Σάββατο 27 Δεκεμβρίου 2025

Ὁ Μητροπολίτης Δρυϊνουπόλεως κ. Ἀλέξιος πρὸς τοὺς μαθητὲς καὶ τοὺς Ἐκπαιδευτικούς

 


Κήρυγμα Μητροπολίτου κ. λεξίου

πρς τος μαθητς κα Καθηγητς Γυμνασίου κα Λυκείων (ΓΕΛ, ΕΠΑΛ) Κονίτσης, κατ τν κκλησιασμ τους, πρ τν Χριστουγέννων, στ . Να το γ. Κοσμ στς 23. 12.2025

 

πιτρέψτε μου ν κφράσω τν χαρά μου, καθς λίγο καιρ μετ τν λευσή μου, δ στν Κόνιτσα κα στν Μητρόπολη Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανς κα Κονίτσης, χω τν χαρ ν πευθυνθ σ σς μ ατν τν συνάντηση δ, στν Προσκυνηματικ Να το γ. Κοσμ.

Κα λέω χω τ χαρ γιατί, λήθεια εναι, τι στ προηγούμενη διακονία μου, τσι τ οκονόμησε Θεός, ν βρίσκομαι, μέχρι κα πρόσφατα, πρν νάμιση χρόνο - ταν γινα πίσκοπος Βοηθς το ρχιεπισκόπου θηνν στν Πρωτεύουσα - ν συναναστρέφομαι  πάντοτε παιδι κα νέους κα μάλιστα φοιτητές. λλ κα νωρίτερα, κατ τν ερατική μου διακονία, παρ΄τι πιφορτισμένος μ πολλς διοικητικς εθνες, τέτοιες μέρες δίως, φρόντιζα στν Θεία Λειτουργία ν βρίσκομαι πάντοτε, μ τος συνεφημερίους μου, κα μάλιστα σν τν σημεριν μέρα, σ μία γενικ νταση κα ναστάτωση στν θήνα. Πρώτη διαφορ πο παρατήρησα : Μπήκατε στ Να κα δν σς κατάλαβε κανείς. Τώρα ν εμασταν, τν δια ρα, σ ναν Να το Λεκανοπεδίου ττικς, θ νόμιζες τι γίνεται «πιδρομή», στν κυριολεξία, «λλοεθνν κα λλοφύλων». Γιατ συμβαίνει ατό ; Εναι τ παιδι κακ ; χι. λλ τ παιδιά, δυστυχς, στ μεγάλα στικ κέντρα εναι φημένα στν τύχη τους. Κα στν καλύτερη περίπτωση να σχολεο μπορε ν προσφέρει πολλές, σως, σωστς κα καλς γνώσεις, λλ μόνον ατό. Ο δ γονες π τν λλη, πιεσμένοι π τς συνθκες κα τ γχος τς ζως, μλλον δν πολυασχολονται μ τ παιδιά τους.  κληρικς πο εχα χθς τ βράδυ - λθα ργ γι ν σς δ σήμερα τ πρω π τν θήνα -  κληρικς πο εχα μαζί μου τς 4 μέρες πο βρέθηκα γι να καθκον στν Πρωτεύουσα, π τν πρώτη στιγμ διαπίστωσε ατς τς διαφορές κα τν ντελς διαφορετικ τρόπο ζως πο πάρχει κε π’ τι δ, στν Κόνιτσα. Πρώτη χαρά μεγάλη ταν τι τ παιδι στν Κόνιτσα, κόμη, ξέρουν πο βρίσκονται. Εναι πολ προσγειωμένα. Κα ξέρουν, μλλον, ν συμπεριφέρονται ναλόγως στν χρο τν ποο βρίσκονται.

