Παράλληλα,
η Εγνατία λαμβάνει την αρμοδιότητα της βεβαίωσης των παραβάσεων της μη
καταβολής διοδίων και της επιβολής προστίμων
Τα
διόδια των Μαλγάρων, τα οποία καταγράφουν τις δεύτερες υψηλότερες εισπράξεις
στη χώρα μετά τον σταθμό των Αφιδνών, περνούν και επίσημα στην Εγνατία Οδό ΑΕ
μετά την κατάργηση του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ) σύμφωνα με το σχέδιο
νόμου «Διοικητικές απλουστεύσεις - Καταργήσεις, Συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων
και Υπηρεσιών του Δημόσιου Τομέα - Τροποποίηση διατάξεων ΠΔ 318/1992 (Α' 161)
και λοιπές ρυθμίσεις» που δόθηκε σε διαβούλευση την Τετάρτη από το υπουργείο
Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Πρόκειται για μια επιβεβαίωση του ρεπορτάζ του
«Βήματος» (http://www.tovima.gr/society/article/?aid=531544 ), που πρώτο
ανέδειξε τη σχετική πληροφορία.
Παράλληλα,
με διάταξη του υπουργείου Υποδομών που εισήλθε ως άρθρο στο νομοσχέδιο για την
Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων και ψηφίζεται από τη Βουλή, ρυθμίζονται τα
υπόλοιπα ζητήματα των κάθετων αξόνων της Εγνατίας Οδού, ανοίγοντας τον δρόμο
για την πολλάκις εξαγγελθείσα, αλλά ουδέποτε πραγματοποιηθείσα παραχώρηση του
ομώνυμου αυτοκινητοδρόμου.
Ειδικότερα,
σύμφωνα με το σχέδιο νόμου του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, από την
κατάργηση του ΤΕΟ μεταβιβάζεται στην Εγνατία η αρμοδιότητα είσπραξης διοδίων
τελών στον σταθμό των Μαλγάρων, «η οποία θα προβαίνει στη σχετική είσπραξη για
λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου και ως εντολοδόχος του ΤΑΙΠΕΔ» σημειώνεται.
Επίσης, μεταφέρεται η αρμοδιότητα είσπραξης διοδίων τελών στον σταθμό του
Ακτίου, ενώ η Εγνατία υποκαθιστά την ΤΕΟ ΑΕ και στην κοινοπραξία «ΤΕΟ - BEE -
TECH - Διόδια Ακτίου», η οποία λειτουργεί τον ομώνυμο σταθμό που συνδέει την
Αιτωλοακαρνανία και την Ηπειρο.
Παράλληλα,
η Εγνατία λαμβάνει την αρμοδιότητα της βεβαίωσης των παραβάσεων της μη καταβολής
διοδίων και της επιβολής προστίμων, καθώς και τη λειτουργία, συντήρηση και
εκμετάλλευση τόσο του τμήματος ΠΑΘΕ από Κλειδί ως Ευζώνους όσο της υποθαλάσσιας
αρτηρίας Ακτίου - Πρέβεζας, υποκαθιστώντας, μάλιστα, το ΤΕΟ και στην
κοινοπραξία «ΤΕΟ - Κοινοπραξία ΤΡΙΚΑΤ ΑΕΚΤΕ - Γεώργιος Μουσταφέρης & Υιοί
ΕΕ - Ακτιο / Πρέβεζα», που πραγματοποιεί το εν λόγω έργο.
Παραχώρηση
σε ιδιώτες
Οι
νέες αυτές αρμοδιότητες, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, έρχονται να
ενδυναμώσουν την παραχώρηση της Εγνατίας σε ιδιώτες με δύο ακόμη κάθετους
άξονες.
