Τρίτη 4 Ιανουαρίου 2011

ΙΧ: Τι φέρνει το 2011 σε φόρους, τέλη, πωλήσεις


Ριζικά αναμένεται να αλλάξει η ελληνική αγορά αυτοκινήτου το 2011 καθώς πέραν των μεγάλων επιχειρηματικών εξελίξεων που αναμένεται να γίνουν την επόμενη χρονιά, εκτεταμένες αλλαγές εξετάζει να κάνει η κυβέρνηση με το θέμα της φορολόγησης των αυτοκινήτων ενώ σε εκκρεμότητα παραμένει η άρση απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αττική και Θεσσαλονίκη μέχρι τη στιγμή που θα εξισωθεί ο φόρος μεταξύ του πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης.
Όσο αφορά στη απόσυρσης παλαιών οχημάτων στελέχη της αγοράς εκτιμούν πως η στάση των τραπεζών θα κρίνει την επιτυχία ή αποτυχία του μέτρου.
Τι έρχεται το 2011.
Η νέα χρονιά θεωρείται από στελέχη της αγοράς το έτος βαρόμετρο για τα επόμενα έτη στην αγορά αυτοκινήτου.
Μάλιστα σύμφωνα με το νόμο που ψηφίστηκε στα μέρα Δεκεμβρίου το μέτρο της απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων θα διαρκέσει έως τις 20/12/2011 οπότε οι κάτοχοι παλαιών οχημάτων έχουν 12 μήνες στη διάθεσή τους για να εκμεταλλευτούν τα οφέλη που προσδίδει το μέτρο.
Όμως πέραν του μέτρου της απόσυρσης το οποίο θα ισχύει έως το τέλος του 2011 ριζικά αναμένεται να αλλάξει ο τρόπος φορολόγησης των αυτοκινήτων στη χώρα μας και τα Τέλη Ταξινόμησης εξετάζεται να υπολογίζονται βάσει της εργοστασιακής αξίας του αυτοκινήτου σε συνδυασμό με την ιπποδύναμή του ενώ είναι πολύ πιθανό να συμπεριληφθούν στο νέο τρόπο υπολογισμού και οι εκπομπές ρύπων.
Το συγκεκριμένο θέμα ξεκίνησε να απασχολεί τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών από τη στιγμή που οι κατασκευαστές αποφάσισαν να μειώσουν στο ελάχιστο τον κυβισμό των κινητήρων με στόχο την μείωση των εκπομπών ρύπων χωρίς ωστόσο τα μοντέλα τους να στερούνται ιπποδύναμης.
Ωστόσο η εν λόγο κίνηση των κατασκευαστών μπορεί να υποδέχθηκε θερμά στα υπόλοιπα κράτη-μέλη ωστόσο στην Ελλάδα που η φορολόγηση των αυτοκινήτων βασίζεται στον κυβισμό του κινητήρα δημιουργήθηκε μια ?μαύρη τρύπα? στα έσοδα των κρατικών ταμείων.
Ο λόγος είναι απλός καθώς ένα αυτοκίνητο με κυβισμό 1.400 κ.εκ. το οποίο αποδίδει 150 ίππους το Τέλος Ταξινόμησής του υπολογίζεται σε 2.290 ευρώ με συντελεστή 12% ενώ σε ένα μοντέλο με κινητήρα 2 λίτρων απόδοσης 150 ίππων το Τέλος Ταξινόμησης υπολογίζεται σε 5.500 ευρώ. Η διαφορά ωστόσο μεταξύ των δύο μοντέλων είναι μόλις 700 ευρώ και μάλιστα στην συγκεκριμένη περίπτωση το 2λιτρο ΙΧ είναι φθηνότερο από εκείνο με τον κινητήρα των 1,4 λίτρου!
Αντίστοιχα στα πολυτελή ΙΧ κάποιες εταιρείες έχουν στη γκάμα των μοντέλων τους κινητήρες χωρητικότητας 1,6 λίτρου τα οποία καταβάλλουν για Τέλος Ταξινόμησης 4.100 ευρώ ενώ τα αντίστοιχα 2λιτρα άλλων εταιρειών καταβάλλουν Τέλος υψηλότερο από 8.000 ευρώ!
Σύμφωνα μάλιστα με μελέτες εταιρειών αλλά και βάσει των αναλυτικών στοιχείων του ΣΕΑΑ οι καταναλωτές είναι δεδομένο πως έχουν στραφεί σε αυτοκίνητα με κινητήρες έως 1.800 κ.εκ. , σε ποσοστό μάλιστα που ξεπερνά το 98%, εξαιτίας κυρίως του κόστους χρήσης (Τέλη Κυκλοφορίας, κατανάλωση, ασφάλιστρα, τεκμήρια, κ.ά.) με αποτέλεσμα το κράτος να χάνει εκατομμύρια ευρώ από τις εν λόγο πωλήσεις καθώς οι συντελεστές του Τέλους Ταξινόμησης είναι πολύ χαμηλοί.
Σύμφωνα μάλιστα με όσα αναφέρουν στελέχη της αγοράς: Δεν είναι δυνατόν κάποιο μοντέλο με κινητήρα 1,4 λίτρου και απόδοσης 75 ίππων να καταβάλλει το ίδιο Τέλος Ταξινόμησης με κάποιο άλλο μοντέλο με κινητήρα ίδιου κυβισμού αλλά διπλάσιας απόδοσης. Άλλωστε και η τιμή λιανικής του δυνατού μοντέλου είναι διπλάσια. Επίσης το φαινόμενο της απαρχαιωμένης φορολόγησης των ΙΧ φαίνεται πιο έντονο σε μοντέλα με κινητήρες 2 λίτρων χαμηλής απόδοσης (130-140 ίππους) τα οποία εισάγονται με πολύ χαμηλές εργοστασιακές αξίες ώστε να μπορούν να διατεθούν σε χαμηλές τιμές λιανικής ενώ την ίδια στιγμή αντίστοιχα μοντέλα με χαμηλού κυβισμού κινητήρες αλλά πολύ μεγαλύτερης απόδοσης καταβάλλουν για Τέλος Ταξινόμησης ακόμη και λιγότερα από τα μισά χρήματα για Τέλος Ταξινόμησης από εκείνα που χρειάζεται να καταβληθούν για το δίλιτρο.
Ουσιαστικά αν εφαρμοστεί το συγκεκριμένο μέτρο στην τσιμπίδα του τελωνείου θα πέσουν όλα τα μοντέλα με υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες χαμηλού μεν κυβισμού αλλά υψηλής απόδοσης (turbo, kompressor) ενώ θα ευνοηθούν τα ατμοσφαιρικά χαμηλής ιπποδύναμης.
Όσο αφορά στις εκπομπές ρύπων το πρώτο βήμα επετεύχθη καθώς τα Τέλη Κυκλοφορίας υπολογίζονται στα καινούρια ΙΧ βάσει των ρύπων και αν συμπεριληφθεί και το εν λόγο μέτρο για τον τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης σίγουρα θα ευνοήσει ακόμη περισσότερο τα καθαρά αυτοκίνητα.