   Θ θελα ν σς π τι Χάρις κα τ λεος το Θεο - κα τ επα τώρα, μι λέξη πο χρησιμοποιομε πολύ, «Χάρις» δηλαδ χάρισμα, δωρεά, προσφέρεται, δν πουλιέται, δν γοράζεται, δν εναι πόθεση συναλλαγς - Χάρις ατ δηλαδή, το Θεο κα τ λεος το Θεο, μς φερε μπροστ π τν ερ περίοδο γι μία κόμη φορά, το γίου Δωδεκαημέρου, που εναι ο μέρες ο ποες θ κολουθήσουν μ γιορτς σταθμούς, πο εναι Γέννηση το Θεανθρώπου, Πρωτοχρονι πο γιορτάζουμε τν Περιτομ το Θείου Βρέφους κα ταυτόχρονα τν ναρξη το πολιτικο τους, στ πολιτικ μερολόγιο, κα στς 6 ανουαρίου Βάπτιση, , πως λέμε στν γλσσα τς κκλησίας, τ Θεοφάνεια. Στν πρώτη κκλησία Θεοφάνεια ταν λες ο γιορτές, τ λέει λέξη. Κα στ μία κα στν λλη γιορτή τ χομε ; Τν μφάνιση το Θεο στν κόσμο κα στν στορία. Κα σες σήμερα λθατε δ κα τελέσατε τν Θεία Λειτουργία. Θεία Λειτουργία δν εναι τίποτε λλο παρ μία μαθητεία στ πτικ, περιληπτική στ ζω το Χριστο

δη, επα, ξεκίνησε, τ πρω ερεύς, ταν λθε πρν π’ λους, τν Πρόθεση, κε δηλαδ πο γινε Γέννηση το Θεανθρώπου κα προχωρντας στ Θεία Λειτουργία, βιώνουμε τν ναίμακτη ερουργία, τν θυσία δηλαδ το Χριστο, στς ποίας στ τέλος καλούμεθα ν μεταλάβωμε κα μες Σμα κα Αμα Χριστο.  χι γιατ τ φανταστήκαμε, γιατ τ θέλομε. πειδ τ βρκαν κάποιοι Μεγάλοι Πατέρες Θεολόγοι τς κκλησίας. λλ γιατ τ επε διος Θεάνθρωπος, τν νύκτα το Μυστικο Δείπνου :  «Λάβετε φάγετε, τοτο στι τ Σμα μου», «Πίετε ξ ατο πάντες, τοτο στι τ Αμα μου». ρα εναι κι’ ατ κάτι τ ποο μς δόθηκε, δν τ πινοήσαμε. Δν τ βρήκαμε μες, δν τ φανταστήκαμε μες. μες, πειδ θέλουμε ν εμαστε γνήσιοι μαθητές κα κόλουθοι το Χριστο κα πειδ κριβς θέλομε ν ζήσωμε τν ζω μας μ γνήσιο κα αθεντικ τρόπο, πως μς δημιούργησε Θεός, γι’ ατό καταφήγαμε κα δ.

Κα π αριο θ χετε διακοπές. Θ πτε στ Σχολεο, θ κάνετε τ γιορτή, θ χετε διακοπές. Ο διακοπές, μως, χουν να βαθύτερο νόημα. Ξεκινντας π δ, π τ Μυστήριο τς Θείας Εχαριστίας, θ κληθομε ν ζήσωμε ατς τς μέρες τν ορτν, χι πως τς ζε πολς κόσμος. νόητα, δηλαδή, χωρς νόημα. Χωρς οσία. Κα δυστυχς, στ Δύση περισσότερο, κα μες ς Χώρα μικρ μέν, νήκομε στν Δύση, χι μόνο θεωρητικά, πως τ επε στ λόγια νας πολιτικς γέτης το παρελθόντος, λλ κα στν δια τν οσία κα τ νοοτροπία κα τ πορεία τς ζως, εναι λήθεια τι, παρ’ τι χουμε κάποιες συνήθειες τς ποες λέμε ερωνικ «νατολίτικες», νήκομε στν Δυτικ κόσμο. Κα ατ τ πνεμα τς κκοσμίκευσης παρασύρει κα μς. Γι’ ατ κα ο περισσότεροι λληνες κόμα κα ρθόδοξοι πο θέλουν ν λέγονται, ζον τς γιορτς μ ναν τρόπο χωρς σκοπό, χωρς νόημα πο στ τέλος δν γεμίζει τν νθρωπο, λλ τν κάνει μέσως μετ τ Θεοφάνεια, , κε πο πετάμε τ δέντρα, τ βγάζουμε, τ ξεστολίζουμε, λοι τ ξεστολίζουν - γ ξέρω στν πατρίδα μου τν μητέρα νς  κληρικο δελφο, ποος πειδ κουράζεται κα εναι μόνη της, ξέρετε τ κάνει, ρίχνει πάνω π τ χριστουγεννιάτικο δένδρο να σεντόνι, κα τ φήνει κε ν κάθεται στ γωνία το σπιτο μέχρι τ πόμενα Χριστούγεννα κα γ πολλς φορές, στειευόμενος, μ τν πατέρα ατό, πο εναι ρχιμανδρίτης, λέω : Τί κανε κυρία ναστασία ; κάλυψε πάλι τ δένδρο ; Ατοί, λοιπόν, πο πετνε τ δένδρα κα μπαίνουν πάλι στν ρυθμ τς ζως, εναι πι κουρασμένοι, πι πογοητευμένοι, πι ταλαιπωρημένοι, π’ τι πρν τς γιορτές.

