Δευτέρα 21 Ιουλίου 2025

Ἡ πανήγυρις τοῦ Προφήτου Ἠλιού στὴν Ἱερὰ Μονὴ Προφητῶν Διστράτου

 

Με σεμνότητα κα πνευματικ χαρ τελέσθη κα φέτος πανήγυρις τς ερς Μονς Προφητν Διστράτου, στν παρχία Κονίτσης, π’ εκαιρί τς ορτς τς πυρφόρου ναλήψεως το γίου νδόξου Προφήτου λιού το Θεσβίτου, ς νελήφθη ες τος ορανος μ πύρινο ρμα.

ερ Μον, φιερωμένη στ σύνολο τν γίων Προφητν κα Προφητίδων τς Παλαις Διαθήκης, ποτελε να πνευματικ καταφύγιο γι τος πιστούς, νήκουσα στν ερ Μητρόπολη Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανς κα Κονίτσης.

Τ σπέρας το Σαββάτου, 19 ουλίου 2025, τελέσθηκε πανηγυρικς σπερινς μετ’ ρτοκλασίας, κα κολούθησε καθιερωμένος γιασμς, παρουσία προσκυνητν πο προσλθαν μ πίστη κα γάπη.

Τν κυριώνυμη μέρα, Κυριακ 20 ουλίου, τελέσθη ρθρος κα Θεία Λειτουργία, που ο πιστο συμμετεχαν μ νθεο ζλο. Στο τέλος, γινε λιτανεία τς γίας Εκόνος το Προφήτου περιμετρικά το Καθολικο τς Μονς.

ντυπωσιακ ταν τ πανηγυρικ κήρυγμα, που λλογιμώτατος μότιμος καθηγητς κα προκοσμήτωρ τς Θεολογικς Σχολς το Πανεπιστημίου θηνν, κ. πόστολος Νικολαΐδης, νέδειξε τν ρόλο τν Προφητν στν κκλησία πρν κόμη τν λευση το Χριστο, φωτίζοντας μ τν θεολογικ του λόγο τν μέρα.

ναλυτικ νάφερε: «πειδ σραλ βρισκόταν συνεχς σ παρανομία, στελνε Θες τος Προφτες, νθρώπους βγαλμένους μέσα π τν λαό, καθόλου π τζάκια, γι ν πενθυμίζει στ σραλ τ καθκον του ν παραμένει πιστς στν Θεό, ποος πολλαπλς τν εεργέτησε. Ποιός ταν λοιπν ρόλος το Προφήτη λία κα γιατί ταν τόσο μεγάλος;

Προφήτης λίας εναι π τος λίγους, πο κπροσωποσε δύο Διαθκες, δύο διαφορετικος κόσμους. Τν κόσμο τς Παλαις Διαθήκης κα τν κόσμο τς Καινς. σο γι τν Παλαι Διαθήκη γνωρίζουμε κα μνολογία συνεχς ναφέρεται σ' ατό. π δν τν Καιν Διαθήκη, δύο σημεα εναι ατ πο φανερώνουν τν πρόσβαση το Προφήτη λία στν Καιν Διαθήκη. Τ να εναι παρουσία του στν Μεταμόρφωση κα τ δεύτερο ναφέρεται στν ποκάλυψη. Λίγο πρν ρθει Χριστς π τς γς γι ν κρίνει τν οκουμένη, πρν δηλαδ τν συντέλεια τν αώνων, θ μφανιστε Προφήτης λίας μαζ μ κάποιον λλον, ποος περίπου εχε τν δια τύχη μ θανάτου, νώχ. Δν χει σημασία ν θ ρθει πράγματι χι προσωπικά, μ φυσικ παρουσία. κενο πο χει σημασία εναι τι ο Προφτες κα Προφήτης λίας λειτούργησε ς πρόδρομος το Χριστο πρν ρθει ν πρώτοις π τς γς κα θ εναι πρόδρομος, πως λοι ο γιοι κα λοι ο Προφτες λειτουργονε ς πρόδρομοι. Τί σημαίνει πρόδρομοι; Προσπαθον ν τοιμάσουν τν δρόμο γι ν λθει Μεσσίας κα ν γκαθιδρυθε κα μέσα στς ψυχς τν νθρώπων, λλ κα στ σύμπαν, στν πλάση παράδεισος. Παράδεισος σημαίνει ν εμαστε κοντ στν Θεό.


