Η Διεύθυνση Εκλογών του υπουργείου Εσωτερικών
ενόψει των αυτοδιοικητικών εκλογών της 26ης Μαΐου δίνει οδηγίες προς
συνδυασμούς, υποψηφίους, αλλά και ψηφοφόρους δίνει μέσω 25 ερωταπαντήσεων.
Αναλυτικά οι 25 ερωτήσεις απαντήσεις:
1. Ιδρύοντας συνδυασμό…
Κατ’ αρχάς επισημαίνεται ότι υπόχρεοι να δηλώσετε
έσοδα και δαπάνες είστε οι επικεφαλής δημοτικού ή περιφερειακού συνδυασμού (για
το συνδυασμό του οποίου ηγείσθε) και όσοι μετέχετε στα ψηφοδέλτιά του ως
υποψήφιοι περιφερειακοί και δημοτικοί σύμβουλοι.
Οι υποχρεώσεις σας ως υποψήφιοι συνδυασμοί…
Θα πρέπει λοιπόν ως επικεφαλής συνδυασμού ή με
εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπό σας:
Να πάτε στην Δ.Ο.Υ. της περιφέρειάς σας προκειμένου
να λάβετε τον ΕΙΔΙΚΟ ΑΦΜ που προβλέπει ο νόμος και να θεωρήσετε το ΕΙΔΙΚΟ ως
προς τη χρήση και το σκοπό του ΒΙΒΛΙΟ ΕΣΟΔΩΝ – ΕΞΟΔΩΝ.
Στην ίδια Εφορία ταυτόχρονα μπορείτε να θεωρήσετε –
εάν σκοπεύετε να έχετε – «μπλοκάκια» εισιτηρίων.
Η αρμόδια Δ.Ο.Υ. έχει λάβει οδηγίες από το
Υπουργείο Οικονομικών, ακόμη και τώρα που έχει θεσπισθεί και εφαρμόζεται νέος
τρόπος συναλλαγής των πολιτών με τις Υπηρεσίες του (ηλεκτρονικά και εξ
αποστάσεως), να διατηρήσει τον «παραδοσιακό» τύπο θεώρησης των παραπάνω βιβλίων
και «μπλοκ» εισιτηρίων και να χορηγεί ΑΦΜ.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Για δήμους με πληθυσμό άνω των 10.000
κατοίκων είναι υποχρεωτικός ο ορισμός οικονομικού διαχειριστή, ενώ κάτω του
ορίου αυτού, χρέη διαχειριστή μπορεί να ασκεί ο επικεφαλής του συνδυασμού.
Αμέσως μετά πρέπει να πάτε σε τράπεζα της επιλογής
σας για να ανοίξετε ειδικό αυτοτελή λογαριασμό, δηλαδή αποκλειστικά για
συγκεκριμένη χρήση, στον οποίο θα δέχεστε όλες τις εισφορές των υποστηρικτών
σας και από τον οποίο θα εκταμιεύετε χρήματα για να καλύπτετε τις οικονομικές
υποχρεώσεις σας.
Στις περιπτώσεις που ο περιφερειακός ή δημοτικός
συνδυασμός διατηρεί την οντότητά του από προηγούμενες εκλογές δεν κρίνεται
απαραίτητο και δεν προκύπτει εκ του νόμου υποχρέωσή σας για εκ νέου χορήγηση
νέου ΑΦΜ ή βιβλίου εσόδων – εξόδων το οποίο σε κάθε περίπτωση πρέπει να
τυγχάνει θεωρήσεως από την οικεία Δ.Ο.Υ.
Θα πρέπει να γνωστοποιήσετε αμέσως τον αριθμό του
τραπεζικού σας λογαριασμού στην Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών και Εκλογικών Παραβάσεων,
μαζί με τα στοιχεία του οικονομικού διαχειριστή.
Επιτροπές Ελέγχου Δαπανών έχουν συγκροτηθεί μια ανά
Αποκεντρωμένη Διοίκηση.
Δεν θα πρέπει επίσης να αμελήσετε την υποχρέωσή σας
για ανάρτηση των εσόδων – δαπανών στην Κεντρική Βάση Δεδομένων του Υπουργείου
Εσωτερικών. Πώς; Είναι πολύ απλό, αρκεί να υποβάλετε σχετική αίτηση στην
αρμόδια Διεύθυνση Μηχανοργάνωσης και Ηλεκτρονικής Επεξεργασίας Στοιχείων του
ΥΠ.ΕΣ. για χορήγηση ειδικού κωδικού πρόσβασης. Στην αντίστοιχη ηλεκτρονική
πλατφόρμα θα μπορείτε τότε να εισάγετε την κίνηση των οικονομικών του
συνδυασμού σας (υποχρεωτικά) και των υποψηφίων συμβούλων σας.
