Πέμπτη 3 Οκτωβρίου 2019

Νέο πλήγμα για τα ακριτικά χωριά του Πωγωνίου: Διακοπή δρομολογίων από το ΚΤΕΛ Ιωαννίνων


Του Μιχάλη Στούκα

Ξαφνική και αδικαιολόγητη η απόφαση του ΚΤΕΛ - Ανένδοτοι οι υπεύθυνοι, παρά τις παρεμβάσεις του δημάρχου και των προέδρων των τοπικών κοινοτήτων - Άμεση ανάγκη για «επαναφορά» των δρομολογίων που διακόπηκαν - Άφαντοι οι βουλευτές του νομού
Για μια ακόμη φορά, το ακριτικό Πωγώνι, στο βορειοδυτικό τμήμα του νομού Ιωαννίνων, θα αποτελέσει θέμα ενός άρθρου μας. Έχουμε αναφερθεί αρκετές φορές στην ευαίσθητη αυτή περιοχή που γειτνιάζει με την Αλβανία. Τα προβλήματα με τους κακοποιούς απ’ τη γειτονική χώρα ,που έμπαιναν σε ελληνικό έδαφος και αποτελούσαν εφιάλτη για τους λιγοστούς, ηρωικούς κατοίκους των ακριτικών χωριών καθώς είχαν έντονη εγκληματική δράση (κλοπές, ληστείες, ακόμη και φόνοι) μας είχαν απασχολήσει σε παλαιότερα άρθρα.
Τον τελευταίο καιρό η κατάσταση έχει βελτιωθεί. Εκτός από τους Έλληνες συνοριοφύλακες, περιπολίες κάνουν πλέον και Ευρωπαίοι αστυνομικοί της Frontex. Προέρχονται από διάφορες χώρες (Γερμανία, Βέλγιο, Πολωνία, Τσεχία, Κροατία, Ρουμανία κλπ.) και είναι εφοδιασμένοι με θερμικές κάμερες και άλλα σύγχρονα μηχανήματα. Η παρουσία των ανδρών της Frontex περιόρισε στο ελάχιστο, ουσιαστικά εξάλειψε πλήρως την εγκληματική δράση των Αλβανών κακοποιών στο Πωγώνι. Η βελτίωση των συνθηκών ασφαλείας στην ακριτική περιοχή ξεκίνησε όταν Υπουργός Προστασίας του Πολίτη ήταν η Όλγα Γεροβασίλη και συνεχίζεται και με τον νέο υπουργό Μιχάλη Χρυσοχοΐδη που άλλωστε πιστώνεται με την ίδρυση των Υπηρεσιών Συνοριακής Φύλαξης (Ν. 2622/98).


Τα… κομμένα δρομολόγια του ΚΤΕΛ Ιωαννίνων
Κι ενώ ένα από τα βασικά προβλήματα των κατοίκων του ακριτικού Πωγωνίου φαίνεται ότι λύθηκε, προς το παρόν τουλάχιστον, ένα άλλο έκανε την… εμφάνισή του, κυριολεκτικά από το πουθενά!
Στις 15 Σεπτεμβρίου ,κι ενώ στα χωριά βρίσκονταν ακόμα πολλοί μη μόνιμοι κάτοικοι, το ΚΤΕΛ Ιωαννίνων διέκοψε μια σειρά από δρομολόγια προς το Πωγώνι. Έτσι, για παράδειγμα, δεν υπάρχει πλέον δρομολόγιο κάθε Παρασκευή από τα Γιάννενα για τα χωριά Κτίσματα-Χαραυγή-Καστάνιανη-Αγία Μαρίνα. Τα χωριά εξυπηρετούνται πλέον μόνο με ένα διπλό δρομολόγιο κάθε Δευτέρα (πρωί-μεσημέρι).
