Σύμφωνα με την ανακοίνωση της
Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), στο 8,5% ανήλθε τον Νοέμβριο ο
πληθωρισμός.
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά
8,5% τον μήνα Νοέμβριο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου
2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και
υπηρεσιών:
Συγκεκριμένα, από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών
Καταναλωτή του μηνός Νοεμβρίου 2022 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2021
προέκυψε αύξηση 8,5% έναντι αύξησης 4,8% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη
σύγκριση του έτους 2021 με το 2020.
Πολύ μεγάλες συνεχίζουν να είναι οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα. Από τον Νοέμβριο του 2021 έως τον Νοέμβριο του 2022, ψωμί και δημητριακά ακρίβυναν κατά 18,7%, κρέατα κατά 16,7%, γαλακτοκομικά και αυγά κατά 25,3%, έλαια και λίπη κατά 20,4%, λαχανικά κατά 12,6%, καφές-τσάι-κακάο κατά 11,9%, ενώ τα είδα άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού κατά 16,7%.
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών
κατά:
• 15,0% στην ομάδα Διατροφή και
μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά,
κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα
(γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη– σοκολάτες–γλυκά–παγωτά, λοιπά τρόφιμα,
καφέ–κακάο–τσάι, μεταλλικό νερό–αναψυκτικά–χυμούς φρούτων.
• 2,8% στην ομάδα Αλκοολούχα
ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη
σερβιριζόμενα).
• 10,9% στην ομάδα Ένδυση και
υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 4,8% στην ομάδα Στέγαση, λόγω
αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση
κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά
καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών
στον ηλεκτρισμό.
• 11,0% στην ομάδα Διαρκή
αγαθά–Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα
και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές
και επισκευές, υαλικά–επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης
κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 2,8% στην ομάδα Υγεία, λόγω
αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα,
ιατρικές–οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
• 14,5% στην ομάδα Μεταφορές,
λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα
αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα–μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου,
καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς,
εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με
αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
• 2,7% στην ομάδα Αναψυχή–Πολιτιστικές
δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και
πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής–άνθη–κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους–θέατρα,
γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής
αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό
εξοπλισμό–υπολογιστές–επισκευές.
• 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση,
λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 8,0% στην ομάδα
Ξενοδοχεία–Καφέ–Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε:
εστιατόρια–ζαχαροπλαστεία–καφενεία– κυλικεία, ξενοδοχεία–μοτέλ–πανδοχεία.
• 4,9% στην ομάδα Άλλα αγαθά και
υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα
προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
2. Από τη μείωση του δείκτη
κατά:
• 2,1% στην ομάδα Επικοινωνίες,
λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.