Μετά τις εκλογές τι…
Όλοι οι συνδυασμοί (ακόμη και εάν τελικά δεν λάβετε
μέρος στις εκλογές με το πέρας των περιφερειακών και δημοτικών εκλογέων, πρέπει
να υποβάλετε στην αρμόδια Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών αντίγραφα των θεωρημένων
βιβλίων εσόδων και δαπανών με τα αντίστοιχα παραστατικά τους, καθώς και
αναλυτική κατάσταση, ο τύπος της οποίας καθορίζεται με Υπουργική Απόφαση που
έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών.
Την ίδια υποχρέωση έχουν και οι περιφερειακοί και
οι δημοτικοί σύμβουλοι που έχουν εκλεγεί, καθώς και οι πέντε πρώτοι
αναπληρωματικοί του κάθε συνδυασμού.
2. Στο ανώτατο όριο δαπανών συμπεριλαμβάνονται η
δαπάνη για το παράβολο και η δαπάνη των ψηφοδελτίων;
Τα ανωτέρω αποτελούν δαπάνες, οι οποίες εγγράφονται
στο βιβλίο εσόδων-εξόδων. Επειδή όμως αποτελούν δαπάνες προβλεπόμενες από το
νόμο, δε συνυπολογίζονται στο ανώτατο όριο δαπανών των συνδυασμών.
3. Όσοι υποψήφιοι δεν έχουν έσοδα και δαπάνες είναι
υποχρεωμένοι να ανοίξουν τραπεζικό λογαριασμό;
Είναι αυτονόητο ότι όσοι υποψήφιοι δεν έχουν έσοδα
ή δεν προτίθενται να προβούν σε δαπάνες, δεν έχουν υποχρέωση να ανοίξουν
τραπεζικό λογαριασμό. Σε περίπτωση όμως, που γίνει καταγγελία και προκύψουν
έσοδα ή δαπάνες, ο υποψήφιος τότε θα υποστεί τις προβλεπόμενες από το άρθρ. 14
παρ. 1β κυρώσεις του ν. 3870/2010.
4. Οι αντιπεριφερειάρχες που θα εκλεγούν,
υποχρεούνται να καταρτίσουν αναλυτική κατάσταση εσόδων δαπανών;
Δεν νοείται αυτοτελής αναλυτική κατάσταση εσόδων
δαπανών για τους αντιπεριφερειάρχες, διότι οι δαπάνες τους εντάσσονται στο
ανώτατο όριο του οικείου συνδυασμού. Η αντίστοιχη κατάσταση επισυνάπτεται στην
αναλυτική κατάσταση του συνδυασμού.
5. Οι υποψήφιοι που δεν έχουν έσοδα και δαπάνες
είναι υποχρεωμένοι να προβούν σε ανάρτηση των (μηδενικών) εσόδων και δαπανών
τους στην Κεντρική Βάση Δεδομένων του Υπουργείου Εσωτερικών;
Ναι, είναι υποχρεωμένοι οι υποψήφιοι που δεν έχουν
έσοδα ή δεν προτίθενται να προβούν σε δαπάνες, να αναρτήσουν τα (μηδενικά)
έσοδα και δαπάνες τους στην Κεντρική Βάση Δεδομένων του Υπουργείου Εσωτερικών Η
υποχρέωση αυτή απορρέει από τις διατάξεις του άρθρ. 10 του ν. 3870/2010, όπου
προβλέπεται η ανάρτηση εσόδων και δαπανών των υποψηφίων συνδυασμών, αλλά και
των υποψηφίων συμβούλων. Η μη τήρηση των σχετικών διατάξεων επισύρει τις
προβλεπόμενες στις παρ. 5α, και 5β του ιδίου άρθρου, καθώς και στην παρ. 3 του
αρθρ. 15 του ως άνω νόμου κυρώσεις.
6. Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρ.2 ν. 3870/2010,
δαπάνες των υποψήφιων αντιπεριφερειαρχών, περιφερειακών και δημοτικών
συμβούλων, είναι τα ποσά που διαθέτουν οι υποψήφιοι κατά τη διάρκεια της
προεκλογικής περιόδου, για την αντιμετώπιση των αναγκών της. Συνεπώς ποιο είναι
το ανώτατο όριο δαπανών για τους υποψήφιους περιφερειάρχες αντιπεριφερειάρχες
και δημάρχους;
Όπως αναφέρεται στην παρ. 3 του άρθρ. 7
Ν.3870/2010, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο εκλογικών δαπανών για κάθε υποψήφιο
περιφερειάρχη, αντιπεριφερειάρχη και δήμαρχο συμπεριλαμβάνεται στο αντίστοιχο
ανώτατο όριο, που προβλέπεται για τον οικείο συνδυασμό. Τούτο σημαίνει ότι, και
τα ανωτέρω πρόσωπα έχουν ανώτατο όριο δαπανών, το οποίο είναι το ίδιο με αυτό
των υποψηφίων συμβούλων του συνδυασμού.
7. Τα πολιτικά κόμματα μπορούν να χρηματοδοτούν
υποψήφιους συνδυασμούς που στηρίζουν, για τις δημοτικές και περιφερειακές
εκλογές;
Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 1
του ν. 3870/2010 «Εκλογικές δαπάνες συνδυασμών και υποψηφίων και έλεγχος αυτών,
κατά τις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές», τα έσοδα των συνδυασμών
προέρχονται από εισφορές μόνο φυσικών προσώπων. Η διάταξη αυτή προφανώς, δε
στερεί από τα πολιτικά κόμματα – στο πλαίσιο της ελεύθερης πολιτικής τους
δραστηριότητας τη δυνατότητα να προβαίνουν σε οποιαδήποτε δράση στήριξης όσων
υποστηρίζουν. Δεν μπορούν όμως να προβαίνουν σε χρηματοδότηση των συνδυασμών,
την οποία ο νόμος επιφυλάσσει πλέον αποκλειστικά σε φυσικά πρόσωπα.
8. Με δεδομένο ότι οι συνδυασμοί τελούν ακόμη υπό
διαμόρφωση, ενδέχεται, δημόσια πρόσωπα τα οποία εμφανίζονται καθημερινά στα
ΜΜΕ, να είναι τελικά υποψήφιοι αντιπεριφερειάρχες, περιφερειακοί και δημοτικοί
σύμβουλοι
Είναι πιθανό, λ.χ να προταθεί σε δημοσιογράφο της
τηλεόρασης ή στον πρόεδρο κάποιου συνδικαλιστικού φορέα ή σε κάποιον από τα
αναγνωρίσιμα πρόσωπα που προβάλλονται συνέχεια στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα να
είναι υποψήφιος.
Σε κάθε περίπτωση αρμόδια να κρίνει σε ειδικές
περιπτώσεις που αναφέρονται είναι η Επιτροπή Ελέγχου Δαπανών κα Εκλογικών
Παραβάσεων, η οποία σύμφωνα με τις διατάξεις τις παρ. 1 του άρθρ. 12 ν.
3870/2010 λειτουργεί ως ειδικό, δικαιοδοτικό και ελεγκτικό όργανο.
9. Οι πιο πάνω διατάξεις αναφέρονται σε
περιορισμούς για εμφανίσεις και παρουσίαση εκπομπών ή συμμετοχής σε εκπομπές σε
Ρ/Τ σταθμούς και επεκτείνονται στο διαδίκτυο (προφανώς πάλι για εκπομπές και
εμφανίσεις, δηλαδή «WEB TV» σε «LIVE» ή «on demand» μετάδοση, συνέντευξης,
ομιλίας κλπ) θέτοντας περιορισμό για μία τέτοιου είδους εμφάνιση σε κάθε
διαδικτυακό μέσο. Είναι φανερό ότι και στο διαδίκτυο ισχύει ο περιορισμός των οργανωμένων
συζητήσεων π.χ. debate όπως και στα κανάλια. Είναι σωστά όλα αυτά, όπως
περιγράφονται;
Σχετικά με το διαδίκτυο – με εξαίρεση τις
προσωπικές ιστοσελίδες και τις ιστοσελίδες των συνδυασμών – ο υποψήφιος μπορεί
να παραχωρήσει μια συνέντευξη ανά δικτυακό τόπο.
