Ο κος Μητσοτάκης επισκέφτηκε εχθές ένα έργο που
λειτουργεί δοκιμαστικά εδώ και ένα εξάμηνο, παρουσιάζοντάς το ως πολιτική
πρωτοβουλία της ΝΔ, παρότι η υλοποίηση του έργου ολοκληρώθηκε επί κυβέρνησης
ΣΥΡΙΖΑ. Κατά την επίσκεψή του στη μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων στην Ήπειρο,
φρόντισε να αναπαράξει ανακρίβειες με μοναδικό στόχο να στηρίξει το πολιτικό
σχέδιο της ΝΔ για τα απορρίμματα και γενικότερα, για κρίσιμους τομείς της
οικονομίας που δεν είναι άλλο από την ιδιωτικοποίηση τους. Απέκρυψε όμως
ουσιαστικές πτυχές της ευρωπαϊκής πολιτικής για τη διαχείριση απορριμμάτων που
ποτέ δεν αποτέλεσαν συστατικό στοιχείο της πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας και
οδήγησαν, μέχρι το 2015, η Ελλάδα να σωρεύει πρόστιμα για τις χωματερές. Πολύ
φοβόμαστε ότι θέλουν να μας οδηγήσουν ξανά στον ίδιο δρόμο, με πρόστιμα αυτή τη
φορά για τη μη ανακύκλωση.
Ας τα ξεκαθαρίσουμε όμως :
1. Η
διαδικασία ΣΔΙΤ είχε πράγματι ξεκινήσει παλιότερα, αλλά το 2015, έπρεπε να
συνταχθεί και να εγκριθεί νέος Εθνικός Σχεδιασμός και το 2016 νέοι
Περιφερειακοί σχεδιασμοί. Αυτό διότι το προηγούμενο πλαίσιο της κυβέρνησης
Σαμαρά- Βενιζέλου βρισκόταν σε αντίθεση με την Ευρωπαϊκή Στρατηγική. Για το
λόγο αυτό, οι ευρωπαϊκοί θεσμοί είχαν θέσει αιρεσιμότητα στις χρηματοδοτήσεις
απορριμμάτων, την οποία ξεμπλόκαρε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ στο τέλος του 2016.
2. Στις
25/11/2016 εξασφαλίστηκαν 20,7 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση του έργου με
ένταξη του σε ΕΣΠΑ.
3. Η
σύμβαση κατασκευής μέσω Συμπράξεις Δημοσίου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) της Μονάδα
Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) υπογράφηκε στις 21/7/2017 και φυσικά όχι από
τον κύριο Χατζηδάκη, όπως ψευδώς δήλωσε χθες αλλά από τους αρμόδιους Υπουργούς
του ΣΥΡΙΖΑ (Στέργιος Πιτσιόρλας).
4. Για το
έργο της Ηπείρου, μεσολάβησαν τέσσερις αλλαγές της Αποφάσεις Έγκρισης
Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) του έργου (2013,1014,2015, 2017), αλλαγή του
αρχικού αναδόχου με τον επόμενο μειοδότη και αλλαγή της τεχνολογίας που είχε
επιλεγεί αρχικά στο ΣΔΙΤ.
5. Το
έργο που επισκέφτηκε ο κος Μητσοτάκης λειτουργεί ήδη δοκιμαστικά εδώ και ένα
εξάμηνο και αυτό είναι σίγουρο ότι δεν οφείλεται στην κυβέρνηση της ΝΔ
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε σε μεγάλες θεσμικές
αλλαγές, με το ν. 4496/17 και 4555/18, την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ)
τιμολογιακής πολιτικής (ΦΕΚ 1277 Β') και τη στρατηγική κυκλικής οικονομίας
(Απόφαση ΚΥΣΟΙΠ 17/04/2018) ώστε, η Ελλάδα να έρθει σε συμφωνία με τη
στρατηγική της ΕΕ που δίνει προτεραιότητα στην ανακύκλωση, τη διαλογή στην πηγή
και την κυκλική οικονομία.
Την περίοδο 2016 – 2019 προχωρήσαμε στον
ανασχεδιασμό πολλών έργων ΣΔΙΤ που ήταν σε αδιέξοδο (πχ. Ηλεία, Πελοπόννησος),
στην επιτάχυνση έργων ΣΔΙΤ που ήταν παγωμένα (Σέρρες, Ήπειρος) αλλά και στην
ένταξη έργων απορριμμάτων (ΜΕΑ) στο ΕΣΠΑ ως δημόσια έργα, με στόχο να
βελτιστοποιηθεί το όφελος για τις τοπικές κοινωνίες (Αλεξανδρούπολη, Θήβα, 3 έργα
στην Κρήτη, Ζάκυνθος, Ναύπακτος, Τρίκαλα-Καρδίτσα).
Οι κύριοι Μητσοτάκης και Χατζηδάκης δεν έκαναν
καμία αναφορά στις ουσιαστικές αλλαγές για τη διαχείριση απορριμμάτων που
πρέπει να γίνουν στην κοινωνία μας, ώστε το εν λόγω έργο να είναι αποτελεσματικό
και οικονομικό για τα νοικοκυριά. Παρέλειψαν ακόμη να αναφερθούν στις ενέργειες
που πρέπει να υλοποιηθούν για να γίνει η ΜΕΑ Ηπείρου, παράδειγμα διαχείρισης
απορριμμάτων.
