-Α-
Ἔχουν περάσει περισσότερα ἀπὸ
διακόσια
(200)χρόνια
ἀπὸ
τὸν μαρτυρικὸ
θάνατο
τοῦἘθνοϊερομάρτυρος
καὶ
Ἰσαποστόλου
Ἁγίου
Κοσμᾶ
τοῦΑἰτωλοῦ.
Παρὰ
ταῦτα ἡ
μνήμη
του,
οἱ
Διδαχές
του,
οἱπροφητεῖες καὶ
οἱ
ὁμιλίες
του ὅλο
καὶ
πιὸ
πολὺ
ζοῦν στὴνμνήμη καὶ
στὴν ψυχὴ
τῶν Ὀρθοδόξων Χριστιανῶν.Ἔζησε καὶ
ἔδρασε
σὲ
δύσκολους
καιροὺς καὶ
σὲ
χρόνιαδίσεκτα,
ὅταν
ὁ Τοῦρκος κυριαρχοῦσε στὰ Βαλκάνια. Ἡκαταπίεση τῶν χριστιανῶν, μεγάλη, κυρίως μὲ
τὶς βαρειὲςφορολογίες. Γι' αὐτό, καὶ
ἀρκετοὶ
χριστιανοί,
μὴἀντέχοντας αὐτὴν τὴν τυραννία, ἀλλαξοπιστοῦσαν καὶ γινόντουσαν μουσουλμᾶνοι, γιὰ
νὰ
περισώσουν
τὴνπεριουσία τους καί, κάποτε, καὶ
τὴν ζωή τους.
-Β-
Τὸ
Γένος
τῶν Ἑλλήνων ἦταν βυθισμένο στὴνἀμάθεια. Τὰ
ἤθη
εἶχαν πολὺ
χαλαρώσει.
Καὶ
ἡ κοινωνίαἔδινε τὴν ἐντύπωση ὅτι εἶχε γίνει ἕνας τόπος, ὅπουκυριαρχοῦσε ἡ
κακία,
ἡ ἀγριότητα καὶ
ἡ βία. Γι' αὐτό, ὁἄνθρωπος τοῦ
Θεοῦ
ἔλεγε
συχνὰ
κι'
ἐπαναλάμβανε
: "Ἀγρίανε τὸ Γένος μας". Δηλαδὴ
ἀγρίεψε
τὸ
Γένος
μας.Ξέφυγε ἀπ' τὸν δρόμο τοῦ
Θεοῦ
και
δουλεύει
στὰ
πάθητῆς ἁμαρτίας, τὰ
ὁποῖα ἀπομακρύνουν τὸν ἄνθρωπο ἀπὸτὸν εὐαγγελικὸ
νόμο
καὶ
τὸν ἐξαγριώνουν. Ἔτσι, σὲκάποια χωριά, πάντως ὄχι πολλά, δὲν τὸν δέχονταν τὸνἍγιο καὶ
μᾶλλον τὸν ἔδιωχναν, φοβούμενοι ἴσως τοὺςΤούρκους, μὲ
τοὺς ὁποίους ἤθελαν νὰ
τἄχουν καλά. Γιὰπαράδειγμα, σὲ
κάποιο
χωριὸ
μὲ
ἀνάλογη
συμπεριφορά,εἶπε στοὺς κατοίκους νὰ
φορᾶτε πάντοτε τσόκαρα ! Καὶσὲ
ἄλλο,
ὅπου
οἱ
χριστιανοὶ
περιφρόνησαν
τὴνπρόσκλησή του, ρώτησε : Πόσοι μένουν ἐδῶ;
Ὅταν
τοῦεἶπαν ἕνα ἀριθμό, ἀποκρίθηκε : Τόσοι νὰ
μείνετε
καὶ
νὰμὴν αὐξηθῆτε. Τέλος - γιὰ
νὰ
παραλείψουμε
ἄλλαπαραδείγματα
- σ'
ἕνα
χωριό,
ὅπου
τὸν κυνήγησαν οἱχριστιανοί, προφήτευσε ὅτι πολλὰ
δεινὰ
θὰ
ὑποστοῦν ἀπὸτοὺς Τούρκους, ὅπως καὶ
ἔγινε.
