Σύμφωνα
με την ΕΛΣΤΑΤ στο 3,4% διαμορφώθηκε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Οκτώβριο, από
1,6% τον Σεπτέμβριο.
Η
ακρίβεια στα τρόφιμα «έτρεξε» με ρυθμό 9,9% από 9,4% τον Σεπτέμβριο,
καταδεικνύοντας ότι το ράλι των τιμών δεν έχει τέλος.
Ενδεικτικό
των μεγάλων ανατιμήσεων -ιδίως στον τομέα των τροφίμων- είναι ότι καταγράφεται
αύξηση 26% στα έλαια, 20,5% στα φρούτα, 12,3% στα λαχανικά και 14,3% στους
χυμούς και το εμφιαλωμένο νερό και 9,1% στα λοιπά τρόφιμα.
Επιπλέον
σημειώνεται αύξηση 11,8% στα φάρμακα, 10,8% στα στερεά καύσιμα, 10,5% στα
αεροπορικά εισιτήρια και 10,2% σε κινηματογράφους και θέατρα.
Παράλληλα,
αξίζει να σημειωθεί ότι μέσα σε μόλις ένα μήνα (Σεπτέμβριος με Οκτώβριο), οι
τιμές στο ελαιόλαδο «ανέβηκαν» 14,1%, στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 12,7%, στα
νωπά φρούτα κατά 8%, ενώ ακολούθησαν τόσο τα αεροπορικά εισιτήρια με 4,2% όσο
και το φυσικό αέριο με 3,9%.
Υπενθυμίζεται πως με βάση την Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία, στην Ευρωζώνη ο δείκτης τιμών έπεσε κάτω του 3%, ενώ ο ετήσιος εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή στην Ελλάδα ανήλθε στο 3,9% έναντι 2,4% τον Σεπτέμβριο και 3,5% τον Αύγουστο.
Σε
μη εναρμονισμένο επίπεδο, δηλαδή με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο ετήσιος
πληθωρισμός στην Ελλάδα επιβραδύνθηκε στο 1,6% τον Σεπτέμβριο έναντι 2,7% τον
Αύγουστο και 2,5% τον Ιούλιο.
Ο
μέσος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2022 – Οκτωβρίου 2023,
σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2021 – Οκτωβρίου
2022, παρουσίασε αύξηση 4,2%, έναντι αύξησης 9,2% που σημειώθηκε κατά την
αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2021 – Οκτωβρίου 2022 με το
δωδεκάμηνο Νοεμβρίου 2020 – Οκτωβρίου 2021
Πως
κινούνται οι τιμές σε ετήσιο επίπεδο
Η
αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 3,4% τον μήνα Οκτώβριο 2023, σε σύγκριση με τον
αντίστοιχο Δείκτη του Οκτωβρίου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις
ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1.
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
•
9,9% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών
σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και
αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη σοκολάτες-γλυκά-παγωτά,
λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
•
2,6% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα
αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
•
3,3% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και
υπόδησης.
•
2,8% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης
κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη
και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές
υπηρεσίες.
•
5,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα,
ιατρικά προϊόντα, ιατρικές οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες,
νοσοκομειακή περίθαλψη.
•
3,1% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των
τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη
αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
Μέρος
της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον
οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
•
3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα
προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης,
δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
•
4,8% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα
εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία.
•
2,7% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε:
κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας,
ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.
2.
Από τη μείωση του δείκτη κατά:
•
2,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στο φυσικό αέριο. Μέρος
της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια
κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης,
στερεά καύσιμα.
•
0,4% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα και
λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των
τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και
αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς,
εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
•
3,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές
υπηρεσίες.
Πως
επηρέασε τον πληθωρισμό τον Οκτώβριο ο κάθε κλάδος
Η
αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 0,6% τον μήνα Οκτώβριο 2023, σε σύγκριση με τον
αντίστοιχο Δείκτη του Σεπτεμβρίου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις
ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1.
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
•
1,7% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών
σε: άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, κρέατα (γενικά),
γαλακτοκομικά και αυγά, ελαιόλαδο, νωπά φρούτα, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά,
καφέ. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών
σε: νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα.
•
0,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και
υπόδησης.
•
2,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών,
φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
•
0,7% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως
των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
•
0,7% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα
τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
•
0,7% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα
άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
2.
Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
•
1,3% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα
αυτοκινήτου (βενζίνη). Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση
κυρίως των τιμών στα εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
•
0,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα
ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
Μέρος
της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα
εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία.