Μπορεί να είναι ένα πολύ απαραίτητο έργο, το οποίο
συμπληρώνει το δίκτυο αυτοκινητόδρομων της χώρας μας και φυσικά να είναι πολύ
σημαντικό για την περιοχή μας, όμως η επέκταση της Ιόνιας Οδού μέχρι την
Κακαβιά φαίνεται πως έχει αρκετό… δρόμο ακόμα μπροστά της ώσπου να πάρει σάρκα
και οστά! Κι αυτό γιατί, παρά την επιθυμία της Περιφέρειας Ηπείρου, απαιτείται
τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησής του, διαδικασία που θα χρειαστεί αρκετό
χρόνο.
Κερδισμένα τα Γιάννενα
Μεγάλος κερδισμένος από την προώθηση του έργου
ολοκλήρωσης της Ιόνιας, με την κατασκευή του τμήματος ως την Κακαβιά θα είναι
φυσικά τα Γιάννενα, καθώς θα μετατραπούν σε ένα μεγάλο συγκοινωνιακό κόμβο προς
Αλβανία και Ιταλία και θα μπορούσαν να παίξουν το ρόλο του διαμετακομιστικού
κέντρου εκμεταλλευόμενα και το συνεχώς αναπτυσσόμενο λιμάνι της Ηγουμενίτσας.
Φτάνοντας ως το συνοριακό πέρασμα της Κακαβιάς προς Αλβανία, η Ιόνια θα ενωθεί
με το δίκτυο της γειτονικής χώρας και θα γίνει η νότια απόληξη της Αδριατικής
Οδού που ξεκινά από τα ανατολικά σύνορα της Ιταλίας και μέσω Σλοβενίας,
Κροατίας, Βοσνίας, Μαυροβουνίου και Αλβανίας καταλήγει στην Ελλάδα.
Θέλουν το έργο
Για την Περιφέρεια Ηπείρου το έργο αποτελεί
προτεραιότητα, γι’ αυτό και έχει δεσμεύσει κονδύλι της τάξεως των 30 εκατ.
ευρώ, ποσό όμως που καλύπτει κάτι λιγότερο από το 10% του συνολικού κόστους
του, το οποίο, εκτιμάται σε περίπου 340 εκατ. ευρώ. Από την άλλη, όπως αναφέρει
ο Νίκος Καραγιάννης στο «ypodomes.com», το υπουργείο Υποδομών καλοβλέπει την
ένταξη του έργου στο φυσικό αντικείμενο της Ιόνιας Οδού μέσω της χρονικής
επέκτασης του χρόνου παραχώρησης, κάτι που φαίνεται πως βρίσκει σύμφωνους και
τους ίδιους τους παραχωρησιούχους.
Απαιτούνται πολλά
Ωστόσο, για να γίνει το Γιάννενα - Κακαβιά απαιτούνται
πολλά και αρκετά χρονοβόρα βήματα. Μεταξύ άλλων, πρέπει να τροποποιηθεί η
Σύμβαση Παραχώρησης, κάτι το οποίο δε μπορεί να γίνει τόσο εύκολα. Θα χρειαστεί
να συναινέσουν οι τράπεζες που εμπλέκονται στη χρηματοδότηση και η σύμβαση να
εγκριθεί εκ νέου από την Κομισιόν.
Εξάλλου, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οδεύουμε προς
εκλογές που θα γίνουν μέσα στο 2019. Ακόμα κι αν υποθέσουμε ότι αύριο
συμφωνούσαν όλα τα μέρη, θα χρειάζονταν μεγάλο χρονικό διάστημα για να φτάσουμε
στην εκκίνηση της υλοποίησης του έργου και αυτός ο χρόνος δεν είναι αρκετός.
Μετά τις εκλογές θα απαιτηθεί ξανά πολιτική βούληση, αυτή τη φορά από τις νέες
ηγεσίες Περιφέρειας και υπουργείου.
Πάντως, η ένταξή του στον Πανευρωπαϊκό Διάδρομο
«Orient/East-Med» δίνει τη δυνατότητα στο Ιωάννινα-Κακαβιά να μπορέσει να ενταχθεί
στο επόμενο ΕΣΠΑ 2021-27!
ΠΗΓΗ: www.proinoslogos.gr/