Παρασκευή 4 Νοεμβρίου 2011

ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ: Η επέκταση του δρόμου μέχρι την Κακαβιά δεν έχει ούτε ολοκληρωμένες μελέτες

Στα ...αζήτητα έχει αφήσει για μήνες τώρα το υπουργείο Υποδομών το νέο διαγωνισμό για την συμπλήρωση-ολοκλήρωση των μελετών του λεγόμενου και ...ορφανού τμήματος της Ιόνιας οδού, από το τέλος της παραχώρησης μέχρι Καλπάκι και Κακαβιά.

Αν και το κόστος για να γίνει πλήρης η μελέτη και να δημοπρατηθεί κάποτε το έργο, είναι σχετικά μικρό και μάλιστα επετεύχθη από τον περασμένο Φεβρουάριο η συγχρηματοδότηση από την Ε.Ε, ως έργο ενταγμένο στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών, υπάρχει στασιμότητα για τον διαγωνισμό. Προφανώς κανείς δεν βιάζεται στο υπουργείο Υποδομών.
Δεδομένου ότι, ο υφυπουργός Γιάννης Μαγκριώτης στην τελευταία του επίσκεψη στα Γιάννινα, ούτε λίγο, ούτε πολύ δήλωσε ότι το έργο μόνο τμηματικά μπορεί να κατασκευαστεί με αρχή από το τέλος παραχώρησης μέχρι και την Βιομηχανική Περιοχή, η εξέλιξη δεν πρέπει να εκπλήσσει.

Βέβαια, οι υπάρχουσες μελέτες (παραδόθηκαν προ εξαμήνου περίπου) δίνουν τη δυνατότητα να δημοπρατηθεί, αφού συνταχθούν τα τεύχη, το έργο και στην πορεία να εκπονηθούν, αλλά τέτοια λύση μάλλον αποφεύγεται, αλλά δεν υπάρχει χρηματοδότηση και τα τουλάχιστον 280 εκ. ευρώ αναζητούνται...
Την ώρα που η Ιόνια οδός, ως έργο παραχώρησης, έχει σταματήσει και μπήκε σε περιπέτειες, ίσως φαντάζει πολυτέλεια να ζητά κανείς να προωθηθεί το...ορφανό, όμως κι αυτό Ιόνια οδός είναι και πρέπει να κατασκευαστεί κάποτε, αν όχι με το ΕΣΠΑ, ίσως να ήταν λύση, έχει προταθεί άλλωστε και από τον Περιφερειάρχη και άλλους παράγοντες του τόπου, η κατασκευή με παραχώρηση.
Παρέλειψαν μελέτες
Η μελέτη ανατέθηκε από το πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ με τη συμβολή του τότε υφυπουργού Σταύρου Καλογιάννη, μετά την απόφαση να μείνει εκτός της σύμβασης παραχώρησης. Θυμίζουμε ότι ο δήμος Ιωαννιτών έθεσε...βέτο στον τότε υπουργό Γιώργο Σουφλιά, διαφωνώντας με τη χάραξη εντός λεκανοπεδίου και κοντά στην παράκαμψη.
Ο κ. Σουφλιάς ...βιάζονταν να προχωρήσει τη σύμβαση και δεν περίμενε να αλλάξει η χάραξη, έτσι το τμήμα μέχρι Κακαβιά έμεινε εκτός σύμβασης και η χάραξη έγινε ορεινή, από τα Γραμμενοχώρια η διέλευση.
Ο προϋπολογισμός της μελέτης που ανατέθηκε ήταν 6 εκ. ευρώ, δόθηκε η ανώτερη έκπτωση του 20% και με το υπόλοιπο της έκπτωσης χρηματοδοτήθηκαν από το υπουργείο οι γεωτεχνικές έρευνες.
Όμως, τα χρήματα αποδείχτηκαν λίγα και με τις πρόσθετες μελέτες που προέκυψαν από την ΜΠΕ, (εγκρίθηκε το 2009), δηλαδή δυο οριστικές μελέτες για ισάριθμες γέφυρες, η μελέτη ανάπλασης του αρχαιολογικού χώρου Πασσαρώνας η οποία απαιτεί πτυχίο άλλης κατηγορίας, η ηλεκτρομηχανολογική μελέτη και αυτή της οδικής σήμανσης και φυσικά τα τεύχη δημοπράτησης. Τα τρία τελευταία δεν συμπεριλαμβάνονταν στη σύμβαση...
Προέκυψε και η κατασκευή ενός τούνελ για να μην διαταραχθεί ο ιστορικός χώρος στο Μνημείο του Μαχητή του 1940.
Από τη συμπλήρωση σε νέο διαγωνισμό
Όλα αυτά μαζί μπορούσαν να συνταχθούν, όπως δήλωνε στις αρχές του 2010 ο υφυπουργός Υποδομών, με συμπληρωματική σύμβαση (υπέρβαση κατά 50%) με τον ανάδοχο, όμως τελικά επιλέχθηκε από το υπουργείο Υποδομών να γίνει νέος διαγωνισμός
Φυσικά, δεν είναι ευθύνη του αναδόχου ο οποίος παρέδωσε την άνοιξη όσα προέβλεπε η σύμβαση (περίπου το 90% του συνόλου των μελετών) με μια μικρή διαφοροποίηση, αλλά της αναθέτουσας αρχής που ήταν το πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ και δεν μερίμνησε για να είναι πλήρης ο φάκελος του έργου.
Έστω κι έτσι όμως, αν συνταχθούν τα τεύχη δημοπράτησης μπορεί να θεωρηθεί ότι το έργο είναι ώριμο για ένταξη σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Ούτε αυτό γίνεται.
Άφαντος ο διαγωνισμός
Ο στόχος του υπουργείου Υποδομών, μετά την έγκριση από την Ε.Ε της συγχρηματοδότησης των υπολειπόμενων μελετών, ήταν αυτό το διάστημα να έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός, αλλά όπως πληροφορούμαστε κάτι τέτοιο δεν συνέβη ακόμη. Τελευταία δεν ασχολείται κανείς σοβαρά με την τύχη της μελέτης, τουλάχιστον δεν έχει δημοσιοποιηθεί κάτι από βουλευτές ή την Περιφέρεια ή και το Τεχνικό Επιμελητήριο που πάντα παρενέβαινε. Μόνον η αντιπεριφερειάρχης Τατιάνα Καλογιάννη προσπαθεί, όπως πληροφορούμαστε, να προωθήσει το νέο διαγωνισμό, αλλά είναι ευθύνη και αρμοδιότητα του ΥΠΟΜΕΔΙ.
Φαίνεται ότι ισχύει ακόμη η τελευταία σχετική δήλωση του υφυπουργού Γιάννη Μαγκριώτη στα Γιάννινα, ότι η χρηματοδότηση ακόμη και της ολοκλήρωσης της μελέτης αποτελεί πρόβλημα για το υπουργείο και αναζητούνταν οι πιστώσεις.
Πάντως ο στόχος να έχουν παραδοθεί και οι μελέτες που λείπουν με τα τεύχη δημοπράτησης (είχε προταθεί να τα αναλάβει η «Εγνατία οδός Α.Ε») για το τέλος του 2012, απομακρύνεται και μάλλον το 2013 θα μιλάμε για ολοκλήρωση τους. Το κόστος εκτιμάται κοντά στα 3 εκ. ευρώ.

