1. Η
διαπραγμάτευση για το κλείσιμο της β’ αξιολόγησης έχει «παγώσει» εδώ και αρκετό
καιρό. Κυβερνητικός στόχος είναι να βγει «λευκός» καπνός έως και το Φεβρουάριο,
όσο οι εταίροι, όμως, δεν επιστρέφουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων το
σενάριο αυτό απομακρύνεται. Πότε πιστεύετε ότι θα κλείσει;
Η
ελληνική κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι αποφασισμένη να βγάλει τη χώρα από
το αδιέξοδο και να ολοκληρώσει τη δεύτερη αξιολόγηση, χωρίς νέα μέτρα και χωρίς
να υποκύπτει στις παράλογες απαιτήσεις των δανειστών. Πρέπει και οι δυο πλευρές
να εργαστούν με διάθεση να γεφυρωθούν αυτές οι αποστάσεις. Η πρώτη αξιολόγηση
ολοκληρώθηκε εγκαίρως και από την πλευρά μας εργαζόμαστε σκληρά και
αποφασιστικά για το κλείσιμο και της δεύτερης αξιολόγησης, που θα ανοίξει τον
δρόμο για την ανάκαμψη της οικονομίας, την ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής
χαλάρωσης της ΕΚΤ και τη συνέχιση δυναμικών παρεμβάσεων με έμφαση στη στήριξη
των κοινωνικά αδύναμων.
Οι
διαφωνίες μεταξύ των θεσμών έχουν προκαλέσει αυτή την κωλυσιεργία, κυρίως σε
σχέση με το ζήτημα της ρύθμισης του ελληνικού χρέους και της δημοσιονομικής
πορείας της χώρας μετά το 2018. Η ελληνική πλευρά δεν εγκατέλειψε το τραπέζι
των διαπραγματεύσεων. Συνεχίζουμε τη σκληρή διαπραγμάτευση για να πετύχουμε τα
καλύτερα δυνατά αποτελέσματα για τη χώρα και την κοινωνία.
Εξάλλου,
είναι η πρώτη φορά που παρά τις δυσκολίες και τους δημοσιονομικούς περιορισμούς
το πρόγραμμα βγαίνει και αυτό αποτυπώνεται στα μεγέθη της οικονομίας, στη σταδιακή
μείωση της ανεργίας, στην επίτευξη των στόχων των πρωτογενών πλεονασμάτων.
Το θέμα
είναι να κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση το συντομότερο δυνατό, χωρίς νέα μέτρα,
και είμαστε αισιόδοξοι ότι αυτό μπορεί να συμβεί το αμέσως επόμενο διάστημα.
Είναι εφικτό να γεφυρωθούν οι εναπομείνασες διαφορές μέχρι και τον Φεβρουάριο,
αρκεί να υπάρξει πολιτική βούληση.
Σε μια
κρίσιμη συγκυρία για ολόκληρη την Ευρώπη η καθυστέρηση δεν εξυπηρετεί κανέναν,
ούτε την Ελλάδα ούτε την Ευρώπη. Είναι ανάγκη να βρεθεί γρήγορα λύση για να μη
χαθεί το ευνοϊκό χρονικό σημείο για την Ελλάδα.
2. Το Μαξίμου προκρίνει τη λύση αποπομπής του
Ταμείου από το ελληνικό πρόγραμμα. Ωστόσο, ο γερμανός ΥΠΟΙΚ υποστηρίζει πως αν
το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αποχωρήσει θα πρέπει να υπογραφεί νέα συμφωνία.
Πώς θα βρεθεί χρυσή τομή;
Η
πιθανότητα συνέχισης του προγράμματος χωρίς το ΔΝΤ ή με παρουσία του χωρίς
χρηματοδότηση, και άρα χωρίς κεντρικό ρόλο, είναι μία εξέλιξη που μπορεί να
αποτελέσει διέξοδο στο δομικό πρόβλημα ασυμφωνίας μεταξύ των θεσμών που
αποτελεί εμπόδιο για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης χωρίς νέα μέτρα και την
επιτυχή ολοκλήρωση του ελληνικού προγράμματος.
Η άποψη
ότι η Ευρώπη έχει δικό της θεσμικό πλαίσιο υποστήριξης δεν είναι καινούρια. Σε
κάθε περίπτωση χρειάζεται ισχυρή πολιτική βούληση και οι όποιες αποφάσεις και
πρωτοβουλίες να προχωρήσουν γρήγορα.
