Νομαρχιακή Επιτροπή ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ
Ιωαννίνων / Θεματική Παιδείας
Ανακοίνωση για τις διαγραφές των
φοιτητών/τριών
Τα
σαθρά επιχειρήματα της Κυβέρνησης της Ν.Δ. και του Υπ. Παιδείας για την
οριστική διαγραφή φοιτητών που έχουν υπερβεί την «ανώτατη διάρκεια φοίτησης»
(ν. 4957/2022, άρθ. 76), έχουν πανηγυρικά καταρριφθεί.
Σύγκλητοι
Πανεπιστημίων, Πανεπιστημιακά Τμήματα1, η Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π.2, Φοιτητικοί Σύλλογοι και
πολλοί ειδικοί και γνώστες του αντικειμένου διαφωνούν εντελώς με τις οριζόντιες
διατάξεις διαγραφών.
Τις
θεωρούν περιττές και επισημαίνουν κινδύνους και κατάφωρες κοινωνικές αδικίες
που θα προκληθούν.
Αντ’
αυτού προτείνονται λογικές και δημιουργικές λύσεις στο υπαρκτό πρόβλημα των
χιλιάδων φοιτητών/φοιτητριών που έχουν υπερβεί την «ανώτατη διάρκεια φοίτησης
ν+2»3.
Βασικό επιχείρημα Υπ. Παιδείας και Κυβέρνησης είναι ότι αυτοί οι φοιτητές/φοιτήτριες επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό. ΨΕΥΔΕΣΤΑΤΟ επιχείρημα αφού είναι γνωστό σε όλους ότι μετά τα ν+2 έτη φοίτησης ουδείς (φοιτητής/φοιτήτρια) δικαιούται φοιτητικό πάσο, σίτιση, διαμονή σε εστία, βιβλία κ.λ.π. Βέβαια, Υπ. Παιδείας και κυβέρνηση διατυπώνουν κι άλλα παρόμοια σαθρά επιχειρήματα ότι «θα μπει τάξη στα πανεπιστήμια με τις προτεινόμενες διαγραφές».
Επιχειρήματα αυτού του είδους αποκαλύπτουν την ιδεολογική αγκύλωση της Ν.Δ., την σκόπιμη αγνόηση του τρόπου λειτουργίας των Πανεπιστήμιων και την προσπάθεια παραπλάνησης της κοινής γνώμης.
Οι
διαγραφές αυτές έχουν μια επιπλέον σκοπιμότητα, να εξασφαλίσουν χιλιάδες
πελάτες για τα ιδιωτικά «Πανεπιστήμια». Γιατί πού αλλού θα μπορούσαν να
στραφούν οι διαγραφέντες φοιτητές για να κατοχυρώσουν τον χρόνο που επένδυσαν
και τους κόπους των οικογενειών τους;
Βέβαια,
η βελτίωση των στατιστικών στοιχείων που επιθυμεί το Υπ. Παιδείας για σύντομο
χρόνο φοίτησης δίνει θετικό πρόσημο, αλλά τα μικρά ποσοστά αποφοίτησης θα
δίνουν αρνητικό. Αυτοί οι δύο δείκτες δεν διορθώνονται με οριζόντια διοικητικά
μέτρα, όπως οι ομαδικές διαγραφές χιλιάδων ενεργών φοιτητών τους οποίους το Υπ.
Παιδείας θεωρεί «μη ενεργούς». Ο κ. Μητσοτάκης και η Ν.Δ., δεν νοιάζονται γιατί
υπάρχουν φοιτητές/φοιτήτριες που έχουν υπερβεί το χρόνο «ν+2», δεν τους
απασχολούν οι δυσμενείς οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες που η κυβέρνηση
έχει δημιουργήσει.
Συνοπτικά
διαπιστώνουμε ότι :
1)
Πρόκειται για μία άδικη διάταξη για φοιτητές/φοιτήτριες που παλεύουν υπό
αντίξοες συνθήκες για ολοκλήρωση των σπουδών τους. Το ποσοστό των φοιτητών που
εργάζονταν μόνιμα ή περιστασιακά φτάνει στο 42.5% και αυτό είναι συγκρίσιμο με
το 45%, των φοιτητών που έχουν υπερβεί στην Ελλάδα τον χρόνο (ν+2).
2) Δεν
γίνεται διαχωρισμός ανενεργών φοιτητών που εγκατέλειψαν οριστικά τις σπουδές
από τους ενεργούς που μπορεί να χρωστούν μαθήματα. Η Κυβέρνηση αδιαφορεί να
διερευνήσει και να αντιμετωπίσει τα αίτια της φοιτητικής εγκατάλειψης των
σπουδών. Το «παραμύθι» των τεμπέληδων αιώνιων φοιτητών διαψεύδεται και από
ειδικές επιστημονικές έρευνες.
3)
Σήμερα, τα Δημόσια Πανεπιστήμια αντί να έχουν ουσιαστική στήριξη,
υποχρηματοδοτούνται, είναι υποστελεχωμένα και δεν μπορούν να παρέχουν
κατάλληλες συνθήκες σύγχρονης ποιοτικής εκπαίδευσης και ευκαιρίες για
φοιτητές/φοιτήτριες από οικονομικά αδύνατες οικογένειες. Αντί αυτού, η κοινωνικά
ανάλγητη κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη στερεί από φοιτητές βασικά ανθρώπινα
δικαιώματα, προσπαθώντας να εξασφαλίσει με ακόμη ένα αντιλαϊκό μέτρο πελατεία
για τα ιδιωτικά «πανεπιστήμια», ένα «θεσμό» εντελώς απαξιωμένο επιστημονικά
(ποιοτικά) σε Ευρώπη και αλλού.
Ο
ΣΥΡΙΖΑ–Προοδευτική Συμμαχία στέκεται απέναντι σε αυτή την μεγάλη αδικία.
Προτεραιότητα αποτελεί η ολοκλήρωση των σπουδών των φοιτητών/τριών και η
στήριξη του Δημόσιου Πανεπιστημίου. Γι' αυτό προτείνουμε:
• Αναγκαία χρηματοδότηση και στελέχωση της
Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ουσιαστική παροχή της απαραίτητης φοιτητικής μέριμνας
και ρυθμίσεις για χαμηλό κόστος ενοικίων.
• Άμεση νομοθετική κατοχύρωση ώστε τα
Αυτοδιοίκητα Πανεπιστήμια να ρυθμίζουν το χρόνο σπουδών των φοιτητών και να
λύνουν κάθε σχετικό ζήτημα που τυχόν θα προκύψει.
• Ενίσχυση του θεσμού του
συμβούλου-καθηγητή για άμεση και καλή γνώση των προβλημάτων των
φοιτητών/φοιτητριών, για την απρόσκοπτη και επιτυχή πορεία των σπουδών τους.
• Άμεση επανεξέταση και νομοθετική ρύθμιση
του τρόπου πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση ώστε να υπάρχει καλύτερη
αντιστοίχιση με τις πρώτες προτιμήσεις και το γνωστικό επίπεδο των εισαγομένων.
Τα αρμόδια όργανα για να εγκρίνουν τυχόν
διαγραφές (ν. 4957/2022, άρθ. 76, παρ. 1 και 2).
2
Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού των Α.Ε.Ι.
– δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο των καθηγητών όλων των βαθμίδων, των
Πανεπιστημίων.
3 ν
είναι η ονομαστική διάρκεια των σπουδών (4, 5 ή 6 έτη).