Σάββατο 11 Νοεμβρίου 2023

Καλπάζει η ακρίβεια στα τρόφιμα-Στο 3,4% εκτοξεύτηκε ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο

 


Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ στο 3,4% διαμορφώθηκε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Οκτώβριο, από 1,6% τον Σεπτέμβριο.

Η ακρίβεια στα τρόφιμα «έτρεξε» με ρυθμό 9,9% από 9,4% τον Σεπτέμβριο, καταδεικνύοντας ότι το ράλι των τιμών δεν έχει τέλος.

Ενδεικτικό των μεγάλων ανατιμήσεων -ιδίως στον τομέα των τροφίμων- είναι ότι καταγράφεται αύξηση 26% στα έλαια, 20,5% στα φρούτα, 12,3% στα λαχανικά και 14,3% στους χυμούς και το εμφιαλωμένο νερό και 9,1% στα λοιπά τρόφιμα.

Επιπλέον σημειώνεται αύξηση 11,8% στα φάρμακα, 10,8% στα στερεά καύσιμα, 10,5% στα αεροπορικά εισιτήρια και 10,2% σε κινηματογράφους και θέατρα.

Παράλληλα, αξίζει να σημειωθεί ότι μέσα σε μόλις ένα μήνα (Σεπτέμβριος με Οκτώβριο), οι τιμές στο ελαιόλαδο «ανέβηκαν» 14,1%, στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 12,7%, στα νωπά φρούτα κατά 8%, ενώ ακολούθησαν τόσο τα αεροπορικά εισιτήρια με 4,2% όσο και το φυσικό αέριο με 3,9%.

Υπενθυμίζεται πως με βάση την Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία, στην Ευρωζώνη ο δείκτης τιμών έπεσε κάτω του 3%, ενώ ο ετήσιος εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή στην Ελλάδα ανήλθε στο 3,9% έναντι 2,4% τον Σεπτέμβριο και 3,5% τον Αύγουστο.

Σε μη εναρμονισμένο επίπεδο, δηλαδή με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ελλάδα επιβραδύνθηκε στο 1,6% τον Σεπτέμβριο έναντι 2,7% τον Αύγουστο και 2,5% τον Ιούλιο.

Ο μέσος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2022 – Οκτωβρίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2021 – Οκτωβρίου 2022, παρουσίασε αύξηση 4,2%, έναντι αύξησης 9,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2021 – Οκτωβρίου 2022 με το δωδεκάμηνο Νοεμβρίου 2020 – Οκτωβρίου 2021

Πως κινούνται οι τιμές σε ετήσιο επίπεδο

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 3,4% τον μήνα Οκτώβριο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Οκτωβρίου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

• 9,9% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.

• 2,6% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

• 3,3% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

• 2,8% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

• 5,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.

• 3,1% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.

Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.

• 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

• 4,8% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία.

• 2,7% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

• 2,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στο φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.

• 0,4% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

• 3,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Πως επηρέασε τον πληθωρισμό τον Οκτώβριο ο κάθε κλάδος

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 0,6% τον μήνα Οκτώβριο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Σεπτεμβρίου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

• 1,7% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, κρέατα (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, ελαιόλαδο, νωπά φρούτα, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, καφέ. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα.

• 0,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

• 2,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.

• 0,7% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.

• 0,7% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

• 0,7% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

• 1,3% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη). Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

• 0,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία.