικός στόχος. Έχουμε στην πόλη μας “ακρωτηριάσει” τις 2 κύριες διόδους εξόδου (α) με ένα παράνομο ΚΤΕΛ στην Παπανδρέου και (β) την κατάλυση του Δημοσίου Πάρκου Κάτσαρη στη Γαριβάλδη (έξοδος Μακαρίου). Συζητήθηκε χθες στο Δημοτικό σας Συμβούλιο το κοινωνικό πρόβλημα διατάραξης της κοινής ησυχίας από τα μπάρ της Γαριβάλδη και δεν τέθηκε θέμα της διατάραξης της ομαλής ροής της διακίνησης των αυτοκινήτων! Το ιδιωτικό συμφέρον Ι.Χ. είναι το βασικό δομικό υλικό και θα πρέπει κύριε Μασσαλά με την δημόσια συγκοινωνία να αμβλυθούν οι συνέπειες του κατακερματισμού και της αποδιοργάνωσης του αστικού χώρου. Η Λευκή Βίβλος στην οποία αναλύεται η ευρωπαϊκή πολιτική για τις μαζικές μεταφορές με ορίζοντα το 2010 καταγράφει την ανάγκη διαμόρφωσης ενιαίας ευρωπαϊκής πολιτικής σε μια κατεύθυνση βιωσιμότητα έτσι ώστε οι επιδοτήσεις για την υλοποίηση των υποδομών να κατανέμονται κατά τρόπο που να μην αποκλείονται και αδικούνται οι φιλικοί στο περιβάλλον τρόποι μεταφοράς.


Λυπάμαι για το γεγονός ότι προσπαθείτε εντέχνως να μου αποδώσετε τον άτυπο ρόλο του μονοπωλιακού υπερασπιστή του περιβάλλοντος, σας διαβεβαιώ ότι δεν κάνω τίποτε περισσότερο από το να λειτουργώ διαλεκτικά με τους πολίτες και να πασχίζω ώστε να γίνουν πράξη όσα προεκλογικά δεσμευτήκαμε από κοινού να υλοποιήσουμε στον τόπο και στους πολίτες. Εγώ θα συνεχίσω να κρατώ τον λόγο μου και να αγωνίζομαι για ένα καλύτερο αύριο μακρυά από εργολαβίες-υπεργολαβίες και ιδεολογικές εκπτώσεις.


Μίλτος Μπούκας