Παρασκευή 21 Ιανουαρίου 2011

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: Συγχωνεύσεις σχολείων με διαδικασίες εξπρές


Το υπουργείο Παιδείας έδωσε στη δημοσιότητα το κείμενο διαβούλευσης για τις συγχωνεύσεις και τις καταργήσεις σχολικών μονάδων.
Η διαδικασία είναι κυριολεκτικά εξπρές αφού το κείμενο ανέβηκε στην ιστοσελίδα της ανοιχτής διαβούλευσης την Τετάρτη στις 10 το βράδυ και η προθεσμία για κατατεθούν προτάσεις λήγει την Κυριακή 23 Ιανουαρίου στις 12 τα μεσάνυχτα!
Καλεί μέσα σε 74 ώρες για να καταθέσουν για ένα τόσο σημαντικό θέμα τις απόψεις τους φορείς, εκπαιδευτικοί, γονείς και η τοπική αυτοδιοίκηση για το καλό της οποίας μεταξύ άλλων γίνεται και η όλη διαδικασία των συγχωνεύσεων.
Όπως τονίζεται στο εισαγωγικό κείμενο της υφυπουργού κα Εύης Χριστοφιλοπούλου το κείμενο κατατίθεται «προκειμένου να διαμορφωθούν και να υποβληθούν προτάσεις που θα αντιπροσωπεύουν τις πραγματικές ανάγκες κάθε περιοχής, με τις γεωγραφικές συνθήκες και τις ιδιαιτερότητές τους, δεδομένου μάλιστα ότι οι κτιριακές υποδομές, οι συντηρήσεις, τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων και οι μετακινήσεις των μαθητών περιέρχονται πλέον στην αρμοδιότητα των νέων Δήμων».

Ευρύτεροι στόχοι του υπουργείου είναι:
ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, αξιοποίηση των υποδομών για την εφαρμογή των καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας για όλους τους μαθητές της επικράτειας, διευκόλυνση των εκπαιδευτικών για την παροχή ποιοτικών εκπαιδευτικών υπηρεσιών.
Επί του κειμένου τώρα: η διαβούλευση γίνεται για τα κριτήρια συνενώσεων και ιδρύσεων σχολείων για το σχολικό έτος 2011-2012.
Σύμφωνα με τα κριτήρια που τίθενται για την Ήπειρο προκύπτουν τα εξής:
-Θα μετρήσουν οι γεωγραφικοί περιορισμοί για τις ορεινές περιοχές στις οποίες μπορεί κατ’ εξαίρεση όπως τονίζεται να παραμείνουν σχολεία λόγω δυσκολίας στη μετακίνηση. Τι και πώς μένει να το δούμε στην πράξη. Σε κάθε περίπτωση, πάντως θα συγχωνευτούν σχολεία στα οποία οι μαθητές χρειάζονται μισή ώρα να πάνε στο δημοτικό και 45 λεπτά σε Γυμνάσια και Λύκεια.
-Κύμα συγχωνεύσεων αναμένεται στις πόλεις, ειδικά σε Γυμνάσια και Λύκεια στα οποία προβλέπεται συγχώνευση τμημάτων που λειτουργούν σε ένα συγκρότημα κτιρίων. Εκεί το ανώτατο όριο μαθητών ανά τάξη είναι 30 παιδιά, αριθμός πάντως ο οποίος, όπως έχουν κατ’ επανάληψη τονίσει εκπαιδευτικοί, είναι πολύ μεγάλος ώστε παραχθεί διδακτικό έργο.
-Συγχωνεύσεις αναμένεται να φέρει και το ενδεχόμενο να ισχύσει το όριο των 130 μαθητών ανά σχολείο ώστε να κρατηθεί η σχολική μονάδα. Δεν αναφέρεται ρητά στο κείμενο της διαβούλευσης, ωστόσο υπάρχει ανησυχία σε γειτονιές και μέσα στην πόλη των Ιωαννίνων ότι θα κλείσουν σχολεία που είναι ένα βήμα από την πόρτα των μαθητών και διατηρούν με έναν τρόπο και το αίσθημα της κοινότητας.

Όλο το κείμενο της διαβούλευσης είναι στο http://www.opengov.gr/ypepth.


