Το συγκεκριμένο τμήμα της Ιόνιας Οδού, έπρεπε να έχει παραδοθεί εδώ και χρόνια αλλά τα προβλήματα απαλλοτριώσεων και οι καθυστερήσεις στην πληρωμή του εργολάβου, που είχε ως συνέπεια την παύση των εργασιών για μεγάλο χρονικό διάστημα, έφεραν το έργο πολύ πίσω.
Είναι το γνωστό έργο που αφού μας ταλαιπώρησε επί 5 χρόνια με την κατασκευή του και τις συνεχείς αναβολές στην παράδοση του τελικά πριν ένα χρόνο παραδόθηκε αλλά χωρίς τον ανισόπεδο κόμβο Άρτας. Τότε είχε λεχθεί πως ο κόμβος θα διδόταν στην κυκλοφορία μερικούς μήνες αργότερα κάτι που όμως δεν έγινε ποτέ.
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του ΤΕΕ/ΤΗ, Χρίστο Παπαβρανούση, η κοινοπραξία εργαζόταν επί ένα 7μηνο χωρίς να έχει πληρωθεί κι έτσι δεν ολοκλήρωσε το έργο μέχρι της 30 Ιουνίου του 2011 οπότε και έληγε η παράταση που είχε πάρει, εξαιτίας άλλων καθυστερήσεων που προέκυψαν κατά καιρούς.
Έτσι στα 8 χιλιόμετρα του δρόμου δεν έχει τοποθετηθεί η αντιολισθητική άσφαλτος ενώ και ο κόμβος έμεινε στη μέση.
Τα χρήματα που οφείλονταν στον εργολάβο για τις εργασίες που είχε κάνει καθώς και αυτά για την ολοκλήρωση του έργου βρέθηκαν, ωστόσο αυτό έγινε μετά τα τέλη Ιουνίου κι έτσι νομικά οι εργασίες δεν μπορούσαν να συνεχιστούν.
Δύο λύσεις
Σύμφωνα με τον κ. Παπαβρανούση μπροστά στον κίνδυνο να σταματήσει το έργο στο υπουργείο Υποδομών έφτασαν δύο προτάσεις για να αρθεί το αδιέξοδο.
Η μία ήταν η διάλυση της εργολαβίας και η άλλη η συνέχισή της βασιζόμενη σε συγκεκριμένη διάταξη του νόμου που επιτρέπει σε έκτακτες περιπτώσεις μια εργολαβία που δεν έχει παραδώσει το έργο στο προβλεπόμενο χρονικό διάστημα, χωρίς δική της υπαιτιότητα, να συνεχίσει τις εργασίες της.
Η δεύτερη λύση όμως δεν προτιμήθηκε γιατί σε περίπτωση που αποφασιζόταν κάτι τέτοιο ο εργολάβος είχε το δικαίωμα να τιμολογήσει χωρίς έκπτωση τις εργασίες που απέμεναν, κάτι που στο Υπουργείο δε θεώρησαν ότι πρέπει να γίνει.
Έτσι η κοινοπραξία αιτήθηκε διάλυση της εργολαβίας στις αρχές Σεπτεμβρίου κάτι που έγινε αποδεκτό από το Υπουργείο.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην απόφαση «το αίτημα του αναδόχου είναι νόμιμο και βάσιμο διότι υπάρχει πραγματικός λόγος με υπαιτιότητα του φορέα κατασκευής στη μη δυνατότητα συνέχισης των εργασιών».
Αγώνας δρόμου για τις προθεσμίες
Από τη στιγμή που επιλέχτηκε τελικά η λύση της διάλυσης της εργολαβίας, έχει ξεκινήσει ένας αγώνας δρόμου για την ολοκλήρωση του έργου μέχρι τα τέλη του Ιουνίου του 2012 οπότε και λήγει και η τελευταία προθεσμία που δίνει το ΕΣΠΑ, από το οποίο χρηματοδοτήθηκε το έργο, με τον κανόνα ν+2.
Ο αντιπρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΗ, σημείωσε πως η μόνη διέξοδος αυτή τη στιγμή είναι η ανάθεση του κομματιού που έχει απομείνει σε νέα εργολαβία με την ελπίδα ότι όλη η διαδικασία που συμπεριλαμβάνει την προκήρυξη του διαγωνισμού, την ανάδειξη του αναδόχου, την έναρξη των εργασιών και την πλήρη παράδοση του έργου θα ολοκληρωθεί πριν την καταληκτική ημερομηνία, κάτι που για τα ελληνικά δεδομένα μοιάζει απίθανο.
Σε περίπτωση που όλα αυτά δε γίνουν τελικά, ο κίνδυνος για την απένταξη του έργου είναι μεγάλος και που πρακτικά θα σημαίνει πως το ελληνικό κράτος θα αναγκαστεί να επιστρέψει τα χρήματα που δόθηκαν από την Ευρωπαϊκή Κοινότητα.
Ο κ. Παπαβρανούσης χαρακτήρισε πολύ λυπηρό για την περιοχή μας το γεγονός αυτό λέγοντας ότι δυστυχώς ήταν κάτι το αναμενόμενο, μιας και κανένα από τα μεγάλα οδικά έργα της περιοχής μας δεν προχωρά.
«Ειδικά εμείς έχουμε καταλάβει τη δυναμική μπορεί να δοθεί σε μια περιοχή με την ολοκλήρωση των έργων αυτών, όπως έγινε με την Εγνατία. Πρέπει να γίνει κάθε δυνατή προσπάθεια να ξεκινήσουν τα έργα της Ιόνιας και του Ε-65 και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα», είπε κλείνοντας ο κ. Παπαβρανούσης.
ΠΗΓΗ: http://www.ypodomes.com