Τρόπους για να επιταχύνει τη διαδικασία είσπραξης οφειλών μέσω των πλειστηριασμών ακινήτων τα οποία έχουν κατασχεθεί από οφειλέτες που χρωστούν στο δημόσιο αναζητά το υπουργείο Οικονομικών.
Αντιμέτωπο με την υστέρηση των φορολογικών εσόδων αλλά και το γεγονός ότι πλέον η αναγκαστική είσπραξη είναι και η μοναδική μέθοδος είσπραξης για τις οφειλές πολλών φορολογούμενων, το υπουργείο Οικονομικών έχει βάλει στο μικροσκόπιο όλο το θεσμικό πλαίσιο των πλειστηριασμών ακινήτων και τις δυσκαμψίες που αυτό παρουσιάζει.
Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά. Με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία, το υπουργείο Οικονομικών μπορεί να προχωρήσει σε λήψη μέτρων αναγκαστικής είσπραξης εναντίον οφειλετών για χρέος που ξεπερνά τα 300 ευρώ.
Ο μοναδικός περιορισμός στις κατασχέσεις αφορά σε μισθούς και συντάξεις. Συγκεκριμένα είναι ακατάσχετο το ποσό των 1.000 ευρώ που προέρχεται από μισθό ή σύνταξη ενώ πάνω από αυτό το ποσό το δημόσιο έχει τη δυνατότητα να κατάσχει το 30% μηνιαίως.
Όσον αφορά τα ακίνητα δεν υπάρχει κανένας περιορισμός αναφορικά με τις κατασχέσεις. Ο προϊστάμενος της εφορίας μπορεί με συνοπτικές διαδικασίες, δηλαδή την έκδοση ενός κατασχετηρίου, να κατασχέσει οποιοδήποτε ακίνητο ενός οφειλέτη, ακόμη και την πρώτη και μοναδική κατοικία του.
Υπάρχει, ωστόσο, ένα εθιμικό δίκαιο στις εφορίες και συνήθως οι έφοροι δεν προχωρούν σε κατάσχεση της πρώτης κατοικίας όσων χρωστούν στο δημόσιο, αν και πρόσφατα έχουν υπάρξει περιστατικά όπου εκδόθηκαν σχετικά κατασχετήρια μετά από πιέσεις της ηγεσίας του ΥΠΟΙΚ για να αυξηθούν οι εισπράξεις.
Αυτό που έχει τραβήξει το ενδιαφέρον των ιθυνόντων στο ΥΠΟΙΚ είναι ότι και στις περιπτώσεις που διενεργούνται πλειστηριασμοί ακινήτων, αυτοί συνήθως καταλήγουν άγονοι λόγω πλήρους ανυπαρξίας ενδιαφερόμενων αγοραστών.
Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στις περιπτώσεις που ακίνητα εκπλειστηριάζονται για απαιτήσεις ιδιωτών από άλλους ιδιώτες. Ο λόγος είναι ότι η ελάχιστη τιμή στην οποία μπορεί να πωληθεί ένα ακίνητα που εκπλειστηριάζεται είναι η αντικειμενική του αξία, η οποία πλέον σε πολλές περιπτώσεις είναι πολύ υψηλότερη από την αγοραία.
Το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο προβλέπει την πώληση ακινήτων με πλειστηριασμό σε τιμή χαμηλότερη της αντικειμενικής.
Θα πρέπει προηγουμένως να έχουν πραγματοποιηθεί δυο άγονοι πλειστηριασμοί και ο επισπεύδων (π.χ. το δημόσιο ή ένας ιδιώτης) να ζητήσει από το αρμόδιο δικαστήριο τη “διόρθωση” της ελάχιστης τιμής, δηλαδή τη μείωσή της.
Στο ΥΠΟΙΚ έχουν αρχίσει να συζητούν τρόπους προκειμένου να επιταχυνθεί αυτή διαδικασία. Για παράδειγμα, στο τραπέζι έχουν πέσει προτάσεις για να οριστεί ως ελάχιστη τιμή εκκίνησης χαμηλότερη από την αντικειμενική, όπως ίσχυε και πριν το 2008 όταν θεσπίστηκε ως ελάχιστη η αντικειμενική αξία.
Επίσης, στο ΥΠΟΙΚ σημειώνουν ότι με την επικαιροποίηση των αντικειμενικών τιμών που θα οδηγήσει σε μειώσεις σε πολλές περιοχές θα τεθεί όλη η λειτουργία των πλειστηριασμών σε μια πιο αποτελεσματική και λειτουργική βάση.
Παράλληλα στο ΥΠΟΙΚ προωθούν και τη δημιουργία ενός ειδικού δικτυακού τόπου στον οποίο θα αναρτώνται όλες οι ανακοινώσεις για πλειστηριασμούς ακινήτων. Στόχος της ιστοσελίδας θα είναι να βελτιωθεί η διαφάνεια της διαδικασίας των πλειστηριασμός αλλά και να αυξηθεί η πληροφόρηση των ενδιαφερόμενων αγοραστών.
ΠΗΓΗ: www.capital.gr