Τρεις λύσεις υπάρχουν κατά τον βουλευτή Ιωαννίνων της Νέας Δημοκρατίας, Σταύρο Καλογιάννη για την υλοποίηση του ορφανού έργου Ιωάννινα-Κακαβιά. Το έργο το οποίο έχει εξαγγελθεί πολλές φορές κατά το παρελθόν παραμένει μέχρι σήμερα στο “ψυγείο”, μιας και παραμένει εκτός επίσημου σχεδιασμού.
Ο κ. Καλογιάννης ανέφερε σε τηλεοπτική του παρουσία
στη ΒΗΜΑ Τηλεόραση των Ιωαννίνων πως τα τρία ενδεχομένως δυνατότερα σενάρια για
να μπορέσει να υλοποιηθεί το έργο είναι:
1. Το κεντρικό ΕΣΠΑ και όχι ασφαλώς το περιφερειακό
ΠΕΠ. Σε αυτό το ενδεχόμενο, είναι πολύ πιθανό να απαιτηθεί να αλλάξουν οι
μελέτες, να μειωθούν τα χαρακτηριστικά του δρόμου για να πέσει και ο αρχικός
προϋπολογισμός.
2. Να γίνει επέκταση της σύμβασης παραχώρησης με
τον ανάδοχο που κατασκεύασε το δρόμο από το Αντίρριο ως την Πεδινή Ιωαννίνων.
Σε αυτή την περίπτωση, θα πρέπει να μπουν διόδια για τους χρήστες του δρόμου,
όπως και στο τρίτο σενάριο.
3. Κατασκευή με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού
Φορέα (ΣΔΙΤ), αφού όπως υποστήριξε ο κ. Καλογιάννης, το κομμάτι
Ιωάννινα-Κακαβιά μπορεί να ιδωθεί ως ένας ξεχωριστός δρόμος.
Όπως υποστήριξε ο βουλευτής Ιωαννίνων με τη ΝΔ, το πρώτο βήμα που πρέπει να γίνει είναι να απεμπλακεί η Περιφέρεια Ηπείρου από το εγχείρημα και να αναλάβει τα ηνία της υπόθεσης ξανά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Η συνάντηση στο υπουργείο ΥΠΟΜΕ
Πριν από μερικές ημέρες ο Περιφερειάρχης Ηπείρου,
Αλέξανδρος Καχριμάνης, συναντήθηκε με τον υφυπουργό Υποδομών, Γιώργο
Καραγιάννη. Στο μενού της κουβέντας υπήρξε και το θέμα για την τύχη του
πολύπαθου έργου.
Κατά πληροφορίες από τον τοπικό τύπο, ενδέχεται
επίσκεψη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή μέσα στον
Οκτώβριο στην περιοχή για τα έργα της περιοχής.
Αυτό ίσως να αποτελέσει και την λύση του αινίγματος
για το πως θα μπορούσε να τρέξει το έργο.
Είναι απαραίτητο το έργο;
Το Ιωάννινα-Κακαβιά έχει την ατυχία να είναι
πραγματικά το τελευταίο οδικό έργο που έχει μεγάλη σημασία για τη χώρα. Αν το
έργο αυτό είχε μπει σε υλοποίησης την δεκαετία του 2000, σήμερα δίχως άλλο θα
λειτουργούσε.
Γιατί όμως είναι απαραίτητη η υλοποίηση του; Το
τμήμα από τα Ιωάννινα μέχρι την Κακαβιά αποτελεί τμήμα της Αδριατικής Οδού,
άξονα που ξεκινά από την Σλοβενία και καταλήγει στην Ελλάδα. Είναι ένας χαμένος
κρίκος, το μόνο τμήμα στην ελληνική επικράτεια που παραμένει με χαρακτηριστικά
εθνικής οδού.
Παράλληλα είναι ο μόνος κάθετος στην Εγνατία άξονας
που ενώ καταλήγει σε συνοριακό πέρασμα, δεν έχει χαρακτηριστικά
αυτοκινητόδρομου. Αντίθετα αναβαθμίστηκαν σε αυτοκινητόδρομους οι άξονες προς
τα συνοριακά περάσματα της Κρυσταλλοπηγής, της Νίκης, του Προμαχώνα και του
Έβρου.
Το δεύτερο ντεζαβαντάζ του τμήματος
Ιωάννινα-Κακαβιά είναι πως η καθημερινή ροή οχημάτων, παρότι αυξήθηκαν κατά 25%
την τελευταία πενταετία, δεν είναι εκείνοι που μπορούν να ανοίξουν τους
κρουνούς της χρηματοδότησης.
Επίσης το ποσό που απαιτείται και που ξεπερνά τα
350 εκατ. ευρώ είναι ιδιαίτερα μεγάλο και θα πρέπει να υπάρξει πιθανόν ένας
συνδυασμός χρηματοδοτήσεων.
Λύση η παραχώρηση;
Σε αυτό το σενάριο ίσως προκρίνεται η λύση της
παραχώρησης η οποία όπως και σε άλλους αδύναμους κυκλοφοριακά δρόμους,
συνδυάζοντας κονδύλια του ΕΣΠΑ και συμμετοχή του παραχωρησιούχου να “σπρώξει”
το έργο σε υλοποίηση. Με αυτή τη λύση εξασφαλίζεται και η συντήρηση του δρόμου
σε υψηλά επίπεδα.
Η λύση της ΣΔΙΤ, είναι μάλλον ακριβή γιατί και θα
χρειάζεται πληρωμές διαθεσιμότητας από το κράτος και φαντάζει δύσκολο να
λειτουργεί ως ένα ξεκομμένο τμήμα το οποίο πασιφανώς είτε μπορεί να
χαρακτηριστεί ως η βόρεια απόληξη της Ιόνιας Οδού, είτε ως κάθετος άξονας της
Εγνατίας Οδού.
Αυτό που μπορεί όμως κάποιος να πει είναι η επιμονή
των Ηπειρωτών οι οποίοι σε κάθε ευκαιρία ζητούν να προχωρήσει η κατασκευή του
τμήματος Ιωάννινα-Κακαβιά που συνδέεται κατά τους ίδιους και με αναπτυξιακές
προοπτικές της περιοχές.
Αυτό καθώς όπως αναφέρουν, θα συνδεθεί η ΒΙΠΕ
Ιωαννίνων που σήμερα είναι εκτός δικτύου αυτοκινητοδρόμων, να συνδεθούν τα
τουριστικά σημεία όπως τα Ζαγοροχώρια και η Κόνιτσα και θα αναπτυχθεί περαιτέρω
η εμπορική σχέση με τη γειτονική Αλβανία.
ΠΗΓΗ: https://ypodomes.com/