μεγαλύτερος γνας πο κανε Προφήτης λίας στν ποχή του ταν γνας ναντίον τν εδώλων. Κα μάλιστα δν εχε μπροστά του μόνο τος πιστους εδωλολάτρες, λλ εχε κα κείνους τος σραηλτες πο π' τν μι μέρα πίστευαν στν Θεό τους κα τν λλη στ εδωλα. Γι' ατ λεγε, δν μπορετε ν παμφοτερίζετε, ν εστε κα μ τ δύο, διαλέξτε. Κα πειδ ο μφιβολίες γι τν παρουσία το πραγματικο Θεο κα τν δύναμη τν πραγματικο Θεο ταν ρκετές, γι' ατ λοιπν κάποτε, ναφέρθηκε στ ναγνώσματα το σπερινο, βάλθηκε να στοίχημα, μεταξ το χαάβ, τς εζάβελ, τν εδωλολατρν κα το Προφήτη, ποιός τελικ θ καταφέρει ν πείσει τν Θε ν βρέξει. Γιατί πρξε βροχία τν ποχ κείνη. Στήθηκαν λοιπν τ θυσιαστήρια το χαβ κα τς εζάβελ κα προσευχόντουσαν στν Θεό τους μπς κα βρέξει, λλ οτε τος κουγε, οτε δειχνε κάποια παρουσία. Κα τότε Προφήτης λίας πρε δώδεκα λίθους, σες ταν κα ο φυλς το σραήλ, τς στησε, στησε τ θυσιαστήριο κα προσευχήθηκε. Κα τότε πεσε φωτι κα κατέκαυσε χι μόνο ατ πο πρόκειτο ν θυσιαστε, τ θυσιαστήριο το Προφήτη λία, λλ κα λα τ εδωλα. Κα μάλιστα γι ν μν πάρχει μφιβολία, πως κα σήμερα κάθε φορ πο συμβαίνει κάτι, ψάχνουμε ν βρομε δικαιολογίες τι κάτι λλο συμβαίνει κτς π θαμα, πρν Θες ρίξει τν φωτιά, βαλε ν βρέξουν τρες φορς τ χρο κενο, γι ν μν πάρχει κάποια μφιβολία τι κάποια σπίθα πάρχει π κάτω κα θ νάψει στ συνέχεια.

Τ μήνυμα λοιπν το Προφήτη λία σ σχέση μ ατ πο σς επα, εναι τι σήμερα ν θέλουμε ν πάρουμε να μήνυμα, εναι να μήνυμα ναντίον τν εδώλων. Κα ποχή μας εναι μι ποχ κατ' ξοχν εδωλολατρείας.

Τρία σν να εναι τ πίπεδα πο τραβν τος νθρώπους, τν φοσίωσή τους κα τν λατρεία τους. Τ να εναι φιλοχρηματία, τ χρμα εναι θεός. Κα πότε εμαστε εδωλολάτρες; ταν δν πάρχει τ χρμα γι ν τ χρησιμοποιομε, λλ χρησιμοποιούμαστε π' ατό, ποτασσόμαστε σ' ατό. Δν κάνουμε τίποτα λλο π' τ πρω μέχρι τ βράδυ, λλ πς θ βγάλουμε λεφτά, πς θ γίνουμε πλούσιοι, πς θ κυριαρχήσουμε πέναντι στν λλον.

Τ δεύτερο πεδίο εδωλολατρείας εναι φιληδονία. νθρωπος κάνει ,τι μπορε, θέλει κα τ χρήματα, γι ν μπορε ν πολαμβάνει. Ν τρώει, ν πίνει, ν διασκεδάζει κα μέχρι δ..

Τ τρίτο εναι φιλοδοξία. Γι τν φιλοδοξία πιστέψτε με, γι' ατ τ εδωλο συμβαίνουν λα τ κακ στν οκουμένη. Εναι ατ πο λέμε τ παιχνίδια ξουσίας. Φιλοδοξία σημαίνει ν δοξαστ γ κα ν ταπεινωθες σύ. Ν δικαιωθ γ κα ν καταδικαστες σύ. Ν χω δίκιο γ κα δικο σύ. Ν περέχω γ κι σ ν μ πηρετες. Ατ εναι τ τρίτο εδωλο.

Κα τ τελευταο πο θ σς π, τ σν να πο νέφερα, εναι τι σήμερα τ μεγαλύτερο κα σχυρότερο εδωλο, τ ποο τ πιστεύουμε λοι μας κόμη κα ο χριστιανο δυστυχς, εναι σύγχρονη τεχνολογία. Δετε πόσες ρες τρμε μπροστ στν εκόνα, στν θόνη νς κινητο νς πολογιστ κλπ κα δετε πόσες στιγμς τς μέρας χουμε μπροστά μας ν προσκυνήσουμε, κα ν δομε κα ν μβαθύνουμε σ μία Εκόνα. ντ λοιπν ν στεκόμαστε σ εκόνες εδωλολατρείας, ν στεκόμαστε στς Εκόνες το Θεο».

Σημαντικ ταν συμβολ το Καθηγουμένου τς Μονς, ρχιμανδρίτου ρσενίου, κα το φημερίου τς νορίας Διστράτου, πρωτοπρεσβυτέρου Φωτίου Τσάμη, ο ποοι φρόντισαν μ μεράκι κα ζλο γι τν ργάνωση κα τν ραία διεξαγωγ τν λατρευτικν τελετν.

ξαιρετικ μνεία ξίζει κα στν εσεβή λα το Διστράτου, πο μ πίστη κα γάπη συμμετέχει πάντοτε κα νισχύει χι μόνο τν νορία Κοιμήσεως τς Θεοτόκου, λλ κα τν ερ Μον Προφητν. παρουσία τους κα προσφορά τους εναι νδειξη τς βαθείας κκλησιαστικς τους συνειδήσεως κα το φιλομόναχου θους πο διακρίνει τν τοπικ κοινωνία.

πανήγυρις πετέλεσε μίαν φορμ νανεώσεως πίστεως κα πνευματικς νισχύσεως, ν τ φωτ το Προφήτου λιού, το πυρίνου ζηλωτο τς ληθείας το Θεο.

Προφήτης λίας εη προστάτης κα πρέσβυς πρ πάντων μν.