Σάββατο 25 Μαρτίου 2017

«Ἡ γιορτή τῆς πίστης καί τῆς λευτεριᾶς» (25η Μαρτίου 1821)


ν Δελβινακί τ 13 Μαρτίου 2017
ριθ. Πρωτ. 100
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 199η

Θέμα: « γιορτή τς πίστης καί τς λευτερις» (25η Μαρτίου 1821)
γαπητοί μου Χριστιανοί,
-Α-
Δυό γεγονότα σπουδαα ορτάζουμε σήμερα: Τόν Εαγγελισμό τς Θεοτόκου καί τήν θνική μας πανάσταση το 1821. Κι' ατά τά γεγονότα φανερώνουν καί ποδεικνύουν πόσο στενά εναι δεμένοι μεταξύ τους, κκλησία καί τό θνος. Γιατί, πραγματικά, κκλησία πάντοτε, διαίτερα, μως, στήν τουρκοκρατία, στάθηκε φρουρός καί τροφός το λληνικο Λαο. Μέ τούς πισκόπους της, τούς ερες της καί τούς Μοναχούς της, πρόσφερε τήν  παρηγοριά τς θεϊκς ελογίας, καί κράτησε ναμμένη τήν φλόγα τς λπίδας, τι «πάλι μέ χρόνια μέ καιρούς, πάλι δικά μας θναι».
-Β-
Μπορε, βέβαια, ρκετοί κληρικοί νά ταν γράμματοι, νά ταν πάμπτωχοι, νά ταν πάντοτε στό στόχαστρο τν Τούρκων καί νά ριψοκινδύνευαν τά σχατα ˙ μως καρδιά, τν περισσοτέρων τουλάχιστον, εχε κλείσει μέσα της τήν γάπη πρός τόν Χριστό καί τήν σκλαβωμένη Πατρίδα. τσι, Κλρος καί Λαός, συμπορεύτηκαν καί κακοπάθησαν ντάμα, σέ λο τό μακρύ καί σκοτεινό διάστημα τς σκλαβις τετρακόσια χρόνια γιά τήν Νότιο λλάδα καί πεντακόσια χρόνια γιά τήν πόλοιπη Χώρα. Καί, φυσικά, λο ατό τό μεγάλο χρονικό διάστημα, ζοσαν λοι κάτω πό τήν πειλή το Τούρκου φέντη, πο εχε δικαίωμα ζως καί θανάτου στούς ραγιάδες καί μέ τήν παραμικρότερη φορμή.
-Γ-
Εαγγελισμός τς Θεοτόκου πό τόν ρχάγγελο Γαβριήλ εναι τό πρτο γεγονός πού γιορτάζουμε σήμερα. «Χαρε Κεχαριτωμένη ˙ Κύριος μετά σο», επε Γαβριήλ στήν Παρθένο Μαριάμ. Κι' ταν τς νήγγειλε τι « συλλήψ ν γαστρί» καί θά γίνς Μητέρα το Υο το Θεο, κι' κείνη μέ συστολή επε κφράζοντας τήν πορία της – πς θά γεννήσω παιδί, φο δέν γνωρίζω νδρα, πάντηση ταν φοπλιστική: «οκ δυνατήσει παρά τ Θε πν ρμα», δηλαδή, στόν Θεό δέν εναι δύνατο ποιοδήποτε θαυμαστό καί καταπληκτικό πργμα (βλ. Λουκ α΄ 26-38). τσι, Θεός νοιγε πλέον τήν πύλη τς πνευματικς δέμ, τήν ποία εχε κλείσει παράβαση τν Πρωτοπλάστων. Καί νθρωπος, σάν μέλος πιά της Εκκλησίας, μπορε, φ' σον, ννοεται, τό θέλει, νά γίν πολίτης τς Βασιλείας τν Ορανν, Ορανοπολίτης.
-Δ-
δού, τώρα, καί τό δεύτερο γεγονός πο ορτάζουμε σήμερα:
κριβς, ατή οράνια διαβεβαίωση, τι τίποτε δέν εναι δύνατο στόν Θεό, δωσε τήν δύναμη στούς σκλαβωμένους λληνες, νά κινήσουν τήν πανάστασή τους  νάντια στόν Τορκο δυνάστη. Καί πάλι, δ, πρωτοστατε κκλησία. Στήν γία Λαύρα Μητροπολίτης Παλαιν Πατρν Γερμανός ψώνει τό Λάβαρο τς παναστάσεως. Στά μπουντρούμια τς Τριπολιτσς, πεθαίνουν λυσοδεμένοι ο ρχιερες τς Πελοποννήσου. Στό Μανιάκι, πολεμντας τόν μπραήμ, πέφτει, ρωϊκά μαχόμενος, ρχιμανδρίτης Γρηγόριος Δικαος, γνωστός σάν «Παπαφλέσσας», ν στό θρυλικό Μεσολόγγι, Επίσκοπος Ρωγν ωσήφ, πο πρξε ψυχή καί τό στήριγμα τν μαχητν τς φρουρς τς ερς πόλεως, γινε στό τέλος λοκαύτωμα, σκεπάζοντας μέ τό μισοκαμένο ράσο του τό Μεσολόγγι καί μεταβάλλοντάς το σέ πυρσό, ποος μέ τό κτυφλωτικό φς κείνης τς μεγαλειώδους θυσίας, καταύγασε τήν Οκουμένη.
-Ε-
Καί, λοιπόν; Γιατί κάποιοι πό τόν πολιτικό μας κόσμο μιλνε, κάθε τόσο, γιά χωρισμό τς κκλησίας πό τό κράτος; Ποιόν νά χωρίσς πό ποιόν; Ατές ο σκέψεις καί προθέσεις εναι χι μόνο πιπόλαιες, λλά καί ξόχως πικίνδυνες. Σέ καιρούς, μάλιστα, πο τουρκική πειλή γίνεται λοένα πιό φανερή, παιτεται θνική νότητα. Κι' ατή θά γίν κατορθωτή μόνο μέ τήν κκλησία καί διά τς κκλησίας, πως γινε στό πος το 1940-41, κάτω πό τήν φωτεινή καί δυνατή μορφή το ρχιεπισκόπου θηνν Χρυσάνθου το πό Τραπεζοντος. Σύνθημά μας νά εναι να: « σχύς ν τ νώσει».

Διάπυρος πρός Χριστόν εχέτης
Μητροπολίτης

+ Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανς καί Κονίτσης
ΑΝΔΡΕΑΣ