Δεν μιλάει
κανείς πλέον για νέα μέτρα ή νέο μνημόνιο. Αυτό που προέχει για όλους είναι η
τήρηση των συμφωνηθέντων για να προχωρήσουμε σε λύσεις που θα συμβάλουν στην
εμπέδωση της σταθερότητας και της εμπιστοσύνης. Από την πλευρά μας έχουμε
υλοποιήσει τις δεσμεύσεις και έχουμε
υπερβεί τους συμφωνηθέντες στόχους.
Αυτή τη
στιγμή διαφαίνονται για τα επόμενα τρία χρόνια θετικές προοπτικές για την
ελληνική οικονομία. Ο ελληνικός λαός έχει πληρώσει ακριβά την κρίση και δεν
συμφέρει κανέναν στην Ευρώπη να γίνει μια τεχνητή αναζωπύρωση της κρίσης. Όσοι
θέλουν να προχωρήσει η Ευρώπη επιθυμούν λύση στο ελληνικό πρόβλημα και έγκαιρη
ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης. Το σενάριο της εμπλοκής της αξιολόγησης
ωφελεί μόνο τις εθνικιστικές και ακροδεξιές φωνές στην Ευρώπη.
3. Η ΝΔ ασκεί σφοδρή κριτική, κάνοντας λόγο
για κυβερνητική κωλυσιεργία στο κλείσιμο της αξιολόγησης. Η κυβέρνηση απαντά
στην αξιωματική αντιπολίτευση πως αποτελεί φερέφωνο των επιταγών Σόιμπλε και
ΔΝΤ. Πιστεύετε πως το Μοσχάτο είναι σε ανοικτή επικοινωνία με Βερολίνο και
Ουάσινγκτον;
Δεν
χωράει αμφιβολία -κάτι που άλλωστε γνωρίζει πλέον και ο ελληνικός λαός- ότι η
αξιωματική αντιπολίτευση ταυτίζεται πλήρως με τις επιταγές και τις παράλογες
απαιτήσεις του Βερολίνου και του ΔΝΤ.
Ο κ.
Μητσοτάκης δίνει συνεχώς τα διαπιστευτήριά του στους δανειστές, γεγονός που
έγινε ξεκάθαρο και από τη στάση που τήρησε η Νέα Δημοκρατία σχετικά με τα
έκτακτα μέτρα της Κυβέρνησης για τους χαμηλοσυνταξιούχους. Η ηχηρή απουσία της
Νέας Δημοκρατίας σε ένα ευεργετικό μέτρο για τους πολίτες φανέρωσε την απόλυτη
ταύτιση και την ευθυγράμμισή της με τις εμμονικές θέσεις των πιο ακραίων
νεοφιλελεύθερων κύκλων.
Με την
αβάσιμη κινδυνολογία και καταστροφολογία και την ανεύθυνη στάση της, η ΝΔ κάνει
ζημιά στη χώρα και στην προοπτική να βγούμε από την κρίση, την επιτροπεία και
τα μνημόνια.
4. Τη Δευτέρα κοινοποιήθηκε το εισηγητικό
πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής για τα δάνεια κομμάτων και ΜΜΕ. Θα οδηγηθούν
στη Δικαιοσύνη όσοι πήραν μέρος στο τρίγωνο της διαπλοκής;
Βούλησή
μας εξαρχής ήταν και παραμένει να χυθεί άπλετο φως, με σκοπό να σπάσει το
αμαρτωλό τρίγωνο της διαπλοκής, τραπεζικό κατεστημένο, πολιτικά κόμματα και
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων της Εξεταστικής
Επιτροπής αποκαλύφθηκαν αρκετά πράγματα σε σχέση με το πώς εξασφάλιζαν δανεισμό
κόμματα και ΜΜΕ, χωρίς επαρκείς τραπεζικές εξασφαλίσεις. Θα έχει ιδιαίτερο
ενδιαφέρον να δούμε το τελικό πόρισμα της Επιτροπής. Σε κάθε περίπτωση είμαστε
αποφασισμένοι να συνεχίσουμε σε όλα τα επίπεδα τον αγώνα ενάντια στη διαπλοκή
και τη διαφθορά που ταλαιπώρησαν τον τόπο επί δεκαετίες, για να κλείσει
οριστικά αυτός ο φαύλος κύκλος. Οι πολίτες έχουν βγάλει τα συμπεράσματά τους
για το τι συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια. Αν διαπιστώνονται και ποινικά
αδικήματα σε σχέση με τον τραπεζικό δανεισμό κομμάτων και ΜΜΕ, θα ακολουθηθεί η
διαδικασία που προβλέπεται σε αυτές τις περιπτώσεις.