λλ σες, θ ξεκινήσετε π αριο κα προσευχή μας κα εχή μας εναι ν ζήσετε μ τος γονες, μ τος οκείους, μ τ δέλφια μ ναν τρόπο πο θ σς δώσει ν καταλάβετε τι ατς σταθμς τν διακοπν εναι μι πραγματικ γιορτή, να, δηλαδή, πανηγύρι, μι ατία χαρς, γι τν ποία μες μπορομε ν χαιρόμαστε κα τ χαρ ατ ν μν μπορε κανείς, κανείς, μ κανες ν μς τν φαιρέσει. Εναι τρόπος πο μαθαίνομε, γιατ ατ εναι τ σχολεο, μι μαθητεία. νας λλος τρόπος μαθητείας εναι κα κκλησία. Τ πς, δηλαδή, θ ζομε μ γνήσιο κα αθεντικ τρόπο, τ πς θ ληθεύουμε στ ζωή. Πς θ εμαστε ληθινο νθρωποι κα πς θ κολουθομε ναν γνήσιο κα αθεντικ τρόπο πικοινωνίας. Δέστε τώρα, εμαστε δ μέσα στν Προσκυνηματικ Να το γ. Κοσμ, τν ποο ποιμαντικ μέριμνα το ειμνήστου Μητροπολίτου Σεβαστιανο, τν ποον σες βεβαίως δν γνωρίσατε, ο μεγαλύτεροι, γιατ δη μεσος προκάτοχός μου νδρέας ταν 30 χρόνια κα πρν τρες δεκαετίες ταν δ Σεβαστιανός,  φτιαξε ατν τν Να φιερωμένο στν γιο Κοσμ. κε πάνω εναι Χριστός. Δν τν βαλαν γι διακοσμητικ στοιχεο, ; κενος στέκεται πάνω π λους ς τ ντως πρόσωπο, το αθεντικ πρόσωπο. Γιατ γι μς τος ρθοδόξους χριστιανος Θεός δν εναι μία δέα, δν εναι μία θεωρία, δν εναι μία φηρημένη καθόριστη, νώτερη δύναμη, πο βρίσκεται στν ορανό ς δέα. μες δν εμαστε δεολόγοι. μες κολουθομε να πρόσωπο κα ατ γιορτάζουμε τ Χριστούγεννα. Ατ τ πρόσωπο πο ρχεται στν στορία, πο γεννται, πο σαρκώνεται, πο παίρνει τν δική μας νθρώπινη φύση, προκειμένου ν μς δείξει πς μες θ ζήσουμε μ ναν γνήσιο κα αθεντικ τρόπο. Κα χοντας, λοιπόν, Ατν κε, μες καλούμαστε ν καλλιεργήσουμε μία σχέση μαζί του, ποία σχέση, μως, εναι καθοριστικ γι τ πς ζομε κα μεταξύ μας. Γιατ λοι δ πο εμαστε, εμαστε εκόνες ατο το ντως προσώπου, το μοναδικο κα ληθινο κα αθεντικο προσώπου, πο εναι Χριστός. Στ βαθμ πο σχέση μας μ’ Ατν εναι γιής, εναι ληθινή, εναι γνήσια, εναι αθεντική, τότε, ναί, ζομε πραγματικ ατ τ δρο πο μς προσφέρθηκε μ τν μητέρα, τν πατέρα μας, τν δελφό μας, τν δελφή μας, τν φίλο μας, τν συμμαθητή μας, τν συνάδελφό μας, τν συμπολίτη μας, τν μοεθνή μας, λλά, κατ’ πέκταση, μ κάθε νθρωπο σ’ ατ τ γ, γιατ κάθε νθρωπος εναι πλασμένος εκόνα το Θεο. ν τσι προσεγγίζουμε τ πράγματα, τότε, ναί, εμαστε νθρωποι ληθινς χαρς. Τότε, ναί,  μπορομε ν ποτελομε λπίδα γι μι κοινωνία πο συνεχς παραπαίει, μι κοινωνία ποία εναι πογοητευμένη, πελπισμένη. Κα δν τ λέω γώ, τ λένε ο πιστήμονες ο ποοι, μάλιστα,κόμα, ναλύουν κα τ λήμματα, , τν μεγάλων στικν κέντρων. Μς λένε τι τ τελευταία χρόνια, κόμα κα μες ο λληνες, κάνουμε πολ μεγάλη χρήση ντικαταθλιπτικν κα γενικς ψυχοφαρμάκων, σες σως κόμα ατ δν μπορετε ν τ καταλάβετε, λλ πλησιάζει πολ γρήγορα καιρός πο θ ντιληφθετε, φεύγοντας π τν σφάλεια το σπιτο κα το σχολείου, τι τ πράγματα δν εναι κα τόσο εκολα, κα τι χρειάζονται λύσεις, λλ ο λύσεις δν εναι ατς ο ποες προσφέρονται π τ σύγχρονη κοινωνία.

