Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2025

Επιλογὲς απὸ τον Επιβατήριον λόγον του Μητροπολίτου Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανής & Κονίτσης κ.κ. ΑΛΕΞΙΟΥ (Κόνιτσα 22.11.2025)

 


… Μεγαλύνω τ νομα το γίου Τριαδικο Θεο, διότι εδόκησε ν λθω δ στν πειρο, σ’ ατν τν γιοτόκο κα αματοβαμμένη, ρωϊκ κρώρεια τς λληνικς γς, στν μορφο, γεμτο φυσικ κάλλος, τόπο, στν ποον κατοικον γενναοι κρτες, πατριτες κα προμάχοι πο φυλάσσουν τς Θερμοπλες τν συνόρων μας, πλοί, τίμιοι, νοικτόκαρδοι, φιλόξενοι κα φιλότιμοι νθρωποι. Στν πειρο γι τν ποία μακαριστς προκάτοχός μου ΣΕΒΑΣΤΙΑΝΟΣ  λεγε : «ν ναλύσουμε χημικ τ χμα της, τ περισσότερο θ εναι αμα κα τ λιγότερο νερό». νερχόμενος, λοιπόν, τς βαθμίδες ατο το ρχιερατικο Θρόνου, πο τν λάμπρυναν διακεκριμένοι προκάτοχοί μου, πως δη Σεβαστιανός, νέφερα, κα νδρέας, λλ κα ο πρ ατν ρχιερατεύσαντες, ο ποοι εχαν καρποφόρο κα πλήρη βιωτή, ασθάνομαι τς τελες δυνάμεις μου π τν βαρύτατη κληρονομι το ερο τους ργου. Περιβεβλημένος, μως, τν τιμ κα εθύνη το πνευματικο ποιμένος τν ποία γία κκλησία μο νέθεσε, πευθύνομαι μ πνεμα γάπης πρς σς μ πίστη δ ησο Χριστο, το Μεγάλου ρχιερέως κα πισκόπου τν ψυχν μν…

Γι τν ρθόδοξη Πίστη μας

          σύγχρονος πίσκοπος στν Πατρίδα μας, ἐὰν θέλει ν εναι ρθόδοξος πνευματικς δηγός, πατέρας τς πισκοπς του, χρειάζεται ν φουγκράζεται τ βιώματα το λαο το Θεο, κα ν παντ σ ατά, μ τν μοναδικ κα ξεπέραστη λήθεια πο κομίζει διαχρονικ Χριστός, δι τς κκλησίας στν κόσμο, «μηδν προστιθείς, μηδν φαιρν, μηδν μεταβάλλων» (π τν μολογία Πίστεως το μέλλοντος χειροτονηθέντος ες ρχιερέα). πισκοπικ διακονία μ πόλυτη συνέπεια κα μ διάρεικτη συνέχεια, συνοψίζει κα κφράζει τν πνευματικ μπειρία τς χριστιανικς ζως αώνων…..

          Πρώτη διακονία κα μέριμνα πιβάλλεται ν εναι, ν παραδέχομαι συνεχς κα ν κφράζω λόψυχα τν λήθεια. πλάνη κα τ ψέμα σκοτώνουν τν γάπη. Γι’ ατ εναι παραίτητο ν εμαι πέναντί σας πηρέτης κα κφραστς τς ρθοδοξίας. Κα ρθοδοξία σημαίνει λατρεία πο πευθύνεται στν Θεό κα μολογία Πίστεως, πως ατν τν δίδαξε Θεάνθρωπος Κύριος ησος Χριστός. Ο Πατέρες τς κκλησίας τονίζουν τι πίσκοπος μεταξ λλων, πρέπει ν εναι κατηγόρητος Θεολόγος, σώφρων, νηφάλιος, προς κα φιλοχρήματος διδάσκαλος το λαο. Ατ παιτον τ ρθόδοξο πισκοπικ λειτούργημα, λλ κα πιτακτικ νάγκη τς ποχς μας. Σήμερα πο αρέσεις ργιάζουν, λήθεια τν πραγμάτων διαστρεβλώνεται κα διώκεται, πο μένονται δίστακτοι πόλεμοι κατ τς πίστεως, εναι παραίτητο ν γνωρίζουμε πς πρέπει ν μολογομε τν πίστη μας στν Χριστό, ς Υἱὸ κα Λόγο το Θεο, πως ατ μς παραδόθηκε κα βιώνεται ως κα σήμερα στν κκλησία….

