«Επικίνδυνα» για την οδήγηση είναι τα γυαλιά με
κίτρινους φακούς , γιατί όχι μόνο
δε βοηθούν τους οδηγούς να δουν καλύτερα
τη νύχτα, αλλά μπορεί στην πραγματικότητα να επιδεινώσουν την όραση!
Αυτό αναφέρει επιστημονική μελέτη του Αμερικανικού
Ινστιτούτου Ερευνών Schepens Eye Research Institute at Massachusetts Eye and
Ear, η οποία δημοσιεύτηκε τον Αύγουστο, στο JAMA Ophthalmology .
Την επιστημονική μελέτη, για να διαπιστωθεί αν τα
γυαλιά με κίτρινους φακούς βελτιώνουν την νυχτερινή όραση των οδηγών,
πραγματοποίησε ο AlexHwang εκπαιδευτής οφθαλμολογίας στο Ιατρικό Σχολείο του
Χάρβαρντ και ερευνητής στο Ινστιτούτο Ερευνών Schepens Eye Research Institute
at Massachusetts Eye and Ear και οι συνεργάτες του.
Οι ερευνητές
δημιούργησαν ένα πείραμα χρησιμοποιώντας ένα ειδικά σχεδιασμένο
προσομοιωτή οδήγησης που περιλάμβανε την επιλογή των φωτεινών προβολέων.
Στην μελέτη πήραν μέρος 22 εθελοντές οι οποίοι, φορώντας είτε μία από
τις τρεις μάρκες γυαλιών με κίτρινους φακούς ή γυαλιά με απλό κρύσταλλο,
ολοκλήρωσαν συνολικά οκτώ σενάρια νυχτερινής οδήγησης, το καθένα από τα οποία
διήρκεσε περίπου 10 λεπτά.
Από τους 22 εθελοντές, οι 18 είχαν ηλικία μεταξύ 27
και 28 ετών, ενώ οι άλλοι τέσσερις, όλοι οι άνδρες, είχαν μέσο όρο ηλικίας 70
ετών.
«Η μελέτη των αμερικανών συναδέλφων είναι αρκετά
σημαντική και θα βοηθήσει μελλοντικά στην διερεύνηση του ζητήματος» αναφέρει
ο διαπρεπής χειρουργός οφθαλμίατρος,
Καθηγητής Οφθαλμολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου και επιστημονικός
υπεύθυνος του Οφθαλμολογικού Κέντρου Γλαυκώματος & Laser Αθηνών κ.
Βασίλειος Κοζομπόλης.
Σε μερικές διαδρομές, οι εθελοντές υποβλήθηκαν σε
διαδικασία με αναμμένους προβολείς αντίθετα στην πορεία που οδηγούσαν ως εάν
ερχόταν άλλο αυτοκίνητο στην αντίθετη κατεύθυνση και σε άλλες περιπτώσεις οδήγησαν
σε συνθήκες με σκοτάδι.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης η αντανάκλαση
από τους προβολείς φάνηκε να επιβραδύνει την ταχύτητα με την οποία η νεώτερη
ομάδα αντιλαμβανότανε τον πεζό, η δε χρήση των κίτρινων φακών δεν βελτίωσε τα
πράγματα.
«Στην πραγματικότητα, όπως επισημαίνουν οι αμερικανοί συνάδελφοι, οι κίτρινοι φακοί
φαινόταν να επιβραδύνουν το χρόνο αντίδρασης, αλλά απλώς αυτό το εύρημα δεν
ήταν στατιστικά σημαντικό» αναφέρει ο κ Κοζομπόλης και συνεχίζει.
«Τα ευρήματα ήταν παρόμοια μεταξύ των ηλικιωμένων
εθελοντών, αλλά ο συνολικός χρόνος απόκρισης τους ήταν βραδύτερος από εκείνους
των νεότερων εθελοντών τόσο με όσο και χωρίς τους κίτρινους φακούς».
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα των αμερικανών
ερευνητών, οι κίτρινοι φακοί που
συνηθίζουν να φορούν πολλοί οδηγοί στην προσπάθεια τους να βελτιώσουν την όραση τους δεν βοήθησαν καθόλου στο να
εντοπίσουν έναν πεζό ειδικά όταν αντιμετώπιζαν τους προβολείς από αυτοκίνητο
που ερχόταν από την αντίθετη κατεύθυνση σε σχέση με τους οδηγούς που έφεραν απλά
κρύσταλλα χωρίς χρωματισμό.
ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΙΣ
ΑΓΟΡΕΣ ΤΕΤΟΙΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ
«Οι αγοραστές αυτών των προϊόντων πιστεύουν ότι με
κάποιο τρόπο -αυτά τα «μαγικά» γυαλιά- μπορούν να βελτιώσουν τη νυχτερινή
οδήγηση», δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, Alex Hwang. "Τα
γυαλιά κίτρινα, κόκκινα ή μπλε, κόβουν ένα κομμάτι φως. Αυτό σημαίνει ότι είναι
το ίδιο με το να φοράτε γυαλιά ηλίου κατά τη διάρκεια της νύχτας".
«Η συμβουλή των ερευνητών λοιπόν μετά και την
δημοσιοποίηση της μελέτης είναι: "Μην σπαταλάτε τα χρήματά σας σε αυτά τα
γυαλιά για νυχτερινή οδήγηση" εξηγεί ο κ Κοζομπόλης.
Παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις
αποτελεσματικότητας, τα γυαλιά με τους κίτρινους ιδίως φακούς πωλούνται ευρέως
κυρίως μέσω διαδικτύου.
Υπάρχει μάλιστα και διαφήμιση από μεγάλη (διεθνή)
εταιρεία, για συγκεκριμένο εμπορικό σήμα γυαλιών με κίτρινους φακούς, η οποία
ισχυρίζεται ότι τα γυαλιά νυχτερινής όρασης συμβάλλουν στη μείωση της επικίνδυνης
οδήγησης και της καταπόνησης των ματιών και ότι οι κίτρινοι φακοί βοηθούν στην
ενίσχυση της νυχτερινής όρασης βελτιώνοντας την διαύγεια και καθιστώντας έτσι
την νυχτερινή οδήγηση ασφαλέστερη και ευκολότερη."
«Η ουσία του ζητήματος είναι ότι δεν θέλουμε οι
άνθρωποι να έχουν ένα ψευδές αίσθημα ασφάλειας επειδή χρησιμοποιούν κάτι που
δεν βελτιώνει την όραση», δήλωσε ο Φρέντερικ, αναπληρωτής πρόεδρος εκπαίδευσης
στο τμήμα οφθαλμολογίας, Icahn School of Medicine at Mount Sinai, in New York
City.
Τα τροχαία ατυχήματα με πεζούς είναι συχνά και
πολλές φορές η κατάληξη τραγική.
ΔΕΥΤΕΡΟ
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Ένα σημαντικό δευτερεύον συμπέρασμα είναι ότι «οι
ηλικιωμένοι είναι πιο ευαίσθητοι στην αντανάκλαση των προβολέων σε σύγκριση με
τους νεότερους», δήλωσε ο Robert Masoff, καθηγητής οφθαλμολογίας στο Johns
Hopkins Eye Institute. "Αυτό είναι ένα πραγματικό πρόβλημα που πρέπει να
αντιμετωπιστεί."
«Ο λόγος για τον οποίο οι ηλικιωμένοι κατά την
διάρκεια της οδήγησης ειδικά σε βραδινές συνθήκες, καθυστερούν περισσότερο στην
αντίδραση τους έχοντας απέναντι φωτεινούς προβολείς, οφείλεται στις «αλλαγές
που συμβαίνουν στους φακούς των ανθρώπων με την ηλικία», προσθέτει ο κ
Κοζομπόλης και καταλήγει
«Αυτές οι αλλαγές στον φακό δημιουργούν συνθήκες
σαν να έχετε ένα βρώμικο παρμπρίζ. Για τον λόγο αυτό η επέμβαση καταρράκτη,
πολύ πριν αυτός ωριμάσει, φαίνεται ότι μπορεί να κάνει τα πράγματα καλύτερα για
τους ανθρώπους αυτής της ηλικιακής ομάδας ώστε να έχουν καλύτερη όραση, χωρίς
τα προβλήματα μερικής θόλωσης και αντίληψης φωτεινών κύκλων γύρω από φωτεινές
πηγές (φώτα) και συνεπώς να έχουν μειωμένο χρόνο αντίδρασης σε συνθήκες
νυκτερινής κυρίως οδήγησης.