Όπως είναι φυσιολογικό, η αρχική έκπληξη των κατοίκων έδωσε γρήγορα τη θέση της στην αγανάκτηση. Πρόκειται για μία πρωτοφανή κίνηση που έγινε χωρίς να ενημερωθεί κανείς. Είναι η πρώτη φορά που τα χωριά αυτά μένουν σχεδόν αποκομμένα από την πρωτεύουσα της Ηπείρου. Έτσι, οι ηλικιωμένοι ,ως επί το πλείστον κάτοικοί τους ,θα πρέπει να φροντίζουν να τακτοποιούν όλες τις υποθέσεις τους για τις οποίες πρέπει να μεταβούν στα Γιάννενα, κάθε Δευτέρα! Και έναν γιατρό να πρέπει να επισκεφθεί κάποιος (το Κέντρο Υγείας Δελβινακίου δεν καλύπτει βέβαια όλα τα περιστατικά), είναι υποχρεωμένος να το κάνει τη Δευτέρα. Δηλαδή, μην αρρωστήσετε μετά την Τρίτη…
Οι αντιδράσεις
Ο δήμαρχος Πωγωνίου, Κωνσταντίνος Καψάλης κινητοποιήθηκε και απευθύνθηκε στους υπεύθυνους του ΚΤΕΛ. οι οποίοι ήταν ανένδοτοι: το δρομολόγιο της Παρασκευής κόβεται! Ειπώθηκαν κάποιες φτηνές δικαιολογίες, ότι ο δρόμος είναι προβληματικός σε πολλά σημεία, τα λεωφορεία είναι μεγάλα και δυσκολεύονται σε στροφές κλπ., ενώ παθαίνουν και μικροζημιές. Σε επικοινωνία του Προέδρου της Τοπικής Κοινότητας Καστάνιανης, Μιχάλη Κολιού με τους υπεύθυνους του ΚΤΕΛ Ιωαννίνων, υπήρξε η ενημέρωση ότι τα δρομολόγια της Παρασκευής θα «επανέλθουν» μετά τη λήξη του σχολικού έτους, δηλαδή μετά τις 15 Ιουνίου 2020! Ο κύριος Κολιός, ένας ιδιαίτερα δραστήριος άνθρωπος που ανέλαβε καθήκοντα πριν από ένα μήνα περίπου, συγκέντρωσε 40 υπογραφές μόνο από την Καστάνιανη (όπου αυτό τον καιρό μένουν σχεδόν 100 άτομα) και σε συνεργασία με τους προέδρους των Κοινοτήτων Αγίας Μαρίνας, Χαραυγής και Κτισμάτων, προσπάθησε να βρει μια λύση.
Ο περιφερειάρχης
Υπήρξε επικοινωνία με τον περιφερειάρχη Ηπείρου, κ. Αλέξανδρο Καχριμάνη, ο οποίος εκλέχθηκε τον περασμένο Μάιο για τρίτη συνεχόμενη φορά στο αξίωμά του. Ο κύριος Καχριμάνης, είπε στους ανθρώπους που μίλησαν μαζί του να μην κάνουν τίποτα, γιατί είναι ειλημμένη απόφαση του ΚΤΕΛ, αν ένα λεωφορείο έχει πληρότητα μικρότερη του 25% (12 άτομα συγκεκριμένα), το δρομολόγιο δεν θα εκτελείται! Αν μας έχουν μεταφερθεί με ακρίβεια όσα είπε ο κύριος Καχριμάνης, δημιουργούνται, εύλογα νομίζουμε, κάποιες απορίες.
Τα δρομολόγια των λεωφορείων διακόπηκαν απροειδοποίητα στις 15/9. Δεν ειπώθηκε τίποτα για πληρότητα κλπ. Και τι είδους λογική είναι αυτή; Αν δηλαδή το λεωφορείο έχει 11 επιβάτες και ξαφνικά εμφανιστεί ένας ακόμα, το δρομολόγιο που είχε ακυρωθεί, θα εκτελεστεί; Πολλές φορές, τα λεωφορεία για το Πωγώνι εξυπηρετούν και κάποιους που επιβιβάζονται σ’ αυτά σε διάφορα σημεία της διαδρομής. Ο κύριος Περιφερειάρχης θα έπρεπε κατά την άποψή μας, να ασκήσει πίεση στο ΚΤΕΛ για επαναφορά των δρομολογίων και να φροντίσει να βελτιωθεί ο επαρχιακός δρόμος Κτισμάτων-Καστάνιανης που όντως σε μερικά σημεία έχει προβλήματα.
Το ΚΤΕΛ Ιωαννίνων
Το ΚΤΕΛ Ιωαννίνων στην επίσημη ιστοσελίδα του γράφει ότι τα ΚΤΕΛ αποτελούν τον ομφάλιο λώρο των πόλεων και των κωμοπόλεων ενός νομού με τα χωριά του. Για να είναι απολύτως ακριβή τα γραφόμενα βέβαια ,έπρεπε να αναφέρεται ότι το ΚΤΕΛ Ιωαννίνων κάνει ό, τι μπορεί για να κόψει αυτό τον ομφάλιο λώρο! Δεν θα αναφερθούμε εδώ στην πρωτοτυπία του ΚΤΕΛ Ιωαννίνων να στεγάζεται σε απόσταση 20’ από τους δύο σημαντικούς οδικούς άξονες που περνούν από την πρωτεύουσα της Ηπείρου (Εγνατία και Ιόνια Οδό), ούτε στο μάλλον τσουχτερό αντίτιμο του εισιτηρίου (π.χ. Αθήνα-Γιάννενα 42,5 ευρώ).
Μπορείτε να δείτε και δεκάδες σχετικές αρνητικές κριτικές στο διαδίκτυο.
