Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2014

Οι ρυθμίσεις για τα «κόκκινα» δάνεια

Τι προωθείται από κυβέρνηση και τράπεζες

Σε εφαρμογή τίθεται από την άνοιξη το σχέδιο κυβέρνησης και τραπεζών για τις ρυθμίσεις των «κόκκινων» δανείων νοικοκυριών κι επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του «Έθνους», στη διάρκεια της χθεσινής πρώτης επίσημης συνεδρίασης του Κυβερνητικού Συμβουλίου Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, οι εκπρόσωποι της Τράπεζας της Ελλάδος και των τραπεζών εξέφρασαν την εκτίμηση πως σε δύο μήνες, γύρω στον Απρίλιο, εφόσον έχουν ολοκληρωθεί και οι διαπραγματεύσεις με την τρόικα, θα είναι σε θέση να δέχονται ακόμη και αιτήσεις για ρυθμίσεις δανείων.
Το σχέδιο κυβέρνησης και τραπεζών βασίζεται σε τρεις πυλώνες:
1. «Ελάχιστες δαπάνες διαβίωσης»:
Μόλις εγκριθεί η μεθοδολογία από την τρόικα, θα ετοιμαστούν παραδείγματα ελάχιστων μηνιαίων εσόδων διαβίωσης για νοικοκυριά, αναλόγως με το μέγεθός τους. Εκτιμάται ότι αυτό θα κυμαίνεται από 600 έως 1.000 ευρώ. Οι τράπεζες θα υπολογίζουν αυτές τις δαπάνες και θα ορίζουν μικρές μηνιαίες δόσεις, οι οποίες μπορεί να μειωθούν και πάνω από 70%.


Ο δανειολήπτης θα καλύπτει πρώτα τις ανάγκες διαβίωσης και ο,τι περισσεύει θα το δίνει για τη δόση.
2. «Εναλλακτικές προτάσεις ρύθμισης δανείων»:
Μία από τις ρυθμίσεις που έχουν έτοιμες οι τράπεζες είναι η επιμήκυνση κατά 10 χρόνια, από τα 75 στα 85, της ανώτατης ηλικίας του δανειολήπτη για την αποπληρωμή του δανείου, έτσι ώστε να αυξηθεί η διάρκεια του δανείου.
3. «Συνεργάσιμος δανειολήπτης»:
Ένας οφειλέτης για να εναχθεί σε αυτές τις ρυθμίσεις πρέπει να είναι διαθέσιμος σε επικοινωνία με τον δανειστή, να απαντά σε ανακοινώσεις του δανειστή μέσα σε μία εβδομάδα κλπ.
Σύμφωνα με το κυβερνητικό συμβούλιο, οι τράπεζες από 1.1.2015 θα πρέπει να προχωρούν σε ρυθμίσεις των δανείων με βάση αυτά τα κριτήρια.
Ποιός θα είναι ο «συνεργάσιμος» δανειολήπτης
Σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν στο συμβούλιο, ένας οφειλέτης είναι συνεργαζόμενος με το δανειστή όταν:
α) Είναι διαθέσιμος σε επικοινωνία με τον δανειστή, παρέχει πλήρη και επικαιροποιημένα στοιχεία επικοινωνίας προς τον δανειστή (αριθμούς σταθερού και κινητού τηλεφώνου, ηλεκτρονική διεύθυνση, αριθμό τηλεμοιοτυπίας, διεύθυνση κατοικίας και εργασίας) και προβαίνει σε ορισμό, συγγενικού ή φιλικού προσώπου, ως αντικλήτου επικοινωνίας για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.
β) Απαντά σε ανακοινώσεις και επιστολές του δανειστή με κάθε πρόσφορο μέσο, εντός μίας εβδομάδας.
γ) Προβαίνει σε πλήρη και ειλικρινή γνωστοποίηση πληροφοριών, προς τον δανειστή, αναφορικά με τη τρέχουσα οικονομική του κατάσταση, εντός 15 ημερών από την ημέρα μεταβολής τους.
δ) Προβαίνει εκουσίως, σε πλήρη και ειλικρινή γνωστοποίηση πληροφοριών, προς τον δανειστή, οι οποίες θα έχουν σημαντικές επιπτώσεις στη μελλοντική οικονομική του κατάσταση, εντός 15 ημερών από την ημέρα που θα περιέλθουν σε γνώση του (πχ πλήρωση προϋποθέσεων λήψης επιδόματος, εμφάνιση νέων περιουσιακών στοιχείων που θα περιέλθουν στην κυριότητά του [κληρονομιά κλπ], ανακοινώσεις απόλυσης, καταγγελίες μισθώσεων κλπ).

ε) Σε εξαιρετικές περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, (λχ αποδεδειγμένη σοβαρή ασθένεια ή φυσικής καταστροφής), η οποία αποδεδειγμένα επιφέρει σημαντικές αλλαγές στην οικονομική του κατάσταση, γνωστοποιεί αμελλητί την κατάστασή του αυτή στον δανειστή. Σε αυτή την περίπτωση του χορηγείται τρίμηνη περίοδος χάριτος.