Χάρηκα, λοιπόν, πο σ’ ατν τν πρώτη συνάντηση σς βρκα δ στ Ναό, συναντιέμαι μαζί σας, θ εναι πολ μεγάλη μου χαρά κα ργότερα ταν σς βλέπω, κα που σς βλέπω, χι μόνο δ στν κλλησία. λλωστε ατ επα κα στν Μακαριώτατο χθές, στν λιγόλεπτη συνάντησή μας χθς τ πρωί, που κα κε ταν πολλ παιδιά, σχολεα, δρύματα κ.λ.π. γι ν πον τ κάλαντα στν ερ ρχιεπισκοπή, το επα : Μακαριώτατε, μο κάνει ντύπωση. γ γνωρίζω π παρχία. Μπορε ν ζησα στν θήνα, λλ κα γ κατάγομαι π μι παρχία, ποία εναι στ κριβς ντίθετο κρο τς λλάδος, πο εναι Μάνη. Κα τν πισκέπτομαι τακτικά, κα γνωρίζω τος νθρώπους κα καλλιεργ μία σχέση, ποία, μως, μ κάνει ν βλέπω κα ν χαίρομαι τι στν Κόνιτσα ο νθρωποι εναι πολ καλς ποιότητος π τος συμπατριτες μου, τος ποίους χει λλοιώσει τ χρμα κα τουρισμός. Κα Μάνη εναι μι περιοχ ποία εχε νθρώπους μ φιλότιμο, πο λόγος τους, θ τ χετε κούσει σως, εναι συμβόλαιο. Στ Μάνη τ συμβολαιογραφεα κα ο συμβολαιογράφοι μφανίστηκαν τ τελευταία χρόνια, πο χρειάζεται ν χουμε πικοινωνία μ τ κράτος κα φορολογικς δηλώσεις κ.λ.π. Γιατί ; Γιατ ,τι λεγαν, ατ κα ταν νόμος. Κάποτε ατ σχυε, τώρα ατ δν σχύει. δ, λοιπόν, λεγα στν Μακαριώτατο, μο κάνει ντύπωση σες φορς συνάντησα νθρώπους στν Κόνιτσα, σταματον μ τ ατοκίνητο. Κα μάλιστα μερικο πνε στν δουλειά τους, καπνίζουν, θέλουν ν μ χαιρετίσουν,  κα ν τος λέω ν μν κατέβουν, κενοι κατεβαίνουν λοι π τ ατοκίνητο. Κα σκέφτομαι, μ ατν τν κίνησή τους, πόση σωτερικ κόμη εγένεια κα καλλιέργεια χουν ο νθρωποι δ.

