Κυριακή 6 Μαρτίου 2011

Ε.Ε.: Στα Διευρωπαϊκά έργα η μελέτη της Ιόνιας οδού για Κακαβιά


Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα τα σχέδια έργων που επιλέχθηκαν για να επιχορηγηθούν με, συνολικά, 170 εκατ. ευρώ από τα κονδύλια του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ). Ανάμεσά τους και τρία έργα από την Ελλάδα με τη μελέτη για την Ιόνια Οδό ως την Κακαβιά να ξεχωρίζει.
Τα έργα αφορούν την κατασκευή και αναβάθμιση ζωτικής σημασίας υποδομών μεταφορών σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Οι επιχορηγήσεις, σύμφωνα με τις προσκλήσεις υποβολής προτάσεων στο πλαίσιο του ετήσιου και του πολυετούς προγράμματος εργασιών του 2010 που δημοσιεύτηκαν στις 19 Μαΐου 2010, θα βοηθήσουν τα κράτη μέλη να κατασκευάσουν ελλείπουσες συνδέσεις μεταφορών, να εξαλείψουν σημεία συμφόρησης και να ενισχύσουν την ασφάλεια και την προστασία των μεταφορών, με ιδιαίτερη μέριμνα να καταστούν οι μεταφορές περισσότερο αειφόρες, να προωθηθεί η διασύνδεση διαφορετικών τρόπων μεταφοράς, να επιταχυνθεί και να διευκολυνθεί η υλοποίηση των σχεδίων έργων και να παρέχεται στήριξη σε συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής Siim Kallas, αρμόδιος για τις μεταφορές, δήλωσε: «Με ιδιαίτερη χαρά υπογράφω σήμερα την απόφαση με την οποία δίδεται το πράσινο φως για να συγχρηματοδοτηθούν με 170 εκατομμύρια ευρώ, από τον προϋπολογισμό των ΔΕΔ-Μ, καίρια έργα υποδομών ευρωπαϊκής προστιθέμενης αξίας. Πρόκειται για έργα στους τομείς των θαλάσσιων αρτηριών και των υπηρεσιών πληροφοριών εσωτερικής ναυσιπλοΐας, που έχουν ενταχθεί στο πολυετές πρόγραμμα εργασιών, καθώς και για έργα στο πλαίσιο του ετήσιου προγράμματος που θα μας βοηθήσουν να προετοιμαστούμε για τις μελλοντικές προτεραιότητες στον τομέα των μεταφορών: πράσινες μεταφορές, σύνδεση Ανατολικής και Δυτικής Ευρώπης και υποστήριξη προς τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.»
Κατά τη διάρκεια του 2010, μετά από τρεις χωριστές προσκλήσεις υποβολής προτάσεων, επιλέχθηκαν για χρηματοδότηση 51 σχέδια έργων στα οποία συμμετέχουν 24 κράτη μέλη. Όλα τα σχέδια έργων αξιολογήθηκαν με βάση τις προτεραιότητες και τους στόχους πολιτικής των ΔΕΔ-Μ: την ωριμότητά τους, τις επιπτώσεις τους (κυρίως κοινωνικο-οικονομικές και περιβαλλοντικές) και την ποιότητά τους ως προς την πληρότητα, τη σαφήνεια, την αρτιότητα και τη συνοχή. Η χορηγούμενη χρηματοδότηση συμβάλλει στην προσέλκυση σημαντικών δημόσιων και ιδιωτικών πόρων, με αποτέλεσμα η μόχλευση να είναι περίπου πενταπλάσια της βοήθειας από την ΕΕ.