           πίσκοπος δν εναι φύλακας ψυχων μουσιακν κθεμάτων. Εναι λύχνος καιόμενος κα φαίνων. Πραγματικ κκλησιαστικ Παράδοση σημαίνει ν ζομε κα ν μεταδίδουμε τ ζωνταν βιώματα, τς μπειρίες κα τος καρπος τς Πίστεως, λλ κα ν μολογομε συνεχς τν ξία τς Πίστεως στν καθημεριν ζω τν νθρώπων…

Διακονία στν Κοινωνία

          δεύτερη διακονία μου θ εναι κείνη τς ελικρινος γάπης κα λόθυμης προσφορς στν τοπικ κοινωνία. λαός μας χει νάγκη π τ χέρια μας γι ν τν πηρετομε φοσιωμένα μ αταπάρνηση κα π τν καρδιά μας, στε ν τν γαπμε ληθινά. πισκοπικς θρόνος δν εναι τόπος ναπαύσεως, λλ θρόνος στν πρωτοκαθεδρία το καθήκοντος κα τς ναλώσεως γι τ καλ τν νθρώπων. Τν τύπο το καλο ποιμένος μς τν δειξε νανθρωπήσας Λόγος το Θεο. « ποιμν καλς εσέρχεται δι τς θύρας ες τν αλν τν προβάτων, γνωρίζει τ δια πρόβατα κα καλε ατ κατ’ νομα, μπροσθεν ατν πορεύεται κα τ πρόβατα ατ κολουθε, τι οδασι (=γνωρίζουν) τν φωνήν ατο» (ωάν. Ι΄Κεφ.). Σήμερα πο ο νθρωποι συχν δν χουν σκοπ κα νόημα στν ζωή, πο μφισβητον τς ξίες, πο οκογένεια διαλύεται κα ετελίζεται νθρώπινη ξιοπρέπεια, χουμε τν σωτερικ βεβαιότητα πς γι ν προοδεύσει μι τοπικ κκλησία δν χρειάζεται ν διαθέτει μόνο παρκες βάσεις κα ερωστη οκονομικ ποδομή. Ατ νίοτε, δυστυχς, δημιουργον ξαρτήσεις, ο ποες δηγον σ νεπίτρεπτες παρεμβάσεις. Μπορε κκλησία ν παρακολουθε μ δράνεια τν πικίνδυνη κάμψη το ερώτατου θεσμο τς οκογένειας κα τν ντως νησυχητικ παρακμή του ; Δν παιτεται ν ναλάβει σοβαρς κα μελετημένες πρωτοβουλίες μ σκοπ ν πανατονισθον ο βασικς ρχς πο ποτελον τ θεμέλια τς γιος κοινωνίας γι ν πισημάνει στ λα πς οκογένεια χωρς Χριστ στ κέντρο της εναι νυδρος κα χωρς προοπτικ τόπος π τν ποον πουσιάζει ληθιν χαρ κα ντως ετυχία ; Μπορε κκλησία ν παρακολουθε μ παθητικ κα σκανδαλωδς διάφορο τρόπο τν δικία, τ κοινωνικ προβλήματα, τ οκογενειακ δράματα, τν γκατάλειψη το δύναμου κα νδεος δελφο, το περιθοριοποιημένου μοναχικο νθρώπου, το λικιωμένου, το σθενος κα ν μν προσπαθε ν ναστυλώσει θεμελιώδεις ρχές, πάντοτε μ γνώμονα τν χριστιανικ πίστη, πο εναι μπρακτη κφραση τς γάπης ;

Γι τος νέους

 πιτρέπεται κκλησία ν μν νσκήπτει μ γωνία στ κανθώδη ζητήματα τς νεολαίας ; Προβληματιζόμαστε γι τν βιότητα τς Παιδείας κα τ πνευματικ φόδια πο προσφέρουμε στος νέους στε ν τος θωρακίζουμε ψυχικ κα πνευματικά, προκειμένου ν ντιμετωπίσουν τς πολύπλοκες παιτήσεις τς σύγχρονης ζωςναλογιζόμαστε σ ποι χέρια θ παραδώσουμε τς δάφνες κα τς περγαμηνς τς νδοξης λληνικς φυλς ; νεολαία διακρίνεται γι τ πολύτιμο ψυχικό της μέταλλο κα εθυνόμαστε μες ο μεγαλύτεροι ν κάποιες φορς τν φήσαμε χωρς πυξίδα κα προορισμ στ πέλαγος τς ζως. ερ Μητρόπολις πο βρίσκεται μάλιστα σ’ ατν τν κριτικ παλξη τς πατρίδος θεωρε τν αυτό της χρεωμένο στν τομέα τς διακονίας τν νέων, καθς μάλιστα κα δν εναι πολλοί, κα θ κινητοποιηθε γι ν ξιοποιήσει κάθε δυνατότητα στε στς εαίσθητες ψυχς τν παιδιν τς περιοχς ν ναζωογωνήσει τν γάπη γι τν Θε κα τν εκόνα του, τν κάθε νθρωπο. Τ παιδιά, σφαλς, εναι τιμιώτερος θησαυρς πο χουμε κα φείλουμε ν τν διαφυλάξουμε καταβάλλοντας κάθε δυνατ προσπάθεια.

