«Όχι» στο αίτημα των εργολάβων της Ιόνιας οδού για
παράταση του χρόνου παράδοσης του αυτοκινητόδρομου στα τέλη του 2016, είπε ο
αναπληρωτής υπουργός Χρήστος Σπίρτζης και παρέπεμψε το θέμα στην επιτροπή
επίλυσης τεχνικών διαφορών με στόχο να προστατευθούν τα συμφέροντα του Δημοσίου
από ενδεχόμενες νέες χρηματικές επιβαρύνσεις.
Το ενδιαφέρον είναι ότι η αίτηση των εργολάβων έχει
γίνει αποδεκτή από τον ανεξάρτητο σύμβουλο που ασκεί τον ρόλο του επιβλέποντος
στα έργα για λογαριασμό του Δημοσίου.
Έως τώρα, ο κανόνας ήταν να γίνονται αποδεκτές οι
εισηγήσεις του προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου.
Με βάση το νέο χρονοδιάγραμμα επανεκκίνησης των
έργων, που είχε συμφωνηθεί τον Δεκέμβριο του 2013 και είχε κυρωθεί από τη
Βουλή, οι τότε αρμόδιοι του υπουργείου Υποδομών και οι εργολάβοι είχαν
δεσμευτεί ότι ο αυτοκινητόδρομος Αντιρρίου-Ιωαννίνων θα ήταν έτοιμος στα τέλη
του 2015, παρ’ όλο που από τότε ήταν ολοφάνερο ότι υπήρχαν πολλά ανοιχτά θέματα
και επομένως πατήματα για να διεκδικήσουν οι ιδιώτες καινούργιες αποζημιώσεις.
Είχε ολοκληρωθεί μόνον το 80% των απαλλοτριώσεων, παρ’ όλο που η σύμβαση του
2006 όριζε ρητά ότι οι χώροι για τα εργοτάξια θα εξασφαλίζονταν μέσα σε 12
μήνες! Υπήρχαν προσφυγές στα δικαστήρια για τον ορισμό των τιμών των υπό
απαλλοτρίωση ακινήτων και ήταν δεδομένο ότι θα καθυστερούσαν, ιδιαίτερα σε
συνθήκες οικονομικής κρίσης.
Η πιο μεγάλη εκκρεμότητα αφορά τη διέλευση από την
Παλιοβούνα, που «σέρνεται» από χρόνια. Πρόκειται για ιδιαίτερα δύσκολο τμήμα
περίπου 3 χλμ. κοντά στο Αντίρριο, για το οποίο η αρχική σύμβαση προέβλεπε
βελτίωση του υπάρχοντος δρόμου.
Οι προσφυγές στο ΣτΕ εκδικάστηκαν στις αρχές του
2014 και δικαίωσαν τους τοπικούς φορείς που ζητούσαν να κατασκευαστεί σήραγγα
στην Κλόκοβα και να παραμείνει ο σημερινός δρόμος για όσους θέλουν να
μετακινηθούν χωρίς να πληρώνουν διόδια, όπως άλλωστε προβλέπει η κοινοτική
οδηγία. Η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων εγκρίθηκε από το υπουργείο
Περιβάλλοντος με καθυστέρηση, στα τέλη του 2014, και έφερε αύξηση του
κατασκευαστικού κόστους κατά 100 εκατ. ευρώ, τα οποία θα βαρύνουν μόνον τον
κρατικό προϋπολογισμό. Δόθηκε επίσης παράταση για το συγκεκριμένο κομμάτι ως
τον Αύγουστο του 2016.
Με βάση αυτή τη μάλλον αναμενόμενη εξέλιξη, οι
εργολάβοι υπέβαλαν στις 22 Ιουνίου αίτημα για παράταση 11 μηνών για το σύνολο
του έργου, το οποίο έχει υλοποιηθεί κατά 55%.
Επικαλούνται καθυστερήσεις από
την πλευρά του Δημοσίου για τμήμα 530 μέτρων στη γέφυρα Μενιδίου και βρήκαν
υποστήριξη από τον ανεξάρτητο σύμβουλο. Στην υπουργική απόφαση η σχετική
γνωμοδότηση χαρακτηρίζεται «εσφαλμένη και μη αποδεκτή» και παραπέμπεται στην
επιτροπή επίλυσης διαφορών με αίτημα την ανατροπή της.
Η υπόθεση προβλέπεται να
εκδικαστεί σε είκοσι ημέρες.
ΠΗΓΗ: www.efsyn.gr