Παράλληλα,
το σύνολο του προσωπικού του ΤΕΟ που υπηρετεί στους σταθμούς διοδίων των
Μαλγάρων και του Ακτίου μεταφέρεται και εντάσσεται αυτοδίκαια στην Εγνατία Οδό
σε προσωποπαγείς θέσεις αντίστοιχης κατηγορίας, κλάδου και ειδικότητας. Επίσης,
η Εγνατία αναλαμβάνει την εκπροσώπηση της χώρας που είχε το ΤΕΟ στα διεθνή φόρα
των αυτοκινητοδρόμων, «μέχρι τη σύσταση ένωσης των φορέων εκμετάλλευσης
αυτοκινητοδρόμων».
Επίσης
διάταξη για την Εγνατία Οδό προβλέπει τη χωροθέτηση και δημιουργία σταθμών
διοδίων στους κάθετους άξονες του ομώνυμου αυτοκινητοδρόμου και εισήλθε ως
άρθρο στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών για την Εθνική Αρχή Συντονισμού
Πτήσεων - η κυβέρνηση φιλοδοξεί να «τρέξει» την παραχώρηση του
αυτοκινητοδρόμου.
Σύμφωνα
με την επίμαχη διάταξη, στην Εγνατία Οδό, αλλά και στους κάθετους άξονες μεταξύ
των ανισόπεδων κόμβων Σιάτιστας - Κρυσταλλοπηγής, Σερρών - Προμαχώνα και
Χαλάστρας - Ευζώνων, η χωροθέτηση των διοδίων «πραγματοποιείται µε κοινή
απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών», με αντικείμενο όπως «οι θέσεις
λειτουργίας των σταθμών διοδίων, το ύψος των επιβαλλομένων διοδίων τελών ανά
κατηγορία οχημάτων και ανά σταθμό διοδίων, ο τρόπος είσπραξης κατά ΚΕΔΕ και ο
χρόνος έναρξης είσπραξης των τελών» σημειώνεται.
Η
Εγνατία Οδός θα παραχωρηθεί σε ιδιώτες ως και για 40 έτη. Αρχικά, οι σύμβουλοι
του ΤΑΙΠΕΔ εισηγούνταν 21+5 σταθμούς διοδίων στον κύριο άξονα και στους
κάθετους άξονες αντίστοιχα. Ομως στο υπουργείο Υποδομών επικράτησε η φωνή της
λογικής και το πλάνο άλλαξε, με τον αριθμό τους να μειώνεται σε 15 σταθμούς
διοδίων στον κύριο άξονα και άλλους έξι στους κάθετους άξονες, συνολικά δηλαδή
21 σταθμούς.
Για
τη χρέωση θα εφαρμοστεί η ίδια τιμολογιακή πολιτική που υπάρχει και στους
υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους, δηλαδή 4 λεπτά του ευρώ ανά χιλιόμετρο (προ ΦΠΑ
και πληθωριστικής προσαρμογής) με ανώτατο «πλαφόν» τα 6 λεπτά ανά χλμ. Πάντως
πρόθεση του υπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη είναι να υπάρξει πλήρως
αναλογική χρέωση στον αυτοκινητόδρομο.
Τέσσερις
παρατάσεις
Η
παραχώρηση της Εγνατίας Οδού είχε μπει στην «κατάψυξη», καθώς συνδεόταν εμμέσως
με την επανεκκίνηση των εργασιών στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους και για μια
περίοδο μάλιστα θεωρούνταν «μπαλαντέρ», ενώ η προκήρυξη του διαγωνισμού έχει
πάρει τουλάχιστον τέσσερις άτυπες παρατάσεις.
Ωστόσο,
το φιλόδοξο σχέδιο το οποίο προβλέπει τη μετατροπή της Εγνατίας σε εταιρεία
holding και την απόσχιση των λειτουργιών της σε μία θυγατρική, η οποία θα
αναλάβει το σύνολο των δραστηριοτήτων της και θα αναζητήσει στρατηγικό εταίρο
για την ίδρυση καθετοποιημένων εταιρειών σε πλήθος πεδίων, δεν φαίνεται να
λαμβάνεται υπόψη από το ΤΑΙΠΕΔ και το υπουργείο Υποδομών.