Από τον Ιουνίο του 2015 όταν και τα capital
controls έγιναν μέρος της ελληνικής καθημερινότητας, τα προβλήματα που
αντιμετώπισαν οι πολίτες, οι επιχειρήσεις αλλά και το κράτος ήταν πολλά, αλλά με
την πλήρη άρση τους αλλάζει η εικόνα της οικονομίας, κυρίως προς την αγορά του
εξωτερικού.
Το σημαντικότερο κέρδος από την πλήρη κατάργηση των
capital controls έχει να κάνει με την αξιολόγηση της χώρας σε οικονομικό
επίπεδο και των τραπεζών, επιτρέποντας στην Ελλάδα να αποκτήσει ξανά την
επενδυτική βαθμίδα που θα την βοηθήσει στο μέλλον, με έναν σαφώς φθηνότερο
δανεισμό.
Παράλληλα, το τέλος των κεφαλαιακών ελέγχων θα άρει
όλα τα εμπόδια που υφίστανται στη μεταφορά κεφαλαίων προς το εξωτερικό από
ιδιώτες και νομικά πρόσωπα.
Σημαντικές είναι άλλωστε και οι καταθέσεις που
διατηρούν οι ιδιώτες στο εξωτερικό και οι οποίοι, παρά το γεγονός ότι μετά τη
χαλάρωση των capital controls μπορούν να φέρουν τα χρήματά τους στο εσωτερικό
και να τα επανεξάγουν χωρίς περιορισμούς, καθώς μέχρι σήμερα η έλλειψη
εμπιστοσύνης στην πορεία της χώρας, λειτουργούσε ανασταλτικά.
Συγκεκριμένα το άρθρο 86 του νομοσχεδίου για τα
προσωπικά δεδομένα, στο οποίο προστέθηκε, αναφέρει:
1. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος και με την
επιφύλαξη των παραγράφων 2, 3 και 4, καταργούνται:
(α) το άρθρο πρώτο της από 18.7.2015 Πράξης
Νομοθετικού Περιεχομένου «Επείγουσες Ρυθμίσεις για τη θέσπιση περιορισμών στην
ανάληψη μετρητών και τη μεταφορά κεφαλαίων» (Α΄ 84), η οποία κυρώθηκε με το
άρθρο 4 του ν. 4350/2015 (Α’ 161), όπως ισχύει, (β) οι υπουργικές αποφάσεις που
εκδόθηκαν κατ’ εξουσιοδότηση των διατάξεων της ως άνω από 18.7.2015 Πράξης
Νομοθετικού Περιεχομένου και (γ) οι κανονιστικές αποφάσεις της Επιτροπής
Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών, που συστάθηκε δια της παραγράφου 4 του άρθρου
πρώτου της από 28 Ιουνίου 2015 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Τραπεζική αργία
βραχείας διάρκειας» (Α΄ 65), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4350/2015,
όπως ισχύει.
2. Η Τράπεζα της Ελλάδος και η Επιτροπή
Κεφαλαιαγοράς παραμένουν αρμόδιες για τη συνέχιση εκκρεμών ελέγχων και τη
διενέργεια νέων (δειγματοληπτικών ή κατόπιν καταγγελίας) ως προς τη συμμόρφωση
των εποπτευόμενων από αυτές ιδρυμάτων και φορέων με τις διατάξεις της από
18.7.2015 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Επείγουσες Ρυθμίσεις για τη θέσπιση
περιορισμών στην ανάληψη μετρητών και τη μεταφορά κεφαλαίων» (Α΄ 84), η οποία
κυρώθηκε με το άρθρο 4 του ν. 4350/2015 (Α΄ 161), όπως ισχύει, για παραβάσεις των
διατάξεων αυτής που έλαβαν χώρα έως την έναρξη ισχύος του παρόντος. Οι
παράγραφοι 13 και 13α του άρθρου πρώτου της από 18.7.2015 Πράξης Νομοθετικού
Περιεχομένου «Επείγουσες Ρυθμίσεις για τη θέσπιση περιορισμών στην ανάληψη
μετρητών και τη μεταφορά κεφαλαίων» (Α΄ 84), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 4 του
ν. 4350/2015 (Α΄ 161), όπως ισχύει, διατηρούνται σε ισχύ.
