Πέμπτη 16 Μαΐου 2013

Ιόνια Οδός και Ε65 περιμένουν το οκ από τις τράπεζες για τα έργα

Ανακατατάξεις φέρνουν οι συμφωνίες αποζημίωσης στις κοινοπραξίες

Ανακατατάξεις φέρνουν οι συμφωνίες αποζημίωσης στις κοινοπραξίες των κατασκευαστών της Ολυμπίας Οδού και του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου. Στην πρώτη, οι εταιρείες έχουν ξεκινήσει την αναδιανομή του έργου, με δεδομένο ότι η μετάθεση του τμήματος Πάτρας-Πύργου-Τσακώνας άλλαξε τις εσωτερικές ισορροπίες.
Στη δεύτερη κοινοπραξία, η διαδικασία καταβολής της αποζημίωσης καθυστερεί εξαιτίας διαφωνιών ανάμεσα στους κατασκευαστές. Εν τω μεταξύ στους άλλους δύο άξονες, στην Ιονία Οδό και τον Ε65, οι τράπεζες δεν έχουν ακόμα δώσει το «πράσινο φως» για να προχωρήσει η συμφωνία αποζημίωσης.
Η καταβολή λοιπόν των πρώτων αποζημιώσεων ξεκίνησε. Στις 29 Απριλίου, πέντε ημέρες μετά τη σχετική απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών Στ. Καλογιάννη, υπεγράφη από τις υπηρεσίες και η 1η εντολή πληρωμής της Ολυμπίας Οδού με το ποσό των 60 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για την πρώτη δόση από τα 130 εκατ. που θα λάβει συνολικά η κοινοπραξία, βάσει της συμφωνίας της 12ης Απριλίου.
 
Η Ολυμπία Οδός έχει ήδη λάβει σε αποζημιώσεις 115,6 εκατ. ευρώ και πρόκειται να λάβει ακόμα 50 εκατ. ευρώ, ανεβάζοντας το σύνολο σε 165,5 εκατ. ευρώ.
Με την καταβολή των 60 εκατομμυρίων, οι κατασκευαστές πρέπει πλέον να ξεκινήσουν την προετοιμασία των εργοταξίων. Ομως το έργο πρέπει να ξαναμοιραστεί, καθώς η J&P και η ΤΕΡΝΑ είχαν τα μεγαλύτερα τμήματα του Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα, η κατασκευή του οποίου αναβλήθηκε. Η αναδιανομή του τμήματος Κορίνθου- Πάτρας σημαίνει ότι η ΑΚΤΩΡ και η Vinci θα «απολέσουν» ένα μικρό κομμάτι των τμημάτων που είχαν αναλάβει.
Στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (Μαλιακός - Κλειδί), η διαδικασία για την καταβολή των 22 εκατ. ευρώ που δόθηκαν στην κοινοπραξία βάσει αποφάσεων διαιτησίας, ολοκληρώθηκε στις 2 Μαΐου. Ωστόσο η διαδικασία για την καταβολή της πρώτης δόσης των 25 εκατ. ευρώ (από τα 84 εκατ. που θα λάβει συνολικά η κοινοπραξία βάσει της συμφωνίας αποζημίωσης) δεν έχει ολοκληρωθεί. Αιτία, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι η απαίτηση της ΑΚΤΩΡ και της Hochtief για αλλαγή της εσωτερικής συμφωνίας των κατασκευαστών σχετικά με την κατανομή κινδύνων (κάτι που ωστόσο διαψεύδει η ΑΚΤΩΡ).
Η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου έχει ήδη λάβει 169 εκατ. ευρώ βάσει μιας «χαριστικής» συμπληρωματικής σύμβασης για την προσθήκη λωρίδας έκτακτης ανάγκης στις σήραγγες (τα οποία καταβλήθηκαν τμηματικά) και ακόμα 7,5 εκατ. ευρώ με απόφαση του Μαρτίου του 2012. Δηλαδή συνολικά θα λάβει πλέον της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου για αποζημιώσεις 106 εκατ. ευρώ και 176,5 εκατ. ευρώ για άλλες αιτίες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι παρά την παρέλευση ενός μήνα από την υπογραφή των συμφωνιών αποζημίωσης ανάμεσα στο Δημόσιο, τους παραχωρησιούχους και τους κατασκευαστές, σε δύο από τα έργα (στην Ιονία Οδό και τον Ε65) οι τράπεζες δεν έχουν ακόμα δώσει το «πράσινο φως» για την ολοκλήρωση της διαδικασίας. Πηγές των δύο κοινοπραξιών (Νέα Οδός και Κεντρική Οδός αντίστοιχα) εκτιμούν ότι το ζήτημα είναι τυπικό και θα ξεπεραστεί.