Τι κριτήρια προτείνονται:
Για τη διαμόρφωση των προτάσεων και τη δημιουργία του Σχολικού Χάρτη της κάθε Περιφέρειας θα πρέπει να τηρηθούν τα κατωτέρω:
• Τα κριτήρια συνένωσης είναι οι κτιριακές υποδομές-εγκαταστάσεις, καθώς και οι δυνατότητες ανάπτυξης αιθουσών διδασκαλίας, βιβλιοθήκης και λοιπών βοηθητικών χώρων και εξοπλισμού στο σχολείο μετακίνησης. Σε κάθε περίπτωση τηρούνται οι κανονιστικές ρυθμίσεις για το μέγιστο αριθμό μαθητών (έως 25 για την πρωτοβάθμια και έως 30 για τη δευτεροβάθμια).
Επιπλέον, εκτιμάται η χιλιομετρική απόσταση για το νέο σχολείο, λαμβάνοντας υπόψη τη συγκοινωνιακή κάλυψη της περιοχής, το οδικό δίκτυο, τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες και τη διάρκεια κάλυψης της διαδρομής για την άφιξη στο νέο σχολείο, η οποία για τις δύσκολες και δυσπρόσιτες περιοχές δε μπορεί να υπερβαίνει τη μισή ώρα για τα σχολεία της πρωτοβάθμιας. Η γνώμη των εκπροσώπων των νέων Δήμων θα συντελέσει στη διαμόρφωση της τελικής πρότασης.
Ιδιαίτερα για τις ορεινές και τις μικρές νησιωτικές περιοχές, στις οποίες οι αποστάσεις, οι συγκοινωνιακές και οι καιρικές συνθήκες δεν διασφαλίζουν προϋποθέσεις ασφαλούς μεταφοράς των μαθητών, θα εξετασθεί με τη δέουσα προσοχή κάθε περίπτωση χωριστά και θα ενταχθεί κατ΄ εξαίρεση σε οργανωτική δομή μικρής σχολικής μονάδας, βάσει των ιδιαιτεροτήτων, τηρουμένων πάντοτε των παιδαγωγικών κριτηρίων, και μέχρι να δημιουργηθούν συνθήκες με την κατασκευή δημοτικών έργων.
• Σχολικές Μονάδες που συνενώνονται αποτελούν ενιαία σχολική μονάδα χωρίς παραρτήματα ή Λυκειακές τάξεις.
• Σε περίπτωση κατάργησης μιας ή περισσοτέρων σχολικών μονάδων, εάν οι συνθήκες το υπαγορεύουν, ιδρύεται νέα σχολική μονάδα σε περιοχή που συγκεντρώνεται ο μεγαλύτερος αριθμός μαθητών.
• Σχολικές Μονάδες πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που λειτουργούν σε ενιαίο χώρο ως ξεχωριστές σχολικές μονάδες της ίδιας βαθμίδας ενοποιούνται σε μία σχολική μονάδα, τηρουμένων των ως άνω κριτηρίων και προϋποθέσεων του ως άνω ισχύοντος θεσμικού πλαισίου (π.χ. όριο οργανικότητας για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση το 12/θέσιο δημοτικό σχολείο).
Βασικές παράμετροι που θα πρέπει να συνυπολογισθούν είναι:
• Αντιστοιχία οργανικότητας και λειτουργικότητας των σχολικών μονάδων σε συνάρτηση με το μαθητικό δυναμικό και τη δυνατότητα ανάπτυξης και λειτουργίας κάθε σχολικής μονάδας.
• Η εξέλιξη του μαθητικού δυναμικού την τελευταία 5/ετία, ο ρυθμός αύξησης ή μείωσης και ο προσδοκώμενος αριθμός φοιτώντων μέχρι το 2013.
• Οι εγγραφές των μαθητών στην Α΄ τάξη κάθε τύπου σχολείου (Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Γυμνασίου κ.λ.π.) λαμβάνοντας επίσης υπόψη και τη φοίτηση αδελφών σε αντίστοιχα σχολεία.
Τα ανωτέρω ισχύουν και για τις περιπτώσεις ίδρυσης, προαγωγής ή υποβιβασμού Σχολικών Μονάδων.