3. Η παράγραφος 14 του άρθρου πρώτου της από
18.7.2015 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Επείγουσες Ρυθμίσεις για τη θέσπιση
περιορισμών στην ανάληψη μετρητών και τη μεταφορά κεφαλαίων» (Α΄ 84), η οποία
κυρώθηκε με το άρθρο 4 του ν. 4350/2015 (Α΄ 161), όπως ισχύει, διατηρείται σε
ισχύ, για παραβάσεις των διατάξεων αυτής που έλαβαν χώρα έως την έναρξη ισχύος
του παρόντος.
4. Το πρώτο και δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 15
του άρθρου πρώτου της από 18.7.2015 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Επείγουσες
Ρυθμίσεις για τη θέσπιση περιορισμών στην ανάληψη μετρητών και τη μεταφορά
κεφαλαίων» (Α΄ 84), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 4 του ν. 4350/2015 (Α΄ 161), όπως
ισχύει, διατηρούνται σε ισχύ.
5. Το ηλεκτρονικό αρχείο της Επιτροπής Έγκρισης
Τραπεζικών Συναλλαγών σφραγίζεται και τηρείται αναλλοίωτο, σε αδρανή κατάσταση,
στα οικεία συστήματα της Τράπεζας της Ελλάδος, με ευθύνη της Διεύθυνσης
Πληροφορικής της ανωτέρω. Ειδικότερα ζητήματα σχετικά με το ηλεκτρονικό αρχείο
δύνανται να ρυθμίζονται με πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος. Το
φυσικό αρχείο τηρείται στη Διεύθυνση Χρηματοοικονομικής Πολιτικής της Γενικής
Γραμματείας Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών. Ειδικότερα
ζητήματα σχετικά με το φυσικό αρχείο δύνανται να ρυθμίζονται με απόφαση του
Υπουργού Οικονομικών. Το αρχείο είναι προσβάσιμο από τις εποπτικές αρχές της
παραγράφου 2, καθώς και από κάθε ελεγκτική, δικαστική ή εισαγγελική αρχή για τη
διερεύνηση πράξεων ή παραλείψεων που σχετίζονται με παραβάσεις των
καταργούμενων διατάξεων της παραγράφου 1, κατά τον χρόνο ισχύος τους. Η
διαγραφή στοιχείων από το αρχείο δύναται να πραγματοποιηθεί, με απόφαση του
Υπουργού Οικονομικών, μετά την παρέλευση εικοσαετίας από τη λήψη απόφασης της
Επιτροπής Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών.
6. Η ισχύς του παρόντος αρχίζει την 1.9.2019.
Οι κεφαλαιακοί περιορισμοί που παύουν να ισχύουν
*Μετρητά έως 10.000 ευρώ ανά ταξίδι.
*Εξαγωγή κεφαλαίων:
•Έως 4.000 ευρώ/δίμηνο
•Εμπορικές συναλλαγές έως 100.000 ευρώ/μέρα κατόπιν
προσκόμισης των σχετικών τιμολογίων και λοιπών παραστατικών και δικαιολογητικών
*Μεταφορά έως 8.000 ευρώ/τρίμηνο για φοιτητές
εξωτερικού
*Απαγορεύεται η πληρωμή μισθοδοσίας στο εξωτερικό.
*Ανάληψη έως 5.000 ευρώ/μήνα στο εξωτερικό με κάρτα
*Δεν επιτρέπονται οι εξής γενικές κατηγορίες
συναλλαγών μέσω internet εφόσον τα ηλεκτρονικά καταστήματα εκκαθαρίζουν τις
συναλλαγές καρτών σε λογαριασμό που τηρούν σε τράπεζα του εξωτερικού:
•Μεταφορές χρημάτων στο εξωτερικό.
•Αγορά έργων τέχνης και δημοπρασίες.
•Συναλλαγές με εταιρείες στοιχηματισμού και τυχερά
παιχνίδια.
•Αγορές σε κοσμηματοπωλεία.
•Γενικοί κωδικοί στους οποίους εντοπίζεται
πλειοψηφία συναλλαγών που αφορούν σε πορνογραφικό υλικό.
•Προσωπικές υπηρεσίες (συνοδοί και ραντεβού).
•Πληρωμές σε φιλανθρωπικές οργανώσεις.
•Αγορές υπηρεσιών εστίασης.