Τρίτη 5 Οκτωβρίου 2021

Ιωάννινα-Κακαβιά: Σημαντική αύξηση οχημάτων στο συνοριακό πέρασμα την εξαετία 2013-2019

 


Σημαντική αύξηση στην κίνηση των οχημάτων την εξαετία 2013-2019 στον συνοριακό σταθμό της Κακαβιάς καταγράφει έρευνα της DatAnalysis που έγινε για λογαριασμό της Ένωσης Ξενοδόχων Νομού Ιωαννίνων.

Η έρευνα που στόχο έχει την διερεύνηση των δυνατοτήτων του άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά, διαπιστώνει κάποια σημαντικά ευρήματα στην διακίνηση οχημάτων τρίτων χωρών, φορτηγών και λεωφορείων από και προς την Αλβανία.

Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ

Η εταιρεία DatAnalysis σε συνεργασία με τον αντιπρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Νομού Ιωαννίνων κ. Στάθη Σιούτη, προχώρησαν στη στατιστική ανάλυση δεδομένων της ΕΛΣΤΑΤ, προκειμένου να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα σχετικά με τη σπουδαιότητα του διασυνοριακού σταθμού της Κακαβιάς, αναφορικά με τα οχήματα που διέρχονται από αυτόν ανά μήνα, αλλά για να γίνει και η σύγκριση με τον αντίστοιχο σταθμό της Κρυσταλλοπηγής στη Φλώρινα.

Στόχος της έρευνας είναι η παρουσίαση και ανάλυση της πορείας που ακολουθεί η χρήση του υπάρχοντος οδικού δικτύου με σκοπό να συγκροτηθεί μία βάση δεδομένων σχετικά με την φυσιογνωμία των μετακινήσεων.

Αναλυτικότερα:

Κατά το διάστημα 2014-2020 η είσοδος των ι.χ επιβατικών οχημάτων με πινακίδες τρίτων χωρών (εκτός Ε.Ε.) από την Αλβανία προς την Ελλάδα αυξήθηκε κατά 25%.

Θα πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι δεν καταγράφεται η κίνηση των πινακίδων των χωρών εντός Σένγκεν, άρα το παραπάνω στατιστικό δείχνει ένα τμήμα της συνολικής κίνησης, αναφορικά πάντα με τα επιβατικά Ι.Χ. οχήματα.

Έτσι, το 2014 για παράδειγμα είχαμε είσοδο από το συνοριακό πέρασμα της Κακαβιάς 46.572 Ι.Χ.Ε. με πινακίδες τρίτων χωρών, 10.240 λεωφορεία, 7.282 κενά φορτηγά και 3.608 έμφορτα. Στην έξοδο αντίστοιχα είχαμε 51.152 Ι.Χ.Ε τρίτων χωρών, 10.601 λεωφορεία, 1.355 κενά φορτηγά και 11.817 έμφορτα.

Σύνολο έτους: 142.627 οχήματα.

Αυτοί οι αριθμοί το 2019 είναι σαφώς μεγαλύτεροι, κάτι που μπορεί να μεταφραστεί με την ολοκλήρωση των βασικών οδικών αξόνων που καταλήγουν στην Κακαβιά δηλαδή της Ολυμπίας και της Ιόνιας Οδού. Πιο συγκεκριμένα για το 2019 είχαμε:

Στην είσοδο από το συνοριακό πέρασμα της Κακαβιάς 58.377 Ι.Χ.Ε. με πινακίδες τρίτων χωρών, 7.710 λεωφορεία, 11.298 κενά φορτηγά και 3.917 έμφορτα.

Στην έξοδο αντίστοιχα είχαμε 61.301 Ι.Χ.Ε τρίτων χωρών, 7.416 λεωφορεία, 895 κενά φορτηγά και 14.783 έμφορτα.

Σύνολο έτους: 165.697 οχήματα.

