Αυτό σημαίνει ότι το ηλεκτρονικό σύστημα για την παρακολούθηση της ποιότητας των επεξεργασμένων λυμάτων που διοχετεύονται από τις επιχειρήσεις και τους βιολογικούς καθαρισμούς στους υδάτινους αποδέκτες, όπως η τάφρος της Λαψίστας, ο ποταμός Καλαμάς και άλλα υδάτινα οικοσυστήματα του Νομού και της περιφέρειας δεν προβλέπεται να εγκατασταθεί αν και έχει αποφασιστεί από την πρώην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ιωαννίνων.
Από την άλλη πλευρά μόνο τρεις από τις μεγάλες επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες και λειτουργούν στο Νομό έχουν εγκαταστήσει και έχουν θέσει σε λειτουργία μετρητή της ποιότητας των λυμάτων που έχουν αποδέκτη τον Καλαμά.
Οι επιχειρήσεις «ΔΩΔΩΝΗ Α.Ε.», «ΑΠΣΙ ΠΙΝΔΟΣ» και «ΝΙΤΣΙΑΚΟΣ ΑΒΕΕ» καταγράφουν καθημερινά και κοινοποιούν τα αποτελέσματα των μετρήσεών τους, σύμφωνα με τη σχετική ενημέρωση που παρείχε η αρμόδια αντιπεριφερειάρχης Τατιάνα Καλογιάννη σε επερώτηση που κατέθεσε ο περιφερειακός σύμβουλος της παράταξης «Ήπειρος. Τόπος να ζεις» Γρηγόρης Τζιοβάρας.
Την ίδια ώρα μία σειρά επιχειρήσεων, ιδιαίτερα της Βιομηχανικής Περιοχής φαίνεται πως δεν ακολουθούν την ίδια διαδικασία, ενώ το καταγραφικό σύστημα δεν έχει λειτουργήσει ακόμη ούτε στο βιολογικό καθαρισμό Ιωαννίνων.
Σε ό,τι αφορά το κόστος για την εφαρμογή του online συστήματος παρακολούθησης των περιβαλλοντικών παραμέτρων η κα Καλογιάννη τόνισε: « Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι:
1. το κόστος του κεντρικού σταθμού ελέγχου ανέρχεται στο ποσόν των 600.000,00 ευρώ για την 24ωρη on-line παρακολούθηση 100 Τοπικών Σταθμών στην Έξοδο του Βιολογικού (ΤΣΕΒ),
2. το κόστος ενός Τοπικού Σταθμού στην Έξοδο του Βιολογικού (ΤΣΕΒ) ανέρχεται στο ποσόν των 40.000,00 ευρώ και
3. το κόστος ενός Τοπικού Σταθμού σε Υδάτινο Αποδέκτη (ΤΣΥΑ) ανέρχεται στο ποσόν των 60.000,00 ευρώ.
Εξαντλήσαμε, μέχρι σήμερα, κάθε δυνατή προσπάθεια για να εντάξουμε, προς χρηματοδότηση, το εν λόγω σύστημα. Συγκεκριμένα: α) από ΚΑΠ: δεν υπάρχουν πόροι και β) Ψηφιακή Σύγκλιση (πρόσκληση 30): δεν έγινε αποδεκτή η συγκεκριμένη δράση.
Εκκρεμεί η πρόσκληση 64 στα πλαίσια του Ε.Π. ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ, η οποία καθυστερεί εν αναμονή σχετικών αποφάσεων της ΕΝ.Π.Ε.». Πάντως όπως τόνισε η κα Καλογιάννη, για όσες μονάδες δεν συμμορφώνονται ή όσες διοχετεύουν στο σύστημα ψευδή στοιχεία προβλέπεται οι αρμόδιες Υπηρεσίες να εισηγούνται για τη συμμόρφωσή τους και στη συνέχεια για επιβολή προστίμου σύμφωνα με τις προβλεπόμενες από τη νομοθεσία διοικητικές διαδικασίες.
«Οι υπηρεσίες της Περιφερειακής Αρχής της Ηπείρου ανταποκρίνονται συνεχώς και με παραδειγματικό ζήλο σε κάθε ελεγκτική διαδικασία και σε παρατηρήσεις προς συμμόρφωση, κάθε φορά που καλούνται να ενεργήσουν σε φαινόμενα που αλλοιώνουν τόσο τον περιβαλλοντικό χαρακτήρα όσο και την προστασία των υδάτινων πόρων και αποδεκτών», κατέληξε η κα Καλογιάννη.
Στην επερώτησή του ο κ. Τζιοβάρας έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στη λειτουργία του βιολογικού καθαρισμού των Ιωαννίνων.
«Θα είχε, νομίζω, τεράστιο ενδιαφέρον για όλους μας, να μαθαίναμε, επιτέλους, τι γίνεται με τον βιολογικό καθαρισμό των Ιωαννίνων και ποιες είναι οι επιπτώσεις από τον τρόπο λειτουργίας του στα νερά του Καλαμά, που –δικαίως ή αδίκως- θεωρούνται από την πλειονότητα των κατοίκων των παρακαλάμιων περιοχών ακατάλληλα ακόμη για το πότισμα των ζώων τους. Φυσικά, για τις βουτιές που απολαμβάναμε στα νερά του, όταν ο ομιλών ήταν νέος, ούτε λόγος δεν γίνεται, καθώς υπάρχει εμπεδωμένη αντίληψη για τον «ηγεμονικό τσαμπουκά» που επιδεικνύουν οι ιθύνοντες της ηπειρωτικής πρωτεύουσας», ανέφερε μεταξύ άλλων.
Βέβαια για τα αποτελέσματα των μετρήσεων του βιολογικού καθαρισμού η κα Καλογιάννη παρέπεμψε στην Εθνική Βάση Δεδομένων των εγκαταστάσεων επεξεργασίας των λυμάτων της χώρας που είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ.
ΠΗΓΗ: www.epirusonline.gr