5. Τα νέα στοιχεία που ήρθαν στη δημοσιότητα
από το Documento αποδεικνύουν για άλλη μια φορά την ανεπάρκεια και την
εθελοτυφλία των ελεγκτικών μηχανισμών και της Δικαιοσύνης. Έχοντας τη
συγκεκριμένη κομματική ιδιότητα, ποια η άποψή σας για την κατάσταση στην
ελληνική Δικαιοσύνη; Και για να γίνω πιο σαφής, με αφορμή την περίπτωση
Τσατάνη: Θεωρείτε πως υπάρχουν ακόμα στις τάξεις του εν λόγω θεσμού ευπειθείς
εισαγγελικοί ή δικαστικοί λειτουργοί;
Έχουμε
αρκετή δουλειά να κάνουμε για να αποκτήσει το ελληνικό κράτος δυνατούς και
αξιόπιστους ελεγκτικούς μηχανισμούς που θα λειτουργούν προς όφελος των
συμφερόντων των πολιτών. Καμία μεταρρύθμιση της καταστροφικής πενταετίας 2010 –
2015 δεν βελτίωσε τους μηχανισμούς αυτούς, μόνο και μόνο για να διαιωνίζεται το
καθεστώς της αδιαφάνειας, της διαπλοκής και των πελατειακών σχέσεων, προς
εξυπηρέτηση ιδιοτελών συμφερόντων. Χρειάζονται δομικές αλλαγές για να στηρίξουμε
τους ελεγκτικούς μηχανισμούς και κάθε θεσμό του κράτους.
Η
Δικαιοσύνη ως θεσμός έχει αποδείξει ότι λειτουργεί ως ανάχωμα απέναντι στην
αδικία, τη διαφθορά και τη διαπλοκή και ως εγγυητής του κράτους δικαίου. Η
Κυβέρνηση υπερασπίζεται με κάθε τρόπο την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης, χωρίς να
παρεμβαίνει στο έργο της.
Αν
υπάρχουν φαινόμενα που τραυματίζουν τόσο την ανεξάρτητη λειτουργία της όσο και
την αξιοπιστία της, αυτά αντιμετωπίζονται με θεσμικό τρόπο, όπως επιβάλλει το
Σύνταγμα και οι νόμοι.
6. Η απόφαση του ΣτΕ καθαρογράφτηκε και το
σκεπτικό της συνάδει με τις διαρροές που ήρθαν στο «φως» μετά τη συνεδρίαση του
Ανώτατου Διοικητικού Δικαστηρίου για το θέμα των τηλεοπτικών αδειών. Πότε
προβλέπετε νέο διαγωνισμό; Οι άδειες θα παραμείνουν τέσσερις;
Επί 27
χρόνια και με τη συνενοχή των προηγούμενων κυβερνήσεων οι ραδιοτηλεοπτικοί
σταθμοί λειτούργησαν με το παράνομο καθεστώς των προσωρινών αδειών. Παρά τις
δεσμεύσεις για διενέργεια διαγωνισμού, κανένας δεν είχε την πολιτική βούληση να
τον πραγματοποιήσει. Εμείς ολοκληρώσαμε τον διαγωνισμό. Η απόφαση του ΣτΕ
αναγνωρίζει εκ νέου όσα υποστηρίζαμε από την αρχή για το αντισυνταγματικό
καθεστώς του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου.
Με τον
νόμο 4339 επιδιώξαμε να ξεκαθαρίσει το τοπίο στο ιδιοκτησιακό καθεστώς και να
τεθούν σαφείς κανόνες. Παρά τους ψευδείς ισχυρισμούς της αντιπολίτευσης, εκτός
του άρθρου 2Α, ο νόμος είναι πλήρως σε ισχύ. Το ΣτΕ δεν έκρινε αντισυνταγματικό
ούτε τον αριθμό των αδειών, ούτε την επιτακτική ανάγκη να δοθεί ένα τέλος σε
αυτό το παράνομο καθεστώς.