10. Στο ν. 3870/2010 δεν γίνεται καμία άλλη αναφορά
για το διαδίκτυο πλην της γενικής επισήμανσης ότι επιτρέπεται η ελεύθερη
διακίνηση προεκλογικού υλικού μέσω του διαδικτύου. Με βάση τους συγκεκριμένους
περιορισμούς που θέτει ο νόμος, αλλά και την αναφορά που γίνεται στη
συνοδευτική εγκύκλιο για τις δαπάνες και τους τρόπους προβολής υποψηφίων και
συνδυασμών, είναι προφανές ότι, υποψήφιοι και συνδυασμοί μπορούν να προβληθούν
από το διαδίκτυο (στο πλαίσιο του ορίου δαπανών που δικαιούνται) με διαφημιστικά
«banners». Υπάρχει κάποιος περιορισμός για το περιεχόμενο των banners; π.χ.
θέμα αρνητικής διαφήμισης ή αν μπορεί να υπάρχει φωτογραφία και σε banner
υποψηφίου συμβούλου ή μόνο στου επικεφαλής του συνδυασμού;
Δεν υπάρχει περιορισμός στα banners, υπό την
επιφύλαξη ωστόσο, της έκδοσης τιμολογίου και του υπολογισμού στις δαπάνες του
συνδυασμού ή του υποψηφίου.
11. Θεωρείται επίσης ότι δεν τίθεται κανένας
περιορισμός στη δημοσίευση άρθρων, δηλώσεων ή ομιλιών, περιοδειών και άλλων
προεκλογικών δραστηριοτήτων των υποψηφίων, καθώς και των θέσεων των συνδυασμών,
αλλά και συνεντεύξεων γραπτού κειμένου στο διαδίκτυο, με δεδομένο ότι όλα τα
παραπάνω αποτελούν δημοσιογραφική ύλη. Φυσικά υπό την προϋπόθεση ότι δεν
εμπεριέχουν οικονομική συναλλαγή (απαγορεύεται από το νόμο), κάτι που είναι
αυτονόητο, αφού αποτελεί βασικό κανόνα της δημοσιογραφικής δεοντολογίας. Τι
επιτρέπεται τελικά;
Στο πλαίσιο της δημοσιογραφικής κάλυψης
επιτρέπονται στο διαδίκτυο η καταγραφή των δηλώσεων κτλ. Επίσης επιτρέπεται η
αναμετάδοση δηλώσεων ή συνεντεύξεων από άλλους δικτυακούς τόπους εφόσον υπάρχει
η σχετική επισήμανση.
12. Στο νόμο δεν αναφέρονται περιορισμοί για την
προβολή σε εφημερίδες. Τι πραγματικά ισχύει;
Εκ του νόμου, δεν τίθεται περιορισμός.
13. Εμφανίζεται ο εκπρόσωπος ενός συνδυασμού για
μια δήλωση σε ένα κανάλι η οποία προβάλλεται στο δελτίο ειδήσεων επί 20
δευτερόλεπτα. Χάνει το δικαίωμα ο συνδυασμός να παρουσιάσει τις θέσεις του στο
εν λόγω κανάλι;
Ναι, προσμετράται ως εμφάνιση.
14. Στο ν. 3870/2010 (άρθρο 6), προβλέπονται
συγκεκριμένες εμφανίσεις των υποψηφίων στα ΜΜΕ στις δημοτικές και περιφερειακές
εκλογές. Τι θεωρείται στην περίπτωση αυτή ως εμφάνιση; Για παράδειγμα, θα
μπορούσε να θεωρηθεί ως εμφάνιση η αναφορά του ονόματος υποψηφίου ή η προβολή
του μέσω φωτογραφίας ή video, στο πλαίσιο ρεπορτάζ της εφημερίδας, του
ραδιοφώνου, της τηλεόρασης ή της ιστοσελίδας;
Σύμφωνα με το άρθρο 6 του ν. 3870/2010 ως
εμφανίσεις οι οποίες υπολογίζονται στο όριο είναι οι συνεντεύξεις των υποψηφίων
(συμπεριλαμβανομένων αυτών που διεξάγονται στο πλαίσιο του δελτίου ειδήσεων), η
συμμετοχή σε οργανωμένες συζητήσεις και η κάλυψη κατόπιν αιτήματος της προεκλογικής
τους δραστηριότητας. Δεν θεωρείται εμφάνιση η κάλυψη της προεκλογικής
δραστηριότητας εφόσον γίνεται στα πλαίσια της δημοσιογραφικής ανάδειξης του
γεγονότος και δεν προβάλλεται απόσπασμα της ομιλίας.