Το πολυετές πρόγραμμα εργασίας 2010 (συνολική χρηματοδότηση 112,4 εκατ. ευρώ) στόχευε στη χρηματοδότηση των ύψιστων προτεραιοτήτων του δικτύου ΔΕΔ-Μ και επικεντρώθηκε σε τρεις τομείς:
- Θαλάσσιες αρτηρίες (Motorways of the Sea, MoS), που προσφέρουν βιώσιμες εναλλακτικές επιλογές αντί του υπερφορτωμένου οδικού δικτύου, ώστε να στραφούν οι εμπορευματικές μεταφορές στις θαλάσσιες διαδρομές - επιλέχθηκαν οκτώ σχέδια έργων, τα οποία θα συγχρηματοδοτηθούν με 84,9 εκατομμύρια ευρώ
- Υπηρεσίες πληροφοριών εσωτερικής ναυσιπλοΐας (River Information Services, RIS), που αφορούν υποδομή διαχείρισης της κυκλοφορίας στο δίκτυο εσωτερικών πλωτών οδών - επιλέχθηκαν πέντε σχέδια έργων, τα οποία θα συγχρηματοδοτηθούν με 7,1 εκατομμύρια ευρώ

- Συστήματα διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας και λειτουργικά τμήματα εναέριου χώρου (ATM/FAB) – μετά από χωριστή πρόσκληση υποβολής προτάσεων, που δημοσιεύτηκε στις 16 Φεβρουαρίου 2010, επιλέχθηκαν τέσσερα σχέδια έργων, τα οποία θα συγχρηματοδοτηθούν με 20,5 εκατομμύρια ευρώ.
Το ετήσιο πρόγραμμα εργασίας 2010 (συνολική χρηματοδότηση 78,2 εκατ. ευρώ) συμπληρώνει τις ενέργειες οι οποίες αναπτύσσονται στο πλαίσιο του πολυετούς προγράμματος εργασίας, με στόχο την καλύτερη αξιοποίηση των περιορισμένων πόρων της ΕΕ και τη μεγιστοποίηση του αντικτύπου σε τομείς προτεραιότητας. Επικεντρώνεται σε τρεις προτεραιότητες:
Προτεραιότητα 1: Προώθηση της ανάπτυξης ενοποιημένου και φιλικού προς το περιβάλλον συστήματος μεταφορών, καθώς και μελέτες για την προετοιμασία των σχεδίων εφαρμογής που συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής - επιλέχθηκαν 13 σχέδια έργων, τα οποία θα συγχρηματοδοτηθούν με 32,1 εκατομμύρια ευρώ
Προτεραιότητα 2: Επίσπευση/διευκόλυνση της υλοποίησης σχεδίων έργων ΔΕΔ-Μ (μελέτες για όλα τα μέσα μεταφορών, εκτέλεση εργασιών για ώριμα έργα, κυρίως στους τομείς των σιδηροδρομικών και των εσωτερικών πλωτών μεταφορών), καθώς και έργα που υποστηρίζουν την πολιτική για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό - επιλέχθηκαν 18 σχέδια έργων, τα οποία θα συγχρηματοδοτηθούν με 41,1 εκατομμύρια ευρώ
Προτεραιότητα 3: Μελέτες για τη στήριξη συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) - επιλέχθηκαν 3 σχέδια έργων, τα οποία θα συγχρηματοδοτηθούν με 4,9 εκατομμύρια ευρώ.
Τα έργα θα διαχειρίζεται ο Εκτελεστικός Οργανισμός ΔΕΔ-Μ, υπό την αιγίδα της Γενικής Διεύθυνσης «Κινητικότητα και Μεταφορές» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Το ένα από τα τρία ελληνικά έργα είναι η ολοκλήρωση της μελέτης Ιόνιας Οδού (Δυτικού άξονα) από το τέλος της παραχώρησης ως την Κακαβιά, όπως τιτλοφορείται κι έχει προϋπολογισμό 2 εκατ. ευρώ. Τα άλλα δύο έργα είναι για τον άξονα Πάτρα – Αθήνα και θαλάσσιες διαδρομές.
Η ένταξη στα διευρωπαϊκά δίκτυα της μελέτης για την Κακαβιά, δεν εγγυάται και την άμεση κατασκευή του δρόμου αφού πρέπει να εξασφαλιστούν πόροι που προς το παρόν φαίνεται να μην υπάρχει. Διασφαλίζει όμως τη σημασία αυτού του δρόμου, ο οποίος είναι βέβαιο ότι θα ανοίξει νέες προοπτικές ανάπτυξης για την Ήπειρο.

ΠΗΓΗ: http://ec.europa.eu/ellada/index_el.htm