Χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια
Ο κ. Καλογιάννης ενημέρωσε για τους πέντε αυτοκινητόδρομους, μεταξύ αυτών Ιόνια και Ε65, που υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης, μόνον ένας, ο άξονας Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, υλοποιείται κανονικά. Ειδικότερα, υπενθύμισε ότι τον Ιούνιο του 2011, το Υπουργείο Υποδομών και οι παραχωρησιούχοι κάθε έργου είχαν υπογράψει «πλαίσια συναντίληψης», στα οποία ετίθετο ως καταληκτική ημερομηνία για την τροποποίηση των συμβάσεων παραχώρησης, μέσω Βουλής, η 30η Νοεμβρίου 2011.
Δυστυχώς δεν υλοποιήθηκε τίποτα απ' όσα προβλέπονταν στα «πλαίσια συναντίληψης»! Επιπλέον δεν έχει προχωρήσει από το Υπουργείο Υποδομών:
-Ούτε η νομοθετική ρύθμιση που είχε ανακοινώσει, το καλοκαίρι του 2011, ο τότε Υπουργός κ. Ραγκούσης για σύσταση μιας διακομματικής Επιτροπής της Βουλής, η οποία «θα παρακολουθούσε» και «θα διαπραγματευόταν» τα έργα των συμβάσεων παραχώρησης,
-Ούτε το άνοιγμα λογαριασμού στην Τράπεζα της Ελλάδος, ύψους 500 εκατ. ευρώ, που θα λειτουργούσε ως εγγύηση προς τους παραχωρησιούχους, για να συνεχίσουν τα έργα.
Σύμφωνα με τον κ. Καλογιάννη, για να επανεκκινήσουν τα έργα παραχώρησης, που αποτελούν την μεγαλύτερη συμβασιοποιημένη επένδυση στη χώρα, χρειάζεται ακόμη πολύ μεγάλη προσπάθεια και συντονισμός των συναρμόδιων Υπουργείων:
-Υποδομών, που χειρίζεται προς το παρόν τις συμβάσεις
-Οικονομικών, μέσω του Ταμείου Αξιοποίησης Περιουσίας του Δημοσίου
-Ανάπτυξης, μέσω της Αρχής ελέγχου των δημοσίων συμβάσεων.
Απαιτείται, επίσης, η συμφωνία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη βιωσιμότητα των έργων, ώστε να συναινέσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων στην χρηματοδότησή τους, με εγγύηση ποσό της τάξεως των 1,5 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ. Υπό αυτά τα δεδομένα, εκτίμησε ο κ. Καλογιάννης, δεν αναμένεται επανεκκίνηση των έργων πριν το προσεχές φθινόπωρο και εφ' όσον καλυφθούν οι προαναφερόμενες προϋποθέσεις.
Σημαντική για τη Ήπειρο η πρόταση νόμου
Η πρόταση νόμου «για την προστασία και αειφόρο χρήση του εδάφους», συνδέεται ευθέως με τον χωροταξικό σχεδιασμό, τα τεχνικά έργα (δημόσια και ιδιωτικά) και την προστασία του περιβάλλοντος. Έχει δε ιδιαίτερη σημασία για την Ήπειρο, η οποία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα κατολισθήσεων και διάβρωσης του εδάφους, σημείωσε ο κ. Καλογιάννης.
Μέχρι σήμερα, πρόσθεσε, δεν υπάρχει στη χώρα μας μία ολοκληρωμένη πολιτική για το έδαφος. Ορισμένες πτυχές της προστασίας του είναι διάσπαρτες στην εθνική νομοθεσία. Όμως, οι ισχύουσες διατάξεις είναι αποσπασματικές καθώς δεν καλύπτουν το σύνολο των εδαφών, ούτε όλες τις αναγνωρισμένες απειλές. Για τους λόγους αυτούς, η υποβάθμιση του εδάφους συνεχίζεται.
Η συζήτηση στην Δ.Ε του ΤΕΕ, όπως μεταφέρει ο βουλευτής, ήταν πολύ ενδιαφέρουσα, περιστράφηκε γύρω από την αντίστοιχη ευρωπαϊκή νομοθεσία, τον συσχετισμό της νομοθεσίας για το έδαφος με την περιβαλλοντική νομοθεσία, ενώ αναφέρθηκαν και συγκεκριμένα παραδείγματα που περιλαμβάνονται στην πρόταση και αφορούν το αεροδρόμιο του Ελληνικού, που προορίζεται για οικιστική ανάπτυξη και πρέπει να απορρυπανθεί και το στρατόπεδο Βελισσαρίου το οποίο, πριν παραχωρηθεί στην πόλη των Ιωαννίνων, θα πρέπει επίσης να ελεγχθεί εάν ανήκει στους «ρυπασμένους τόπους».
Ο Σταύρος Καλογιάννης ευχαρίστησε τον Πρόεδρο Χρήστο Παπαβρανούση και όλα τα μέλη της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ για τη συνεργασία τους και τους ενημέρωσε ότι θα τους αποστείλει το βιβλίο με τίτλο «Πλαίσιο χωροταξικού σχεδιασμού Περιφέρειας Ηπείρου – Με γνώμονα την αειφορία», το οποίο εκδίδεται από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος αυτήν την εβδομάδα.
ΠΗΓΗ: http://www.neoiagones.gr/