15. Πώς αντιμετωπίζεται η περίπτωση καταβολής χαμηλότερου
μισθώματος, βάσει μισθωτηρίου συμβολαίου, από τα προβλεπόμενα στην παρ. 2 της
αριθ. 13109/31.3.2014 Κοινής Απόφασης των υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών,
«Καθορισμός κατηγοριών των παροχών και διευκολύνσεων, κλπ»;
Η ρύθμιση της ανωτέρω Κοινής Υπουργικής Απόφασης,
αφορά μόνο τις περιπτώσεις χρήσης από τους συνδυασμούς ακινήτων ως εκλογικών
κέντρων, που τους διατίθενται ή παραχωρούνται δωρεάν ή με μειωμένο αντάλλαγμα,
επομένως δεν αφορά τις περιπτώσεις κατά τις οποίες μισθώνονται ως εκλογικά κέντρα,
ακίνητα με μισθωτήριο συμβόλαιο βέβαιης χρονολογίας (δηλαδή θεωρημένο από την
οικεία Δ.Ο.Υ.). Στην περίπτωση αυτή, μίσθωμα αποτελεί το ποσό που προκύπτει από
το μισθωτήριο συμφωνητικό.
16. Δεν μπορώ να βρω το όνομά μου στους εκλογικούς
καταλόγους.
Επισκεφθείτε τη σελίδα «Μάθε πού ψηφίζεις» και
δώστε τα στοιχεία σας σύμφωνα με τις οδηγίες. Αν ήδη το έχετε κάνει, μη
διστάσετε να το επαναλάβετε. Είναι πιθανό να έχετε κάνει κάποιο λάθος
πληκτρολόγησης. Αν παρ’ όλη την προσπάθειά σας δεν βρείτε το όνομά σας, τότε
απευθυνθείτε στο δήμο που είστε εγγεγραμμένοι στα δημοτολόγια μέχρι και το
πέρας της ψηφοφορίας.
17. Βρήκα το όνομά μου σε άλλο δήμο από αυτό όπου
είμαι δημότης.
Βρήκα το όνομά μου σε άλλο εκλογικό διαμέρισμα από
αυτό όπου κατοικώ.
Οι εκλογικοί κατάλογοι έχουν καταρτισθεί με βάση τα
στοιχεία που υπάρχουν στα δημοτολόγια και οι δήμοι έχουν κατανείμει τους
εκλογείς σε εκλογικά διαμερίσματα, χρησιμοποιώντας τα στοιχεία της διεύθυνσης
που είναι καταχωρημένα στα δημοτολόγια. Οι εκλογικοί κατάλογοι για τις εκλογές
του Μαΐου 2019 περιλαμβάνουν τις μεταβολές μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου 2019 και
δεν επιδέχονται αλλαγές. Για τις μελλοντικές εκλογές, αποταθείτε στο δήμο σας,
για να επικαιροποιηθούν τα στοιχεία σας ή να διορθωθούν ενδεχόμενα λάθη
18. Διαπίστωσα ότι είμαι διπλοεγγεγραμμένος, τι
συνεπάγεται αυτό;
Είστε εγγεγραμμένος στα δημοτολόγια δύο ή
περισσοτέρων δήμων. Για τις εκλογές του 2014, οφείλετε να ψηφίσετε στο δήμο της
νόμιμης εγγραφής σας η οποία εξακριβώνεται κατόπιν επικοινωνίας με τους
οικείους δήμους. Ο δικαστικός αντιπρόσωπος θα σας καλέσει να υπογράψετε μια
υπεύθυνη δήλωση ότι γνωρίζετε ότι είστε διπλοεγγεγραμμένος και δεν ψηφίσατε
αλλού. Αυτές οι δηλώσεις θα συγκεντρωθούν στο ΥΠ.ΕΣ. και θα διασταυρωθούν. Με
αυτήν τη διαδικασία, διασφαλίζεται το κύρος των εκλογών.
Ας μην ξεχνάμε ότι η διπλοψηφία απαγορεύεται και
τιμωρείται αυστηρά.
