Με την επιβολή ενός προστίμου 100 ευρώ, χιλιάδες επιχειρήσεις και ελεύθεροι
επαγγελματίες που είναι αδρανείς θα μπορούν στο εξής να προχωρούν σε εκπρόθεσμη
διακοπή εργασιών της επιχειρηματικής δραστηριότητας εφόσον πληρούν μια σειρά
προϋποθέσεων.
Στους όρους, τις προϋποθέσεις και τα δικαιολογητικά τα οποία για τη διακοπή
εργασιών, με βάση τον πραγματικό χρόνο παύσης άσκησης της επαγγελματικής
δραστηριότητας των φορολογουμένων, αναφέρεται απόφαση του γενικού γραμματέα
Δημοσίων Εσόδων Γιώργου Πιτσιλή.
Η απόφαση δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ (β' 3779/23.11.2016) την Τετάρτη.
Κατά την απόφαση, το διάστημα εντός του οποίου μπορεί να γίνει διακοπή
εργασιών, με βάση τον πραγματικό χρόνο ορίζεται, στις 30 ημέρες. Μετά το
διάστημα αυτό, θα μπορεί να γίνει και πάλι παύση εργασιών με βάση τον
πραγματικό χρόνο διακοπής, εφόσον εκπληρώνονται σειρά προϋποθέσεων. Στην
περίπτωση αυτή προβλέπεται πρόστιμο 100 ευρώ.
Στην απόφαση ορίζεται ότι φορολογούμενοι (φυσικά, νομικά πρόσωπα και
νομικές οντότητες), που:
- δε
διαθέτουν αποθέματα, πάγια ή εμπορεύσιμα
- δεν έχουν,
εφόσον πρόκειται για εταιρείες ή λοιπά νομικά πρόσωπα για τα οποία
προβλέπεται εκ του νόμου στάδιο εκκαθάρισης, χρηματικές απαιτήσεις και
υποχρεώσεις, ανεξαρτήτως αντικειμένου εργασιών της επιχείρησης τους,
- δύνανται
να υποβάλουν, στον αρμόδιο υπάλληλο του τμήματος ή γραφείου Διοικητικής
και Μηχανογραφικής Υποστήριξης της Δ.Ο.Υ., στη χωρική αρμοδιότητα της
οποίας βρίσκεται η έδρα της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας, δήλωση
διακοπής εργασιών (έντυπο Μ4) με βάση τον πραγματικό χρόνο παύσης των
εργασιών τους, εντός τριάντα ημερών από την ημερομηνία του πραγματικού
χρόνου παύσης των εργασιών τους.
Ως ημερομηνία διακοπής, στην εν λόγω δήλωση, θα αναγράφεται ο πραγματικός
χρόνος παύσης των εργασιών τους. Όταν η δήλωση διακοπής εργασιών υποβάλλεται
πέραν της ως άνω προθεσμίας, είναι εκπρόθεσμη και επιβάλλεται πρόστιμο 100
ευρώ.
Όσοι είναι υπόχρεοι εγγραφής στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) και
σκοπεύουν να προβούν σε παύση εργασιών με ημερομηνία διακοπής μετά τη
δημοσίευση της απόφασης, απαιτείται να προσκομίσουν βεβαίωση διαγραφής από το
ΓΕΜΗ.
Για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες τα οποία είτε δεν έχουν καν
υποχρέωση εγγραφής στο ΓΕΜΗ ή, ακόμα και αν έχουν, δεν εμπίπτουν στις
περιπτώσεις του προηγούμενου εδαφίου, είναι υποχρεωτική για τη βεβαίωση
διακοπής εργασιών η κατάθεση μαζί με την υποβολή της δήλωσης διακοπής εργασιών
και αποδεικτικού της λύσης τους χωρίς η ημερομηνία δημοσίευσης της λύσης να
είναι δεσμευτική για τη διακοπή των εργασιών τους.
Επίσης για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες είναι υποχρεωτική η
υποβολή υπεύθυνης δήλωσης του άρθρου 8 του Ν. 1599/1986 (ΦΕΚ 70 Α') ότι κατά
την ημερομηνία παύσης εργασιών δεν είχαν εμπράγματα δικαιώματα επί ακινήτων.