Που είχαμε τις μεγαλύτερες αυξήσεις

Από το 2013 ως το 2019 παρατηρήθηκε αύξησης της τάξης του 55% στα κενά Φ/Γ που εισήλθαν στην Ελλάδα από την Αλβανία μέσω Κακαβιάς. Αντίστοιχα, η έξοδος προς την Αλβανία των κενών Φ/Γ μειώθηκε κατά 34%.

Αναφορικά με τα έμφορτα Φ/Γ που εισέρχονται στην Ελλάδα μέσω Κακαβιάς το ποσοστό αυξήθηκε κατά 8% για το διάστημα 2014-2020 ενώ αντίστοιχα το πλήθος των έμφορτων από την Ελλάδα προς την Αλβανία αυξήθηκε κατά 25%. Παρατηρείται, δηλαδή, μια τάση να εισέρχονται κενά και να εξέρχονται έμφορτα.

Για το ίδιο διάστημα, 2014-2020, παρουσιάζεται μία αύξηση της τάξης του 19,8% επί του μέσου όρου στα εξερχόμενα ΙΧΕ μέσω του διασυνοριακού σταθμού.

Τέλος, ένα αρκετά σημαντικό εύρημα είναι πως για την περίοδο από το 2013 ως το 2019 οι αφίξεις στο σταθμό της Κακαβιάς εμφανίζουν αύξηση 30% ενώ για το ίδιο διάστημα οι αφίξεις στο σταθμό της Κρυσταλλοπηγής μειώνονται περίπου κατά 20%.

Όπως επισημαίνεται στο δελτίο τύπου, τα δεδομένα είναι ενδεικτικά της εμπορευματικής και επιβατικής σημασίας που έχει η σύνδεση του συνοριακού σταθμού της Κακαβιάς με το Διευρωπαϊκό οδικό άξονα των Δυτικών Βαλκανίων, που με την ολοκλήρωση του, μπορεί να καταστήσει την περιοχή ως έναν από τους πιο σημαντικούς κόμβους στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Το Ιωάννινα-Κακαβιά

Το έργο αναβάθμισης του άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά είναι τα τελευταία χρόνια ο διακαής πόθος των Ηπειρωτών. Είναι το τελευταίο πάζλ που ολοκληρώνει το δίκτυο των αυτοκινητόδρομων της περιοχής και που συνδέει τους μεγάλους άξονες της Ιόνιας και Εγνατίας Οδού με την Αδριατική Οδό και κατ` επέκταση τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων.

Μέχρι σήμερα έχουν γίνει προσπάθειες για την προώθηση προς υλοποίηση του έργου, αλλά προς το παρόν δεν έχει ευοδωθεί κάποια από αυτές. Ο μεγαλύτερος ανασχετικός παράγοντας είναι το κόστος κατασκευής που δύσκολα μπορεί να τραβήξει χρηματοδότηση. Οι προτάσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι είναι αρκετές όπως η πιο πρόσφατη που προτείνει την κατασκευή του άξονα ως κάθετου άξονα της Εγνατίας και όχι της Ιόνιας Οδού.

Για τους Ηπειρώτες η σύνδεση με ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο με τον Διευρωπαϊκό οδικό άξονα των Δυτικών Βαλκανίων θα δημιουργήσει αναπτυξιακές συνθήκες και θα αναβαθμίσει την θέση της περιοχής στον χάρτη.

Συνοπτικά τα οφέλη που θα αποκομίσει η περιοχή αλλά και η χώρα εντοπίζονται στον οικονομικό και τουριστικό τομέα, στην οδική ασφάλεια και τη μείωση του χρόνου ταξιδιού, στην αναβάθμιση αεροδρομίων και λιμανιών αλλά και στη δημιουργία διακρατικών, διαπεριφερειακών και διαδημοτικών clusters.


Νίκος Καραγιάννης

ΠΗΓΗ: https://ypodomes.com/