Παρασκευή 22 Μαρτίου 2019

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΔΡΥΪΝΟΥΠΟΛΕΩΣ, ΠΩΓΩΝΙΑΝΗΣ & ΚΟΝΙΤΣΗΣ: "Δὲν μοῦ εἶναι δυνατὸν νὰ συμβιβασθῶ"


σο θ ζ κα θ ναπνέω θ λέω ατς τς δύο λήθειες:
“Ες τ τς πίστεως οκ γχωρε συγκατάβασις” κα ες τ θνικ Θέματα δν πιτρέπεται πολύτως κανένας συμβιβασμός ”.
Κήρυγμα Μητροπολίτου Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανς κα Κονίτσης κ. ΑΝΔΡΕΟΥ τν Κυριακ τς ρθοδοξίας
(ερς Νας γ. Κοσμ Ατωλο Κονίτσης
17.3.2019)

Κυριακ τς ρθοδοξίας σήμερα. Τν 8ο αώνα μ.Χ. Βυζαντιν Ατοκρατορία συνταράχτηκε, περισσότερο π να αώνα, π τν μεγάλη αρεση τς Εκονομαχίας. Ξεκίνησε τ 726 μ.Χ κα τελείωσε τ 843 μ.Χ., ταν πέθανε ατοκράτωρ Θεόφιλος κα νέλαβε εσεβς ατοκράτειρα Θεοδώρα. Τ γεγονς τς ναστηλώσεως τν εκόνων π τν Θεοδώρα ορτάζουμε σήμερα, τς ποίας τ ερ λείψανο εναι θησαυρισμένο στ νσο τς Κερκύρας.
Ατοκράτωρ Λέων Γ΄ σαυρος ταν κήρυξε τν καθαίρεση τν εκόνων π τος ναος κατ’ ρχήν, δν εχε πολογίσει τν μεγάλη ντίδραση πο θ βρισκε. τσι, λοιπόν, ταν τ κμα ατ τς ντιδράσεως ναντίον τν ατοκρατορικν ποφάσεων, ρχισε ν αξάνει κα ν γιγαντώνεται, ποφάσισε τ 730 ν συγκαλέσει μία ερεία σύσκεψη. χι, βέβαια, γι ν ζητήσει τς γνμες ατν πο θ μετεχαν μ πικεφαλς τν Πατριάρχη Γερμαν τν Α΄, λλ γι ν πιβάλλει τς πόψεις του. Τότε, λοιπόν, Πατριάρχης, ταν εδε τν διάθεση πο εχε Λέων ατοκράτωρ γι ν πιβάλλει τν εκονομαχία, βγαλε τ μοφόριό του, τ ναπέθεσε στν γία Τράπεζα κα επε : “Μο εναι δύνατον ν καινοτομήσω ες τ τς πίστεως”. Κα σηκώθηκε κα φυγε.
Στν μακραίωνη στορία της κκλησία ρθόδοξη, παρ τς κάποιες διακυμάνσεις συμπορεύθηκε μ τ γένος τν λλήνων. Ο χαρς το θνους ταν κα χαρές της. Ο λπες, λπες της. Ο πιτυχίες, ο ποτυχίες λα ατ ταν μέσα κα στ ζω τς κκλησίας. Γιατ κκλησία κα Κράτος ταν να πργμα. διος λας ταν. Κα ατό, παρ τ τι σήμερα κάποιοι εαγγελίζονται καινούργια συστήματα, πο δν θέλουν τν κκλησία στ προσκήνιο, λλ ν τν βάλουν στν κρη, ατ συμπόρευση μως συνεχίζεται. Κα διαπιστώνεται πρακτικ ατ μ τ γεμα πο παρατίθεται σήμερα π τν Πρόεδρο τς Δημοκρατίας πρς τ μέλη τς ερς Συνόδου, κα πο παναλαμβάνεται σχεδν κάθε χρόνο.
Εναι λοιπόν, δια πορεία τς κκλησίας μ τν πορεία το θνους. Γι’ ατ κα γώ, προσωπικς, χοντας π’ ψιν μου πάντοτε ατ πο λεγε είμνηστος κ τν προκατόχων μου κα μετέπειτα ρχιεπίσκοπος Σπυρίδων, τι “δν πρέπει ν πάρχει ζήτημα πο πασχολε τν λα κα ν μν νδιαφέρει τν κκλησία”, νησυχ σφόδρα, σφοδρότατα νησυχ κα γι τ θνικά μας θέματα, κολουθώντας ν προκειμέν τ βήματα το μεγάλου κα γίου προκατόχου μου Μητροπολίτου Σεβαστιανο. τσι, λοιπόν, γαπητοί μου δελφοί, νιωσα μέσα μου κυριολεκτικ να σεισμό. Τεκτονικ σεισμό. Πότε ; ταν τν ανουάριο πο μς πέρασε, μετ τ μεγαλειδες κενο συλλαλητήριο πο γινε στν θήνα, Πρόεδρος τς Δημοκρατίας, ποος μέχρι τότε ς κύμβαλον λαλάζον” (Α΄Κορ. ΙΓ΄1) δεξι κα ριστερ μιλοσε γι τν Μακεδονία τν μία κα μοναδική, ποία εναι δική μας, λληνικ Μακεδονία, ταν λοιπόν, Πρόεδρος τς Δημοκρατίας ρνήθηκε τν πιτροπ πο πγε ν το πιδώσει τ ψήφισμα ( δηλ. περιφρόνησε μ τν πλέον σκαι τρόπο ατν τν λα πο εχε συγκεντρωθε π’ λα τ διαμερίσματα τς χώρας) κα μετ π λίγο πεκύρωσε τν παίσχυντη συμφωνία τν Πρεσπν μ τν πογραφή του κα π κείνη τν στιγμ κολούθησε κκοφαντικ σιωπ”το Προέδρου, πλέον, μετ π ατά, ρχιερατική μου συνείδησις μο πέβαλε ν μ μετάσχω στς κδηλώσεις γι τ λευθέρια τς Κονίτσης (24.2.2019) φ’ σον θ παρίστατο κα Πρόεδρος τς Δημοκρατίας. Κα τ διατύπωσα γραπτς στν κ. Δήμαρχο. Δν μο εναι δυνατν ν συμβιβασθ. Διότι θ πρόδιδα τν θέση μου κα τ ξίωμά μου. Κα γι ναν π πλέον λόγο ρνήθηκα. Διότι φοβομαι τι μετ τ λεγόμενο “Μακεδονικό”, Πολιτεία θ σχοληθε κα μ τ λεγόμενο λβανικό”. Κα ν δώσει τν λύση πο δωσε στ “Μακεδονικό”, καλύτερα ν τ’ φήσει κε πο εναι. Διότι τ μηνύματα πο ρχονται π “μέσα”, π τν γειτονικ χώρα, εναι πάρα πολ νησυχητικά. τσι, λοιπόν, δν μετεχα σ καμία π τς κδηλώσεις. Κι’ ατ γιατ χω συνηθίσει ν μν συμβιβάζομαι μ τν συνείδησή μου. Μ τίποτε. δ διακον τν παρχία 52 λόκληρα χρόνια. Πολλο π σς, ταν λθα δ, ς νεαρός, λαϊκς εροκήρυξ, δν εχατε γεννηθε, κα λλοι σασταν μικρά παιδιά - βλέπω καν δυ δ μπροστά. Νέος λθα κα τώρα βρίσκομαι στ βαθ γρας περπατώντας στ 81ον τος τς λικίας μου. Τ χω πε κα λλοτε, θ τ παναλάβω κα τώρα. δ δν λθα ν κάνω καριέρα. ν θελα ν κάνω καριέρα θ τν κανα κε πο μουνα, στν θήνα, πο εναι κα εκολότερο ν τ κάνω. δ λθα διότι γαπ τν Χριστόν, γαπ τν κκλησία κα γαπ κα πον τν αματόβρεχτο ατ τόπο. Κα επα θ δώσω τν ζωή μου, τς μικρές, τς λάχιστες δυνάμεις πο χω, γι ν πηρετήσω ατν τν τόπο κα ατν τν λαό. Κα συνείδησίς μου μ πληροφορε τι σ’ ατν τν περπεντηκονταετία κανα ,τι μποροσα κα γι τν πνευματικ καλλιέργεια το λαο μας, λλ κα γι τ καλς νοούμενα συμφέροντά τους, ρχόμενος πολλς φορς σ ντίθεση μ τος κάστοτε κυβερνώντας. Συμβιβασμούς, μως, παναλαμβάνω, δν χω κάνει, δν κάνω κα μ τν Χάρη το Χριστο, σο καιρ πιτρέψει ν ζήσω, δν θ κάνω. τσι, λοιπόν, μ ατς τς προϋποθέσεις, μπορ μ τ μέτωπο ψηλά, κα μ τν καρδιά μου πηλλαγμένη π μικρότητες, χωρς ν περιμένω εσημα π κανέναν, ΄κα θ σς π κα κάτι τώρα, δν χω διατεταγμένα δημοσιεύματα πρ τς λαχιστότητός μου. Δν τ χω κάνει ατ μέχρι τώρα. Κα κάποιες φορς πο γιναν τέτοιες πόπειρες εδαν τν πόρτα τς ξόδου. Δν λθα λοιπν γι ν’ κούσω “μπράβο κα ζήτω”. Ατ θ μο τ πε Θες ν τ κρίνει, ταν θ μ καλέσει πάνω. τσι λοιπόν, μ’ ατς τς προϋποθέσεις μπορ ν λέω σ λους - παξάπαντες σ λους - τι α) “Ες τ τς πίστεως οκ γχωρε συγκατάβασις”. Δν κάνουμε κπτώσεις στ θέματα τς ρθοδόξου Πίστεως. Καμία κπτωση. Κα β) Ες τ το θνους δν πιτρέπεται κανένας συμβιβασμός. Κάποιοι σως χουν κάποιες λλες πόψεις. Δικαίωμά τους ν τς χουν . μως, γ σο θ ζ κα θ ναπνέω θ λέω ατς τς δύο λήθειες : “Ες τ τς πίστεως οκ γχωρε συγκατάβασις” κα ες τ θνικ Θέματα δν πιτρέπεται πολύτως κανένας συμβιβασμός. Τελεία κα παλα.