Καθώς
πλησιάζουν οι αυτοδιοικητικές εκλογές, η «Συντονιστική Επιτροπή» επανέρχεται με
δημαγωγικό τρόπο, ζητώντας από τον Δήμαρχο Ιωαννιτών να συζητήσει εκ νέου το
θέμα της αλλαγής χάραξης του άξονα Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά, στο αρχικό του
τμήμα, από Κοσμηρά μέχρι Φανερωμένη. Η «Συντονιστική Επιτροπή», χωρίς ποτέ να
έχει καταθέσει ρεαλιστική πρόταση, δεν παραλείπει να στραφεί ακόμα μία φορά
εναντίον μου, αναφέροντας ότι, δήθεν, «σκόπιμα προσπερνώ και αποσιωπώ το αίτημα
της τοπικής κοινωνίας»!
Για
πολλοστή φορά θέλω να επαναλάβω ότι:
Η χάραξη του οδικού άξονα Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά, οριστικοποιήθηκε προ
πενταετίας, το 2009, όταν ήμουν υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ.
Πριν
την οριστικοποίηση της χάραξης, είχε προηγηθεί την περίοδο 2006-2009 μακρύς και
εξαντλητικός διάλογος με τους τοπικούς φορείς, ιδίως δε με την τοπική
αυτοδιοίκηση α΄ και β΄ βαθμού (Δήμοι Μπιζανίου, Πασσαρώνος, Κεντρικού Ζαγορίου,
Καλπακίου, Πωγωνίου και η τότε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση). Συνεπώς ουδέποτε
«προσπέρασα» ή «αποσιώπησα» αίτημα της τοπικής κοινωνίας. Το αντίθετο μάλιστα.
Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου εγκρίθηκε επίσης προ πενταετίας
(ΚΥΑ ΕΥΠΕ/οικ. 145059/2009).
Οι Περιβαλλοντικοί Όροι επέβαλαν τη σύνταξη και
νέων μελετών, πέραν των συμβατικά προβλεπόμενων. Οι μελέτες αυτές (οριστικές
μελέτες τεχνικών έργων) εκπονούνται.
Η «ορεινή χάραξη» στην οποία αναφέρεται η «Επιτροπή» είχε απορριφθεί, ως
εναλλακτική λύση, από παλαιότερη προέγκριση χωροθέτησης του έργου για λόγους
λειτουργικούς, περιβαλλοντικούς και κατασκευαστικούς. Αντιθέτως, η
αδειοδοτημένη χάραξη αντιμετωπίζει όλα τα τεχνικά θέματα, ελαχιστοποιεί την
κατάληψη αξιοποιήσιμης γεωργικής γης και διασφαλίζει ισοζύγιο υλικών
κατασκευής, περιλαμβανομένων και των αδρανών.
Επισημαίνω
ότι για να οριστικοποιηθεί η χάραξη και να εκδοθούν οι περιβαλλοντικοί όροι του
έργου γνωμοδότησαν θετικά δεκάδες Υπηρεσίες, σε τοπικό και κεντρικό επίπεδο!
Επιπλέον:
α)
Το Νομαρχιακό Συμβούλιο Ιωαννίνων, το 2009, συμφώνησε με τη ΜΠΕ του έργου, υπό
ορισμένες προϋποθέσεις, οι οποίες ελήφθησαν υπ’ όψη στην τελική ΚΥΑ έγκρισης
των περιβαλλοντικών όρων.
β)
Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος / Τμήμα Ηπείρου, με το υπ’ αρ. πρωτ. 507/2008
έγγραφό του προς τον τότε Δήμο Ευρυμενών, επισημαίνει: «… αναφορικά με το
αίτημά σας για ορεινή χάραξη της Ιονίας οδού, θεωρούμε ότι δεν είναι
ενδεδειγμένη, διότι σε περίπτωση που υιοθετηθεί, το έργο θα προκύψει ιδιαίτερα
δαπανηρό (πολλαπλάσιο της πρότασης ΥΠΕΧΩΔΕ) και με σημαντικά τεχνικά προβλήματα
... Η πρόταση του ΥΠΕΧΩΔΕ ενδείκνυται από τεχνικής, οικονομικής και
περιβαλλοντικής άποψης».
Για
όλα αυτά έχω ενημερώσει όλους τους Φορείς του Νομού μας και φυσικά τον Δήμο Ζίτσας.
Ουδεμία απάντηση έλαβα επί του θέματος, από οποιονδήποτε.
Επισημαίνω επιπλέον ότι από το 2009, όταν οριστικοποιήθηκε η χάραξη και
εκδόθηκε η ΚΥΑ έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων, μέχρι σήμερα, ανέλαβαν το
Υπουργείο Υποδομών πέντε διαφορετικοί Υπουργοί, προερχόμενοι από διαφορετικές
Κυβερνήσεις. Ουδείς προχώρησε οποιαδήποτε διαδικασία αλλαγής χάραξης στον
συγκεκριμένο άξονα, προφανώς διότι ουδείς επείσθη από τα επιχειρήματα που
χρησιμοποιεί η «Συντονιστική Επιτροπή». Επίσης εναλλακτική μελέτη χάραξης που
είχε ανακοινωθεί από τους πρώην Δημάρχους Πασσαρώνος, Ευρυμενών και Μολοσσών
ουδέποτε εκπονήθηκε.
Αγωνίζομαι για την ένταξη του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Είχα προτείνει,
από το 2010, να ενταχθεί το έργο στο ΕΣΠΑ, να δημοπρατηθεί και παράλληλα να
εκπονούνται οι πρόσθετες μελέτες που επέβαλαν οι Περιβαλλοντικοί Όροι, ώστε να
κατασκευαστεί στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο (2007-2013). Δυστυχώς, αυτή η
ρεαλιστική πρότασή μου δεν υιοθετήθηκε από την τότε πολιτική ηγεσία του
Υπουργείου Υποδομών και το έργο δεν προχώρησε.
Όταν τον Ιούνιο του 2012 ανέλαβα καθήκοντα αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης και
Υποδομών, έδωσα εντολή να προχωρήσουν το συντομότερο οι σχετικές διαδικασίες.
Εκπονήθηκε η μελέτη ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου του ναού Αρείου Διός στον
Βορτοπό, και εγκρίθηκε με ομόφωνη απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού
Συμβουλίου. Ενημέρωσα γραπτώς (αρ. πρωτ.: οικ. 11140/08.03.2013) το Δήμο Ζίτσας
και για τη θετική αυτή εξέλιξη. Παράλληλα ετοιμάσαμε το τεχνικό δελτίο του
έργου ώστε να έχει πλήρη ωριμότητα.
Καταβάλλω
κάθε δυνατή προσπάθεια για την ένταξη του έργου στο νέο ΕΣΠΑ. Οι δυσκολίες
είναι τεράστιες, διότι χάθηκε εξαιρετικά πολύτιμος χρόνος επί δυόμιση χρόνια
(2010-2012), αλλά αισιοδοξώ ότι θα το πετύχω, σε συνεργασία με όσους αγωνίζονται
για την πρόοδο του Τόπου μας.
ΠΗΓΗ:
http://firmani.gr