1ον) Διαβατήριο για την διεθνή αγορά αποτελούν η υψηλή ποιότητα, η τυποποίηση, το ισχυρό brand name, η καινοτομία προϊόντος & συσκευασίας, το σύγχρονο μάρκετινγκ, η ανταγωνιστική τιμή, τα σύγχρονα δίκτυα διανομής και τα διεθνή πιστοποιητικά ποιότητας. Κρίνεται απαραίτητο, για τις εξαγωγές στις αραβικές χώρες η εξασφάλιση του πιστοποιητικού Halal και για τις εξαγωγές στο Ισραήλ εξασφάλιση του πιστοποιητικού Kosher.
4ον) Η απουσία εθνικής και περιφερειακής στρατηγικής για τα εθνικά μας προϊόντα (λάδι, φέτα, ψάρια, οπωροκηπευτικά, μέλι, κλπ), καθώς και η έλλειψη διεπαγγελματικών ενώσεων για την προστασία τους, έχουν αποδυναμώσει την διείσδυση και ισχυροποίηση της εθνικής παραγωγής στο εξωτερικό.
5ον) Παρατηρείται πτωτική τάση σε πολλές διεθνείς εκθέσεις τροφίμων και ποτών. Απαιτείται, από τους εθνικούς φορείς εξωστρέφειας, προσεκτικότερος σχεδιασμός και εξασφάλιση εναλλακτικών λύσεων, όπως οι οργανωμένες επιχειρηματικές αποστολές και οι B2B συναντήσεις σε στρατηγικούς στόχους. Δεν θα πρέπει να επαναληφθούν, σε καμιά περίπτωση, τα λάθη του παρελθόντος και κάποια στιγμή θα πρέπει να ανοιχτεί ο φάκελος του αμαρτωλού κτιρίου της Ηλιούπολης, όπως και όλοι οι άλλοι που αφορούν ευρωπαϊκά προγράμματα προώθησης και προβολής, κυρίως συνεταιριστικών οργανώσεων, της περιόδου 1995 - 2015.
6ον) Η αποδυναμωμένη και παροπλισμένη από τις προηγούμενες κυβερνήσεις οικονομική μας διπλωματία, που εκφράζεται με τους εμπορικούς μας ακολούθους στο εξωτερικό, θα πρέπει άμεσα να ανασυγκροτηθεί για να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο στην εξωστρέφεια. 7ον) Η σύνδεση του τουριστικού μας προϊόντος με την πρωτογενή παραγωγή, τον πολιτισμό και την εθνική γαστρονομία, θα ενισχύσει αποτελεσματικά την εξαγωγική προσπάθεια. Όπως και η ένταξη στους καταλόγους της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO, προϊόντων μας που έχουν σχέση με την μεσογειακή διατροφή.
Κλείνοντας θα ήθελα να επισημάνω την στήριξη της εξωστρέφειας μέσω του νέου Αναπτυξιακού Νόμου και του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020, καθώς και τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία της ίδιας περιόδου που βοηθάνε σημαντικά την εξωστρεφή επιχειρηματικότητα».