Η διαδικασία που προβλέπει η απόφαση είναι η
ακόλουθη:
Με την υποβολή της δήλωσης διακοπής εργασιών, ο αρμόδιος υπάλληλος της
Δ.Ο.Υ. ελέγχει πρωτίστως ότι, για τα ανωτέρω πρόσωπα, δεν έχει καταχωρηθεί στο
Υποσύστημα Μητρώου TAXIS σε χρόνο μεταγενέστερο της αιτηθείσας ημερομηνίας
διακοπής εργασιών, μεταβολή, ως προς τα στοιχεία άσκησης της επιχειρηματικής
τους δραστηριότητας (έδρα, Κ.Α.Δ., αλλαγή μελών, εταίρων κ.λπ.). Εάν έχει
καταχωρηθεί σχετική μεταβολή σε χρόνο μεταγενέστερο της αιτηθείσας ημερομηνίας
διακοπής εργασιών, η ημερομηνία διακοπής δεν μπορεί να ανατρέξει σε χρόνο
προγενέστερο της τελευταίας καταχωρηθείσας μεταβολής. Στη συνέχεια,
ενημερώνεται ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ., στη χωρική αρμοδιότητα της οποίας
βρίσκεται η έδρα της επιχειρηματικής δραστηριότητας, προκειμένου, να προβεί
στις απαραίτητες ενέργειες για την τήρηση των προϋποθέσεων και τη διαπίστωση
του πραγματικού χρόνου παύσης εργασιών των ως άνω προσώπων.
Σύμφωνα με την απόφαση, για τη διαπίστωση του πραγματικού χρόνου παύσης των
εργασιών, λαμβάνονται υπ’ όψιν τα παρακάτω:
1. Η άσκηση ή μη της επιχειρηματικής δραστηριότητας, κατά το κρινόμενο
διάστημα, η οποία αποδεικνύεται από την έκδοση και λήψη φορολογικών στοιχείων,
όπως προκύπτει από τα υποβληθέντα αρχεία μέσω των καταστάσεων πελατών και
προμηθευτών, καθώς και τα αρχεία που δημιουργούν οι ΦΗΜ.
2. Η μη διενέργεια ενδοκοινοτικών συναλλαγών, ειδικότερα:
διερευνάται αν έχουν δηλωθεί από κοινοτικές επιχειρήσεις ενδοκοινοτικές παραδόσεις αγαθών ή παροχή υπηρεσιών (πληροφορία από το Σύστημα V.I.E.S.) προς το φορολογούμενο (φυσικά, νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες) και οι οποίες ανάγονται σε μεταγενέστερο χρόνο της αιτούμενης ημερομηνίας διακοπής εργασιών.
διερευνάται αν έχουν δηλωθεί από κοινοτικές επιχειρήσεις ενδοκοινοτικές παραδόσεις αγαθών ή παροχή υπηρεσιών (πληροφορία από το Σύστημα V.I.E.S.) προς το φορολογούμενο (φυσικά, νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες) και οι οποίες ανάγονται σε μεταγενέστερο χρόνο της αιτούμενης ημερομηνίας διακοπής εργασιών.
διερευνάται αν ο φορολογούμενος έχει δηλώσει ενδοκοινοτικές συναλλαγές σε
Ανακεφαλαιωτικό Πίνακα ενδοκοινοτικών αποκτήσεων αγαθών και λήψεων υπηρεσιών ή
ενδοκοινοτικών παραδόσεων αγαθών και παρεχομένων υπηρεσιών σε μεταγενέστερο
χρόνο της αιτούμενης ημερομηνίας διακοπής εργασιών.
3. Για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες κατά την υποβολή της
δήλωσης διακοπής εργασιών ελέγχεται αν μετά τη δηλούμενη ημερομηνία παύσης
εργασιών υπάρχουν δηλώσεις ΕΝΦΙΑ πράξεις διοικητικού προσδιορισμού του φόρου.
Η υποβολή μηδενικών δηλώσεων, Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων ως
προς το εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, Φορολογίας Εισοδήματος
Νομικών Προσώπων και Νομικών Οντοτήτων, ΦΠΑ, καθώς και η ύπαρξη βεβαιωμένων
οφειλών, δεν επηρεάζει τη διαπίστωση της διακοπής βάσει του πραγματικού χρόνου
παύσης εργασιών. Διευκρινίζεται ότι, σε κάθε περίπτωση, για τη διακοπή, θα
πρέπει να έχουν υποβληθεί όλες οι φορολογικές δηλώσεις των φορολογικών ετών
μέχρι και τον πραγματικό χρόνο της παύσης των εργασιών.
Κατά τη διακοπή εργασιών επιχειρηματικής δραστηριότητας, δεν υφίσταται
υποχρέωση ακύρωσης των αχρησιμοποίητων θεωρημένων στοιχείων, η θεώρηση των
οποίων διενεργήθηκε από το χρόνο παραγωγικής λειτουργίας του συστήματος TAXIS,
σε κάθε Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (ΔΟΥ).