Γράφει
ο Σπύρος Ριζόπουλος
Με το
σημερινό μου άρθρο θέλω να γίνω η φωνή
των παιδιών της Ηπείρου. Γιατί μπορεί να έχουν μεσολαβήσει τρεις
δεκαετίες αφότου ήμουν στην ηλικία τους και ξεκινούσα να πάρω το πρώτο μου
πτυχίο σαν δάσκαλος και στη συνέχεια να
μεταναστεύσω και να σπουδάσω στις ΗΠΑ, αλλά πολλά βιώματα παραμένουν κοινά. Γι
αυτό σταθερός στόχος μου είναι η ανάπτυξη της Περιφέρειάς μας, ώστε κάθε νέα και νέος της Ηπείρου να μπορεί
να κάνει πραγματικότητα τα όνειρά του στον τόπο του. Αλλά βέβαια δεν είμαι εγώ ο Περιφερειάρχης…
Μπορώ
όμως να επισημάνω το πρόβλημα και να προτείνω μια λύση. Σε όλους τους νομούς
της Ηπείρου υπάρχουν παιδιά που αυτή τη στιγμή είναι στο Λύκειο ή πρωτοετείς
φοιτητές στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων ή κάπου αλλού και
δυσκολεύονται να προχωρήσουν στις
σπουδές τους εξαιτίας της οικονομικής αδυναμίας της οικογένειάς τους. Δεν θα έπρεπε η Περιφέρεια να κάνει κάτι για
όλα αυτά τα παιδιά;
Δεν
θέλω να αμφισβητήσω τις προθέσεις τους. Κατά τη γνώμη μου η Περιφέρεια δεν μπορεί να είναι ένας απλός
παρατηρητής των κοινωνικών αδιεξόδων στην επικράτειά της και η
Περιφερειακή αρχή να κρύβεται πάντα πίσω από το διαχρονικό άλλοθι
αδιαφορίας κι απραξίας που είναι η «φιλολογία»
περί αρμοδιοτήτων! Όταν η
κοινωνία έχει γονατίσει από την κρίση τότε χρειάζεται γνώση για την άμεση
διαχείριση ειδικών καταστάσεων και κυρίως αποτελεσματικό σχέδιο για την
αντιμετώπιση τους. Θλίβομαι να βλέπω την
Περιφέρεια του τόπου μου να παραμένει απούσα, απλή θεατής των εξελίξεων
και είτε να αδυνατεί , είτε να μη
θέλει να προτείνει το παραμικρό.
Πάντως
εργαλεία έχει. Και μπορεί να τα αξιοποιήσει. Στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της
Περιφέρειας Ηπείρου 2015-2019 υπάρχει ο 5ος Άξονας Προτεραιότητας για «Ανάπτυξη
Ανθρώπινου Δυναμικού, Κοινωνική Ένταξη και Καταπολέμηση διακρίσεων». Δε νομίζω
να υπάρχει άλλη δράση που να ανταποκρίνεται σε αυτή την προτεραιότητα από τη
στήριξη της νέας γενιάς της Ηπείρου να σπουδάσει και να μη γίνει η οικονομική
κρίση και οι οικονομικές δυσκολίες η αιτία να υπάρξει μια ολόκληρη γενιά
αδικημένων παιδιών.
Ο
προϋπολογισμός του άξονα αυτού είναι όπως είδα στα τελευταία στοιχεία προόδου που αναφέρονται στην
ιστοσελίδα της Ειδικής Διαχειριστικής Αρχής του Προγράμματος 41,9 εκ. ευρώ. Κι έχει δαπανηθεί ως το τέλος
του 2016 μόνο το 10% και συμβασιοποιημένα μόλις 10 εκ. ευρώ, όταν βρισκόμαστε
πλέον στα μισά της υλοποίησης του Προγράμματος.
Αντί
λοιπόν να τρέχουν στο τέλος με δράσεις «άρπα κόλα» και χωρίς την παραμικρή
προστιθέμενη αξία για την κοινωνία μόνο και μόνο για να απορροφήσουν και να μην
χαθούν τα λεφτά, η πρότασή μου είναι οι πόροι αυτοί να διατεθούν για το σχεδιασμό
μιας ολοκληρωμένης δράσης.