θνικ εαισθησία

          ….ποχρέωσή μου, πίσης, εναι, ν ργάζομαι κα γι τν στερέωση κα τν περεταίρω προβολ τν θνικν μας δανικν. Βρισκόμαστε στς κρώρειες τς λληνικς γς, πο δοκιμάζεται σκληρ π τν ρήμωση, ξ’ ατίας τς στυφιλίας κα τς δημογραφικς συρρικνώσεως. γαπμε πολύ, πονμε κα περασπιζόμαστε τν τόπο μας, τν στορία, τ βιώματα κα τς μνμες πο μς συνδέουν μ τ νδοξό του παρελθόν. Τιμομε, νδυναμωνόμαστε κα παραδειγματιζόμαστε π τος ρωϊκος προκατόχους μας ρχιερες, ο ποοι δωσαν πολύμοχθους γνες γι τς περάσπιση κα κατίσχυση το δικαίου. Ατό, μως, δν μς μποδίζει ν προχωρομε τενίζοντας μ ασιοδοξία κα μπιστοσύνη κάθε προοπτικ πο φορ στ μέλλον. Στ πρόσωπα τν ν λβανί γειτόνων μας ναγνωρίζουμε δελφος γαπητούς, ν Χριστ ησο, πο δίδουν κα ατο τν καθημεριν γνα, ντιμετωπίζοντας πολλς κοινς προκλήσεις κα δυσκολίες στ ζωή. Χαιρόμαστε γιατ μέχρις ξουθενώσεως, πολυβασανισμένη γιωτάτη κκλησία τς λβανίας γνωρίζει μέρες πνευματικς νθοφορίας. Κα μς ναπαύει διαιτέρως διότι ερ Μητρόπολις, κτς συνόρων, χει μορες κκλησιαστικς παρχίες, τς ποες διαποιμένουν ξιοι δελφο εράρχες. Στ πρόσωπο το δ παρόντος Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου ργυροκάστρου πευθύνομαι π καρδις πρς λους, κλρο κα λαό, τν αθόρμητο ερηνικό, λειτουργικ χαιρετισμ « Χριστς ν τ μέσ μν κα στι κα σται».

          Τ ζήτημα τς Βορείου πείρου εναι πόθεση καρδις. κε ζον δελφο μογενες πο διατηρον ναμμένο τ καντήλι τς πίστεως κα τς λληνικς ταυτότητας. φωνή τους δν πρέπει ν σιγήσει, λλ ν ντηχε καθάρια κα δυνατ στν συνείδηση λων. ρθόδοξη κκλησία φείλει κα πρέπει ν στέκεται στ πλάι τους μ προσευχ μ λόγο κα μ ργο. Γι τν πίτευξη ατν τν ερν στόχων δίνουμε τ χέρια μας πρς λους κα πιζητομε ελικριν συνεργασία μ λους. Μητρόπολη δχεται ποιονδήποτε θελήσει ν θέσει τν αυτό του στν πηρεσία ατή.

λοι μαζί

πίσκοπός σας θ εναι τ σημεο νότητος το λαο, πατέρας κα δελφός, λων νεξαιρέτως. πόρτα τς Μητροπόλεως πάντοτε νοιχτ γι λους διακρίτως, στε ν καταβάλλεται κάθε προσπάθεια γι οσιαστικ συμπαράσταση στ πλαίσιο τς δικαιοσύνης κα τν παρχουσν δυνατοτήτων. λοι εμαστε παιδι τς κκλησίας, ποία νύστακτα στέκεται πάνω π ,τιδήποτε μς διαχωρίζει μεριμνντας γι τν μόνοια κα τν γκαθίδρυση τς γάπης στν κόσμο. «ν τ κόσμ θλψιν ξετε» (ωάν. ιστ΄ 33), μως «θλιβόμενοι λλ’ ο στενοχωρούμενοι» (Β΄Κορ. Δ΄ 8), Κύριος θ μς «ξαγάγει ες ναψυχήν» διότι «τ ρνίον τ νά μέσον το θρόνου ποιμαίνει ατος κα δηγήσει ατος π ζως πηγς δάτων, κα ξαλείψει Θες πν δάκρυον κ τν φθαλμν ατν» (ποκ. Ζ΄17) ….

ΠΗΓΗ: https://youthimdpk.blogspot.com/