Τα Γιάννενα είναι μια φοιτητούπολη και όπως είναι γνωστό η οικονομία των πόλεων με φοιτήτριες και φοιτητές ενισχύεται σημαντικά από την παρουσία τους. Ανάμεσα σε αυτούς που ευνοούνται, είναι και το ΚΤΕΛ καθώς πολλοί φοιτητές το χρησιμοποιούν για τις μετακινήσεις τους. Η τιμή του αεροπορικού εισιτηρίου είναι απαγορευτική γι’ αυτούς (και όχι μόνο…). Θα πει κάποιος ,ότι εδώ και 15 χρόνια περίπου τα ΚΤΕΛ έχουν μετατραπεί σε Ανώνυμες Εταιρείες (Α.Ε.). Ας μας απαντήσουν οι αρμόδιοι. Παίρνουν κρατικές επιδοτήσεις για διάφορα ζητήματα ανάμεσά τους και για δρομολόγια της, λεγόμενης, άγονης γραμμής; Πρόσφατη είναι η απόφαση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, η οποία στις 5/6/2019 δίνει επιχορήγηση έως 330.000 ευρώ σε όσα ΚΤΕΛ έχουν περισσότερα από 20 λεωφορεία (το ΚΤΕΛ Ιωαννίνων έχει περισσότερα από 100!) «για υιοθέτηση συστημάτων και την παροχή υπηρεσιών ολοκληρωμένης πληροφόρησης του επιβατικού κοινού και ηλεκτρονικού εισιτηρίου». Δίνονται και σε άλλες Α.Ε. επιδοτήσεις (από το ΕΣΠΑ) για εκσυγχρονισμό τους; Πόσα άλλα χρήματα έχουν εισπραχθεί ως επιδοτήσεις τα τελευταία χρόνια;
Τι κάνουν οι βουλευτές του νομού;
Στο νομό Ιωαννίνων, η Ν.Δ. εξέλεξε 4 βουλευτές (Κ. Τασούλας, Σ. Καλογιάννης, Μ.Α. Κεφάλα και Γ. Αμυράς και ο ΣΥΡΙΖΑ τη Μερόπη Τζούφη.
Ο κύριος Τασούλας, που είχε τιμήσει με την παρουσία του εκδήλωση της Καστάνιανης στην Αθήνα (Δεκέμβριος 2010) έχει πλέον θεσμική ιδιότητα. Είναι Πρόεδρος της Βουλής. Γνωρίζει το πρόβλημα με τα «κομμένα» δρομολόγια; Μήπως με το «ειδικό βάρος» της θέσης του θα πρέπει να παρέμβει προς το ΚΤΕΛ;
Ο Σ. Καλογιάννης, έμπειρος κοινοβουλευτικός, με υπουργική θητεία στο παρελθόν, η νεαρή παιδίατρος Μαρία-Αλεξάνδρα Κεφάλα και ο… εκ μεταγραφής Γ. Αμυράς που συμπληρώνουν την τετράδα των βουλευτών της Ν.Δ. στον νομό ,σκοπεύουν να κάνουν κάτι; Το ίδιο βέβαια ισχύει και για τη Μερόπη Τζούφη, βουλευτίνα του ΣΥΡΙΖΑ. Και αν δεν το γνώριζαν, πλέον το μαθαίνουν…
Μια αιφνιδιαστική, αναπάντεχη και αψυχολόγητη απόφαση του ΚΤΕΛ Ιωαννίνων, στερεί από χωριά που βρίσκονται πάνω στα ελληνοαλβανικά σύνορα τη δυνατότητα για σύνδεση με την πρωτεύουσα του νομού δύο φορές την εβδομάδα. Οι ακρίτες-φύλακες των χωριών θα πρέπει να μετακινούνται πλέον με ταξί, το κόμιστρο του οποίου είναι υψηλό (π.χ. Γιάννενα-Καστάνιανη και αντίστροφα, περισσότερα από 150 ευρώ) ή να υποχρεώνονται σε κάποιον συγχωριανό τους που έχει ιδιόκτητο Ι.Χ. να τους μεταφέρει στα Γιάννενα.
Οι αποστάσεις είναι μεγάλες (π.χ. Γιάννενα-Κτίσματα 60 χλμ., π.χ. Γιάννενα-Χαραυγή 65 χλμ., Γιάννενα-Καστάνιανη70 χλμ., Γιάννενα-Αγία Μαρίνα 80 χλμ.). Θα λυθεί το πρόβλημα με ένα ακόμα διπλό δρομολόγιο κάθε εβδομάδα; Όχι βέβαια. Ωστόσο οι κάτοικοι των ακριτικών χωριών θα έχουν τη δυνατότητα να μεταβούν στα Γιάννενα μια επιπλέον ημέρα και δεν θα αισθάνονται ,έστω κι έμμεσα, ότι το κράτος τους περιθωριοποιεί. Και στην τελική; Ξοδεύονται δισεκατομμύρια ευρώ για τα πιο απίθανα πράγματα. Δεν θα μπορούσε το κράτος σε μια εθνικά ευαίσθητη περιοχή να επιδοτήσει (αν δεν το κάνει ήδη…) κάποια δρομολόγια λεωφορείων; Το δικαιούνται όσοι παραμένουν στα χωριά και φροντίζουν η γαλανόλευκη να κυματίζει περήφανη απέναντι από τα αλβανικά (βορειοηπειρωτικά για να ακριβολογούμε) εδάφη… Και θα συνεχίσει να κυματίζει, να είναι σίγουροι όλοι γι’ αυτό…