τσι θ θελα κα γ στ μέλλον, ν Θες μο δώσει ζωή, ν βλέπω κα σς ν μεγαλώνετε, ν προοδεύετε, ν τελειώνετε τ σχολεο, σοι χετε τν δυνατότητα κα τ θέληση ν συνεχίζετε τς σπουδές σας, κα ατ θ εναι γι μένα μι μεγάλη κανοποίηση. πίσης δ χαρά μου – θ χω κα τν δυνατότητα ν σς δ κα στ μέλλον γιατ βρίσκομαι πολ λίγο διάστημα δ κα μέσα σ’ να πέλαγος, θ τολμοσα ν π, δυσκολιν κα προβλημάτων, τ ποία μως, ασιοδοξ τι θ τακτοποιηθον σ σύντομο χρονικ διάστημα - κα τσι, παιδιά, θ μπορομε ν χουμε κα μία, λλου εδους, προσωπικ σχέση κα πικοινωνία.

Εχαριστ πολύ τος κπαιδευτικούς σας. Ξέρετε, στν Κύπρο, τν ερέα, τν κάθε Κληρικό, τν κάθε Ποιμένα τν ποκαλον «Δάσκαλο». ταν δηλαδ ο κάτοικοι σ μία νορία, σ να χωριό, σ μι κωμόπολη πευθύνονται στν ερέα τους, δν λένε «Πάτερ», οτε τν ποκαλον μ λλο τρόπο, λλ «Δάσκαλε». Γιατί ; κριβς γνωρίζουν τι κκλησία εναι μία «Δι βίου μαθητεία» το πιστο νθρώπου. Λοιπόν, ασθάνομαι κα γώ καρδιακ κοντ στος κπαιδευτικούς σας, τος ποίους τος εχαριστ γι τ τεράστιο γνα τ ποο κάνουν κάτω π δύσκολες συνθκες, λλου εδους δυσκολίες δ. γ κα στν οκογένειά μου χω κπαιδευτικό, ποος δν βρέθηκε στν κπαίδευση τυχαία, λλ ταν συνειδητ πιλογή, κα παλεύει, βέβαια, στν θήνα μ πολλς ντιξοότητες κα πολλς δυσκολίες, γι’ ατ κα ξέρω κ το σύνεγγυς τ σταυρ, τν ποο ο κπαιδευτικοί σας σηκώνουν, κα προσεύχομαι καρδιακ κα γι κείνους κα γι τος γονες σας ν μπορον ν σς προσφέρουν, χι τ πάντα, λλ τ οσιώδη τς ζως.

Ατ τ στιγμ παρακαλ τν γιο Θε ν ορτάσετε τ γιο Δωδεκαήμερο μ ληθινό, γνήσιο κα ρθόδοξο τρόπο, χαρούμενοι τν περίοδο τν γίων ορτν, στε Θες ν πιτρέψει ν πανέλθετε γι τν καινούργια χρονιά, μετ τ για Θεοφάνεια, μ περισσότερη θέρμη, περισσότερο ζλο κα ποφασιστικότητα στ ργο σας, τ κύριο ργο, -πο ατ τ στιγμή, πιστέψτε με, σως σ μερικος φαίνεται δυσκολο - λλ ργότερα θ διαπιστώσετε τι ταν τ πι εκολο ατς τς ζως. Χρόνια πολλ κα ελογημένα.