Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2020

Αντώνης Φούσας: Ο δρόμος «φάντασμα» Ιωαννίνων-Κακαβιάς...


Είναι, πράγματι, περίεργα και ανεξήγητα αυτά που γράφονται και ακούγονται τις ημέρες αυτές για το δρόμο «φάντασμα» Ιωαννίνων – Κακαβιάς.
Σε άρθρο μου, προ ολίγων ημερών, στη φιλόξενη εφημερίδα του «Πρωινού Λόγου», εξηγούσα, γιατί ο δρόμος αυτός το 2006 δεν έφτασε μέχρι την Κακαβιά, όπως από την αρχή είχε μελετηθεί και προγραμματισθεί, αλλά σταμάτησε έξω από τα Ιωάννινα και ειδικότερα στη διασταύρωση με την Εγνατία Οδό.
Τελευταίως, όμως, γράφεται και ακούγεται, ότι ο δρόμος αυτός έχει την εξής εξέλιξη:
Έχει ολοκληρωθεί η νέα μελέτη του από τα Ιωάννινα μέχρι το Καλπάκι και θα είναι «κλειστός» και «τετράϊχνος», ενώ ο υπόλοιπος δρόμος από το Καλπάκι μέχρι την Κακαβιά, που είναι μόνο 24 χιλιόμετρα, δεν έχει μελετηθεί και υπάρχει σκέψη να είναι δίιχνος (μία λωρίδα για κάθε πλευρά).
Πέραν αυτού γράφτηκε, ότι υπάρχει και πρόβλημα χρηματοδότησης για όλο το δρόμο Ιωαννίνων-Κακαβιάς.
Η σημερινή αυτή εξέλιξη είναι, ασφαλώς, ανεξήγητη και έχει εξοργίσει και ξεσηκώσει όλους του Πωγωνήσιους (ντόπιους και απόδημους), όπως και τους τοπικούς φορείς και σχεδιάζουν δικαιολογημένα σχετικές κινητοποιήσεις.
Οφείλω, με απόλυτη υπευθυνότητα, να καταθέσω την προσωπική μου άποψη για την αναπάντεχη αυτή εξέλιξη, η οποία συνίσταται στο εξής:
1. Όταν το 2006, με παρέμβαση της τότε Δημοτικής Αρχής Ιωαννίνων, σταμάτησε το έργο αυτό μέχρι τη διασταύρωση με την Εγνατία Οδό, προκειμένου να γίνει νέα μελέτη για να πάει ο δρόμος πίσω από τα Μάρμαρα, η δήλωση που έγινε τότε και μάλιστα στα Ιωάννινα, τόσο από τον Πρωθυπουργό Κ. Καραμανλή, όσο και τον Υπουργό Δημοσίων Έργων Γ. Σουφλιά, ήταν, ότι «θα γίνει νέα μελέτη από τα Ιωάννινα μέχρι την Κακαβιά». Και αυτή είναι η μόνη αλήθεια. Μάλιστα, για να φτάσει ο δρόμος αυτός μέχρι την Κακαβιά, όπως αρχικά είχε μελετηθεί, είχε εξασφαλισθεί τότε και η σχετική πίστωση.
2. Σήμερα, όπως, δυστυχώς, τα πράγματα εξελίχτηκαν, δύο λύσεις (μονόδρομοι) υπάρχουν:
α) Ν’ αρχίσει να εκτελείται αμέσως ο τετράϊχνος δρόμος Ιωαννίνων – Καλπακίου, όπως έγινε η νέα μελέτη.
β) Να γίνει νέα μελέτη του υπόλοιπου δρόμου Καλπακίου – Κακαβιάς  (μόνο 24 χιλιόμετρα) και να είναι κλειστός και τετράϊχνος.
Η λύση αυτή είναι απολύτως αναγκαία και τη δικαιούνται το Πωγώνι και οι Πωγωνήσιοι γενικότερα, όπως και η Β. Ήπειρος για τους εξής ειδικότερους  και πολύ σοβαρούς λόγους:
1. Όπως προαναφέρθηκε, όταν το 2006 σταμάτησε ο δρόμος αυτός στα Ιωάννινα, υπήρξε η κυβερνητική δέσμευση, και μάλιστα δια χειλέων του τότε Πρωθυπουργού της Ελλάδος, ότι θα γίνει νέα μελέτη και ο δρόμος θα φτάσει μέχρι την Κακαβιά.
2. Ο δρόμος... συνδέει δύο χώρες (Ελλάδα-Αλβανία) και με προοπτική τα Κεντρικά και Βόρεια Βαλκάνια και περαιτέρω την Ευρώπη, και δεν επιτρέπεται να είναι κολοβωμένος μόνο για τα 24 χιλιόμετρα.
3. Το Πωγώνι και οι κάτοικοί του έχουν προσφέρει τεράστιες υπηρεσίες στο έθνος και δεν τους άξιζε μία τέτοια άδικη μεταχείριση.
4. Εκτός από το Πωγώνι, με το δρόμο αυτό θα εξυπηρετείται και η Βόρειος Ήπειρος και οι Βορειοηπειρώτες.
5. Το Πωγώνι, κατά την περίοδο αυτή, κάνει μία μεγάλη προσπάθεια ανάπτυξής του και ο δρόμος αυτός της Ιόνιας οδού είναι απολύτως απαραίτητος.
6. Το κόστος για τη μελέτη και για την εκτέλεση του έργου (Καλπάκι – Κακαβιά) δεν θα ξεπεράσει τα 220.000.000 € και δεν νομίζω ότι είναι αδύνατο να εξοικονομηθούν για μία περιοχή πολύπαθη, που έχει προσφέρει πολλά στο έθνος και που θα είναι ο καθρέφτης εισόδου προς την Ελλάδα απ’ όλα τα Βαλκάνια και σε μεγάλο βαθμό οδικώς και από την Ευρώπη.
Κλείνω τη δημόσια αυτή παρέμβασή μου, με το ότι το ιστορικό Πωγώνι έδωσε πολλούς αγώνες και υπέστη πολλές θυσίες για το έθνος και δεν επιτρέπεται μία τέτοια ακατανόητη αδικία.
Ο δρόμος και από το Καλπάκι μέχρι την Κακαβιά πρέπει να είναι, όπως όλη η Ιόνια οδός, κλειστός και τετράϊχνος, και αυτή η απόλυτα λογική και δίκαιη σκέψη ελπίζω ότι θα πρυτανεύσει. Αντιλαμβάνομαι το κόστος του έργου αυτού, αλλά το μαρτυρικό Πωγώνι αξίζει μιας ειδικής μεταχείρισης κα ανταπόδοσης στη μεγάλη προσφορά του.