Ο
αριθμός των αδειών θα είναι προϊόν συναίνεσης και διαλόγου. Δεν πρέπει όμως να
ξεχνάμε ότι η διαφημιστική πίτα της τρέχουσας οικονομικής συγκυρίας είναι
δεδομένη και συγκεκριμένη. Για να προκύψουν υγιή επιχειρηματικά σχήματα, ο
αριθμός των αδειών δεν μπορεί να έχει μεγάλη απόκλιση - αν δεν είναι ο ίδιος -
από αυτόν που είχαμε αρχικά καθορίσει, με σκοπό να εξυγιάνουμε το
ραδιοτηλεοπτικό τοπίο και να σπάσουμε το τρίγωνο της διαπλοκής. Οι διαδικασίες
για τη νόμιμη αδειοδότηση των καναλιών θα πρέπει να προχωρήσουν το συντομότερο
δυνατό.
7. Ο χώρος της Κεντροαριστεράς διευρύνεται με
την πολιτική συνύπαρξη της Φώφης Γεννηματά με τον Γιώργο Παπανδρέου. Με την
ένταξη του Ιλχάν Αχμέτ, η Δημοκρατική Συμπαράταξη αποτελεί πλέον την τρίτη
κοινοβουλευτική δύναμη. Οι εξελίξεις αυτές θέτουν σε σκέψεις τον ΣΥΡΙΖΑ για μια
πιθανή κυβερνητική συνεργασία με το κοινοπρακτικό σχήμα της Σοσιαλδημοκρατίας;
Ο
ΣΥΡΙΖΑ είναι ένας πολιτικός φορέας της ριζοσπαστικής Αριστεράς που αντλεί τη
δύναμή του μέσα από την κοινωνία και τις προσδοκίες της. Τόσο στην Ελλάδα, όσο
και στην Ευρώπη, υπάρχουν προοδευτικές δημοκρατικές δυνάμεις με τις οποίες
καλούμαστε να συνεργαστούμε, και ήδη συνεργαζόμαστε, ώστε να μπει ένα τέλος στη
λιτότητα και την άσκηση των πιο βάρβαρων νεοφιλελεύθερων πολιτικών.
Χρειαζόμαστε μια πλατιά συμμαχία με τις ευρύτερες δυνάμεις της Αριστεράς, για
τη συγκρότηση ενός ριζοσπαστικού προοδευτικού πόλου στην Ευρώπη για την αλλαγή
των συσχετισμών. Και η ευρωπαϊκή Αριστερά καλείται σήμερα να παίξει
πρωταγωνιστικό ρόλο.
Η
προσπάθεια δημιουργίας νέων πόλων με τη χρήση φθαρμένων υλικών και τη συμμετοχή
προσώπων που ο λαός έχει θέσει οριστικά στο περιθώριο, καθώς τα έχει ταυτίσει
με τις αδιέξοδες πολιτικές των μνημονίων και της λιτότητας, δεν μπορεί να έχει
μέλλον. Με πρόσωπα και πρακτικές που σηματοδοτούν την επιστροφή στο παρελθόν
δεν μπορούμε να προχωρήσουμε. Παρακολουθούμε με ενδιαφέρον της εξελίξεις στον
χώρο της σοσιαλδημοκρατίας τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη. Είμαστε
ανοιχτοί στον διάλογο και τις προγραμματικές συγκλίσεις.
Να μην
ξεχνάμε, όμως, ότι όταν φέραμε προς ψήφιση στη Βουλή την απλή αναλογική, ώστε
και θεσμικά να επιταχυνθεί αυτός ο διάλογος και οι συναινέσεις μεταξύ των
μικρότερων και μεγαλύτερων πόλων του πολιτικού συστήματος, κάποιες πολιτικές
δυνάμεις, αν και είχαν στο πρόγραμμά τους την απλή αναλογική, καταψήφισαν την
αλλαγή του εκλογικού νόμου, γιατί προέβλεπαν εκλογές το φθινόπωρο του 2016.
Επείγει
πάντως σήμερα η κριτική και οι αντιστάσεις σε όλη την Ευρώπη απέναντι στις
νεοφιλελεύθερες πολιτικές και τη λιτότητα να αποκτήσουν προοδευτικό και
ριζοσπαστικό πρόσημο.