Να δημιουργηθεί
ένα Υπερταμείο Παιδείας με την ονομασία
«ΕΥ Ηπείρου», διότι το «ευ ζην» για κάθε άνθρωπο είναι ζήτημα
εκπαίδευσης, μάθησης και γνώσης. Και είναι δικαίωμα των παιδιών της Ηπείρου να
το ζήσουν και χρέος δικό μας να τους το εξασφαλίσουμε, διότι μόνον έτσι θα έχει
και ο τόπος μας μέλλον. Στηριγμένος στα νιάτα του, στα νιάτα που έχουν
σπουδάσει κι έχουν ανοίξει τους ορίζοντές τους.
Στο
προτεινόμενο Υπερταμείο Παιδείας, εκτός από την Περιφέρεια πρέπει να συνεισφέρουν
και οι Δήμοι. Εδώ, θα πρέπει να δούμε
απ’ όλους τους αυτοδιοικητικούς φορείς
ένα πνεύμα γενναίας συνεισφοράς και αναγνώρισης της αξίας ενός συλλογικού εγχειρήματος για το κοινό καλό του τόπου μας
και των παιδιών του.
Οπότε
οι πόροι που θα συγκεντρωθούν είναι αξιόλογοι,
ώστε να γίνουν τρεις συγκεκριμένες δράσεις:
-Επιδότηση
μαθητών Λυκείου για φροντιστηριακή υποστήριξη – αφού είναι μια πραγματικότητα
και δεν ωφελεί να κλείνουμε τα μάτια - με την προσκόμιση του σχετικού
παραστατικού κάθε μήνα, ώστε να χτυπηθεί
και η φοροδιαφυγή που ενδημεί σε αυτό το χώρο.
-Επιδότηση
για το ενοίκιο που πληρώνουν ηπειρώτες πρωτοετείς φοιτητές που σπουδάζουν σε
άλλη πόλη, με την προσκόμιση του
συμβολαίου και του σχετικού μηνιαίου παραστατικού.
-Μηναίο
Voucher για ηπειρώτες πρωτοετείς φοιτητές που σπουδάζουν στην πόλη τους για την
κάλυψη οποιασδήποτε καθημερινής ανάγκης τους
(από διατροφή μέχρι αναλώσιμα υπολογιστών ), το οποίο και θα μπορούν να
εξαργυρώνουν όπως εκείνοι θέλουν, σε
συνεργαζόμενες με το πρόγραμμα επιχειρήσεις της Ηπείρου ώστε τα χρήματα αυτά να
μείνουν στις τοπικές αγορές.
Σε
δεύτερο χρόνο, μπορεί να εξεταστεί και η δυνατότητα επιδότησης ενοικίου για
πρωτοετείς φοιτητές από άλλες περιοχές της χώρας που έρχονται να σπουδάσουν σε
πόλεις της Ηπείρου.
Δίνω το
γενικό πλαίσιο. Φαντάζομαι τις λεπτομέρειες θα μπορεί να τις εξειδικεύσει η
Περιφέρεια κυρίως σε ό,τι αφορά τα εισοδηματικά κριτήρια και τα κριτήρια
επιδόσεων, ώστε να είναι ένας μαθητής ή
φοιτητής δικαιούχος της επιδότησης.
Το
Υπερταμείο Παιδείας «ΕΥ ΗΠΕΙΡΟΥ» μπορεί να γίνει αύριο το πρωί. Κι ούτε
πρόκειται κανένας να σταματήσει την Περιφέρεια από το να υλοποιήσει μια τέτοια
δράση. Οι πόροι υπάρχουν. Η πρόταση είναι ολοκληρωμένη και κατατίθεται δημόσια.
Ένα «ναι» της Περιφέρειας Ηπείρου, μένει.
Και προσωπικά δεν με ενδιαφέρει αν θα ναι ο κ. Καχριμάνης αυτός που θα
μοιράσει λεφτά. Το σωστό να γίνει. Το σωστό για τα παιδιά της Ηπείρου!