Παραχώρηση ή ΕΣΠΑ;
Η κυβέρνηση δια του υφυπουργού Υποδομών έχει αφήσει να εννοηθεί ότι δεν μπορεί να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ ολόκληρο το έργο.
Με αυτό το δεδομένο και αναφορές ακόμη και σε κατασκευή με το σύστημα της παραχώρησης και από τον Περιφερειάρχη Αλέξανδρο Καχριμάνη μετά την εκλογή του, κανείς δεν μπορεί να αισιοδοξεί ότι θα βρεθεί χρηματοδοτικό μέσο για το έργο, του οποίου ο προεκτιμώμενος προϋπολογισμός φτάνει τα 280 εκ. ευρώ!
Ίσως η εξαίρεση του από το έργο παραχώρησης, ήταν καθοριστική για την τύχη του. Η επιλογή να κατασκευαστεί τμηματικά έχει προβληθεί από τον κ. Μαγκριώτη στην σύσκεψη που είχε γίνει το καλοκαίρι του 2010 στην κρατική Περιφέρεια, όμως αν το πρώτο τμήμα είναι από κόμβο Εγνατίας μέχρι τη Βιομηχανική Περιοχή δεν θα πρόκειται για λύση του κυκλοφοριακού στο λεκανοπέδιο, αφού η κίνηση θα μένει στην Ελεούσα.
Επιπλέον, τα υλικά εκσκαφής που προβλέπεται να χρησιμοποιηθούν για τα επιχώματα στη περιοχή της Λαψίστας δεν θα αξιοποιηθούν άμεσα. Το χειρότερο όλων, το έργο αν πάει τμηματικά, δύσκολα θα ολοκληρωθεί.


ΠΗΓΗ: www.neoiagones.gr