19. Είναι υποχρεωτική η ψηφοφορία και αν ναι, μέχρι
ποια ηλικία;
Η ψηφοφορία είναι υποχρεωτική, σύμφωνα με τους
διατάξεις τους ισχύουσας νομοθεσίας. Δικαιολογημένα μπορούν να μην ασκήσουν το
εκλογικό τους δικαίωμα, όσοι έχουν υπερβεί το 70ο έτος της ηλικίας τους, όσοι
βρίσκονται στο εξωτερικό και όσοι θα βρίσκονται την ημέρα της ψηφοφορίας σε
απόσταση μεγαλύτερη από 200 χλμ από το εκλογικό τους τμήμα.
20. Πότε αρχίζει και πότε τελειώνει η ψηφοφορία;
Η ψηφοφορία αρχίζει στις 7 το πρωί και λήγει στις 7
το απόγευμα.
21. Είμαι Έλληνας πολίτης και στις εκλογές θα
βρίσκομαι στο εξωτερικό. Μπορώ να ψηφίσω από εκεί που βρίσκομαι;
Όσοι από τους Έλληνες πολίτες διαμένουν στο
εξωτερικό ή θα βρίσκονται στο εξωτερικό και επιθυμούν να ψηφίσουν στις
Δημοτικές και Περιφερειακές Εκλογές, μπορούν να ασκήσουν το εκλογικό τους
δικαίωμα μόνο στην Ελλάδα. Για τις Ευρωεκλογές ωστόσο μπορούν να ψηφίσουν στην
περιφέρεια της οικείας ελληνικής προξενικής αρχής σε κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής
Ένωσης, εφόσον έχουν υποβάλει σχετική αίτηση μέχρι τις 29 Μαρτίου 2019.
22. Έχω χάσει την ταυτότητά μου, πώς θα ασκήσω το
εκλογικό μου δικαίωμα; Αν έχω βγάλει νέα αστυνομική ταυτότητα, θα υπάρξει
πρόβλημα;
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το διαβατήριό σας ή την
άδεια οδήγησης ή το ατομικό βιβλιάριο υγείας όλων των ασφαλιστικών ταμείων που
έχουν εκδοθεί από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές. Η «κομμένη» ταυτότητα είναι
αποδεκτή. Στη περίπτωση νέας αστυνομικής ταυτότητας, μπορείτε να ψηφίσετε
κανονικά, εφόσον δεν έχουν αλλάξει τα προσωπικά σας στοιχεία. Εάν έχουν αλλάξει
τα προσωπικά σας στοιχεία, θα πρέπει να προσκομίσετε τα σχετικά δικαιολογητικά.
Στρατιωτικοί και σώματα ασφαλείας χρησιμοποιούν την υπηρεσιακή τους ταυτότητα.
Οι πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης οφείλουν να προσκομίσουν έγκυρο αποδεικτικό
ταυτότητας ή διαβατήριο.
23. Διαπίστωσα ότι τα στοιχεία ταυτότητάς μου έχουν
διαφορές από την εγγραφή μου στους εκλογικούς καταλόγους; Θα αντιμετωπίσω
πρόβλημα; Τι πρέπει να κάνω;
Εξαρτάται από τις διαφορές. Αν είναι ουσιώδεις,
μπορεί να απαιτηθεί πιστοποιητικό ταυτοπροσωπίας από το δήμο. Καλό είναι να
εφοδιαστείτε με αυτό έγκαιρα, για να αποφύγετε τις ταλαιπωρίες της τελευταίας
στιγμής.
24. Είμαι τακτικό μέλος εφορευτικής επιτροπής, αλλά
δεν μπορώ να παραβρεθώ, ποιόν θα ενημερώσω;
Στο ενημερωτικό που έχετε λάβει, αναφέρει αν θα
ενημερώσετε την εισαγγελία πρωτοδικών ή τον δήμο, στον οποίο έχετε τα εκλογικά
σας δικαιώματα.
25. Είμαι ετεροδημότης, ψηφίζω;
Οι ετεροδημότες εκλογείς στις δημοτικές και
περιφερειακές εκλογές (πρώτη και δεύτερη Κυριακή) ασκούν το εκλογικό τους
δικαίωμα αποκλειστικά και μόνο στην περιφέρεια του δήμου που είναι δημότες και
για τις ευρωεκλογές αποκλειστικά και μόνο στον τόπο διαμονής τους, στους
ειδικούς καταλόγους των οποίων είναι εγγεγραμμένοι. Σημειώνεται ότι ψηφίζουν
μαζί με τους άλλους εκλογείς και δεν συστήνονται ειδικά τμήματα ετεροδημοτών.