Το πρώτο βήμα κατά της φοροδιαφυγής
γίνεται με την καταγραφή όλων των ενεργών POS της αγοράς, μία διαδικασία που ξεκίνησε
την Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου και θα ολοκληρωθεί έως και το τέλος του μήνα.
Ο δρόμος αυτός θα συνεχιστεί και
αναμένεται να ολοκληρωθεί σε πρώτη φάση τουλάχιστον, στους πρώτους μήνες του
2024, όταν και θα υπάρξει η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, ένα
εμβληματικό έργο που εκτιμάται ότι δύναται να επιφέρει ένα ισχυρό χτύπημα στην
φοροδιαφυγή.
Βέβαια όλα αυτά στην θεωρία,
διότι έχει αποδειχθεί στην πράξη ότι η ελληνικής εφευρετικότητα στην ανακάλυψη
μεθόδων αποφυγής για την δήλωση εισοδημάτων είναι ανεξάντλητη.
Πριν όμως την ολοκλήρωση του εν λόγω μεγαλεπήβολου σχεδίου, με το να γίνουν ένα ενιαίο σύστημα οι 450.000 ταμειακές μηχανές και τα POS, ξεκινά η πλήρη χαρτογράφηση των ενεργών POS στην αγορά με τη δημιουργία Μητρώου POS από τους τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών και τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών. Από τους επαγγελματίες – χρήστες των POS ζητείται απλώς η επιβεβαίωση της ορθότητας των στοιχείων.
Με την ολοκλήρωση της εν λόγω διαδικασίας για
την δημιουργία Μητρώου POS, η ΑΑΔΕ θα γνωρίζει για κάθε «μηχανάκι» τα πλήρη
στοιχεία των Χρηστών Υπηρεσιών Πληρωμών, από ΑΦΜ και επωνυμία έως ημερομηνία
έναρξης λειτουργίας του POS και βέβαια τον τραπεζικό λογαριασμό με τον οποίο
είναι συνδεδεμένο το POS και δέχεται πληρωμές.
Το ηλεκτρονικό φακέλωμα αφορά
και τα POS του εξωτερικού για τα οποία θα πρέπει μεταξύ άλλων να δηλωθεί
επωνυμία, αριθμός φορολογικού μητρώου αλλοδαπής ή άλλος λειτουργικά ισοδύναμος
αριθμός ταυτοποίησης, χώρα καταστατικής έδρας ή μόνιμης εγκατάστασης Παρόχου
Μέσων Πληρωμών αλλοδαπής είναι μόνο μερικά από τα στοιχεία που απαιτείται να
δηλωθούν.
Με την καταγραφή των POS ο
ελεγκτικός μηχανισμός θα γνωρίζει τον αριθμό των POS που διαθέτουν οι
επιχειρήσεις, ποια είναι δηλωμένα και ποια χρησιμοποιούνται νόμιμα ή παράνομα.
Σύμφωνα με την απόφαση της ΑΑΔΕ
συστήνεται και τηρείται στην ψηφιακή πύλη myAADE Μητρώο Μέσων Πληρωμών (POS)
και τα ενεργά POS θα δηλώνονται αυτοματοποιημένα, μέσω διεπαφής (API), ανά
δεκαήμερο:
από τους Παρόχους Υπηρεσιών
Πληρωμών (Acquirers) που εκκαθαρίζουν συναλλαγές που εξοφλούνται με τη χρήση
καρτών πληρωμής και
από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών
(NSPs) που παρέχουν, εγκαθιστούν και διαχειρίζονται τερματικά μηχανήματα POS.
Στην περίπτωση των Παρόχων
Υπηρεσιών Πληρωμών (Αcquirers) ως ημερομηνία πρώτης εφαρμογής της σχετικής
υποχρέωσης ορίζεται η 22α Σεπτεμβρίου 2023 με υποβαλλόμενα στοιχεία τα σχετικά
με τα ενεργά Μέσα Πληρωμών κατά την 10η Σεπτεμβρίου 2023.
Για το χρονικό διάστημα από τις
11 έως και τις 30 Σεπτεμβρίου 2023, οι σχετικές δηλώσεις υποβάλλονται έως και
την 5η Οκτωβρίου 2023.
Στην περίπτωση των Παρόχων Μέσων
Πληρωμών (NSPs) ως ημερομηνία πρώτης εφαρμογής της σχετικής υποχρέωσης ορίζεται
η 26η Σεπτεμβρίου 2023 με υποβαλλόμενα στοιχεία τα σχετικά με τα ενεργά Μέσα
Πληρωμών κατά την 10η Σεπτεμβρίου 2023.
Για το χρονικό διάστημα από τις
11 έως και τις 30 Σεπτεμβρίου 2023, οι σχετικές δηλώσεις υποβάλλονται έως και
την 5η Οκτωβρίου 2023.
Η διαβίβαση των στοιχείων από
τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirers) και Παρόχους Μέσων Πληρωμών
(NSPs), λαμβάνει χώρα:
Έως και την 15η ημέρα εκάστου
μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 1η έως και την 10η ημέρα του ιδίου μήνα.
Έως και την 25η ημέρα εκάστου
μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 11η έως και την 20ή ημέρα του ιδίου μήνα.
Έως και την 5η ημέρα του
επόμενου μήνα, με χρονικό διάστημα αναφοράς την 21η έως την τελευταία ημέρα του
προηγούμενου μήνα.
Από την πλευρά τους, οι επιχειρήσεις
που χρησιμοποιούν POS:
Από την 29η Σεπτεμβρίου 2023,
λαμβάνουν γνώση των ενεργών POS τους, που έχουν δηλωθεί γι’ αυτές στο Μητρώο
POS από τους Παρόχους.
Η είσοδος στο Μητρώο γίνεται
στην ψηφιακή πύλη myAADE (myaade.gov.gr) στη διαδρομή: Μητρώο και
Επικοινωνία/Στοιχεία Επιχείρησης.
Υποχρεούνται, από τις 11 έως τις
30 Οκτωβρίου 2023 να υποβάλουν δήλωση για την τυχόν διόρθωση της εικόνας των
ενεργών POS που διαθέτουν κατά την 30η Σεπτεμβρίου 2023.
Υποχρεούνται, από την 11η έως
και την τελευταία ημέρα κάθε μήνα, να υποβάλλουν δήλωση για τις μεταβολές του
προηγούμενου μήνα, εφόσον αυτές δεν έχουν δηλωθεί από τους Παρόχους, καθώς και
για την επικαιροποίηση ή τυχόν διόρθωση των δηλωθέντων στοιχείων.
Διευκρινίζεται ότι ενεργό
νοείται το POS που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ολοκλήρωση συναλλαγών με
κάρτα ανεξάρτητα αν χρησιμοποιείται ή διατίθεται ως εφεδρικό για την περίπτωση
λειτουργικής βλάβης ή άλλης έκτακτης ανάγκης.