Του καλούμε λοιπόν να μας απαντήσουν στα κάτωθι
ερωτήματα:
1. Τι
συμβαίνει με το έργο των Σταθμών Μεταφόρτωσης των Απορριμμάτων (ΣΜΑ) που είχε
αναλάβει η Περιφέρεια Ηπείρου ώστε να εξυπηρετήσει όλους τους πολίτες; Γιατί το
έργο της ΜΕΑ Ηπείρου δεν κατασκευάστηκε για να εξακολουθήσει η διάθεση
ανεπεξέργαστων απορριμμάτων στους ΧΥΤΑ των υπολοίπων νομών της Ηπείρου, οι
οποίοι πρέπει να εξυπηρετούνται από τη ΜΕΑ και με κάποιο τρόπο θα πρέπει τα
απορρίμματα να μεταφέρονται στην Μονάδα. Εκκρεμεί επίσης, η μετατροπή των ΧΥΤΑ
της Ηπείρου σε ΧΥΤΥ, όπως επιβάλει η Ευρωπαϊκή νομοθεσία.
2. Γιατί
δεν έχει ξεκινήσει η χωριστή συλλογή και επεξεργασία οργανικών αποβλήτων, όπου
υπάρχει ειδική γραμμή στη ΜΕΑ Ηπείρου, αλλά και ειδικός πόρος στα ΠΕΠ εδώ και
χρόνια καθώς και νομοθετική υποχρέωση εδώ και τουλάχιστον ένα χρόνο;
3. Ποιες
πρωτοβουλίες θα αναληφθούν ώστε η διαλογή στην πηγή στην 'Ήπειρο να φτάσει, ως
οφείλει, στο 50%, ενώ σήμερα βρίσκεται λίγο πάνω από το 5%; Οι κύριοι
Χατζηδάκης και Μητσοτάκης δεν πρέπει να αμελούν ότι ο παραπάνω στόχος αποτελεί
υποχρέωση απέναντι στην ΕΕ, όρο χρηματοδότησης του έργου, καθώς και πηγή νέων
προστίμων για τη χώρα από το 2020. Οφείλουν λοιπόν να καταρτίσουν
χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του ν. 4469/17 και των επιχειρησιακών σχεδίων των
Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΕΔ) από τον Ελληνικό Οργανισμό
Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ).
4. Υπάρχει
τιμολογιακή πολιτική των ΟΤΑ και του ΦΟΔΣΑ Ηπείρου ώστε από 1/1/2020 οι ΟΤΑ να
πληρώνουν τέλη στον ΦΟΔΣΑ για την ΜΕΑ Ηπείρου με βάση την απόδοσή τους στην
ανακύκλωση όπως προβλέπει ο ν. 4555 και η ΚΥΑ τιμολογιακής πολιτικής;
Όλα τα παραπάνω, προφανώς διέφυγαν του
ενδιαφέροντος του κυρίου Μητσοτάκη. Οφείλουμε όμως να τον ενημερώσουμε ότι η
χώρα μας δεν έχει περιθώριο να χάσει άλλα τέσσερα χρόνια. Δεδομένου ακόμη, ότι
σήμερα υπάρχει το πλαίσιο και η απαιτούμενη χρηματοδότηση, οι παραπάνω ενέργειες
πρέπει να υλοποιηθούν το συντομότερο δυνατό.
Η ΕΕ εξάλλου, έχει κάνει πλέον ριζική στροφή στη
στρατηγική διαχείρισης απορριμμάτων και δεν θα χρηματοδοτεί, από το 2021 και
μετά, έργα σύμμεικτων απορριμμάτων (όπως είναι η ΜΕΑ Ηπείρου, η οποία
επισκέφθηκε χθες) αλλά έργα επεξεργασίας ρευμάτων διαλογής στην πηγή.
Η πραγματική σκοπιμότητα όμως, του κυρίου
Μητσοτάκη, ήταν να αναδείξει τις ΣΔΙΤ ως μονόδρομο για τη διαχείριση
απορριμμάτων. Τον ενημερώνουμε ότι απέναντί του σε αυτό δεν θα βρει μόνο εμάς
αλλά και πολλούς δημάρχους που υποστήριξε η ΝΔ, οι οποίοι διεκδίκησαν να έχουν
ΜΕΑ κατασκευασμένες ως δημόσια έργα ώστε, να βελτιστοποιήσουν την απόδοση, το
χρηματοοικονομικό κόστος και τη διαχείριση του έργου από την Αυτοδιοίκηση.
Είναι κάτι που θα διαπιστώσει ο ίδιος, στα εγκαίνια των ΜΕΑ που τώρα
κατασκευάζονται.
Με την εμμονή της στις ΣΔΙΤ, η Νέα Δημοκρατία
διαπράττει ένα στρατηγικό λάθος στη διαχείριση των απορριμμάτων στη χώρα μας. Υποτιμάει την ευρωπαϊκή
στρατηγική για τη διαλογή στην πηγή, καθώς επιλέγει να αποδώσει τη διαχείριση των απορριμμάτων στον
ιδιωτικό τομέα. Πρόκειται για μία καταστροφική επιλογή που πλήττει το συμφέρον
των πολιτών, των επιχειρήσεων και της αυτοδιοίκησης και αναδεικνύει τη βασική
διαφορά του ΣΥΡΙΖΑ με τη Νέα Δημοκρατία. Προτεραιότητα στο συμφέρον των πολιτών
και της χώρας απέναντι στο συμφέρον κάποιων ιδιωτών.