Τοποθέτηση
του Βουλευτή Ιωαννίνων Ι. Στέφου για τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία στην
συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής με θέμα:
"Ακρόαση
του προτεινόμενου για διορισμό στη θέση του Προέδρου της Διοικούσας Επιτροπής
Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων (Δ.Ε.Π.Π.Σ.), κ. Δημητρίου Ψύλλου."
Κύριε
Πρόεδρε,
τα
είπατε όλα για τον κ. Ψύλλο, όσον αφορά στην επιστημονική του συγκρότηση. Εγώ,
όμως, θα ήθελα να πω δύο λόγια, επειδή είμαι εκπαιδευτικός, για τα πειραματικά
και τα πρότυπα σχολεία.
Αν τα
δημόσια σχολεία, δεκαετίες τώρα, που γίνονται συζητήσεις, τουλάχιστον μετά το
1981, είχαν δομηθεί και στελεχωθεί με τέτοιο τρόπο, που θα μπορούσαν οι
εκπαιδευτικοί να κάνουν τη δουλειά τους, οι μαθητές να μαθαίνουν γράμματα και
να διαπαιδαγωγούνται, πιθανότατα σήμερα δεν χρειαζόταν να μιλάμε για
πειραματικά και πρότυπα σχολεία, τουλάχιστον για πειραματικά σχολεία, τα οποία,
προσωπικά πιστεύω, ότι είναι απαραίτητο να υπάρξουν.
Ωστόσο,
όσα χρόνια και αν αυτά έχουν λειτουργήσει, ουδέποτε οι πρακτικές που
εφαρμόστηκαν έχουν διαχυθεί στα υπόλοιπα δημόσια σχολεία, αφήνοντας έτσι την
εντύπωση στο καθένα από μας, ότι δεν κάνουν απολύτως τίποτα. Σε ό,τι αφορά στο
επίπεδο, της όποιας αξιολόγησης τους έχει γίνει, αυτή δημιούργησε τεράστια
προβλήματα άγχους, ανταγωνισμού και σε κάθε περίπτωση, όλα αυτά λειτούργησαν
ανταγωνιστικά απέναντι στην άμιλλα, η οποία θα έπρεπε να είναι το ζητούμενο.
Νομίζω,
ότι θα πρέπει να μπουν σε μια άλλη βάση. Δηλαδή, εάν θέλουμε να αποκεντρώσουμε
το εκπαιδευτικό σύστημα, στη λογική ότι η κάθε σχολική μονάδα και ο κάθε
σύλλογος διδασκόντων θα μπορούσε να έχει λόγο στα προγράμματα που εφαρμόζονται,
είναι μια καλή ευκαιρία να ξεκινήσουμε από αυτά τα σχολεία, τα οποία σε
συνεργασία, έστω με τις πενταμελείς επιτροπές, οι οποίες έχουν τα προβλήματά
τους, αλλά και με το Α.Ε.Ι., το οποίο εποπτεύει το κάθε σχολείο, να δώσουν το
πρώτο έναυσμα, έτσι ώστε να λειτουργήσουν αποκεντρωτικά σε σχέση με το υπόλοιπο
σύστημα εκπαίδευσης, που είναι άκρως συγκεντρωτικό και δημιουργεί προβλήματα.
Τέλος,
θα ήθελα να πω κάτι για τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς, που πολλές φορές
πηγαίνουν σε αυτά τα σχολεία να υπηρετήσουν, με αυξημένα προσόντα, αν και αυτό
κατ' ανάγκη δεν είναι κριτήριο διδακτικής επάρκειας πάντα - και το λέω με όλο
το σεβασμό στις σπουδές των συναδέλφων μου - ότι υπάρχει ένα πρόβλημα, το οποίο
δεν αφορά απολύτως εσάς, αλλά καλό είναι ο κ. Φίλης να το ακούσει, επειδή ξέρει
να ακούει, απ' ό,τι καταλαβαίνω.
Οι
άνθρωποι αυτοί χάνουν τις οργανικές τους θέσεις και αφού αφυπηρετούν από εκεί,
είναι στον αέρα. Είναι ένα ζήτημα, που οι προηγούμενες κυβερνήσεις υποσχέθηκαν
ότι θα το διευθετήσουν, αλλά δεν το έχουν διευθετήσει.