«Χαραμάδα φωτός» για τον οδικό άξονα Ε65, που θα συνδέσει την Θεσσαλία με την Ήπειρο, φάνηκε μετά την ακύρωση από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) της αίτησης Συλλόγων να μην γίνει το τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός, μήκους 37 χιλιομέτρων, που αφορά άμεσα την Ήπειρο.
Το ΣτΕ έκρινε ως αβάσιμη την αίτηση για ακύρωση των εργασιών, που ζητούσαν κυνηγετικοί, ιππικοί και πολιτιστικοί Σύλλογοι των Γρεβενών, που υποστήριζαν, ότι η κατασκευή και λειτουργία του συγκεκριμένου οδικού άξονα θα έθετε σε κίνδυνο τον πληθυσμό της καφέ αρκούδας και των άλλων θηλαστικών της περιοχής.
Βέβαια, απαραίτητη προϋπόθεση, για να έχει μέλλον η παραπάνω απόφαση, είναι να «ξεμπλοκάρουν» και οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Κυβέρνησης και παραχωρησιούχων για τους μεγάλους οδικούς άξονες, οι εργασίες στους οποίους έχουν «παγώσει» από το Νοέμβριο του 2010 και τώρα βρίσκονται σε… τεντωμένο σχοινί, με τον Ε65 να έχει χαρακτηριστεί ως η πιο δύσκολη περίπτωση, από τους άλλους υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομους.
Όπως έγινε γνωστό, στην απόφαση του ΣτΕ για το κομμάτι Καλαμπάκα- Εγνατία του Ε65, οι τεχνικές προδιαγραφές του έργου επιτρέπουν την ελεύθερη διέλευση της άγριας πανίδας και τη διατήρηση νερού επί των υφιστάμενων ρεμάτων.
Ακόμη, η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου προβλέπει και αντισταθμιστικά μέτρα για την προστασία της άγριας πανίδας της περιοχής και την παρακολούθηση των τυχόν επιπτώσεων στην πανίδα της περιοχής, στη φάση κατασκευής και λειτουργίας.
Μάλιστα, σε μήκος 19 χιλιομέτρων προβλέπονται 33 τεχνικά έργα διέλευσης πανίδας και 6 μεγάλες γέφυρες!
Πολλά τα οφέλη…
Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, ο οδικός άξονας Ε65 και ειδικά το …επίμαχο τμήμα Καλαμπάκα- Εγνατία Οδός θα προσφέρει πολλά οφέλη στην περιοχή μας, αφού θα συντομεύσει πολύ, ακόμη και κατά μια ώρα, το χρόνο μετάβασης από την Ήπειρο στην Θεσσαλία.
Τώρα, το συγκεκριμένο κομμάτι είναι άκρως… βασανιστικό, αφού οι οδηγοί που θέλουν να μετακινηθούν από και προς Θεσσαλία χρησιμοποιούν, μετά την έξοδό τους από την Εγνατία, τμήμα του παλαιού δρόμου, με συνεχείς κλειστές στροφές, και ως εκ τούτου οι καθυστερήσεις είναι μεγάλες, αλλά και οι κίνδυνοι, ειδικά τους χειμερινούς μήνες, περισσότεροι.
Να σημειωθεί, ότι ο Ε65 περιλαμβάνει τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος, μήκους 174χλμ, καθώς και τμήμα του Αυτοκινητοδρόμου Αθηνών – Θεσσαλονίκης, μήκους 58χλμ, ενώ χαρακτηριστική της σημασίας που έχει για τις περιοχές που θα διέλθει το τμήμα Καλαμπάκα –Εγνατία, είναι η πρόσφατη επιστολή των Περιφερειαρχών Ηπείρου, Θεσσαλίας και Δυτικής Μακεδονίας (των κ.κ. Καχριμάνη, Αγοραστού και Δακή αντίστοιχα) στους αρχηγούς της τρικομματικής κυβέρνησης με την οποία ζητούν τη σύνδεση του Ε-65 με την Εγνατία.
Οι διαπραγματεύσεις…
Την ίδια ώρα, εντείνονται οι διαπραγματεύσεις της Κυβέρνησης με τις κοινοπραξίες- παραχωρησιούχους, που έχουν αναλάβει να κατασκευάσουν τους οδικούς άξονες. Εκτός του Ε65, έντονο Ηπειρώτικο ενδιαφέρον ως γνωστόν έχει η Ιόνια Οδός, αλλά και η Ολύμπια, που θα «συναντά» την Ιόνια, στην Αχαΐα.
Η Κυβέρνηση διαπραγματεύεται συνολικά με 9 εταιρίες, ελληνικές και ξένες, πολλές από τις οποίες μετέχουν σε περισσότερους από έναν υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομους. Στην Ολύμπια Οδό μετέχουν έξι εταιρίες, στην Ιόνια τρεις και στον Ε65 έξι.
Το οικονομικό…
Αντικειμενικός σκοπός είναι η υπογραφή των νέων συμβάσεων παραχώρησης, ύψους 8 δισεκ. ευρώ, έως και το τέλος του χρόνου, ώστε τα έργα να ξεκινήσουν το 2013.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το Δημόσιο ζητά να μειωθούν τα πρόσθετα κεφάλαια που θα κληθεί να καλύψει, ενώ οι κοινοπραξίες με τη σειρά τους έχουν επιπλέον απαιτήσεις ύψους 1,5 δισ. ευρώ και αυτό, όπως αναφέρουν, λόγω των καθυστερήσεων της Πολιτείας στην διαδικασία των απαλλοτριώσεων, τη μη έγκαιρη μεταφορά δημοσίων δικτύων κ.α.
Η Κυβέρνηση προσπαθεί να κάνει συμβιβασμό με τις εταιρίες, που βεβαίως δεν θέλουν να υπάρξει και «κούρεμα» του φυσικού αντικειμένου των δρόμων. Αν γίνει κάτι τέτοιο, τότε οι οδικοί άξονες, όταν κατασκευαστούν, θα είναι μικρότεροι (το κατά πόσο μένει να φανεί…) απ’ ότι αρχικά είχαν σχεδιαστεί.
«Πληγή» η κυκλοφορία…
Εκτός από όλα τα παραπάνω, «πληγή» για την Κυβέρνηση στις διαπραγματεύσεις της με τους παραχωρησιούχους είναι η μειωμένη κυκλοφορία (έως και 40%!) στους εθνικούς δρόμους, όπως στην Εγνατία Οδό.
Αυτό το γεγονός, μαζί με την αποχώρηση των Τραπεζών που χρηματοδοτούν τα έργα, δημιουργεί ένα κενό άνω των 900 εκ. ευρώ, το οποίο άπαντες ευελπιστούν, ότι θα καλύψει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία έχει δείξει ενδιαφέρον για την χρηματοδότηση των αξόνων, είτε μέσω ΕΣΠΑ, είτε μέσω άλλων προγραμμάτων...
ΠΗΓΗ: www.proinoslogos.gr