-Γ-
Πράγματι, εἶχε ἀγριέψει τὸ
Γένος
μας
ἐκεῖνα τὰχρόνια. Καὶ
χρειάστηκε
νὰ
περιοδεύσῃ
ὁ Ἅγιος Κοσμᾶςεἴκοσι (20) σχεδὸν χρόνια, διδάσκοντας τὸν λαό, ὥστενὰ
ξαναβρῇ
τὸν δρόμο τῆς ἀρετῆς. Εἴκοσι χρόνια, μὲὑποτυπώδεις δρόμους, μὲ
κινδύνους
ἀπὸ
Τούρκους
καὶληστές,
μὲ
λιοπύρια,
μὲ
βροχὲς καὶ
χιόνια
καὶφουσκωμένα καὶ
ἀγριεμένα
ποτάμια,
εἶναι πραγματικὰἕνας ἆθλος. Γιατί, βέβαια, δὲν διέθετε μέσα μεταφορᾶς,οὔτε ... τηλέφωνα, οὔτε εὕρισκε ξενοδοχεῖα ὕπνου καὶφαγητοῦ,
ἀλλὰ
περπατῶντας συνεχῶς καὶ
πηγαίνονταςἀπὸ
χωριὸ
σὲ
χωριό,
πότε
ἐδῶ
καὶ
πότε
ἐκεῖ,προσπαθοῦσε νὰ
ἡμερέψῃ
τοὺς Ἕλληνες, ποὺ
ὑπέφερανἀπὸ
τὸν Τοῦρκο, τὴν φτώχεια καὶ
τὴν κακομοιριά. Καί,τελικά, φαίνεται ὅτι τὸ
πέτυχε,
μὲ
τὴν χάρη, βέβαια τοῦΘεοῦ.
-Δ-
Μετὰ
ἀπὸ
λίγες
δεκαετίες
ἀπὸ
τὸ
μαρτυρικό τουτέλος, ἡ Ἑλλάδα κατάφερε νὰ
ἐλευθερώσῃ
τὴνΠελοπόννησο, τὴν Στερεὰ
καὶ
τὶς Κυκλάδες νήσους.Ἀργότερα, σ' αὐτὸ
τὸ
μικρὸ
κράτος
προστέθηκαν
ἡΘεσσαλία,
ἡ Ἄρτα καὶ
τὰ
Ἰόνια
νησιά,
ἐνῷ
κατὰ
τὸνπόλεμο τοῦ
1912-13 μέχρι
καὶ
τὸ
1920, ἡ Κρήτη, ἡ
Σάμος,ὅλα
τὰ νησιὰ τοῦ
Αἰγαίου, ἡ
Θράκη,
ἡ Μακεδονία καὶ ἡἬπειρος ἐνσωματώθηκαν στὸν ἐθνικὸ
κορμό.
Καὶσήμερα, ἡ
Πατρίδα
μας
εἶναι ἰσότιμο μέλος στὴνΕὐρωπαϊκὴ
Ἕνωση
καὶ
στὸν Ὀργανισμὸ
ἩνωμένωνἘθνῶν. Παρὰ
ταῦτα ὅμως, ἄν ξαναρχόταν σήμερα ὁ
ἍγιοςΚοσμᾶς θὰ
ξανάλεγε
ὅτι «ἀγρίανε τὸ
Γένος
μας».
Γιατί,πράγματι, βλέπουμε μιὰ
ἐκτροπὴ
τῆς κοινωνίας μας πρὸςτὴν λεηλασία τοῦ
δημοσίου
χρήματος,
πρὸς τὴν βία, τὸἔγκλημα καί, γενικῶς, σὲ
παραβατικὲς συμπεριφορές,ποὺ
προκαλοῦν μεγάλη ἀνησυχία καὶ
ἀβεβαιότητα
γιὰ
τὸμέλλον αὐτοῦ
τοῦ
Τόπου.
-Ε-
Εἶναι, ἑπομένως, ἀνάγκη νὰ
ξανακούσουμε
τὴνφωνὴ
τοῦ
Ἁγίου
Κοσμᾶ
νὰ
μᾶς καλῇ
σὲ
μετάνοια.
Αὐτό,ἀκριβῶς, θὰ
μᾶς ὑπενθυμίση καὶ
ὁ ἑορτασμὸς τῆς μνήμηςτου στὴν Κόνιτσα, ὅπου καὶ
ὁ περικαλλὴς Ναός του.Ἔτσι, τὴν παραμονή, Σάββατο, 23 Αὐγούστου 2014 στὶς 7 μ.μ. θὰ
ψαλῆ
Μέγας
Ἀρχιερατικὸς Ἑσπερινὸς καὶ
θὰἐπακολουθήσῃ
ἡ λιτάνευση τῆς Εἰκόνος καὶ τοῦ
ἹεροῦΛειψάνου τοῦ
Ἁγίου.
Στὶς 24 Αὐγούστου, Κυριακή, ἡμέρατῆς μνήμης τοῦ
Ἁγίου,
θὰ
τελεσθῇ
πολυαρχιερατικὴ
Θεία Λειτουργία.
Οἱ
καταβασίες
(δεύτερη
καμπάνα) θὰἀρχίσουν στὶς 7.30 τὸ
πρωΐ.
Θὰ
σᾶς περιμένω ὅλους.
Πολλὰ
τὰ
ἔτη
σας,
ἅγια,
εὐλογημένα καὶ
ἀγωνιστικά.
Διάπυρος πρὸς Χριστὸν εὐχέτης
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ὁ
Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανῆς καὶ
Κονίτσης
Α Ν Δ Ρ Ε Α Σ