Την
ένταξη όλων των προνοιακών επιδομάτων σε τρεις κεντρικούς πυλώνες, υπό τη σκέπη
του υπουργείου Εργασίας, προβλέπει το σχέδιο αναδιάρθρωσης της κοινωνικής
πολιτικής. Πρόκειται για μια «δύσκολη» μεταρρύθμιση, που καλείται να
ισορροπήσει μεταξύ της εκπλήρωσης του στόχου δημοσιονομικής εξυγίανσης και της
δημιουργίας ενός αποτελεσματικού μηχανισμού κοινωνικής προστασίας.
Μια σειρά από 100 ή και περισσότερα επιδόματα που δίνονται από τα υπουργεία
Εργασίας, Υγείας, Παιδείας, Οικονομικών και Ανάπτυξης θα μπουν στο στόχαστρο
της κυβέρνησης, προκειμένου να καταγραφεί η αποτελεσματικότητά τους, οι
στοχεύσεις και οι αλληλοεπικαλύψεις τους, ώστε στη συνέχεια να αξιολογηθούν, να
κατηγοριοποιηθούν και να ξαναμοιραστούν.
Η καθολική εφαρμογή του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος εντός του 2015,
άλλωστε, προϋποθέτει την εξεύρεση κονδυλίων ύψους έως και 1 δισ. ευρώ, που θα
προκύψουν από την αναδιάρθρωση των υπόλοιπων προνοιακών παροχών.
Μια πρώτη καταγραφή της κατάστασης θα ανατεθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, σε
κάποιον επιστημονικό φορέα, πιθανότατα πανεπιστήμιο, εντός του επόμενου διαστήματος,
προκειμένου στη συνέχεια να προχωρήσει η μεταρρύθμιση που λαμβάνει επείγοντα
χαρακτήρα. «Ακόμη κι όταν η κρίση υποχωρήσει, οι συνέπειές της θα συνεχίζουν να
υφίστανται» δηλώνει χαρακτηριστικά ο υφυπουργός Εργασίας Βασίλης Κεγκέρογλου,
επισημαίνοντας ότι στο 1,3 εκατ. ανέργους προστίθενται περισσότεροι από 3 εκατ.
πολίτες που ζουν κάτω από την απειλή της φτώχειας. Μάλιστα, το 1/4 αυτών βιώνει
ήδη την ακραία φτώχεια.
Η αναδιάρθρωση των προνοιακών επιδομάτων καθώς και ο διαχωρισμός παροχών
κοινωνικής ασφάλισης από τις παροχές αλληλεγγύης αποτελούν μνημονιακή υποχρέωση
για την οποία τρέχουν ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα. Ηδη, υπάρχει σημαντική
καθυστέρηση στην πιλοτική εφαρμογή του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, για το
οποίο αναμένονται επίσημες ανακοινώσεις εντός της επόμενης εβδομάδας. Οι
δεκατρείς δήμοι στους οποίους θα εφαρμοστεί έχουν επιλεγεί, με στόχο να
καλυφθεί το 7% του πληθυσμού τους. Η πιλοτική εφαρμογή του μέτρου, με κόστος 30
εκατ. ευρώ, θα κρατήσει έξι μήνες, ενώ στην πλήρη εφαρμογή του μέτρου οι
ωφελούμενοι θα είναι 700.000 και το κονδύλι θα κυμαίνεται από 850 εκατ. έως 1
δισ. ευρώ.
Βάσει του σχεδιασμού, το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα θα αποτελέσει τον πρώτο
πυλώνα του νέου «κοινωνικού κράτους».
Στον δεύτερο πυλώνα εντάσσονται οι πολιτικές στήριξης της οικογένειας. Σήμερα,
εκτός από τα επιδόματα τέκνων που καταβάλλονται από τον ΟΓΑ, με βάση
εισοδηματικά κριτήρια, υπάρχει και μια σειρά επιδομάτων που καταβάλλεται από το
υπουργείο Παιδείας. Σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα στο
υπουργείο Παιδείας αποφασίστηκε ενιαία καταβολή των επιδομάτων αυτών, με κοινή
αίτηση από τον δικαιούχο.
Ο τρίτος άξονας αφορά μια σειρά ειδικών προγραμμάτων στήριξης, για παράδειγμα
αστέγων, μεταναστών, Ρομά κ.λπ.
Ξεχωριστά θα αντιμετωπιστούν οι πολιτικές για τους ανέργους, στο πλαίσιο ενός
ολοκληρωμένου σχεδίου ενίσχυσης της απασχόλησης, ενώ υπό αξιολόγηση τίθενται
και τα αναπηρικά επιδόματα καθώς και αυτά που συνδέονται με την κοινωνική
ασφάλιση. Κάποια από αυτά βρίσκονται σε «γκρίζα ζώνη» και θα επανεξεταστούν.
Κεντρικός φορέας ελέγχου και συντονισμού των δράσεων κοινωνικής πολιτικής θα
είναι το υπουργείο Εργασίας, άσχετα με το ποιος ασκεί τη συγκεκριμένη πολιτική.
Με τον τρόπο αυτό, εκτιμάται ότι θα υπάρξει ολοκληρωμένη και σαφής στρατηγική,
με ιεράρχηση των προτεραιοτήτων και γνώμονα τη διάθεση των διαθέσιμων κάθε φορά
κονδυλίων, σε αυτούς που έχουν ανάγκη. Μέχρι σήμερα, παρατηρείται το φαινόμενο
(κάτι που καταγράφεται και στην έκθεση του ΟΟΣΑ) μόνο το 50% των δικαιούχων να
ανήκει στο πιο φτωχό 30% του πληθυσμού. Και αυτό, όταν από το 2008 και μετά
άρχισε να καταγράφεται ραγδαία αύξηση των δικαιούχων, την ίδια στιγμή που
περιορίζονται δραστικά οι δαπάνες. Εκτιμάται ότι συνολικά, 5 δισ. ευρώ
δαπανώνται τον χρόνο για κοινωνική προστασία, 700 εκατ. ευρώ για αναπηρικά
επιδόματα και 700 εκατ. ευρώ για επιδόματα τέκνων.
ΠΗΓΗ: www.enikos.gr